Cpu visar fel hastighet, datorn låser sig, hjälp mig snälla..

Permalänk
Medlem

Cpu visar fel hastighet, datorn låser sig, hjälp mig snälla..

Okej, jag köpte för några dagar sedan ett nytt uppgraderingspaket från datorbutiken. nämligen detta.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA46

Sedan jag fick datorn har den låst sig oregelbundet, men nu i afton hände det rejält med grejjer. Jag trodde att jag hade satt minnena på fel plats på moderkortet, att DET hade gjort att den hängt sig, så jag bytte plats på dom, satte dom bredvid varandra på dom 2 lediga platserna till vänster, men efter det hände det något..

Rätt som det var så startade den inte upp alls när jag tryckte på on-knappen, sedan efter att skruvat bort moderkortet, testat med olika saker tex, 1 ram minne, 2 ramminnen i, utan graffikkort, utan hårddiskar osv osv, så startade den, jag tog alltså ut moderkortet från lådan, lade det uppepå lådan, och startade den, och då gick den igång, men ibland när jag startade upp den så varvade allt upp, alla fläktar, graffet och cpun, sen dog allting, precis som om man varvar en bil ungefär lät det.

I alla fall, satte i allting i lådan igen, skruvade fast allting, startade den, och får mig ett gott skratt.. Jag högerklickar på "den här datorn" och kollar cpu hastigheten, hela 994 mhz! högerklickar sedan sekunden efter, och då står det 1.81ghz, sedan 994 mhz igen..

Vad kan ha hänt? Har jag "bränt" någonting? isåfall vad?
Kan moderkortet tryckts mot chassit när jag bytte plats på minnena och att det då kan ha kortslutits något?
Minnena verkar fungera iaf.. Graffikkortet med, vilket förresten är ett 8800gt OC av fabrikatet BFG.

Detta nättagget kör jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84536
Nätagget är jag skeptisk till, men det bör väl räcka för det systemet jag har?

Jag vet inte vad jag mer kan skriva om detta, förutom att jag är otroligt ledsen och besviken, och jag hoppas någon av er där ute kan hjälpa mig...

Mvh/ Erik

Permalänk
Medlem

Att du lyckats kortsluta något när du la kortet på lådan är ju inte otänkbart, men att hastigheten vandrar behöver du iaf inte vara deprimerad över, det är bara AMD Cool 'N Quiet funktion som gör sitt jobb. Går att stänga av i BIOS om du inte litar på det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Hej!
Datorn funkar just nu, och jag gick in och stängde av cool n quiet, det löste problemet, 3.02 ghz står den på, tempen är normal, och normala poäng i 3dmark igen, hoppas bara den inte hänger sig nu igen, vilket den gör i spel då och då..
Tack för hjälpen hemskt mycket iaf!

mvh/erik

Permalänk
Vila i frid

Du får högre elräkning med CnQ avslaget. Finns ingen anledning att slå av den funktionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mreast
Hej!
Datorn funkar just nu, och jag gick in och stängde av cool n quiet, det löste problemet, 3.02 ghz står den på, tempen är normal, och normala poäng i 3dmark igen, hoppas bara den inte hänger sig nu igen, vilket den gör i spel då och då..
Tack för hjälpen hemskt mycket iaf!

mvh/erik

Jag vill inte göra dig ledsen igen men jag tvivlar å det starkaste på att avstängningen av CnQ åstadkom något, var nog bara en ren tillfällighet att datorn började fungera samtidigt. Men så länge allt går ska man ju inte klaga

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

När jag stänger av CnQ så står det 3.02ghz, när den är auto står det 999mhz.. Och den låser sig även efter nån timmes spelande, så ngt är fel..

Permalänk
Medlem

Om den låser sig efter någon timmes spelande låter det mer som överhettning eller andra stressrelaterade problem. Fixar ditt nätagg hårdvaran som sitter i burken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGH
Om den låser sig efter någon timmes spelande låter det mer som överhettning eller andra stressrelaterade problem. Fixar ditt nätagg hårdvaran som sitter i burken?

Det är det jag undrar.. Jag tror ärligt den borde göra det, men jag har även läst om fler som har samma liknande problem som jag har, och dom nämner att dom fått det med sina BFG 8800GT som även jag har. En del påstår att det är en "driver issue" men jag vet inte.. Spelat cod i 1.5 timme, inget låste sig, och då har jag höjt fläkten på nätagget, finns en plupp man kan trycka på där bak, auto, medium, och typ "full load" eller nåt, plus att jag körde gpufläkten på 60% i rivatuner.

Allt är väldigt konstigt faktiskt, den låser sig väldigt random.
Ska i alla fall läsa vidare om det där med att det skulle kunna vara drivrutinsfel till graffikkortet.

/erik