Xbox 360, Playstation 3 eller ny PC?

Permalänk

Xbox 360, Playstation 3 eller ny PC?

Jag har ett litet problem - min PC börjar bli gammal och jag känner att det är dags för något nytt. Det är framförallt spelandet som kräver ny PC. Den duger för det mesta i övrigt.

Mitt val står mellan ett xbox 360, ett playstation 3 eller en ny PC.

Jag spelar en hel del. Främst NHL, en hel del RPG och då och då FPS. Jag är lite osäker på vad jag bör göra. NHL finns som två olika spel till konsoler och PC. Next gen (med bra grafik och helt ny AI) till xbox/ps och current gen (sämre grafik och urusel AI) till PC.

Vad skulle ert råd vara och varför? Pengar är egentligen inget problem eftersom även om en PC är dyrare så anser jag att den har fler användningsområden vilket väger upp dess pris och jag kan vänta och spara.

Hur bra dator måste man egentligen köpa för att nå grafik som kan jämföras med xbox 360/ps3?

Om man skall köpa dator - är det några stora händelser på gång som gör att man bör vänta?

Tips och råd mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

en dator absolut,

skaffa dig en Q6600, 8800Gt, corsair xms2 2x1gb, 320gb hdd, nvidia nforce 680i Lt eller vanligt 680i, da kan du uppgradera senare, sen skulle jag rek. ett Gigabyte Aurora 570 case, tyst och bra kylning, ska du klocka tycker jag att du ska kopa en tuniq tower 120

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Hej,

Tack för ditt svar. Ser gärna en motivering till ditt svar.

Kan den konstruktionen du lämnar mäta sig med grafiken en xbox 360 åstadkommer?

Permalänk

Om du inte bryr dig om hur mycket det kostar så är mitt råd tveklöst en dator om du vill ha det "bästa". Anledningen till att jag skriver bästa med "" är att även om en dator idag utklassar en nextgen konsol så behöver inte detta per automatik innebära att den har dom bästa spelen, detta beror på vilka spel man gillar givetvis. Jag köpte till exempell min Ps2 pågrund av att dom spel som jag gillar till den var Sonys egna och skulle med väldigt stor säkerhet aldrig komma till pc. När det gäller Microsoft så vill dom ju även sälja operativsystem och givetvis gör dom detta med spel som från början var Xbox exklusiva, så en sak är säker de mest framgångsrika spelen till Xbox kommer garanterat också kommma till pc. Men det kommer att dröja kanske 2-3 år innan dom gör det.

Jag är själv inne i valet och kvalet på vilken nextgen konsol som jag borde köpa och varje konsol har något som jag gillar. Xboxen har utan tvekan mest intressanta spel ute nu men Ps3 kommer snart att få spel som jag verkligen ser fram emot. Hade 360 inte varit en så "dålig" konsol , alltså om man ser till problemen som många har med den, så hade jag nog redan ägt en pågrund av just Mass Effect. Mitt råd är att först och främst kolla upp vilka spel som finns ute och vilka som kommer att komma. För när allt kommer till sin spets så är det spelen som är avgörande, iaf för mig.

Pc kommer alltid vara den plattform som är "bäst", detta pågrund av att man kan uppgradera den medan man med en konsol måste lita på att tillverkarna inte "krämar" på med för mycket grafik eller liknande i spel. Konsoler å andra sidan kommer nog alltid vara mest prisvärda i början av sin livstid gentemot en dator, detta då hårdvaran som sitter i den skulle kosta betydligt mer att köpa till en dator.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Stort tack för din input.

En fråga - kan man köpa en dator som ger lika bra grafik som en xbox 360/ps3? Hur skulle en sådan konstruktion se ut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ignoreland
Stort tack för din input.

En fråga - kan man köpa en dator som ger lika bra grafik som en xbox 360/ps3? Hur skulle en sådan konstruktion se ut?

Man kunde det inte när det var nytt (om jag minns rätt) men idag kan man det ja. En Quad processor, ett grafikkort som har stöd för Dx 10 (dyrast brukar ofta vara snabbast när det gäller gkort), 2-4 Gb Ram minne (2 är vad jag anser minimum idag), ett moderkort som har stöd för minnena och processorn. Om du inte känner någon som kan bygga datorer så är mitt råd ändå att köpa en dator i delar och låta affären bygga den åt dig, detta då det dels är billigare men framför allt att man själv valt allt och slipper råka ut för att vissa delar i den är "budget". Det finns många kunniga personer här på sweclockers så mitt råd är att kolla igenom hårdvarudelen av forumet. Jag är rätt så säker på att moderatorerna vill att jag inte skriver mer om detta så för mer info och som sagt var kunniga medlemmar besök hårdvarudelen av forumet (alltså om du vill veta mer om vilken dator man borde köpa).

Visa signatur

Jack of all trades