Bioshocks blodeffekter

Permalänk
Medlem

Bioshocks blodeffekter

Hej!

Jag skaffade nyligen Bioshock, och har bara hunnit spela det en liten stund. Det verkar vara ett lovande spel, men jag kan inte låta bli att störa mig på de förfärligt fula blodeffekterna. Jag har googlat, men jag har inte hittat någon annan som klagar på dem. På screenshots och filmer jag hittat så ser jag många med likadana effekter, medans det på andra ser ut att vara "vanliga" blodsplatter-effekter...

Ska det verkligen se ut så här? Går det att ändra på?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Inaktiv

haha aa de ska se ut så, grymt fult enligt mig, även gears of war har liknande "ful" blodeffekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
haha aa de ska se ut så, grymt fult enligt mig, även gears of war har liknande "ful" blodeffekt

Agree

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst fult. Men det fanns screenshots / filmer med mer normalt blod. Hur har de gjort? Lägre grafikinställningar?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ju inte bara fult ut, utan det ser ut som killen tappar en tredjedel av sitt blod från skottet också.

Permalänk
Inaktiv

Partiklarnq har ju shaders, så det ser rätt så bra ut. I hl2 ep2 ser de ut så också, fast partiklarna har inga shaders.

Permalänk
Avstängd

Gears of war och Bioshock... gemensam nämnare är.. "People can fly" undrar om dom har ett fulfinger med i detta?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Gears of war och Bioshock... gemensam nämnare är.. "People can fly" undrar om dom har ett fulfinger med i detta?

Kanske behöver omvänd kinematik som finns i en del andra spel

Permalänk
Medlem

Jag gillade det. Det passade liksom in i spelet.. samma sak med den överdrivna mängden blod. Det passar bra in med de lite.. "sönderknarkade", övervåldsamma och kaninbemaskade fienderna.

Eller pratar du mer om teknisk fulhet än estetisk?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Blodet som syns där är ju typiskt i alla Unreal 3-baserade spel, det vill säga till exempel Unreal Tournament III, Gears of War, och givetvis BioShock. Blodeffekten är alltid lite modifierad av spelutvecklaren, men grunden är densamma. Och tanken med blodet här är ju uppenbarligen att det ska synas, att det ska stå ut. Det ska helt enkelt skrika "Här sprutar det blod åt alla håll!", och det är ju precis den effekten som syns. Sen om man gillar sådant eller inte, det är ju en smaksak.

Själv kan jag erkänna att mitt psykotiska inre lever på sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Partiklarnq har ju shaders, så det ser rätt så bra ut. I hl2 ep2 ser de ut så också, fast partiklarna har inga shaders.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag gillade det. Det passade liksom in i spelet.. samma sak med den överdrivna mängden blod. Det passar bra in med de lite.. "sönderknarkade", övervåldsamma och kaninbemaskade fienderna.

Eller pratar du mer om teknisk fulhet än estetisk?

Jag har inget emot blod i stora mängder, och jag tyckte de nya blodeffekterna i HL2 Episode 2 var skitsnygga! Blodet i mitt Bioshock däremot ser ju inte ens ut som blod. Det är rosafärgat, och så ser det glansigt och slemmigt ut... Men jag hittade som några screens där blodet såg bra ut.

http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=156525
http://www.computerandvideogames.com/viewer.php?mode=article&...
http://www.2kgames.com/cultofrapture/screenshots/blood.jpg

Här har blodet en blodröd färg, och det ser mycket mindre glansigt/slemmigt ut.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Inaktiv

Det är väl ändå realistiskt med glansigt blod? Det är ju en vätska som såklart reflekterar omvärlden. Och tekniskt fult är det ju absolut inte. Tycker det ser lite äckligt ut med de där "blodexplosionerna" gubbarna ger ifrån sig när man skjuter. Ser ut som ett rött nät av blodkärl man sett i diverse läkarböcker.

Permalänk
Medlem

Blodets glansighet är väl en smaksak, men blodet har fortfarande helt fel färg. Blod är inte rosa...

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhaphod
Blodets glansighet är väl en smaksak, men blodet har fortfarande helt fel färg. Blod är inte rosa...

Men tänk om ett överdrivet användande av ADAM och plasmids ger blodet en rosa ton som bieffekt...?

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhaphod
Blodets glansighet är väl en smaksak, men blodet har fortfarande helt fel färg. Blod är inte rosa...

blodet ser ut som den onda slemmet i ghostbusters 2

Permalänk
Medlem

Men hallå!

Det är ju väldigt uppenbart att dessa stackars NPCer har grymt låg syrehalt i blodet! Och dessutom verkar de ha flera gånger mer blod än en vanlig människa har. Kanske för att kompensera föregående fakta

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sc0pe
Men hallå!

Det är ju väldigt uppenbart att dessa stackars NPCer har grymt låg syrehalt i blodet! Och dessutom verkar de ha flera gånger mer blod än en vanlig människa har. Kanske för att kompensera föregående fakta

Där faller nog ditt agrument, då blodet i bioshock bara är en 2-dimensionell textur vilken inte kan ha någon volym
Dessutom så är adam och plasmider svaret på allt...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var rätt snyggt:)

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Jag tycker det var rätt snyggt:)

Ja i de första screenshotsen så var det definitivt blodet man lade märke till, snyggt är det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sc0pe
Men hallå!

Det är ju väldigt uppenbart att dessa stackars NPCer har grymt låg syrehalt i blodet! Och dessutom verkar de ha flera gånger mer blod än en vanlig människa har. Kanske för att kompensera föregående fakta

Jag som trodde att ju ljusare blod, ju mer syre...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if