Permalänk
Medlem

Blixt maskin i dator?

Jag kom på en ide som jag inte är säker på att den funkar då jag inte har så stor kunskap i el lära men vore det möjligt att få en blixt att gå genom datorn? Jag tänkte mej det att man sätter den närmast chassi sidan med fönstret och sedan sätter ett till glas innanför (hoppas ni förstår) så att det isolerar komponenterna från blixten alternativt att man bygger in hela paketet i plexi som ska fungera som isolator.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

inte att rekommendera att leka med såpass stark ström om man inte har bra kunskap

Permalänk
Medlem

min NO lärare visade upp när jag gick i 8:an en blixmaskin som inte hade så stark störm... man kunde hålla handen i blixen utan att det känndes mindre än ett elstängsel... och dom blixtarna kan ändå ha varit runt en decimeter långa

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

du tänger på en sådan där glaskula va? Det är inga höga strömmar där, men det är en speciell gas i bubblan.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Om en blixt tar sig igenom flera centimeter luft, tror du då att den skulle hindras av lite glas?

Permalänk
Medlem

nja vi hade typ en svart låda i ena ändan som var stor som ett mjölk paket. sedan gick det ut från den en metall pinne som gick ut en dm eller nått sånt. Sedan så var det lika dant på andra sidan. Och mellan metallpinnarna så var det någon decimeter. Ska fråga honom på måndag vart man kan få tag på en sånn.

EDIT: har gjort lite sökningar och denhär kom upp på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=3ff_AXVlo9U&eurl=http://www.be... tror ni det går att göra/köpa en sådan fast miniatyr och sätta in i datorn? Och tror ni det är svårt/farligt?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Om du vill ha sånna grejjer i datan som blixtrar skulle rag råda dig till en Lumin Disc 6" Blå som finns å köpa på teknikmagasinet för 249kr

Permalänk

sånn här är ju fin http://unitednuclear.com/hvsupply.htm skulle nog inte vilja ha en sån i datorn, jag har för mig att jag har hört att 10kV ger ungefär 1cm blixt, så en tesla coil i datorn är nog inte så lyckat, sen om det är farligt vet jag inte, beror ju på hur stor ström det är, och den är nog inte speciellt stor, men det känns inte som något man ska ha i datorn

det är nog bättre att satsa på en sån lumin disc som Dogge-e nämnde

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

hm... Man kan inte se igenom lumin disc? eller göra om den lite så man kan se igenom. för då så vore det ett alternativ. För min tanke var att blixtarna skulle gå framför komponenterna...

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

att bygga in en tesla coil i sin dator är nog inte att rekomendera av flera anledningar.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk

Till och börja so snackas det inte höga strömmar här nu utan hög spänning, det är en jäkla skillnad. Ett par 1000 volt är ganska ofarligt för kroppen så länge det är ganska låga strömmar. 0,3 ampere tror jag dödar dig om jag inte mins fel (någon med bättre kunnande får gärna rätta mig om jag har fel)

Detta kan jämföras med ett tändstift som ger blixtar på ett par 1000 volt men med en mycket låg ström, således ofarliga för kroppen. Ju längre blixtar du vill ha destomer spänning krävs. Med ett tändstift får du max nån mm. Så skulle du vilja skjuta blixtar på nån cm krävs i alla fall 10 000 volt.

Nått som du kanske skulle uppskatta är att om du får tag på en transformator som ger en sisodär 10 000 volt så skulle du kunna bygga en Jacobs ladder innuti datorn (bygg in den i ett plast chassi för att undvika att skada komponenter, katter och moddare.)

en Jacobs ladder är kort sagt 2 pinnar som det klättrar en blixt i mellan uppåt och när den nått slutet så börjar den om. Finns gott om videos på youtube och på google finns det konstruktions ritningar.

OBS! Tänk på att det är mycket hög spänning du grejar med här och även om det innehåller lite ström så kan det kännas mycket obehagligt och kan även ge dig brännskador etc.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

[b]...Jacob's ladder...[/B]

Hoho, det vore riktigt tufft.
Typ ena sidan helt i plexi, pinnarna, en till plexiskiva, komponenter.

______________ <- plexi |-------------| <- ladder ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ <- plexi _-_-____--____ <- vägg med komponenter

*Drömmer*

Permalänk
Medlem

Det pratas en del om spänningar och ljusbågarnas längd. Det är sant att det krävs en viss spänning för att ljusbågen ska uppstå men även strömmen har en stor roll i det hela, jag hittade en film som visar detta.

När ljusbågen uppstår så går det en hög ström genom luften. Om den matande enheten inte kan mata tillräckligt hög ström så dör ljusbågen genast ut, man får en blixt.

Om enheten däremot kan mata tillräckligt hög ström för att ljusbågen ska upprätthållas så kommer luften att hettas upp så pass att den övergår till plasmaform. När det sker så minskar luftens resistans och ljusbågens längd kan ökas drastiskt utan att spänningen behöver ändras.

I flmen kopplar man bort tre matande faser från en transformatorstation med hjälp av frånskiljare. Frånskiljare är en sorts brytare som är fullt synlig och ska användas för att bryta redan bortkopplade nät för att öka säkerheten, de ska inte brytas när nätet är strömförande. Förmodligen så har en av de oljekylda brytarna fastnat och därför är en fas fortfarande strömförande när frånskiljarna bryts. När frånskiljaren bryter fasen så uppstår det överslag och efter hand så växer ljusbågen till uppskattningsvis 10-12 meter, avståndet mellan frånskiljarens poler är 2-3 meter när den är bruten.

Vad jag vill säga med detta är bara att man kan inte i förväg säga hur lång ljusbåge man får vid en viss spänning.

Film

EDIT: Här är en till film som visar att strömmen har betydelse. Det är en "Jacobs Ladder". Spänningen räcker för att starta ljusbågen där det är som kortast mellan elektroderna, när strömmen hettar upp luften så kan ljusbågen bli längre och klättrar uppåt. Någon minut in i filmen så ser ni att någon "blåser ut" ljusbågen, vad som sker är att luften kyls av och spänningen räcker inte för att driva tillräckligt hög ström genom den ökande resistansen. Ljusbågen börjar då om där det är minst avstånd mellan elektroderna.

Film 2

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

hmm ok intressant det där iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

hmm... mycket farligt anser jag. Eller, inte att bygga i allmänhet, men att sätta i datorn. Som tidigare sagts med voltstyrkan så är inte kroppen känslig för det. Men amperestyrkan ska man ju hålla koll på. Datorkomponenter däremot är otroligt känsliga för höga volt. Många styrkretsar går på några få millivolt och de bränns om de bara får lite mer än de är gjorda för. Det är såklart därför man ska ha LEDarmband när man pillar i burken. Jag rekommenderar dig inte att skicka många volt med blixtar i burken. Väldigt väldigt känsligt system för sådant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad är ett LED-armband? något som lyser i mörkret när man går vilse i kabelhärvan? Eller menar du kanske ESD-armband?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Hur ser det ut med elektomangnetism runt en ljusbåge? Man kanske behöver skärma om man ska ha den i datorn.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
hmm... mycket farligt anser jag. Eller, inte att bygga i allmänhet, men att sätta i datorn. Som tidigare sagts med voltstyrkan så är inte kroppen känslig för det. Men amperestyrkan ska man ju hålla koll på. Datorkomponenter däremot är otroligt känsliga för höga volt. Många styrkretsar går på några få millivolt och de bränns om de bara får lite mer än de är gjorda för. Det är såklart därför man ska ha LEDarmband när man pillar i burken. Jag rekommenderar dig inte att skicka många volt med blixtar i burken. Väldigt väldigt känsligt system för sådant.

test datorn jag kommer använda är en pentium 1 dator med hela 256mb i ram... grafikkortet har den katastrofalt höga siffran på 32mb... så jag skulle nog börja gråta om den går sönder.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Till och börja so snackas det inte höga strömmar här nu utan hög spänning, det är en jäkla skillnad. Ett par 1000 volt är ganska ofarligt för kroppen så länge det är ganska låga strömmar. 0,3 ampere tror jag dödar dig om jag inte mins fel (någon med bättre kunnande får gärna rätta mig om jag har fel)

Detta kan jämföras med ett tändstift som ger blixtar på ett par 1000 volt men med en mycket låg ström, således ofarliga för kroppen. Ju längre blixtar du vill ha destomer spänning krävs. Med ett tändstift får du max nån mm. Så skulle du vilja skjuta blixtar på nån cm krävs i alla fall 10 000 volt.

Nått som du kanske skulle uppskatta är att om du får tag på en transformator som ger en sisodär 10 000 volt så skulle du kunna bygga en Jacobs ladder innuti datorn (bygg in den i ett plast chassi för att undvika att skada komponenter, katter och moddare.)

en Jacobs ladder är kort sagt 2 pinnar som det klättrar en blixt i mellan uppåt och när den nått slutet så börjar den om. Finns gott om videos på youtube och på google finns det konstruktions ritningar.

OBS! Tänk på att det är mycket hög spänning du grejar med här och även om det innehåller lite ström så kan det kännas mycket obehagligt och kan även ge dig brännskador etc.

50mA för dödande , under det så är de ju olika, runt 30mA för koma om jag inte missminns. Människan tål inte mycket. Och detta är strömmar under max nån sekund.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Det är så löjligt att prata om hur skadliga olika strömmar är. Det beror på så många olika faktorer, den största faktorn är vilken väg strömmen tar. Ni kan ju inte påstå att 30mA från tumme till pekfinger skulle vara livshotande även om det orsakar stora skador på muskler och nerver i handen. Ni kan inte heller påstå att man med säkerhet överlever 20mA från öra till öra. Några andra faktorer är tex, personens hälsa, om det är DC eller AC, och hur länge man utsätts för strömmen. Det finns folk som avlidit av elstängsel för djur liksom det finns folk som överlevt direktträffar av blixten.

Så sluta svamla och acceptera bara att ström/spänning är farligt, även om man tycker att man klarar sig bra vid en olycka så kan tex hjärtat ta stryk och ge problem senare. Varför tror ni att arbetsgivare kräver att man genomgår EKG efter alla olyckor med elektricitet oavsett hur allvarliga de är?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

30mA (kan) ger hjärtkammarflimmer (kan leda till hjärtattack), men dock endast med växelspänning. Att bygga såna här saker klassas som högspänningsutrustning och jag tvivlar på att det lokala elverket (eller eventuellt försäkringsbolag) skulle vara speciellt glad ifall du skulle misslyckas på något sätt.

Sen lär väl utrustning ta stryk ändå, plexiglas skyddar ju bara mot direkt ström/spänning, men du lär få stora störningar iaf pga elektromagnetism. (EMP någon?).

Så, om du ska ha någon blixtutrustning, köp den om du inte vet hur man gör. Och det är bra om du testar den först...

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så "blixtar" avger ultraviolett ljus.
Styrkan på detta kanske inte är den största, men tag i åtanke att just ultraviolett ljus använder man för att "sudda" ut minnet ur IC-kretsar!

Alltså .. komponenterna i datorn mår nog knappast jättebra i längden om de utsätts för UV-ljus i ett kör.

Rätta mig om jag har fel ?

Edit:
Kom just på att ett uv-lysrör i burken är ju en vanligt modd, men det kanske inte spelar någon roll, eller om det är av anna typ ...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Det är bara speciella ic-kretsar som påverkas av uv-ljus. Dessa är lätta att identifiera eftersom de har ett litet fönster med en kiselplatta under på kretsens ovansida. Om en sådan krets skulle förekomma i en dator så är det antagligen BIOS som ligger på denna. Vill man vara på den säkra sidan så är det ju bara att se efter och hittar man ett sådant chip så är det ju bara att sätte en bit eltejp öven fönstret.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************