WD:s nätverkshårddisk tillåter inte delning av film, musik

Permalänk
Medlem

Jag säger bara:
MISSLYCKAT!
Lycka till att få tio hårddiskar sålda. WD dödade precis sitt eget rykte som ett seriöst företag.

Programvara eller inte, finns idéen där från WD på ett allvarligt sätt kommer jag antagligen inte vara den enda som totalt kommer nonschalera deras produkter i fortsättningen.

Permalänk

För er som aldrig orkar läsa nyheten, utan kommenterar enbart på titeln:

"Använder man Western Digital World Edition i det lokala nätverket utan Anywhere Access fungerar hårddisken som andra nätverkshårddiskar. Om man däremot försöker komma åt sina mediafiler via Anywhere Access får man en överraskning, om någon annan användare samtidigt läser filerna: World Edition tillåter nämligen enbart att en användare åt gången kan läsa film, musik och andra medafiler.

Så länge enbart en användare läser mediafiler från hårddisken fungerar World Edition som andra nätverkshårddiskar, men så fort en annan användare läser från hårddisken kommer mediafiler att döljas från använadren."

Tycker det är ett smart sätt att försöka slöa ner olaglig fildelning faktiskt. Visst, lagliga fildelningar i alla ära, men kom igen, hur många lagliga fildelningar har mer än 1 anslutning åt gången? Nej, det här är definitivt för att få ner olaglig fildelning.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Ny har jag inte okrat läsa allas inlägg, men hur många har verkligen LÄST HELA artiklen?

"Om man inte använder Anywhere Access har hårddisken inga begränsningar, men att dela filer på Internet kräver då att man är mer insatt i nätverk."
läs förhelvete innan ni skriver skit.

Mina föräldrar skulle nog kunna använda den mjukvaran, då den antagligen är lite mer användarvänlig än alternativen.

Edit:
Såg fler likande inlägg, men ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag säger bara:
MISSLYCKAT!
Lycka till att få tio hårddiskar sålda. WD dödade precis sitt eget rykte som ett seriöst företag.

Programvara eller inte, finns idéen där från WD på ett allvarligt sätt kommer jag antagligen inte vara den enda som totalt kommer nonschalera deras produkter i fortsättningen.

Precis det är ju det som vissa här inte verkar förstå att WD böjer sig ner i duschen för att få nåt hårt där solen aldrig skiner :p.

Företag som så villigt går i säng med DRM förespråkare och andra sätt att begrända användningen skall inte uppmuntras utan förhoppningsvis straffas genom vikande försäljningssiffror.

Visst det går ju att använda sig av ftp så får man iaf ner det man vill ha nertankat men gemene man och kvinna kör nog på det program som WD skickar med och har dom då inte blivit upplysta om denna begränsning innan köp här i Sverige så lär dom bli grymt förbannade när t.ex mormor vill se den senaste filmsnutten på sitt barnbarn men kan inte det pga denna begränsning som gjorts helt i onödan för WD kan inte bli ansvarig för vad användaren använder sin produkt till!

Permalänk
Medlem

HM, jahopp .. då blir det inga mer wd diskar då... Ekonomiska förluster borde få dem att tänka om

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Precis det är ju det som vissa här inte verkar förstå att WD böjer sig ner i duschen för att få nåt hårt där solen aldrig skiner :p.

Företag som så villigt går i säng med DRM förespråkare och andra sätt att begrända användningen skall inte uppmuntras utan förhoppningsvis straffas genom vikande försäljningssiffror.

Visst det går ju att använda sig av ftp så får man iaf ner det man vill ha nertankat men gemene man och kvinna kör nog på det program som WD skickar med och har dom då inte blivit upplysta om denna begränsning innan köp här i Sverige så lär dom bli grymt förbannade när t.ex mormor vill se den senaste filmsnutten på sitt barnbarn men kan inte det pga denna begränsning som gjorts helt i onödan för WD kan inte bli ansvarig för vad användaren använder sin produkt till!

Du kan väl ta och läsa nyheten innan du kommenterar.

Funkar alldeles utmärkt att tanka ner vad fan som helst från den, så länge ingen annan gör det samtidigt. På vilket sätt är det dåligt egentligen? Det är ett sätt för industrin att få ner antalet olagliga fildelningar.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Antalet olagliga?? Som jag förstår så kan INGEN ladda med anywhere medan EN person laddar på lokala nätet.

Det handlar alltså inte ens om två personer på Anywhere, utan det räcker med att någon tittar på en film LOKALT, så kan man INTE komma åt utifrån. Ifall jag inte har läst fel.

Vad är det som är olagligt med att lyssna på en låt när man är på resande fot, medans någon nyttjar en annan fil lokalt??
Det är ju absurt som sagt, om jag inte läst fel. Visst, man kanske tror att man INTE skall få lyssna på samma låt, eller titta på samma film från två olika hål..ooooooh nnejjj, vad farligt. För folk som fildelar finns ju hur många alternativ som helst.

Synd för WD, de borde nog sluta med Hårddiskar helt och hållet, för om man skall betala de för att de spenderar tid på sådana här saker, då kan de lika gärna lägga ner. Förresten, många som behöver TERABYTES med utrymme med DRM hmmm... dags att tänka om WD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Du kan väl ta och läsa nyheten innan du kommenterar.

Funkar alldeles utmärkt att tanka ner vad fan som helst från den, så länge ingen annan gör det samtidigt. På vilket sätt är det dåligt egentligen? Det är ett sätt för industrin att få ner antalet olagliga fildelningar.

Och vad har WD med att göra med vad användaren använder deras produkt till? Tänk bilar kan ju köras av fyllon men inte finns det nån tillverkare som frivilligt sätter in alkolås på nya bilar Bilar kan användas till bankrån men inte finns det där heller nån tillverkare som sätter in spårsändare i nya bilar så polisen snabbt kan spåra bilar som används i olagligheter!

Har läst nyheten och WD begränsar användarens rättigheter för tänk det är inte alls olagligt att dela ut egenproducerat material till höger o vänster men det tycker ju WD som drar alla över en kam så nä det blir badwill för WD detta förfarande att alla är brottslingar och skall behandlas som sådana.

Sen att man genom att zippa eller på annat sätt packar om "olagligt" material ändå kan fildela sådant gör ju bara WD:s agerande skrattretande!

Nä WD bakläxa o tillbaks till styrelserummet för att tänka över er strategi för på detta förfarande förlorar ni bara upplysta kunder som inte tänker premiera tillverkare som inför begränsningar i sin hård som mjukvara som ser kunden som en tjuv!

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med.

Stackars folk som inte ens var upplysta om detta INNAN köpet (men förstås har företagen alltid rätt eftersom man genom att köpa verkar det som ackcepterar allt och räknas svälja allt skit de kommer på i framtiden också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Och vad har WD med att göra med vad användaren använder deras produkt till? Tänk bilar kan ju köras av fyllon men inte finns det nån tillverkare som frivilligt sätter in alkolås på nya bilar Bilar kan användas till bankrån men inte finns det där heller nån tillverkare som sätter in spårsändare i nya bilar så polisen snabbt kan spåra bilar som används i olagligheter!

Har läst nyheten och WD begränsar användarens rättigheter för tänk det är inte alls olagligt att dela ut egenproducerat material till höger o vänster men det tycker ju WD som drar alla över en kam så nä det blir badwill för WD detta förfarande att alla är brottslingar och skall behandlas som sådana.

Sen att man genom att zippa eller på annat sätt packar om "olagligt" material ändå kan fildela sådant gör ju bara WD:s agerande skrattretande!

Nä WD bakläxa o tillbaks till styrelserummet för att tänka över er strategi för på detta förfarande förlorar ni bara upplysta kunder som inte tänker premiera tillverkare som inför begränsningar i sin hård som mjukvara som ser kunden som en tjuv!

Liiite överdrivet att jämföra med alkoholister som kör bil, och bilar som används till bankrån dock Ingen som säger att du MÅSTE köpa den här nätverksdisken. Personligen tycker jag att det här är en bra lösning för exempelvis mindre företag som inte vill att deras nät används till olaglig fildelning etc

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Wasbi
Som jag förstår så kan INGEN ladda med anywhere medan EN person laddar på lokala nätet.

Om jag förstått det rätt genom att läsa:

"Om man däremot försöker komma åt sina mediafiler via Anywhere Access får man en överraskning, om någon annan användare samtidigt läser filerna: World Edition tillåter nämligen enbart att en användare åt gången kan läsa film, musik och andra medafiler."

Så handlar det om DINA filer du har på din nätverkshårddisk.

Lägg märke till "sina mediafiler".

Kan ha åt pipsvängen fel dock.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt skillnaden, mellan dina och sina hehe..
nej men seriöst, menar du att man kan ha SINA filer som man alltid kommer åt? medans andra då bara kommer åt SINA?
jag menar detta blir ju absurt vilket sätt man än ser det på.

Och företag använder nog inte sådana här lösningar. Jag har tom. hört att många företag har väldigt mycket "trafik", visst vissa tillåter EJ p2p, men sedan NÄR har ett företag åkt på böter eller liknande för fildelning??

Tror att många tycker det är säkrare att ladde genom företaget så det håller inte heller, denna produkt är riktad till "normala" användare och man har helt enkelt dömt ut att all media som delas är därmed olaglig etc. Detta är faktiskt fel. Det finns många låtar, (som nu även börjas säljas UTAN drm) och filmsnuttar som FÅR delas, och därmed borde denna produkt försäkra sig om att filerna som delas ut ej har tillstånd (bland annat genom DRM eller liknande system).

Man har helt enkelt gjort en enkelt blockad av alldeles för mycket som vanliga konsumenter får betala för.

Som sagt, finns flera andra produkter där ute som gör samma UTAN restriktioner. Sedan skall man veta att programmet Anywhere finns i gratisversion som inte alls är lika bra. Vad kostar "pro" versionen? jag tror det gick på över 700 kr per år. Ja, då kan jag lika gärna hyra några gigabyte online (och det gör flera företag också).

Nåja, har blivit långt, men tycker det är synd att folk ens tittar på sådana restriktioner som något gott.

Permalänk

Ibland handlar det dock inte om böter, vissa företag kanske helt enkelt inte vill bli förknippade med fildelning pga dom vill hålla sitt goda rykte, vad vet jag

Sen förstår jag inte hur du menar, tycker du att det är dåligt att kunna komma åt dina filer på datorn hemma vart du än befinner dig? Du vill väl inte att andra ska göra det? Eller missuppfattade jag dig nu?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
så om man har möjligheten att stoppa mord genom att det inte går helt enkelt att begå så skulle du bli upprörd eftersom du vill ändå ha friheten att begå mordet.. även om du inte planerar det.. just nu?

if you don't like it, don't buy it! Ingen tvingar dig att köpa WD's produkter.

Med tanke på vilket jävla kontrollsamhälle som skulle till för att helt förhindra mord så skulle jag faktiskt föredra att ha "friheten att begå mord".

Jag är inte så pigg på WD:s upptåg heller. Varför de ser det som sin plikt att förhindra fildelning övergår mitt förstånd. Det är lite som när USA tycker att de måste införa demokrati runt omkring i världen.

Nu är jag jävligt nöjd med mina WD-diskar så jag kommer nog köpa från dem även i framtiden och som det står i artikeln så behöver man ju inte använda just den här funktionen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Liiite överdrivet att jämföra med alkoholister som kör bil, och bilar som används till bankrån dock Ingen som säger att du MÅSTE köpa den här nätverksdisken. Personligen tycker jag att det här är en bra lösning för exempelvis mindre företag som inte vill att deras nät används till olaglig fildelning etc

Det överdrivna skulle isf vare det enkla faktum att tekniken för att förhindra att bilen körs av personer som är på fyllan samt att kunna spåra fordonet är att det är teknik som gagnar mänskligheten medan WD har infört teknik i sin programvara som är till nackdel för köparen!

Nä dom enda som applåderar detta är dom som på nåt sätt tror sig tjäna på det vilket dom inte gör för människan är väldigt påhittig i sina sätt att gå runt restriktioner.

Se bara på censuren i Kina där det finns flera sätt att komma åt material som diktaturens kreatur där nere inte vill att människor ska kunna läsa men som dom kommer åt iaf!

Nä WD hoppas denna produkt floppar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Ibland handlar det dock inte om böter, vissa företag kanske helt enkelt inte vill bli förknippade med fildelning pga dom vill hålla sitt goda rykte, vad vet jag

Sen förstår jag inte hur du menar, tycker du att det är dåligt att kunna komma åt dina filer på datorn hemma vart du än befinner dig? Du vill väl inte att andra ska göra det? Eller missuppfattade jag dig nu?

1, då behöver de nog som sagt sluta med att sälja 500gb diskar och uppåt. För nästan INGEN behöver så mycket för att .. (sneglar på reklamen på 750 gb WD bredvid här heheh..) spela och spara några egna dokument.

2, Jag sa aldrig att det var dåligt, utan att JAG inte kan nå mina låtar pga att någon använder samma produkt för att lyssna på sina låtar hemma.

Så himla svårt är det väl inte att förstå mig

Permalänk
Medlem

Folk gråter: "Läs artikeln innan ni skriver(!!x2)"

Ingen här oroar sig för programvaran, utan om idéen att WD agerar amerikanska staten om vi tänker på den ypperligt populära provokationen från Hollywood att banka need ThePirateBay av kopieringsrättsskäl. Hela idéen att slöa ned folk som faktiskt köper deras hårddiskar är helt vansinne. Jag tror knappast en "vanlig" datoranvändare annars skulle köpa en eller två 500GB hårddiskar vid ett köptillfälle om denne inte är ute efter att administrera något gällandes fildelning på det ena eller andra sättet - då tänker jag inte specifikt på det "kriminella" fildelandet utan i övrigt.

Har WD planer på att göra detta så brister ju förtroendet för deras verksamhet. Det är ungefär som att Nvidia/AMD skulle bygga in filter i deras produkter som gör att användaren inte kan se på lika mycket porr.

Alltså har WD gjort ett stort misstag som kommer missgynna deras försäljning av stora hårddiskar framöver då användare, som mig själv, helt enkelt ratar dom och kör på Samsung eller vad som helst annat som ändå erbjuder exakt samma produkt för samma peng.

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ till denna lösning som funger på saamma/likande sätt?!

Jag har vart väldigt nära på att sattsa på just den här lösningen men avstår nu.
Det känns väldigt dumt att låsa utt sig med begränsningar även om man inte sysslar med olaglig fildelning måste jag säga!

Visa signatur

EP-8k7a 1,2 T-bird GEFORCE 3 64MB 100 GB, 512DDr, Xcard,32xBrännare, DVD,2 enermax 120mm, 2 enermax 80mm