Årets dummaste hårddiskkrascher

Permalänk
Hedersmedlem

Så konstigt var det ju inte.

Vetenskapsmannen som borrade hål i hdd var däremot lite rolig :D. Han/hon letade kanske efter mer utrymme :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Man behöver inte vara oaktsam för att knäcka en disk, det räcker med att posta den.

Jag tycker riktigt synd om den stackare som skickade sin nya fina dator med posten. En riktig högprestandadator. Välemballerad, packad enligt konstens alla regler med frigolittussar och allt sånt. När paketet kom fram såg det ut som elefanter använt det som fotboll och sedan dansat tango på det. Det var det mest mosade postpaket jag någonsin sett. Fattar inte hur posten ens kunde drista sig till att leverera paketet hela vägen till mottagaren, de måste ju ha insett redan vid omlastningen att det var totalskadat. Datorn packades upp för inspektion, och den såg ut som ett sönderstampat pussel. Allt var skevt och krossat, moderkortet förvandlat till müsli, alla grejor på helt fel plats i chassiet. Däribland ett par diskar som var totalskadade. Några plastbitar och en fläkt fattades, de hade väl ramlat ur. Jag undrar verkligen vad posten gjort med paketet.

Ehhhhh det där var inget jag ville höra
Nu kommer jag aldrig skicka något annat än vanliga brev med posten.

Har själv varit med om ett paket som blivit skadat en gång och det måste ha varit gjort med flit.

Tacka vet jag bussgods!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Till er som pratade ang. bokmärken i firefox.
Hörttalas om Foxmarks? Funkar äckligt bra!

Allt lagras på en server och syncas med firefox lite då och då.
Helt foolproof och riktigt smidigt att ha vid ominstallationer och liknande.

Perfekt!

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Var det inte dem här killarna som publicerade listan med "death from banana"

"A scientist was fed up with his hard drive squeaking, so drilled a hole through the casing and poured in oil". Bara jag som undrar hur i hela pellefjant en "vetenskapsman" lyckas göra bort sig så totalt? Kul lista ändå

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kändes som om personen som skrivit artikeln antagligen var på "modermodemet"-nivå och bara repeterade (ungefär) vad han/hon hört utan att ha någon koll på huruvida det var orimliga eller bara o-roliga saker.

"All data lyckades återställas", amen tjena. Smält ett par CD-skivor och försök få ut infon sen eller skriv över minneskortet med nya bilder och försök få tag på de ursprungliga bilderna sen (om inte annat har de ju uppfunnit ett sätt att dubbla lagringsutrymmet!)

Oj, nån tappade usb-minnet i barnmaten. Så dråpligt! Skriv en lika fantastisk historia om den miljon mobiltelefoner som folk tappar i backen varje dag. Fniss fniss... Not!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Kändes som om personen som skrivit artikeln antagligen var på "modermodemet"-nivå och bara repeterade (ungefär) vad han/hon hört utan att ha någon koll på huruvida det var orimliga eller bara o-roliga saker.

"All data lyckades återställas", amen tjena. Smält ett par CD-skivor och försök få ut infon sen eller skriv över minneskortet med nya bilder och försök få tag på de ursprungliga bilderna sen (om inte annat har de ju uppfunnit ett sätt att dubbla lagringsutrymmet!)

Oj, nån tappade usb-minnet i barnmaten. Så dråpligt! Skriv en lika fantastisk historia om den miljon mobiltelefoner som folk tappar i backen varje dag. Fniss fniss... Not!

Läste du hans källa?

Finns värre historier än så på vad de med den rätta utrustningen har kunnat återställa. Kör du en fyrtumsspik rakt genom en hårddisk är det en barnlek för dem att återställa datan...

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Det finns faktist en anledning till varför man gör strukturella överskrivningar av information på hårddiskar runt 25ggr. Helt enkelt för att en ensam överskrivning av nollor inte raderar precis all information.

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Finns värre historier än så på vad de med den rätta utrustningen har kunnat återställa. Kör du en fyrtumsspik rakt genom en hårddisk är det en barnlek för dem att återställa datan...

Hörde om den metodiken i samband med första irakkriget. Datan i hålet, så att säga, är ju svår att få tillbaka i alla fall. Kanske ska testa en kula genom disken när den är igång istället.

Mitt stalltipps för att sabba en hårddisk är nog ändå mikrovågsugnen. Kan vara bra att ta till för vissa när riaa sparkar in dörren.

Förresten, är det någon som har kört en CD-skiva i mikron?
Fruktansvärt kul, fast det luktar lite illa

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ska man totalradera en hårddisk kan jag varmt rekomendera Dariks Bot And Nuke. Grymt program som garanterat tar bort ALLT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Till er som pratade ang. bokmärken i firefox.
Hörttalas om Foxmarks? Funkar äckligt bra!

Allt lagras på en server och syncas med firefox lite då och då.
Helt foolproof och riktigt smidigt att ha vid ominstallationer och liknande.

Perfekt!

mvh Jim

Jao Foxmarks är skitbra. Slipper man mecka med egen backup å ha koll på var man lägger den där kassa html filen där allt ligger i kaos. Dessutom kan jag med foxmarks ha samma bookmarks både på huvuddatorn, servern/HTPCN och mossans dator

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen

Förresten, är det någon som har kört en CD-skiva i mikron?
Fruktansvärt kul, fast det luktar lite illa

CD:n i mikron det är grejer det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Appropå mammor och lagringsmedier så var mina föräldrar på besök igår. De hann vara där ungefär 5 sekunder innan mamma välte min externa hårddisk (som dessutom var igång). Den verkar ha klarat sig men det var ingen kul syn.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Appropå mammor och lagringsmedier så var mina föräldrar på besök igår. De hann vara där ungefär 5 sekunder innan mamma välte min externa hårddisk (som dessutom var igång). Den verkar ha klarat sig men det var ingen kul syn.

Mammor och datorer . För ett bra tag sedan gick elen när mamma satt vid datorn och arbetade. Hon ringde mig och sa att skärmen dog och undrade hur man får igång den ... Ibland är man lite för insatt i sitt arbete tror jag

Permalänk
Medlem

På tal om roliga människor och datorer, ingen som har dom där gamla mp3orna från apples support där dom mest sanslösa människor gör diverse otroligt dumma grejjer? Kommer ihåg en där en kille skulle vilja uppgradera datorn men han kom inte på hur man öppnade den så han sågade av hela chassit, rakt genom moderkortet för att komma åt den

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Tja, jag lade en låda med runt tio hårddiskar på biltaket.

De hängde med fram till en skarp kurva där lådjäveln flög rätt in i en trottoarkant, alla diskar gick sönder big time, däribland min dåvarande chefs hårddisk med allt han hade gjort de senaste två åren, och anledningen till att jag hade den var just för att jag skulle göra en backup på den...

Det var i alla fall en riktig, multipel hårddiskcrash

haha, den skulle legat som nr 1 på deras lista, iallafall på Swec

I Irak så hittade amerikanarna hårddiskar som de borrat hål i o fyllt med lim, de fick ut de mesta av infon igen, men från en smält skiva är ju helt omöjligt....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

ganska kul läsning

Min granne körde upp knäet i bordet så att hårddisken välte av bordet och ner i golvet.. en extern 250 eller 500gb (minns inte riktigt)

Den höll inte i alla fall..

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Avstängd

Mammor är klurigare än vi tror. Hon välte den med flit för att du skulle få mer sol. Sedan kan hon enkelt utbrista: "Oh, förlåt, vad gjorde jag nu, älskling"

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Till er som pratade ang. bokmärken i firefox.
Hörttalas om Foxmarks? Funkar äckligt bra!

Allt lagras på en server och syncas med firefox lite då och då.
Helt foolproof och riktigt smidigt att ha vid ominstallationer och liknande.

Perfekt!

mvh Jim

Tack den ska jag testa nu i skrivande stund, har lagt ner nått annat men om den som du säjer lägs på en server är det ju perfect...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Läste du hans källa?

Finns värre historier än så på vad de med den rätta utrustningen har kunnat återställa. Kör du en fyrtumsspik rakt genom en hårddisk är det en barnlek för dem att återställa datan...

Har också hört den historien från Gulfkriget, tydligen skulle den ha blivit dränkt i epoxylim också... Vad jag hört var det Ibas som återställde det mesta av datan, förutom större delen av datan som fanns just på området där spiken gått igenom.

Tydligen hade de lyckats återställa data t.o.m. från en hårddisk som hade legat ombord på ett sjunket skepp (under vatten så klart) i flera veckor!

Visa signatur

Jag är född 1991. Jag älskar att skratta.
Har Aspergers syndrom. (surprise surprise!)
Mannen på bilden har fått sig en släng av Cheerios... URP!

Permalänk
Medlem

Men att återställa datan från en hårddisk som legat still, under vatten ett tag, BORDE ju va mindre komplicerat än en hårddisk som fått en fet spik igenom sig?

Med tanke på att vatten inte har nån direkt mekanisk verkan på data-skivorna innuti hårddisken.

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Man behöver inte vara oaktsam för att knäcka en disk, det räcker med att posta den.

Jag tycker riktigt synd om den stackare som skickade sin nya fina dator med posten. En riktig högprestandadator. Välemballerad, packad enligt konstens alla regler med frigolittussar och allt sånt. När paketet kom fram såg det ut som elefanter använt det som fotboll och sedan dansat tango på det. Det var det mest mosade postpaket jag någonsin sett. Fattar inte hur posten ens kunde drista sig till att leverera paketet hela vägen till mottagaren, de måste ju ha insett redan vid omlastningen att det var totalskadat. Datorn packades upp för inspektion, och den såg ut som ett sönderstampat pussel. Allt var skevt och krossat, moderkortet förvandlat till müsli, alla grejor på helt fel plats i chassiet. Däribland ett par diskar som var totalskadade. Några plastbitar och en fläkt fattades, de hade väl ramlat ur. Jag undrar verkligen vad posten gjort med paketet.

Låter som en standardförsändelse med posten ju

Permalänk

aser sucks

jag och en kompis tog hanns gamla 320gb (död som en kotte) och buskopla ett nättagg och kasta sten hällde vatten på den och skit men pappa och bror vart inte så glad när dom säg 230v och ett glas med vatten på trappen. den är till salu ( lite repig men den startar men jag kan inte lova att den läser )

Visa signatur

mobbo: gigabyte 990fx ud3 cpu: amd atlon ll x4 965BE @ 3,4 Gh gpu: msi 560ti psu : cooler master 650W
hdd1: 80GB 2,5 tum hdd2: 500GB wd black chassie: FD r3 os: windows 7