Asus släpper HD-DVD-spelare

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper HD-DVD-spelare

Asus har idag lanserat HD-DVD-spelaren HR-0205T som skall komma till Norden inom kort. Förutom att läsa HD-DVD i 2,4x hastighet skall den även vara mycket tyst vilket gör den lämplig i HTPC-maskiner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser mycket intressant ut. Blir nog en sådan då.
Men denna bränner väl inte DVD ? :s

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Ser mycket intressant ut. Blir nog en sådan då.
Men denna bränner väl inte DVD ? :s

När det gäller olika format ser vi stöd för dels HD-DVD men också dubbellagrade (DL) skivor i samma format. Någon information hur snabbt den BRÄNNER exempelvis DVD har inte publicerats på Asus webbplats än. Asus har försökt göra enheten så tyst som möjligt och enligt specifikationerna har den en ljudnivå om 21,1 dB när man spelar upp HD-DVD vilket är tystare än många konkurrenter.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
När det gäller olika format ser vi stöd för dels HD-DVD men också dubbellagrade (DL) skivor i samma format. Någon information hur snabbt den BRÄNNER exempelvis DVD har inte publicerats på Asus webbplats än. Asus har försökt göra enheten så tyst som möjligt och enligt specifikationerna har den en ljudnivå om 21,1 dB när man spelar upp HD-DVD vilket är tystare än många konkurrenter.

Ser ändå inte ut att ha möjlighet att bränna DVD utan enbart läsa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Priset är bra tycker jag men sen så undrar man on man inte ska köpa en HD-DVD till xbox 360 eftersom den ochså ska fungera med pc + att man kan få dom lite biligare och får en fjärkontroll o film på köpet....

nån som har en 360 HD-DVD o kan ge för o nackdelar mot en PC HD-DVD?

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Ser mycket intressant ut. Blir nog en sådan då.
Men denna bränner väl inte DVD ? :s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
När det gäller olika format ser vi stöd för dels HD-DVD men också dubbellagrade (DL) skivor i samma format. Någon information hur snabbt den BRÄNNER exempelvis DVD har inte publicerats på Asus webbplats än. Asus har försökt göra enheten så tyst som möjligt och enligt specifikationerna har den en ljudnivå om 21,1 dB när man spelar upp HD-DVD vilket är tystare än många konkurrenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ser ändå inte ut att ha möjlighet att bränna DVD utan enbart läsa.

Citat:

klipps från asus.com
- Max. 2.4X HD DVD ROM/HD DVD-R Read
- Max 5X DVD±R/ 5X DVD+RW/ 5X DVD-RW/ 5X DVD±R (DL)
- Max. 15X CD-R/ 15X CD-RW Read
- Max. 15X DVD-ROM/ 15X CD-ROM Read

Det stämmer att det bara är en läsare rakt igenom enligt faktan, men... DVD-rom är ju DVD-skivor, och det är olika hastighet på samma format då? Felskrivet på deras sida förmodligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Orkat kolla ordentligt och tänka samtidigt ?

Ser ni att DVD-ROM står längst ner, ska jag förtydliga?

Detta är hastigheterna och formaten den bränner DVD i.
- Max 5X DVD±R/ 5X DVD+RW/ 5X DVD-RW/ 5X DVD±R (DL)

Detta är läshastigheten för DVD-skivor samt CD.
- Max. 15X DVD-ROM/ 15X CD-ROM Read

Ska du vara spydig så se då för *** till att ha rätt själv!

DVD-ROM är massproducerade skivor (köpfilmer etc).

DVD±R/RW är brännskivor.

Det står klart och tydligt READ-speed.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ska du vara spydig så se då för *** till att ha rätt själv!

DVD-ROM är massproducerade skivor, likt köpta filmer!

DVD±R/RW är brännskivor!

Det står klart och tydligt READ-speed.

Edit gjorde jag . Innan jag såg ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det stämmer att det bara är en läsare rakt igenom enligt faktan, men... DVD-rom är ju DVD-skivor, och det är olika hastighet på samma format då? Felskrivet på deras sida förmodligen

Nej det är inte felskrivet.

Av samma anledning som de flesta lite äldre CD-bilstereos kan spela upp köpta skivor (CD-ROM) men inte CD-RW.

Den kan läsa DVD-ROM i 15x hastighet, men DVD+-R i 5x hastighet.

EDIT: Menade RW.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej det är inte felskrivet.

Av samma anledning som de flesta lite äldre CD-bilstereos kan spela upp köpta skivor (CD-ROM) men inte CD-R. Det är inte samma sak.

Den kan läsa DVD-ROM i 15x hastighet, men DVD+-R i 5x hastighet.

Jo, det kommer jag ihåg, men brände man skivorna (CD alltså) i något format, typ Joliet/67 så kunde gamla stereos som bara kunde läsa Köpta skivor läsa dem med. I samma hastighet också.

Men vad är det för skillnad egentligen, förutom att man trycker köpta Skivor?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker den är helt ointressant då det finns komboläsare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo, det kommer jag ihåg, men brände man skivorna (CD alltså) i något format, typ Joliet/67 så kunde gamla stereos som bara kunde läsa Köpta skivor läsa dem med. I samma hastighet också.

Men vad är det för skillnad egentligen, förutom att man trycker köpta Skivor?

Missade ett W i tidigare inlägget, menade RW.

Är inte så insatt i just vad som skiljer fysiskt, typ andra material, men har läst att bland annat CD-RW har sämre reflekteringsförmåga. Jag kan tänka mig att det är anledningen till de lägre läshastigheterna för DVD-R i det här fallet också, men är inte säker.

Sämre reflekteringsförmåga; alltså att lasern inte reflekteras tillbaka så pass att spelaren kan läsa av den. Borde logiskt leda till att snurrar då skivan i lägre hastighet kan en ljuspuls skickas under längre tid, med större chans att få "läsbar" respons.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Varför envisas det med att skrivas HD-DVD när det heter HD DVD? Och för er som säger att det heter HD-DVD i sverige, varför då? Ta en titt på loggan.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Priset är bra tycker jag men sen så undrar man on man inte ska köpa en HD-DVD till xbox 360 eftersom den ochså ska fungera med pc + att man kan få dom lite biligare och får en fjärkontroll o film på köpet....

nån som har en 360 HD-DVD o kan ge för o nackdelar mot en PC HD-DVD?

Har ingen HD-DVD till Xbox, Men jag har en Xbox 360 och en HTPC. Det finns ingen tvekan om att det är i HTPCn man ska ha en HD-DVD eller Blu-ray om man vill ha det. Xboxen är ju inte direkt tyst. Min HTPC är mycket tystare, går inte att jämföra och då har jag 6 chassiefläktar i olika storlekar från 60-120mm +en 80mm på grafikkortet och en 120mm på cpun.

Den enda fördelen är att du får med filmer till xboxens HD-DVD för fjärr finns det ju även till HTPC, sen om jag har förstått detta helt rätt så kan man inte ta usb sladden och sätta i datorn utan man måste skruva isär Xboxens HD-DVD spelare om man vill ha den i datorn. Det verkade krångligt. Har sett någon kille på nätet som har tagit isär en xbox hd-dvd för att sätta i en pc men det tycker jag var onödigt krångligt och det sitter även en del elektronik i lådan som måste med i en flytt till datorn. Priset på Xbox HD-DVD har legat på 1500 länge nu och ser inte ut att röra på sig. Det kommer inte att dröja länge innan spelarna till datorer sjunker i pris.

Mitt tips blir således köp en ”vanlig” spelare att sätta i HTPCn eller en LG kombospelare som tar både HD-DVD och Blu-ray. Jag kommer att sätta in en kombospelare eftersom jag bara har en 5,25” plats i min låda.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Varför envisas det med att skrivas HD-DVD när det heter HD DVD? Och för er som säger att det heter HD-DVD i sverige, varför då? Ta en titt på loggan.

En anledning kanske kan vara att engelskan skriver man exempelvis:
"Super big", medans i svenskan saknas mellanrummet för att det inte ska bli saer skrivning: superstort. (Blir lite felsyftning med "super stort" )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej det är inte felskrivet.

Av samma anledning som de flesta lite äldre CD-bilstereos kan spela upp köpta skivor (CD-ROM) men inte CD-RW.

Den kan läsa DVD-ROM i 15x hastighet, men DVD+-R i 5x hastighet.

EDIT: Menade RW.

jag har en DVD-spelare som inte kan spela CDR, men CDRW går bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Är inte så insatt i just vad som skiljer fysiskt, typ andra material, men har läst att bland annat CD-RW har sämre reflekteringsförmåga. Jag kan tänka mig att det är anledningen till de lägre läshastigheterna för DVD-R i det här fallet också, men är inte säker.

Sämre reflekteringsförmåga; alltså att lasern inte reflekteras tillbaka så pass att spelaren kan läsa av den. Borde logiskt leda till att snurrar då skivan i lägre hastighet kan en ljuspuls skickas under längre tid, med större chans att få "läsbar" respons.

på en CDR bränns tydliga "hål" i ytan, på en RW är det små kullar på en yta. om man ser det som att ,am flyger helikopter över ett gräsbeväxt landskap är det lätt att se grävda hål på lite höjd, men kullen kan vara värre även om den är rätt stor jämfört med hålet. (egentligen handlar det om olika sorters reflektion på RW, men analogin kullar fungerar bättre än inget alls iaf)

http://leotardi.no-ip.com/html/cd/cd.htm

lite intressanta genomskiktsritningar över de olika materialen bla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Varför envisas det med att skrivas HD-DVD när det heter HD DVD? Och för er som säger att det heter HD-DVD i sverige, varför då? Ta en titt på loggan.

varför envisas en del med att tjata om en så oerhört oviktig detalj när halva forumet inte ens kan stava till riktiga ord?

håller jag på och rättar folk som skriver Blueray här? nej, för det är helt uppenbart för de flesta att de menar BluRay precis som jag alltid skriver.

oh, förlåt jag menar givetvis Blu-ray.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
En anledning kanske kan vara att engelskan skriver man exempelvis:
"Super big", medans i svenskan saknas mellanrummet för att det inte ska bli saer skrivning: superstort. (Blir lite felsyftning med "super stort" )

Fast nu talar vi om ett namn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varför envisas en del med att tjata om en så oerhört oviktig detalj när halva forumet inte ens kan stava till riktiga ord?

håller jag på och rättar folk som skriver Blueray här? nej, för det är helt uppenbart för de flesta att de menar BluRay precis som jag alltid skriver.

oh, förlåt jag menar givetvis Blu-ray.

Tjatar? Jag frågade. Har du inget svar så knip.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Jag älskar att se när folk grälar om petitesser.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Fast nu talar vi om ett namn.

Tjatar? Jag frågade. Har du inget svar så knip.

ett namn som även är en akronym, och därmed var invändningen fullt hållbar.

det var också ett svar, så knip själv. om du tror det går fint att vara skitviktig utan att riskera näsknäppar pga bristande koll själv ibland får du det allt bra svårt även i framtiden troligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tycker den är helt ointressant då det finns komboläsare...

... som kostar 1450:- och är tysta?

EDIT: Detta är den enda komboläsare jag hittar på Prisjakt; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254285 Kostar 3369:- på en butik med tvivelaktigt rykte. /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burn
...

Mitt tips blir således köp en ”vanlig” spelare att sätta i HTPCn eller en LG kombospelare som tar både HD-DVD och Blu-ray. Jag kommer att sätta in en kombospelare eftersom jag bara har en 5,25” plats i min låda.

Vart kan man få tag på LGs kombo spelare tro? Verkar ju intressant att helgardera sig. Dock är ju inte 1500kr några pengare så man kan ju köpa en sånhär och köra på HD, sen när man märker att BD kommer segra är det ju bara att gå över. En BD spelare är nog billigare då också.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Pioneers BD-läsare finns ju från 1700 spänn så... Den kan bränna DVDer också om det nu är viktigt att ha i samma enhet.

CDON hyr ut Blu-ray så där är det billigt att komma igång. Finns det nån mer affär på nätet som hyr ut Blu eller HD-DVD?

Domifuling: Jag hoppas du för en lika hård kamp mot särskrivning.
Tycker det är bra att skriva med två bindestreck, ger om inte annat tydliga signaler på hur det borde vara.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ett namn som även är en akronym, och därmed var invändningen fullt hållbar.

det var också ett svar, så knip själv. om du tror det går fint att vara skitviktig utan att riskera näsknäppar pga bristande koll själv ibland får du det allt bra svårt även i framtiden troligen.

Du missar poängen, varför skriver vi i sverige med bindessträck? Är det något som är bestämt, och i så fall varför? Jag skiter högaktningsfullt om folk använder det eller inte, jag bara undrar varför vi i Sverige skriver som vi gör när andra inte gör det. Dvs, det är en fråga och nej, jag har inte fått svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Domifuling: Jag hoppas du för en lika hård kamp mot särskrivning.
Tycker det är bra att skriva med två bindestreck, ger om inte annat tydliga signaler på hur det borde vara.

Hård kamp mot vad? Varför skall jag bry mig om det? Varför skall folk envisas med att tolka in egna saker när man ställer en fråga? Är dom så intresserade av att hacka ner på andra även om dom inte har svaret?

Igen, det är en fråga, varför skriver vi hd-dvd när andra länder (läste tidigare att i sverige skall det stå hd-dvd) inte gör det. Svara gärna eller sluta hacka iaf.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du missar poängen, varför skriver vi i sverige med bindessträck? Är det något som är bestämt, och i så fall varför? Jag skiter högaktningsfullt om folk använder det eller inte, jag bara undrar varför vi i Sverige skriver som vi gör när andra inte gör det. Dvs, det är en fråga och nej, jag har inte fått svar.

för vad för roll det nu spelar så finns säkert en rad förklaringar av mer eller mindre rationell status.

1. CD och DVD har under lång tid förknippats med tiotalet olika underformat där just ett - sitter mellan. det är ett ofrivilligt arv helt enkelt.

2. det andra HD-formatet har - i sig, (vilket jag aldrig skriver) kanske det kom av det helt enkelt.

2. den Svenskifierade förklaringen, allt i ordet kan översättas och då kanske det känns naturligare att skriva ihop även om man inte uttalar HDDVD <-sådär. (som om man hade hicka alltså) åas uttalar man inte heller tex SPAB så, men man skriver inte SP AB eller SP-AB fördet.

sen är det iof inte enbart här som det görs så, vanligare möjligen, inte unikt. exempel:

http://forums.highdefdigest.com/showthread.php?t=29768

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Asus släpper HD-DVD-spelare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Asus har idag lanserat HD-DVD-spelaren HR-0205T

Är det inte dom som kopplas till TV'n som är spelare, och det här är en läsare? Jag ser då ingen möjlighet att spela upp en HD-DVD med den här enheten, det är ju datorn som gör, med hjälp av en läsare..

Just my foul scent.. eller 5 cent.. eller vad det nu heter..

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig sett att man skriver ut läshastigheter för alla format.

Använder man skitmedia så får man vara glad om man får ut 1x oavsett om det råkar vara en CD-r eller en DVD+RW. Men använder man kvalitetsmedia brukar det inte vara så stor skillnad mot pressade skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
på en CDR bränns tydliga "hål" i ytan, på en RW är det små kullar på en yta. om man ser det som att ,am flyger helikopter över ett gräsbeväxt landskap är det lätt att se grävda hål på lite höjd, men kullen kan vara värre även om den är rätt stor jämfört med hålet. (egentligen handlar det om olika sorters reflektion på RW, men analogin kullar fungerar bättre än inget alls iaf)

http://leotardi.no-ip.com/html/cd/cd.htm

lite intressanta genomskiktsritningar över de olika materialen bla.

Jag tvivlar på att brännaren skapar kullar på en RW-skiva, och då kan man ju se det som att "kullarna skapas" av de hål som finns emellan dem.

Puss

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tvivlar på att brännaren skapar kullar på en RW-skiva, och då kan man ju se det som att "kullarna skapas" av de hål som finns emellan dem.

Puss

meeen... jag skrev ju att det i själva verket inte var det, det var en analogi för att förklara läsbarheten med helikoptern ..öh, med lasern menar jag.

possokjam

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint