Sun gör Ultrasparc T2 till Open Source

Permalänk
Melding Plague

Sun gör Ultrasparc T2 till Open Source

Tillverkaren Sun har idag tillkännagivit att de släpper processorn Opensparc T2 under GPL 2.0-licensen. Processorn är baserad på Suns Ultrasparc T2-processor och Sun hoppas på att fånga utvecklares intresse bland annat för operativssystemet Solaris 10 med att släppa den som Open Source.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag verkligen nästan ingenting av den där ritningen, men jag skulle tro att de pengar som finns att tjäna i mjukvaruindustrin (även för Open Source) täcker upp eventuella förluster i hårdvaruförsäljning pga ökad konkurrens. Dessutom är det ju helt awesome för oss användare, så om man kan stödja en sådan producent gör jag det gärna.
Alla initiativ överhuvudtaget som gynnar Open Source och får dessa att utvecklas till effektiva (och förhoppningsvis användarvänliga) system med bra kompabilitet bör höjas till skyarna i min åsikt.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

"Sun har släppt så stora mängder information om processorn att en tillverkare i princip kan bygga en egen processor som baserar sig på arkitekturen. Anledningen att Sun släpper Opensparc T2 är att få utvecklare intresserade av arkitekturen och den tillhörande mjukvaran."

Vilka utvecklare har resurser att tillämpa detta, andra än de verkligt stora och redan etablerade/marknadsledande?
Var inte detta att ge ifrån sig en kassako till konkurrenterna?
Processorstrukturen och konstruktionen verkar ruggigt avancerad om man kollar de tekniska specsen,verkligen imponerande låg strömförbrukning iaf...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Att släppa specifikationerna till "SDK:n" under GPL är smart av Sun. Förhoppningsvis lockas fler utvecklare till Solaris.

Även om T2-processorn har kolossal kapacitet i förhållande till effektförbrukningen är den inte något hot mot x86-kompatibla lösningar. Det finns alltför starka intressenter som bevakar sina intressen där. Oas om nya mjukvarulösningar visar sig vara framgångsrika måste x86-sidan hänga på. Vilket borde vara goda nyheter för oss konsumenter.

Jag tror inte heller att mjukvarulösningar som tas fram för T2 blir alltför svåra att porta till Linux. Alla anstängningar som görs för bättre "trådhantering" i öppna lösningar kommer dessutom hela mjukvarubranschen till godo.

Desto flera aktörer, desto bättre för konsumenterna. Jag hoppas att Sun lyckas öka sin lönsamhet.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Jo mer SMP programvara vore inte helt fel, känns som om hårdvaran ligger 2generationer framför mjukvaran...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Känns fullständigt menlöst. Varför skulle någon vilja koda mer för Solaris för att en av de CPUer det kan köra på är open source? Lika korkat som att GPL:a sourcen till Java.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Nu förstår jag verkligen nästan ingenting av den där ritningen, men jag skulle tro att de pengar som finns att tjäna i mjukvaruindustrin (även för Open Source) täcker upp eventuella förluster i hårdvaruförsäljning pga ökad konkurrens. Dessutom är det ju helt awesome för oss användare, så om man kan stödja en sådan producent gör jag det gärna.
Alla initiativ överhuvudtaget som gynnar Open Source och får dessa att utvecklas till effektiva (och förhoppningsvis användarvänliga) system med bra kompabilitet bör höjas till skyarna i min åsikt.

Equivalent series resistance (ESR)
File Select Register (FSR)
Descriptor Management Unit (DMU)
Micro Controller Unit (MCU)
Media Access Control (MAC)
Remote Desktop Protocol (RDP)
Tabular Data Stream (TDS)
Response Timout eXpired (RTX)
Scalable Processor ARChitecture (SPARC) <-- hängt med sedan 85 ;D
Floating-point Function Units (FFU)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Equivalent series resistance (ESR)
File Select Register (FSR)
Descriptor Management Unit (DMU)
Micro Controller Unit (MCU)
Media Access Control (MAC)
Remote Desktop Protocol (RDP)
Tabular Data Stream (TDS)
Response Timout eXpired (RTX)
Scalable Processor ARChitecture (SPARC) <-- hängt med sedan 85 ;D
Floating-point Function Units (FFU)

Så du menar att dom hårdvaruaccelererar Remote desktop protocol från Microsoft på processorn direkt?

Permalänk
Medlem

Det är sant att en vanlig Javaprogrammerare knappast är intresserad av hur själva Javamotorn fungerar i detalj. Men detta gäller uppenbarligen inte den som utvecklar javamotorn.

Dagens programmerare använder huvudsakligen verktyg och API:s som någon annan utvecklat. Däremot vill den som utvecklar bra saker ha maximala detaljkunskaper.

Stora företag har råd att köpa kunskap från andra företag, men detta gäller inte automatiskt utbildningsanstalter och småföretag. Att släppa kunskapen "fri" brukar öka intresset. Att Sun dessutom belönar de bästa bidragen med pengar borde också stimulera intresset.

Oavsett om Sun uppnår önskad effekt eller inte, så är lättillgänglig högkvalitativ kunskap alltid önskvärt. Mera kompetenta studenter gynnar alla.

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Känns fullständigt menlöst. Varför skulle någon vilja koda mer för Solaris för att en av de CPUer det kan köra på är open source? Lika korkat som att GPL:a sourcen till Java.

Hur menar du?
En öppen hårdvaruarkitektur drar till sig fler utvecklare genom:

1. Ge en öppen arkitektur som kan studeras av studenter på diverse skolor vilket medför att massvis med studenter kommer kunna din arkitektur bra samt ge god potential för nya intressanta tillämpningar genom att forskning görs på den.
2. Fler aktörer kan ta till sig och implementera arkitekturen vilket ger konkurrens och bredare nyttjande av arkitekturen vilket såklart ger mer folk som arbetar med mjukvara för densamma.
3. Idealister och fanatiker för fri hård/mjukvara tar till sig den (denna punkt är inte den mest betydande men ger ändå mervärde)

Sen förstår jag inte alls liknelsen med licensändringen till GPL för java som redan har gett flera tydliga förbättringar av java, både för Sun, konsumenter samt program som bygger på java.

För det första har flera nya aktörer börjat hjälpa till med Java (Red Hat, Novell, etc.) samt fler är säkerligen på G. Dels kommer antalet java-implementationer med lätta avvikelser (IBMs, GNU classpath, etc) minska och den officiella och supporterade javan kommer att portas till fler arkitekturer (PPC är en som en Red Hat utvecklare börjat få att fungera), stöttas officiellt på fler plattformar samt förbättras rent allmänt.

Hela insynen och utvecklingen av Sun Java har öppnats upp vilket förbättrat möjligheterna för java-utvecklare, distributörer och användare att se, följa och medverka till förbättringa något enormt.

Redan kan man se följande tydliga förbättringar som direkt resultat av att Java blivit GPL:

1. 64 bitars plugin till webbläsare
2. PPC port som fungerar och antagligen blir stabil inom ett år
3. Officiell och bättre support av flera linux-distributioner
4. En hel del nya utvecklare från bl a GNU Classpath som börjat jobba med Sun Java istället

Dock syns såklart inga av dessa förbättringar förrän Java 7 är släppt som är den första releasen baserat på kodbasen som ligger under GPL.

/Henning

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag någonsin kommer ha kunskap nog att dra nytta av detta men det känns otroligt rätt. Sun ftw! De är coola och går mot strömmen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jag är lite rädd för att andra företag kopierar deras teknik och säljer det som egen (som intel gjorde med amd).
Men annars tycker jag det är en fantastisk grej det hela.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

On-topic: Tror detta är bra för Sun. Ta vara på massa gratis kunskap där ute :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Jag är lite rädd för att andra företag kopierar deras teknik och säljer det som egen (som intel gjorde med amd).
Men annars tycker jag det är en fantastisk grej det hela.

Intel gjorde med AMD? Du vet att AMD stal 386 arkitekturen av Intel från början va?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borat
Så du menar att dom hårdvaruaccelererar Remote desktop protocol från Microsoft på processorn direkt?

Finns mycket i processorer man inte vet om.. därför tycker man att det är lätt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.