datorspel kört fast !?

Permalänk

datorspel kört fast !?

ja jag tycker det. personligen är jag spyless alla dom här fps spelen (first person shooter) alla sånna spel är ju exakt likadana nästan, doom 3 fear half life 2 far cry prey call of duty battlefield osv

ska ju komma ett nytt spel crysis som är exakt likadana som dom här förutom att du har några specielgrejer du kan göra, nya vapen och döda andra gubbar.seriöst början inte ni inte bli lite less på dehär upprepande mönstret ?

dom fps spelen jag har haft roligast med singelplayer är half life 1 och return to castle wolfenstein. men efter några varvande fps spel finner jag inget roligt mer

Permalänk
Avstängd

Jo battlefield och half-life 2 är ju likadana.... *ironi*

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker garanterat också att de flesta FPS'er är alldeles för lika varandra.
Därav mitt Wii köp ^^

Fast jag ska ändå uppgradera PCn nu, så att jag kan spela Bioshock, men annars... blä åt PC spel! (de flesta åtminstonde)

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Håller med dig stor_stenen, men jag spelar och tycker att det är underhållande ändå.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jag håller nog inte med riktigt, visst det finns många fps som är ganska lika. Men jämför t ex dessa med varandra, Condemned/Bioshock/F.E.A.R/CoDII/S.T.A.L.K.E.R/GRAW II så erbjuder varje spel för mig en unik spelupplevelse.

Antingen gillar man FPS eller inte, man kan nog dra lika paralleller till Strategispel eller vilken kategori som helst

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Jag tycker skillnaden på fps spel är lika stor som under andra spelgenrer, bilspel, bilspel, plattformspel, etc. Väljer man en strategi som genre så är spelen ofta lika inom samma undergrupp, t.ex. C&C kloner.

Gillar man inte t.ex. bilspel så kan man säga att det är bara är olika bilar och banor, vilket kanske stämmer in på några spel. Men det finns också bilspel med stor skillnad från mängden som hos fps spelen.
För att nämna några grymt olika fps spel som jag har spelat.
Battlefield, Call Of Duty, Hitman, Medal of Honor, Serious sam, Red dead revolver, Quake så finns det inte många likheter mellan dessa spel mer än att de är fps spel. Tycker man de är för lika, ja då gillar man helt enkelt inte bara fps spel. -Att något av dem suger kan man tycka, men jag skrev för lika.

Att däremot alla spel överlag är lika kan jag hålla med, men det är inte heller så konstigt då vissa har samma spelmotorer och ibland tillverkare. Felet med många gamers idag är att de har för många spel, köper man bara 1 eller 2st från en genre om året, så slipper man detta och man har nog roligare över spelen också.
Själv är jag en sådan som spelar väldigt få spel per år, men ändå har väldigt roligt framför dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

ja de kan ju ligga någe i de att jag har lirat för mycke och blivit less men skulle så gärna vilja känna spelglädjen igen som jag hade för några år sen

får bli lite hoppbanor i cs undertiden

Permalänk
Inaktiv

tycker fps genren är ett utav de bästa ändå.

Permalänk
Medlem

Direkt svar till trådskaparen, nej jag börjar inte alls bli trött på mönstret. Vad ska det annars vara? För att det ska vara 100% innovativt måste det vara nåt Helt nytt, och inte innehålla NÅT som gjorts förut.
Typ ett fps där man plockar blommor och skjuter buketter på häxor?

Nej tack, ge mig ett samma gamla chaingun vs demoner
FPS spelar man för att skjuta saker i första person.
RTS spelar man för att bygga baser och anfalla med arméer.
RPG spelar man för att lägga poäng på olika attribut och skills, samt att samla loot.

Gillar man inte det så får man leta sig till en annan genre, men jag är iaf glad att de väletablerade genres som finns inte har blivigt förstörda. Varför ändra på nåt som funkar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk

strategi spel är ju mest lika varandra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

nja man kan ju inte jämnföra KKND mot CC3 precis. Men det är samma sak försvara och anfalla. Men en ibland så måste man ju göra uppdrag för att vinna över fienden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
en massa text om spel

håller helt med dig

Permalänk
Medlem

Ja, fast, farcry skilljer sig från mängden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Gillar man inte det så får man leta sig till en annan genre, men jag är iaf glad att de väletablerade genres som finns inte har blivigt förstörda. Varför ändra på nåt som funkar?

Jag tycker att spel som blandar egenskaper från fler olika genres oftast blir bättre än de som bara håller sig till traditionella genres.

Ta tex Deus Ex och System Shock som är FPS spel med en dos av RPG. De blir mycket bättre än om de bara skulle varit rena FPS.
Ett annat exempel är Spellforce-serien som är action-RPG uppblandat med RTS.

Ett av de bästa exemplen är det gamla Omikron: The Nomad Soul som till största delen var ett äventyrsspel i tredjepersons vyn, men vissa spelmoment var FPS och det fanns även moment som var fightingspel.
Det fanns mycket annat nytänkande i det spelet, som att man hade anlitat David bowie för att göra spelmusiken, och i spelet kunde se på en virtuell konsert med Bowie.
http://www.youtube.com/watch?v=_7bA57xNw20

Utan nytänkande skulle vi fortfarande spela Pong.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Direkt svar till trådskaparen, nej jag börjar inte alls bli trött på mönstret. Vad ska det annars vara? För att det ska vara 100% innovativt måste det vara nåt Helt nytt, och inte innehålla NÅT som gjorts förut.
Typ ett fps där man plockar blommor och skjuter buketter på häxor?

Nej tack, ge mig ett samma gamla chaingun vs demoner
FPS spelar man för att skjuta saker i första person.
RTS spelar man för att bygga baser och anfalla med arméer.
RPG spelar man för att lägga poäng på olika attribut och skills, samt att samla loot.

Gillar man inte det så får man leta sig till en annan genre, men jag är iaf glad att de väletablerade genres som finns inte har blivigt förstörda. Varför ändra på nåt som funkar?

jag hade uppskattat ett fps spel som man kör mutiplayer på och gör uppdrag tillsammans(precis som singelplayer fast man har andra som spelar me en), som wow tex fast fps

man skrapar ihop en pluton och var och en får olika roller för att storma den där talibanbyn

man går upp i rank, väljer ut vilka klasser man vill ha med i olika uppdrag osv

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
jag hade uppskattat ett fps spel som man kör mutiplayer på och gör uppdrag tillsammans(precis som singelplayer fast man har andra som spelar me en), som wow tex fast fps

man skrapar ihop en pluton och var och en får olika roller för att storma den där talibanbyn

man går upp i rank, väljer ut vilka klasser man vill ha med i olika uppdrag osv

MMOFPS, skule kunna vara riktigt intressant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Nej.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag tycker att spel som blandar egenskaper från fler olika genres oftast blir bättre än de som bara håller sig till traditionella genres.

Ta tex Deus Ex och System Shock som är FPS spel med en dos av RPG. De blir mycket bättre än om de bara skulle varit rena FPS.
Ett annat exempel är Spellforce-serien som är action-RPG uppblandat med RTS.

Ett av de bästa exemplen är det gamla Omikron: The Nomad Soul som till största delen var ett äventyrsspel i tredjepersons vyn, men vissa spelmoment var FPS och det fanns även moment som var fightingspel.
Det fanns mycket annat nytänkande i det spelet, som att man hade anlitat David bowie för att göra spelmusiken, och i spelet kunde se på en virtuell konsert med Bowie.
http://www.youtube.com/watch?v=_7bA57xNw20

Utan nytänkande skulle vi fortfarande spela Pong.

Men, en FPS+RPG hybrid blir aldrig lika bra på att bara skjuta saker FPS style som ett "rent" FPS.. Och det blir aldrig lika djupt och stort som ett "rent" RPG heller. Det blir lite här och lite där ifrån båda genres, utan att vardera del är överlägsen ett annat spel i den "rena" formen

Deus Ex och System Shock t.ex. är jättehärliga spel, men på att skjuta saker är dom sämre än till exempel Unreal Tournament eller Rainbow 6, och på RPG djupet är dom sämre än till exempel Oblivion eller Baldurs Gate.

Spellforce är jag en stor fantast av, men igen. RPG elementen i Spellforce är mycket sämre än i "riktiga" RPG spel, och RTS elementen är mycket sämre än i "riktiga" RTS spel.
Visst är det syvveränt pga sin kombination, men såfort man separerar på de två delarna är det rätt uselt faktiskt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Men, en FPS+RPG hybrid blir aldrig lika bra på att bara skjuta saker FPS style som ett "rent" FPS.. Och det blir aldrig lika djupt och stort som ett "rent" RPG heller. Det blir lite här och lite där ifrån båda genres, utan att vardera del är överlägsen ett annat spel i den "rena" formen

Deus Ex och System Shock t.ex. är jättehärliga spel, men på att skjuta saker är dom sämre än till exempel Unreal Tournament eller Rainbow 6, och på RPG djupet är dom sämre än till exempel Oblivion eller Baldurs Gate.

Spellforce är jag en stor fantast av, men igen. RPG elementen i Spellforce är mycket sämre än i "riktiga" RPG spel, och RTS elementen är mycket sämre än i "riktiga" RTS spel.
Visst är det syvveränt pga sin kombination, men såfort man separerar på de två delarna är det rätt uselt faktiskt.

Jag tycker tvärt om att kombinationen blir bättre än vad de de enskilda delarna skulle kunna bli.
Det är också poängen med det hela, då man har större frihet i hur spelet kan utformas.

Jag tycker inte Rainbow 6 eller Oblivion kan räknas som renodlade spel inom FPS eller RPG genren. I Rainbow 6 är det många stategiska och taktiska moment som knappast kan räknas som tillhöra ett traditionellt FPS där man tar sig från punkt a till b och dödar allt i sin väg.
I Oblivion tycker jag stridsmomentet har mer likheter med ett FPS än ett traditionellt RPG, för om det bara var "tärningen" som avgjorde skadorna i Oblivion som i ett traditionellt RPG så skulle det nog kännas lite konstigt. Stirdssystemet tycker jag är en av de största förbättringarna jämfört med Morrowind, där striderna inte alls känns lika interaktivt och naturligt.

De flesta spelare vill ha spel som utvecklas med tiden och innehåller mer än vad tidigare spel, men de flesta genres är svåra att förnya utan att tillföra element från andra genres.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
jag hade uppskattat ett fps spel som man kör mutiplayer på och gör uppdrag tillsammans(precis som singelplayer fast man har andra som spelar me en), som wow tex fast fps

man skrapar ihop en pluton och var och en får olika roller för att storma den där talibanbyn

man går upp i rank, väljer ut vilka klasser man vill ha med i olika uppdrag osv

Håller med helt.

Förövrigt svarar jag Ja på frågan.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet: "Vet ej"

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

Ja tycker alla FPSspel är lika varandra i alla First Person Shooter så är man en snuppe ur första personsynvinkel och skjuter på saker! Alldeles för lika:P

Sen att ahndlingen är helt olika och att man skjuter på helt olika saker och rör sig ofta i ganska olika mioljöer har vaäl inte med saken att göra? Att gör ett FPS-spel banbrytande är ju extremt svårt. Har någon bra ideer' så fram med dem.

BTW: ännu en gammal tråd som du drar fram DJ1:) Bytte du sida till sida 10 i spelforumet på en gång?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
jag hade uppskattat ett fps spel som man kör mutiplayer på och gör uppdrag tillsammans(precis som singelplayer fast man har andra som spelar me en), som wow tex fast fps

man skrapar ihop en pluton och var och en får olika roller för att storma den där talibanbyn

man går upp i rank, väljer ut vilka klasser man vill ha med i olika uppdrag osv

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_Online är väl ganska likt dina önskemål. Jag har själv aldrig testat det.

Permalänk
Medlem

Doom 3 Och Half-life 2 tycker jag verkligen inte liknar varandra (annat än att de båda är just FPS spel).
I Doom 3 lallade man runt i mörka stålkorridorer där man knappt såg någonting..
I Half-life 2 hade man ju tom fordon att dra runt med på stranden under blå himmel...

Spelar i stort sett bara FPS spel.
Dock vore det naturligtvis trevligt om spelen var än mer varierande än de är.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

hmm..multiplayer fps...Coop nån...hmmm...det är väl det som gäller...vanliga uppdrag över internet med flera som du menar Stor_stenen?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ja, datorspelen har slutast att utvecklas känns det som.
Inte p.g.a. att olika FPS skulle vara lika, utan att det enbart ÄR FPS som kommer nuförtiden känns det som.

Var är seriösa platformspel? Saknar att kunna sitta och spela ett härligt plattformsepel man ser ifrån sidan där det är seriöst.
Dom enda få ggr jag ser nya platformspel är disnyspel som bygger på filmer...

Jag saknar verkligen plattformspelen, det är ett annat sätt att tänka och annan känsla. Tänk en nytt plattformspel som nyttjar dagen teknik, fan vad snyggt det hade blivit.

Så, JA! Det är ju fan bara FPS-spel nuförtiden...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Instämmer med Knashatt.

Samma gäller Shoot-em-up spel, de där man styrde ett rymdskepp med joystick och sköt en massa fiender och saker som exploderade.
Idag skulle de ju kunna göras hur snygga som helst.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

FPS-spel idag tycker jag är väldigt olika varandra, men ingen frångår de grundläggande koncepten...

som michael123 på sitt ironiska sätt sade, HL2 och BF är ju rätt olika... men de är ju inte riktigt byggda för samma mål heller... HL2 är ett linjärt FPS så som 90% av alla andra, BF är multiplayer rakt igenom. Men oavsett vilket linjärt FPS man plockar upp idag kan manförvänta sig minst följande saker: Likvärdiga vapentyper, "mot alla odds"-situationer upp till öronen, en huvudperson som av mestadels okänd anledning bara går helt bersärk och skjuter allt och alla (givetvis finns en anledning, men istället för att bli deppad över flickans/vännens/släktingens/whatevers död så går personen i fråga på killingspree), nån medhjälpare som aldrig egentligen hjälper till utan mest pladdrar och givetvis ett motståndarläger med självförtoende som gud själv (vilket alltid blir deras akilleshäl)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Instämmer med Knashatt.

Samma gäller Shoot-em-up spel, de där man styrde ett rymdskepp med joystick och sköt en massa fiender och saker som exploderade.
Idag skulle de ju kunna göras hur snygga som helst.

Finns väl ändå en del remakes av gamla spel i ny förpackning. Oftast hemmagjorda sharewares/freewares som kanske kan vara lite svåra att hitta dock.

Men såna småspel brukar ändå bli rätt tråkiga rätt snabbt om det nu inte finns ett intressant multiplayerläge (Liero är askul om man har en polare iaf). Annars spelar jag hellre spel som t ex Stalker eller Morrowind som man blir totalt uppslukat av.

OnT: Jag håller inte med att FPS strandat på nåt sätt. De flesta FPS som jag spelet har haft nåt att ge. Inget spel kanske är perfekt men det finns oftast lite själ i det ändå. Sen kommer det väl alltid dåliga titlar lite då och då men de struntar man ju i ändå (det som är dåligt varierar ju från person till person iofs).

Stalker hade underbar (eller ja, dyster var den men bra gjord iaf) atmosfär och var inte likt nåt annat. Riddick var rätt speciellt. FEAR gillade jag starkt (har nog de coolaste striderna med AI som nånsin gjorts). Boiling Point var rätt häftigt på sitt sätt även om det hade sina brister. Crysis var väl iofs väldigt likt Far Cry men det var ju andra sidan rätt olikt andra spel. Båda spelen har iofs sina brister men jag gillar det fria gameplayet iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Finns väl ändå en del remakes av gamla spel i ny förpackning. Oftast hemmagjorda sharewares/freewares som kanske kan vara lite svåra att hitta dock.

Men såna småspel brukar ändå bli rätt tråkiga rätt snabbt om det nu inte finns ett intressant multiplayerläge (Liero är askul om man har en polare iaf). Annars spelar jag hellre spel som t ex Stalker eller Morrowind som man blir totalt uppslukat av.

Har du överhuvudtaget spelat spel som tex Zelda II på NES?
Det är ju inte direkt tråkigt snabbt och framförallt är det inte något "småspel".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |