Vilket pris tycker ni ska gälla?

Permalänk

Vilket pris tycker ni ska gälla?

Köpte ett par minnen på Komplett.se och har nu skickat tillbaks dom fyra (4!) gånger. Nu är det ju så att jag tröttnat på att dom pajar efter en vecka och tänkte att jag istället vill köpa nåt annat, det tråkiga är att Komplett.se bara vill ge mig dagspriset för minnena och inte det jag betalat.

Är det bara jag som tycker det är lite konstigt?
Borde man inte få det man betalat för en vara och inte det den kostar nu?
Prisskillnaden blir ju trots allt ca:450kr.

Tacksam för kommentarer.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk

klart det är fult att inte få det man betalat för, men vad ska man göra?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Du menar att 4 omgångar minne har gått sönder för dig?
isåfall får du nog börja fundera på varför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du menar att 4 omgångar minne har gått sönder för dig?
isåfall får du nog börja fundera på varför.

Varför då?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

för att ramminnen kanske inte normalt sett går sönder så ofta. Om det är något med hur du hanterar ramminnena, dina inställningar, moderkort............

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Håller med om att de inte skall gå sönder så ofta, men jag skulle tro att det är nåt visst med just den här serien.
Minnena: OCZ Titanium Alpha VX2 PC8000

Jag är väldigt försiktig när jag hanterar dom och kör dom helt enligt specsen.
Det har ju aldrig annars blivit sånt här tjafs och jag har faktiskt haft en hel del olika minnen genom åren, som aldrig pajjat.
Dessutom ville jag ju faktiskt veta vad folk tycker om RMA-grejen, även om jag är glad för alla kommentarer.

Kör dom med:
Gigabyte P35-DQ6
Intel Q6600
Msi 8800GTS 640MB
Corsair HX620W
Seagate SATA2 320GB
OCZ XTC Memory Cooler

Nu vet ni.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Nja, ge de dig rätt att häva köpet ska du ha ursprungspriset tillbaka. Eller så kan de ge dig ett fungerande par stickor, men har det gått tre försök har du i regel rätt att kräva hävning av köpet = pengarna tillbaka.

Dock verkar det skumt i ditt fall om du har förstört 4 olika minnen...

Permalänk
Medlem

Jag tror det är du som pajjat dem. Inga minnen går itu så ofta, inte ens världens sämsta minnen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Jag tror det är du som pajjat dem. Inga minnen går itu så ofta, inte ens världens sämsta minnen

Haha, de har inte gått itu, bara slutat fungera.
Håller med om att det verkar skumt, men jag VET ju att jag inte gjort nåt dumt med dom. Sådeså.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Du ska väl ha PC8500 minnen och inte PC8000?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag har extremt svårt att se att fyra uppsättningar minnen skulle gå sönder bara så där. Det kan inte vara så att det är ditt moderkort som pajjar dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Du ska väl ha PC8500 minnen och inte PC8000?

Ja det kan man tycka, men nu hade jag inte det.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk

Innebörden av att köpet hävs är att parternas prestationer skall återgå.
Du skall ge komplett deras minnen och de skall ge dig dina pengar tillbaka.

Jag har börjat upptäcka en del andra konsumenträttsligt egendomliga saker hos dem.

Detta är dock fundamental avtalsrätt och samma sak hade gällt enligt Köplagen också.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Jag har extremt svårt att se att fyra uppsättningar minnen skulle gå sönder bara så där. Det kan inte vara så att det är ditt moderkort som pajjar dem?

Jag har tänkt på det men fick exakt samma resultat när jag körde dom på Asus commando brädan, med ett annat nätagg. Ja, jag har två datorer.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det enda avdrag de har rätt att göra är för din nyttjandetid. Om du kan visa på hur många dagar du har kunnat nyttja varorna så ska de dra av för den tiden och inte ett öre mer.

Sen hur många kronor det är om dagen, finns det ingen lag som säger. Jag hittar inget bra rättspraxis kring det heller, någon mer kunnig får fylla i där.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

"Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag." konsumentverket

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
"Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag." konsumentverket

Kommer inte ifråga om avdrag när det gäller ett par minnen.

Du ska givetvis ha det du betalade tillbaka och ingenting annat.

Sen är det ju en HELT annan sak att man kan undra över hur 4 par minnen
kan vara defekta......

Permalänk

jag fattade honom som att minnena varit paj direkt

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk

kan ju vara så att Komlett fick in ett helt parti med måndagsexemplar :S

hur som helst, så är det bara att häva köpet, då ska du som tidigare sagts ha tillbaka det som betalats i första hand. Om dom vägrar så kontakta konsumentombudsmannen i din kommun.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk

Minnena var inte paj när jag fick dom, det hade ju varit enklare så. Det gick inte att starta datorn på morgonen efter att den varit avstängd över natten. Mycket konstigt, tycker jag.

Jag ska försöka prata med dom på komplett om det här så får man se vad som händer.
Tackar för alla informativa svar och åsikter.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk

har full förståelse för att Komplett vill ur ett avtal med en snubbe som pajat 4 minnen på raken, de kan ju inte tvingas att sälja fler minnen till dig men jag fattar inte att de försöker spara några futtiga kronor på att dra ner priset.
förresten kan det inte vara nåt el/kortslutningsfel i ditt mobo eller nå sånt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Jag har tänkt på det men fick exakt samma resultat när jag körde dom på Asus commando brädan, med ett annat nätagg. Ja, jag har två datorer.

Enda gemensamma nämnaren är således personen som monterat minnena... Undrar hur stor betydelse det har?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Man bör kolal över nätdelen och även kolla om man har problem med oren ström i huset. helt enkelt om ma ahr problem med spikar, strömavbrott och andra störningar. Det grillade mina minnen en gång ett strömavbrott. hade dock 10 års garanti och fick nya även om det var pga strömavbrott det hela inträffade vid. Om det ingick i garantin eller ej eller om det varför jag var ärlig vet jagej men dom godkände det som gilltlig orsak i alla fall. Gjordat utag och en UPS är aldrig fel om man har råd eller minimum ett överspännigskydd men kräver som sagt gjordat utag för att fungera. har själv problem med brist på gjordade utag så som sagt då kan sånt hända.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Enda gemensamma nämnaren är således personen som monterat minnena... Undrar hur stor betydelse det har?

Den enda gemensamma nämnaren är alltså jag? Men allvarligt, hur många sätt finns det att montera minnen på? Självklart kan det vara så att jag avger ett magiskt energifält som bara förstör en speciell typ av OCZ minnen.
Har inga problem med andra minnen. Nu har jag använt corsair minnen och de funkar perfekt.
Själv tror jag fortfarande att det handlar om en dålig batch av minnen, men det är ju inget jag faktiskt vet.

Tycker det är lite tråkigt att en del inte har nåt annat att säga än att jag inte skulle kunna montera ett par minnen.

pa1983: hur går man tillväga för att få reda på om man har "oren" ström? Kan man skaffa nån sorts pryl för att kolla det? Sånt är ju alltid bra att veta!

Edit: Kollade precis OCZ forumet och det verkar inte bara vara jag som har problem med FLERA uppsättningar av just Titanium Alpha VX2 minnena.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

ociloskop så lär man ju se det Nä men jag märkte det främst för att proppar går gärna här och strömmen går oftare här jag bor nu än när jag bodde hemma och allmänt mer märkbara störningar som flimrande lampor osv osv i mellanåt. Tåget går utan för å det hjälper nog inte heller

men i alla fall märkerman sånt så tyder det ju på problem med överlast på nätet tex.

Men skam an se specefika störnigar så får man ju analysera spännigen med ett ociloskop eller nåt å se hur mö störningar det är.

Men har du gjordat uttag så skaffa minimum ett överspännigskydd eller ännu bättre en UPS på minst 1000VA om du tror eller vet att du har strul med strömmen hemma av en eller annan anledning.