Permalänk
Medlem

Plocka bort fläktblad från en fläkt?

Tänkte lackera mina vita fläktblad vinröda, för att det ska matcha ett snart färdigbyggt chassie. Frågar är då bara, hur får man bort dessa fläktblad? Vill ju inte bryta om det skulle gå sönder:)

Fläktarna är Cooltek 120mm fläktar.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är tämligen omöjligt utan att ha sönder någonting. Var istället väldigt noga med att maskera.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort etiketten som sitter på baksidan av fläkten och ta loss spårryttaren (ser ut som ett U ungefär) som sitter på axeln. Sen är det bara att dra av fläktbladen rakt ut frammåt. En spetstång brukar vara bra för att få loss spårryttaren, ibland går det med en liten skruvmejsel men det är jäkligt pilligt.

Se till att det blir ett jämnt lager med färg så det inte blir obalans i fläkten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jo OSkar000, jag försökte det men då får man med hela elektroniken på själva fläktbladen? Lyckades just riva bort en del a fläkten, men limmade tillbaka det igen. Hoppas det inte blir något fel nu.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara oerhört försiktig med en fläkt som är ihoplimmad, nu snackar vi iofs inte RC flygplan där propellern gör 12k+ rpm, men det är ändå stor risk att limningen ger sig med tiden och ett fläktblad som ger sig av kan göra rätt mycket skada om man har otur.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Jag skulle vara oerhört försiktig med en fläkt som är ihoplimmad, nu snackar vi iofs inte RC flygplan där propellern gör 12k+ rpm, men det är ändå stor risk att limningen ger sig med tiden och ett fläktblad som ger sig av kan göra rätt mycket skada om man har otur.

Har varit med om en sådan olycka med RC-plan, propellern for iväg utan att skada någon, men planet störtade i en bil :/

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Painby: en fläkt i 800rpm, hjälp

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Painby: en fläkt i 800rpm, hjälp

Ok ok, kanske ingen direkt livfara
(men sitter man o mekar med öppet chassi och bladet bestämmer sig för o flyga in i ögat sår är det nog inte så jäkla kul heller...)

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Det kan ju skada komponenter så jag skulle nog byta ut den snarast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Ok ok, kanske ingen direkt livfara
(men sitter man o mekar med öppet chassi och bladet bestämmer sig för o flyga in i ögat sår är det nog inte så jäkla kul heller...)

tror tyvärr inte att bladet flyger så långt:( Sen blir det en jävla obalans innan dess också^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Okej, var inte själva fläktbladen, utan bara en av de fyra små "pinnarna" som går ihop mot mitten för att hålla i fläkten. Den påverkade inte fläktens placering,balans eller vinkel så det är nog lugnt med den biten.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk

ok tur det.

Permalänk

jag limmade en 200mm fläkt med smältlim. bara man är noggrann och ser till att bladet hamnar rakt är det inga problem. dock måste man även limma lika stor mängd på andra sidan för att det inte ska bli obalans i fläkten vilket utsätter den för extra slitage samt att den vobblar och vibrerar en hel del.

vad jag vet så kan man trycka loss hela plastgrejen som fläktbladen sitter på bakifrån om man trycker med båda fingrarna på kanten eller drar från andra hållet. du märker hur man ska göra. den sitter rätt hårt så man får ta i en del. sen efteråt är det bara att trycka dit den igen.