AMD anser att de betalade för mycket för ATI

Permalänk
Melding Plague

AMD anser att de betalade för mycket för ATI

AMD gick igår ut med att de betalade för mycket för ATI. Av 5,6 miljarder dollar som AMD betalade för ATI vid uppköpet oktober förra året var 3,2 miljarder dollar goodwill. Detta var alldeles för högt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, nu kommer bortförklaringarna till deras budget/omsättning...

Permalänk
Medlem

AMD skulle aldrig köpt upp ATI. Tycker lite synd om AMD.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Tycker synd om både amd och ati, intel och nvidia i sign? Nej men snart kommer nåt som ska sparka oss i bollarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
AMD skulle aldrig köpt upp ATI. Tycker lite synd om AMD.

Håller med där, Dom borde faktiskt hållit sig till enbart AMD.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Långsiktigt grabbar, långsiktigt...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

"Oj, vi gjorde ett dåligt köp... Bäst att vi gråter lite också..."

Permalänk

kom dom på det först nu?

men se där! nu har AMD kommit på hur dom skall förklara sig när dom inte kan hålla sitt löfte om att gå utan förlust i Q4

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

om inte uppköpet skett så hade det ju inte blivit någon spider.
vilket verkar rätt bra på papperet iaf men om det floppar så kan man väl kunna konstatera att uppköpet var ganska onödigt. men roligt kanske. vad vet man

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
AMD skulle aldrig köpt upp ATI. Tycker lite synd om AMD.

Agreed. Bland korkade IT uppköp är AMDs köp av ATI nästan värre än ebays skype köp.

Visst de behövde grafik och chipset för helheten likt intel men AMD har gjort egna chipsets tidigare med så vafan köpte de bara inte upp Matrox för och gjorde integrerade kretsar av deras produkter? Det hade nog fanimej gett volym på billiga kontors och laptop lösningar.

Aja... lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

AMD kommer falla om det går i den här takten.
Och att dom köpte ati och tar med sig dom ner i graven iriterar skiten ur mig xD

Hoppas dom årdnar ut allt och blir starkare på marknaden, jag vill se mera konkurens.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se hur mycket värdet skrivs ner med. Då AMD visar massa röda siffror så förvånar det mig dock inte att man passar på att skriva ner goodwill, det är ju standard när ett företag sitter på stora poster och ändå visar rött.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Det hela kommer att löna sig i det långa loppet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
om inte uppköpet skett så hade det ju inte blivit någon spider.

behövs bara en gemensam PR-kampanj för något sådant egentligen... vem som äger delarna påverkas ju inte

PsyCor - ... under förutsättningen att det blir maraton, ja... först måste de klara sig ur gränden bara...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ah det drabbar väll ingen fattig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Ifall Fusion floppar mot nehalems graffe-prolle eller vilken den nu kommer att
slåss mot när den kommer ut så kommer jag vara mkt besviken men jag väntar
med att sätta Fail-stämpel på amd tills det händer...

Permalänk
Medlem

Ok, nu kan vi väll alla köra igång med "jag är diplomekonom och vet allting om AMDs ekonomi och framtidsplaner*-skit snacket igen. Här på SC tycks vi ha en ovanligt stor skara experter som både vet det ena och de andra.. men samtidigt vänder kappan efter vinden med varje nyhet som kommer. Vad sägs om att hålla käft om man inte vet??

Jag anser att ingen (iaf inte någon som inte jobbar på AMD) kan ge någon vettig analys av situation. Än mindre någon av oss här på Sweclockers. Jag förstår att det är lite skoj att spekulera och så vidare men man kanske borde klara av att hålla tillbaka lite ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
AMD skulle aldrig köpt upp ATI. Tycker lite synd om AMD.

Vad sägs om att ha lite tillit i yrkesmännen och inte tro så förbannat mycket!
Ok, jag "kokar" lite just nu eftersom man läst typ 2000 expertutlåtanden angånde AMD sedan Core arkitekturen släpptes, så jag menar nog inget personligt.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
behövs bara en gemensam PR-kampanj för något sådant egentligen... vem som äger delarna påverkas ju inte

PsyCor - ... under förutsättningen att det blir maraton, ja... först måste de klara sig ur gränden bara...

Nja, det är alltid lättare att arbeta under 1 märke än 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
"Oj, vi gjorde ett dåligt köp... Bäst att vi gråter lite också..."

Gråter? AMD förklarar varför dom har så lite stålar, det är dom skyldiga till inför ägarna. Har väldigt lite med gråt att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Agreed. Bland korkade IT uppköp är AMDs köp av ATI nästan värre än ebays skype köp.

Ni som tycker det är korkat, förklara vad som är korkat istället och hur det kommer se ut om 10 år. Seriöst, expretterna runt om på internet skapar nästan lyteskomik när dom tror sig ha mer kunskap än AMD gällande den affären.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Tror knappast att AMD hade haft det så mycket bättre idag om de inte köpt upp ATI. Core2 hade ju kommit ändå och AMD hade inte haft något att sätta emot hur som helst. Hoppas på att dom tar igen det de närmsta 2-3åren ungefär så man får lite alternativ som entusiast

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas allt fixar sig med Amd....

Från Tom's Hardware... "Om AMD går under så kommer konsekvenserna för marknaden att bli stora. Det skulle tekniskt sett inte finnas någon konkurrens utan AMD vilket gör att Intel får något utav ett monopol för att sätta priser hur de vill till datortillverkares och användares förlust."

Och det vore ju inte bra för oss....

Permalänk
Medlem

Håller med en del ovanstående om att uppköpet av ATI var ett stor misslyckande från början till slut. 3,2 miljarder i godwill? Dessa pengar kunde de ha lagt på forskning eller massiva reklamkampanjer.

Permalänk
Medlem

Vadå, ATis goodwill var ju bra när de köpte det sen att AMD lyckats försämra det när bolaget är i deras ägå är väl olyckligt. Men det är klart att det är lätt att skylla på andra

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
text

Tack, du skrev det bättre än jag skulle gjort

Köpet var nog inte menat att ge avkastning efter drygt ett år

Däremot tycker jag FredrikMHs kommentar var rolig och lite träffande, sen hur mycket som är PR osv. vet jag inte.

Permalänk
Medlem

äh. om amd dör så kommer säkert ibm eller dyl in i leken och piskar skiten ur intel skulle vara kul.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Köpet var nog inte menat att ge avkastning efter drygt ett år

tror du verkligen på att dom räknade med att den verksamheten inte ens skulle bära sina egna kostnader under den tiden?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Beräknas väl ta 15-20 år innan Ati vinstern vägt upp köpsumman. Om Ati fortsätter göra hyfsade vinster vill säga. Trisst att deras ess i rockärmen dröjer till 2009. Stänga av grafikkortet helt och köra inbyggt på ett par w skulle ha gjort mig till kund.

Amd gjorde ju det svindyra köpet för att de helt enkelt inte ansåg sig ha något val. Hoppas bara Ati´s nya kickar ass annars är det bara mörker.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
"Oj, vi gjorde ett dåligt köp... Bäst att vi gråter lite också..."

Här---> "snörvel" papper

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

amd borde kunna sätta en av deras cpuer tidigare typ dom med 1,4ghz som gpukärnor då får dom använning av dom till annat en att titta på jävlar vilka grafikkort det skulle bli

edit: nu finns detäkert några av er som tycker detta inlägg är totalt onödigt men jag har alltid funderat över detta o det går att genomföra med dess teknik

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kandel
Ifall Fusion floppar mot nehalems graffe-prolle eller vilken den nu kommer att
slåss mot när den kommer ut så kommer jag vara mkt besviken men jag väntar
med att sätta Fail-stämpel på amd tills det händer...

Nja, med tanke på att AMD ska släppa en prolle som enbart drar 1 watt i idle tycker jag inte att det är särskilt mkt att klaga över:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.