Permalänk
Medlem

haha, het diskussion... jag tänker iaf lösa det med att ha 1st Blu-ray spelare och 1st HD-DVD spelare, på så sätt missar jag inga titlar. Ni kan man köpa dem för ca 3-4000 tusen styck
Jag tror dock att framtidens spelare kommer stödja båda formaten

japp...vw2 fortgår....

Permalänk
Avstängd

Ehhh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Filmerna kostar ju samma pengar... och mer eller mindre samma sak är det ju inte, BD rymmer 66% mer i 1layers skivor och där har du det stora formatet när det gäller att bränna i framtiden.

I slutändan är det bara folk med 360 som lär köpa HD DVD, resten kör på BD.

Lägg inte så mycket kraft i vad som rymmer mest. Det viktiga är att man får in en film på en skiva vilket bägge formaten klarar av. Så länge man har sin film och bägge formaten är likgiltiga i kvallite så väljer man ju det billigaste. Känns då som man får mest för pengarna? Right?

Dessutom så är övergången till Bluray mycket mer kostsam än HD-DVD övergången (från företagsperspektiv). Och gissa vem som får betala den här övergången...slutkunden så klart, vilket är vi, folket

Ibland så tror jag att det är folk med PS3or som försöker motivera sitt köp för andra och för sig själva. Jag säger inte Blu Ray är dåligt...jag säger bara att HD DVD verkar den logiska alternativen om man ska se allting så objektivt man bara kan.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Tycker det skulle varit bättre om man laddade ner filmen istället för att köpa en skiva. Då hade man kunnat lagra filmen på det mediet som man själv tycker passar bäst.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag ger stöd åt Sony, de har förbrukat sina chanser :\

Permalänk

Re: Ehhh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Lägg inte så mycket kraft i vad som rymmer mest. Det viktiga är att man får in en film på en skiva vilket bägge formaten klarar av. Så länge man har sin film och bägge formaten är likgiltiga i kvallite så väljer man ju det billigaste. Känns då som man får mest för pengarna? Right?

Dessutom så är övergången till Bluray mycket mer kostsam än HD-DVD övergången (från företagsperspektiv). Och gissa vem som får betala den här övergången...slutkunden så klart, vilket är vi, folket

Ibland så tror jag att det är folk med PS3or som försöker motivera sitt köp för andra och för sig själva. Jag säger inte Blu Ray är dåligt...jag säger bara att HD DVD verkar den logiska alternativen om man ska se allting så objektivt man bara kan.

HD-DVD har redan problem med att de inte får plats med extra material i HD kvalité. Att gå från 9GB till 15GB är inget stort hopp. Att i framtiden utlova 30GB när Bluray med samma tvålagers teknik kan komma upp i 50GB och därmed klämma in mer film och specialsaker i riktig HD än HD-DVD gör att storleken gör skillnad. Annars hade vi kunnat behålla nuvarande DVD och bara använt båda sidorna. Det hade ju gett 18GB.

Är det inte fantastiskt att trots att man måste ha helt nya maskiner för att pressa Bluray medans man kan använda de gamla DVD-pressarna till HD-dvd med en mindre förändring så kostar fortfarande Bluray och HD-DVD lika mycket för kunderna.

Vad betyder detta? Att HD-DVD filmerna kostar mer än de borde eller att bluray säljs med förlust?

HD DVD är bra men skillnaden mellan de är inte så stor.
BD har regioner det har inte HD DVD.
BD har större kapacitet än HD DVD.
BD har allt material i 1080.
HD DVD har billiga spelare...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
Aldrig att jag ger stöd åt Sony, de har förbrukat sina chanser :\

Finns väl mer än Sony som stöder enbart Blue-ray ?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ehhh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad betyder detta? Att HD-DVD filmerna kostar mer än de borde eller att bluray säljs med förlust?

Jag skulle tro att båda formaten kostar mer än vad dom borde. Är väl inget nytt att dom lurar oss konsumenter på stora summor. Som när dom säljer samma film på DVD dyrare än på VHS även fast DVD är mycket billigare att göra.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Re: Ehhh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
jag säger bara att HD DVD verkar den logiska alternativen om man ska se allting så objektivt man bara kan.

jag tycker snarast HDDVD-folk har extrema svårigheter för objektivism.

man tom frångår alltsomoftast logiska argument eller rentav heltom försöker vända direkta nackdelar till fördelar på de mest krumbuktande vis. artikel i trådsämnet är ett bra exempel på detta: http://gizmodo.com/gadgets/the-state-of-hd-dvd/the-state-of-h...

jag citerar inlägget av "Megazone" långt ned i kommentarerna som effektivt pekar på exakt hur ogenomtänkt och partiskt denna "professionella" genomgång av formaten egentligen var:

Citat:

BY MEGAZONE AT 12/06/07 11:04 PM

"It is also becoming typical for combo discs to be released with DVD on one side and HD DVD on the other, making them eminently more compatible. (Blu-ray can't do this.)"

This is doubly incorrect. The combo discs are actually falling OUT of favor, and most combo sets bundle a standard DVD with an HD DVD in one case now. The combo discs cost more to make than two single-format discs, because of higher failure rates. And they're less popular with both vendors and consumers because there is no place to print a label as both sides hold data. All the same reasons DVD18 died in favor of two DVD9 discs. And Blu-ray *can* do it. Dual-sided Blu-ray/DVD discs have been demonstrated. Since the substrate on BD is 1.1mm thick, and a DVD layer is only .6mm thick, it isn't an issue. On top of that, the BDA has shown *single sided* dual-format discs with a BD layer 'over' a DVD layer, so they can still have a label. But both of these suffer from the higher cost issue, and it is still more effective to just bundle a DVD - they have to print the DVD *anyway* for all the DVD-only sales. Driving costs per unit down even more.

"Samsung BD-UP5000 Duo ($800): Since this upcoming device
famously has stated support for Blu-ray discs that Sony and Pioneer won't be able to play, it's easy to forget that it's also billed as a fully compliant HD DVD player. But the reviews say it's a winner in both arenas."

The BD-UP5000 does indeed look like a good player - if expensive - the statement about Sony and Pioneer is incorrect. The BD Profiles are backwards compatible. A BD 1.1 disc will play on a BD 1.0 player, and a BD 2.0 (aka BD Live) disc will play on a BD 1.1 or BD 1.0 player. The specs are additive. A BD 1.0 player will not be able to access PIP content that is added by BD 1.1. And a 1.0 or 1.1 player would not be able to access online content added by 2.0. But everything else still works. (And some vendors have indicated that some of the 1.0 players may have the hardware for 1.1, and just need firmware to enable it.)

"Besides selling the Xbox 360 HD DVD add-on drive, Microsoft helped write the HD DVD video spec, including VC-1 compression. It also licenses the HDi runtime engine, developed with Toshiba, that enables interactivity on Toshiba players and those of other licensees. HD DVD players don't have to have HDi, but at the moment, it's obviously the software with the most momentum."

This is kind of confused. VC-1 is the SMPTE's standardized version of WMV9, and it is used by BOTH HD DVD and Blu-ray Disc. HDi was co-developed by Microsoft and Toshiba, and largely it was Microsoft. They've built it into Vista and to push it they offered it to the DVD Forum for standardization as part of the HD DVD proposal. And *all* HD DVD players MUST support HDi, just as all BD players must support BD-J. If a player doesn't support HDi, then it cannot use the official HD DVD logo or any of the other licensed items - that's what LG's first combo deck did. It would play an HD DVD, but just play the main content - no menus, features, etc. BD-J actually offers more power for developers than HDi, but Microsoft has offered a lot of support for HDi development - something the BDA could learn a bit from.

"The not-so-secret secret is that a CH-DVD player is an HD DVD player whose laser is set at a different modulation. While you could never play an HD DVD on a CH-DVD player, it is physically more or less the same product. Manufacturing can happen side by side, using the same components such as processors and optical pick-ups."

Based on what has been reported, CH-DVD uses the same laser and media and HD DVD, just with software changes. So it is even more similar than you state. but the BDA is also working with China on a BD standard for China. More than the HD DVD camp, they're considering incorporating China's requirements into a revision of the global standard. CH-DVD doesn't exist yet, it is a paper standard. Nothing final has been decided for the Chinese market, and China has been neutral. They just insist on having some domestic technology incorporated - which is what CH-DVD did. China could be even more pleased if the BDA incorporates their codecs, etc, globally and not just for a ghetto spec for China only.

I fully agree that the war is far from over now, despite my earlier feelings that Blu-ray was a clear winner. I still believe Blu-ray will win in the long run, but I'm not as confident as I once was. I am still fully confident that HD DVD will never 'win' the war. The only two options I can see are BD winning, or a stalemate with both formats surviving indefinitely. There are a few things that could tip the scales - such as Warner picking sides - but the war isn't just in the US, and BD is winning globally. 9:1 in Japan with a similar lead in Australia, 3:1 in Europe, 2:1 in the US. HD DVD would have to do something huge to completely defeat Blu-ray. And the longer the war drags on, the less of an advantage HD DVD will have. BD player costs will continue to drop too, and HD DVD is going to bottom out first, so the gap will continue to shrink there.

logiska invändningar.

och jag har inga problem med att lista ytterligare konstigheter i artikeln heller, men jag kan säkert spara det till nästa ogenomtänkta text som behöver kommenteras för nu är fingrarna tröttare än jag på det här tramset..

vidare fick vi ännu ett exempel på mitt tidigare* argument om vilket format som är mest importvänligt egentligen:

(http://gizmodo.com/assets/resources/2007/12/Harry_Potter_Comp...)

det tas som ett exempel för mer extramataterial på ena versionen, jag tycker det är svårt att uttyda vad exakt det är. men en sak är tydlig, även här har en Amerikansk regionsfri BluRay Svensk text medan det saknas på den regionsfria HDDVDn.

*(http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=787...)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Ehhh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Lägg inte så mycket kraft i vad som rymmer mest. Det viktiga är att man får in en film på en skiva vilket bägge formaten klarar av. Så länge man har sin film och bägge formaten är likgiltiga i kvallite så väljer man ju det billigaste. Känns då som man får mest för pengarna? Right?

Dessutom så är övergången till Bluray mycket mer kostsam än HD-DVD övergången (från företagsperspektiv). Och gissa vem som får betala den här övergången...slutkunden så klart, vilket är vi, folket

Ibland så tror jag att det är folk med PS3or som försöker motivera sitt köp för andra och för sig själva. Jag säger inte Blu Ray är dåligt...jag säger bara att HD DVD verkar den logiska alternativen om man ska se allting så objektivt man bara kan.

För dom som köper till datorn så kommer det vara avgörande, 3ggr DVD eller 5ggr är trots allt en stor skillnad och kostnaden för övergången är inget som kommer lasta konsumenterna, det ser vi redan nu eftersom filmerna kostar samma pengar. Sen får man plats med mer på en BD skiva och även om det inte är nån större skillnad i kvalite idag så kommer det vara det om ett par år, mer extra material/fler språk på är ju oxå alternativ vilket gör att det räcker med en skiva ww och då blir ju kostnaden lägre. Eftersom filmer idag sprids så fort så blir det viktigare för branschen att göra ww lanseringar så ett ytterligare skäl som talar för BD.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bianchi
Finns väl mer än Sony som stöder enbart Blue-ray ?

Hehe, ja det finns det. Det är t.o.m. en del som har gått över från Blu-Ray till HD-DVD efter ett tag, HP ex.
Samsung har även börjat tillverka HD-DVD/Blu-Ray kombo spelare bara för att dem inser att kriget verkligen inte är över.
Ser hellre HD-DVD som ett hemmabio alternativ och Blu-Ray som lagringsalterniv. Jag tror med andra ord inte att något av formaten kommer att vinna.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Ehhh...

[QUOTE]
Ursprungligen inskrivet av mortifer666
[B]HD-DVD har redan problem med att de inte får plats med extra material i HD kvalité. Att gå från 9GB till 15GB är inget stort hopp. Att i framtiden utlova 30GB när Bluray med samma tvålagers teknik kan komma upp i 50GB och därmed klämma in mer film och specialsaker i riktig HD än HD-DVD gör att storleken gör skillnad. Annars hade vi kunnat behålla nuvarande DVD och bara använt båda sidorna. Det hade ju gett 18GB.
[QUOTE]

Jag vet inte om det är jag eller du som är fel på det men från vad jag förstod så skulle även HD-DVD skivorna få 51 GB +?! Visserligen så har de det på tre lager men då borde extra materialet få plats också

http://www.idg.se/2.1085/1.132160

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Re: Re: Re: Ehhh...

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av d0nnie
[B][QUOTE]
Ursprungligen inskrivet av mortifer666
HD-DVD har redan problem med att de inte får plats med extra material i HD kvalité. Att gå från 9GB till 15GB är inget stort hopp. Att i framtiden utlova 30GB när Bluray med samma tvålagers teknik kan komma upp i 50GB och därmed klämma in mer film och specialsaker i riktig HD än HD-DVD gör att storleken gör skillnad. Annars hade vi kunnat behålla nuvarande DVD och bara använt båda sidorna. Det hade ju gett 18GB.
[QUOTE]

Jag vet inte om det är jag eller du som är fel på det men från vad jag förstod så skulle även HD-DVD skivorna få 51 GB +?! Visserligen så har de det på tre lager men då borde extra materialet få plats också

http://www.idg.se/2.1085/1.132160

[/QUOTE]

Jepp, HD-DVD leder idag eftersom dessa skivor verkar vara kompatibla med dagens HD-DVD spelare vilket gör det till det format som kan lagra mest, just nu.
Men såklart kommer Blu-Ray med sina 100GB skivor snart, men tror inte dem påstått att det ska vara kompatibelt med dagens spel vilket skulle vara väldigt surt för dem som redan köpt Blu-Ray spelare.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Måste säga att det hela är en svår situation.
Först har vi en gigantiskt massa av stora företag som Sony etc. som är bakom ett format (och de är ju även delaktiga i produktionen av flera filmer). Så visst leder detta till en dominerande position.

Och så har vi HD-DVD, vilket "borde"ha billigare produktions kostnader som de sades i början, men den märks knappast.
Sedan trodde jag HD dvd hade lyckats komma up till 50+ gb på en SIDA, alltså slog de BD med 1-2 Gigabyte

Men som sagt innan vi ens behöver utrymmet, så kommer de väl httpå nått!

Jag tror inte något format försvinner, DOCK kommer det vara vissa filmer etc. som kommer först eller rent av endast släppas till ett format. Samt kommer vissa version av en film vara bättre kvalite, men inte lika märkbart förhoppningsvis som olika DVD releaser i världen.