AMD är inte längre bland de 10 största

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Kan inte hjälpa det, men du gör dig medvetet till för att verka dum antar jag? Tycker jag upprepade gånger har påpekat att de redan hade byggt fabriken, om de haft ekonomi till det. Med stora lån, närstående förfallodagar, och röda siffror i redovisningens staplar för slutsummor är inte till hjälp när man vill låna mer pengar.

Men precis, sluta då kritisera dem för att de lägger ut lite tillverkning. Jag säger ju att man måste vänta tills det är finansiellt försvarbart. Hade det varit så ekonomiskt lönsamt att det varit värt det så hade de varit beviljade lån om de presenterat trovärdiga kalkyler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Märkligt, du får förenkla, men det får inte resten av oss?

Du förenklar bort problemet och tycker därmed att det är solklart alltihop. Jag förenklar en förklaring till varför det inte är så enkelt. Ser du skillnaden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja. De skulle haft de fabrikerna för 4'a år sedan, så att de kunde plockat ut max profit på toppen av A64 framgången.

Det var inte lönsamt att bygga en hel fabrik för en tillfällig produktionstopp som överskrider kapaciteten lite lätt. Det är smartare att lägga ut en liten del av tillverkningen än att ha en fabrik som sedan står nästan oanvänd i långa tider.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Lustigt, det är nämligen exakt så det brukar gå till. Man tar ett lån, bygger en fabrik, skaffar en produkt som produceras i fabriken, och låter produktionen börja. Man tar inte ut full kapacitet, men man låter fabriken snurra så man kan göra finjusteringar, och fixa alla problem man springer på. I det fallet då man har en fabrik som tillverkar produkten från början, sänker man kapaciteten på den första i den grad man behöver för att balansera kostnaderna. Sen kan man sälja in den faktiska kapaciteten man har, inte den man kanske eventuellt kan få från tredjeparts tillverkare, vilket gör OEM handlarna mycket gladare. Skönt att se att vi är överens om en sak i alla fall, tredjeparts tillverkningen är inte tillförlitlig. För många faktorer spelar in för huruvida det går, eller inte går att producera fler chip vid behov, något en OEM inte är intresserad av att höra när de beställer. "Nja, tyvärr är det så att vi inte har kapacitet att möta era behov just nu... om ett par veckor kan vi leverera hälften, det är alltid något?"
B!

Man brukar göra så att man har en produkt att tillverka innan man bygger fabriker, inte tvärtom. AMD hade varit beviljade lån för den tredje fabriken om det varit så felsäkert och lönsamt som du säger.
Inse att det inte är så enkelt som att kasta upp en fabrik och genast ha lönsamma legotillverkningskontrakt med andra företag.
Faktum är att det ofta är väldigt lönsamt för mindre företag att lägga ut tillverkning någon annanstans, det gäller inte bara mikrochip utan även andra brancher.

Ska du ha 2000 aluminumprofiler om året för en produkt så bygger du inte en stor fabrik för det och sedan hoppas att du kan tillverka aluminiumprofiler till andra företag sedan. Utan du går till ett befintligt företag och gör en deal om att de tillverka profilerna åt dig. Mycket billigare så. Ska ditt företag däremot tillverka 200000 profiler om året i 10 år så kan det vara lönsamt att hyra en lokal där tillverkningen kan ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men precis, sluta då kritisera dem för att de lägger ut lite tillverkning. Jag säger ju att man måste vänta tills det är finansiellt försvarbart. Hade det varit så ekonomiskt lönsamt att det varit värt det så hade de varit beviljade lån om de presenterat trovärdiga kalkyler.

Lustigt, jag har aldrig kritiserat dem för att de lägger ut lite tillverkning.
Jag har beklagat att de inte haft resurser till att lägga över produktionen helt på egna linjer. Detta då de själva upprepade gånger beklagat att deras begränsade kapacitet kraftigt begränsat deras försäljningsmöjligheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du förenklar bort problemet och tycker därmed att det är solklart alltihop. Jag förenklar en förklaring till varför det inte är så enkelt. Ser du skillnaden?

Jag är självklart av exakt motsatt åsikt, och anser att du förenklar bort det du tycker är obekvämt, för att det visar att det är just så självklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det var inte lönsamt att bygga en hel fabrik för en tillfällig produktionstopp som överskrider kapaciteten lite lätt. Det är smartare att lägga ut en liten del av tillverkningen än att ha en fabrik som sedan står nästan oanvänd i långa tider.

Hade det rört sig om tillfälliga produktions toppar, och lite mindre behov, hade det varit sin sak. Då hade det varit frågan om en avvägning av kortsiktigt ekonomi, ska den byggas "nu, eller i nästa vecka när vi expanderar inför den nya arkitekturen"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man brukar göra så att man har en produkt att tillverka innan man bygger fabriker, inte tvärtom. AMD hade varit beviljade lån för den tredje fabriken om det varit så felsäkert och lönsamt som du säger.
Inse att det inte är så enkelt som att kasta upp en fabrik och genast ha lönsamma legotillverkningskontrakt med andra företag.
Faktum är att det ofta är väldigt lönsamt för mindre företag att lägga ut tillverkning någon annanstans, det gäller inte bara mikrochip utan även andra brancher.

Genomgående pratar du om "mindre" mängder. AMD har hävdat att med Fab36+Fab38 ska de ha en kapacitet på 45 000 wafers / månad. De har tidvis tagit stora delar av Chartereds FAB7 kapacitet i anspråk, som ska vara 15 000 wafers / månad, dock aldrig mindre än 1000 wafers enligt ett avtal som slöts i juli 2006? (Sannolikt dock tidsbegränsat, ingen uppgift för hur länge)
Eftersom FAB38 inte finns, FAB36 inte har kommit upp i kapacitet ordentligt, och AMD trots det sålt massor av cpu'er, har det uppenbarligen funnits att göra för Chartered, som helt enkelt lagt beslag på teknik, och förtjänster som "rätteligen" skulle tillhört AMD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ska du ha 2000 aluminumprofiler om året för en produkt så bygger du inte en stor fabrik för det och sedan hoppas att du kan tillverka aluminiumprofiler till andra företag sedan. Utan du går till ett befintligt företag och gör en deal om att de tillverka profilerna åt dig. Mycket billigare så. Ska ditt företag däremot tillverka 200000 profiler om året i 10 år så kan det vara lönsamt att hyra en lokal där tillverkningen kan ske.

Är jag den näst största tillverkaren av aluminium profiler och tillverkar jag redan 20 000 aluminium profiler, och vet att jag inom 3 år kommer behöva dubbla antalet, samtidigt som de jag tillverkar måste vara en halv gång så långa, så vete fasen om jag inte skulle bygga 2 nya fabriker med en gång.

Jag måste helt ärligt säga att jag inte ens förstår varför man argumenterar emot att AMD kritiskt behöver öka sin produktionskapacitet, och att det är förbaskat synd att de inte gjort det för flera år sedan. AMD har inte på 10 år haft kapacitet att producera sina CPU'er helt själva. Beroendet av andra kostar dem pengar, och är en av anledningarna till att de har svårt att konkurrera, även när de har en bättre produkt.
Om inget nytt tillförs tror jag det är bättre vi är överens om att inte vara överens, för det här går bara runt runt. När jämförelserna börjar bli bilar, eller, i det här fallet, aluminium profiler, hamnar man helt enkelt utanför diskussionen, för det går inte att göra realistiska jämförelser.
Trots det gjorde jag gärna ett försök.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hade det rört sig om tillfälliga produktions toppar, och lite mindre behov, hade det varit sin sak. Då hade det varit frågan om en avvägning av kortsiktigt ekonomi, ska den byggas "nu, eller i nästa vecka när vi expanderar inför den nya arkitekturen"

Genomgående pratar du om "mindre" mängder. AMD har hävdat att med Fab36+Fab38 ska de ha en kapacitet på 45 000 wafers / månad. De har tidvis tagit stora delar av Chartereds FAB7 kapacitet i anspråk, som ska vara 15 000 wafers / månad, dock aldrig mindre än 1000 wafers enligt ett avtal som slöts i juli 2006? (Sannolikt dock tidsbegränsat, ingen uppgift för hur länge)
Eftersom FAB38 inte finns, FAB36 inte har kommit upp i kapacitet ordentligt, och AMD trots det sålt massor av cpu'er, har det uppenbarligen funnits att göra för Chartered, som helt enkelt lagt beslag på teknik, och förtjänster som "rätteligen" skulle tillhört AMD.

jag vet inte vad du tycker en tillfällig produktionstopp är, men att ha en fabrik nere för ombyggnad och samtidigt inte ha sin andra uppe i maxfart är indirekt en självförvållad produktionstopp - den är högst tillfällig och skall aldrig täckas med någon överkapacitet
sen är jag lite tveksam till hurvida dom verkligen behöver Chartereds produktion så mycket nu heller - jag tror nämligen att Chartered inte riktigt klarar att leverera lika bra chip

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Mr_B

Det hela grundar sig nog i att du tror att det är enorma mängder processorer de producerar hos Chartered. Vilket är ett ogrundat antagande. AMD säljer färre chip nu än när de började anlita chartered, och det trots högre kapacitet.

Viss är det tråkigt att AMD inte kan tillerka alla sin chip själva. Men ditt påstående att det alltid är billigare att tillverka chippen själv än att lägga ut produktion är felaktigt.

Det jag säger är att det finns tillfällen då det är mycket billigare att lägga ut produktion. Ett sådant tillfälle är när man inte har behov av en hel extra fabrik. Och att man inte kan hoppas på att tillverka ram-minnen och grafikchip åt andra i sin i övrigt outnyttjade fabrik.

Du har inte lite övertro på dig själv du som inte bara säger dig veta bättre än AMD utan också tror att du precis vet hur deras läge ser ut. Inte en källa jag har sett har ens antytt att det skulle vara stor produktion AMD lagt ut. Bara motsattsen.