Tekniska museet visar upp Cray-1

Permalänk
Melding Plague

Tekniska museet visar upp Cray-1

Superdatorn Cray-1 från tillverkaren med samma namn var en best när det gällde beräkningsförmåga när den producerades 1976. Den användes först för att beräkna väder men såldes till Saab i Sverige 1983. Den premiärvisas inom kort på Tekniska museet i Stockholm.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många flops kan en vanlig hemmadator beräkna?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte.. Är den fortfarande jävligt hype eftersom den är nästa lika bra som dagens superdatorer enligt er? :S

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

Galet!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hur bra är den nu jämnfört med en normal swec persondator :P? I beräkningshastighet dvs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag fattar inte.. Är den fortfarande jävligt hype eftersom den är nästa lika bra som dagens superdatorer enligt er? :S

Observera skillnaden mellan Megaflop och Teraflop, jag missade det också först.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag fattar inte.. Är den fortfarande jävligt hype eftersom den är nästa lika bra som dagens superdatorer enligt er? :S

Skillnad på Megaflops o terraflops

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Core 2 Duo ligger på cirka 2-2,5 Gigaflops mig veterligen, så det är rejält mycket bättre än denna bjässe.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Underbart, nästan så man vill bygga en likadan bara för att

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag fattar inte.. Är den fortfarande jävligt hype eftersom den är nästa lika bra som dagens superdatorer enligt er? :S

Nej, den är bara grymt cool ändå!
Om inte annat så för designen och kylningens skull ^^ Som hämtad direkt ur närmaste retro Sci-Fi thriller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Det bästa med den är ändå att den kan användas som en aldeles utmärkt soffa vilket många Linköpingsstudenter observerat.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Härligt med äkta freonkylning, bara att renovera och köra igen så försvinner ozonskiktet helt

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Det bästa med den är ändå att den kan användas som en aldeles utmärkt soffa vilket många Linköpingsstudenter observerat.

Precis. Det stämmer. De har precis renoverat den i C-huset dessutom.
SKön soffa. Tips: Det är ju ihåligt i mitten så att säga.
Jag har ägnat en stund åt rikligt hångel (tillsammans med en söt tjej) i en sån en gång. Mycket nördigt.. men det var trevligt.

*edit "Sedan dess har Craydatorns centralenhet stått på Linköpings universitet och därefter på IT-ceum i Linköping innan den nu kommer till Tekniska museet." Jaha, men då är det den jag hånglat i. Hehe.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Ja nån gång har man väl suttit på den

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

haha en standard dator tar den idag men lite skoj e det vel ^^

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

160 megaflops motsvarar väl ungefär en gammal Pentium Pro 166MHz. Jag tror dom kom ut runt 1995.

Permalänk
Medlem

vad för beräkningar måste den jobba med för att ryggstödet ska bli lagom behagligt varmt tro?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

AndreaX,
Hångelberäkningar...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

store tid vad tekninken stormar fram.
nu sitter folk med miniräknare som klarar mer än en 30år gammal superdator.

något som känns fel med den bilden?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
store tid vad tekninken stormar fram.
nu sitter folk med miniräknare som klarar mer än en 30år gammal superdator.

något som känns fel med den bilden?

Inte det minsta.
I jämförelse så kunde jag ingenting alls för 30 år sedan... jag fanns inte ens (även om det närmar sig). Så ur det perspektivet så känns det ritkigt bra. Det är ju en hel livstid

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inte det minsta.
I jämförelse så kunde jag ingenting alls för 30 år sedan... jag fanns inte ens (även om det närmar sig). Så ur det perspektivet så känns det ritkigt bra. Det är ju en hel livstid

hehe bra synsätt XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant läsning rörande det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Seymour_Cray
http://en.wikipedia.org/wiki/Cray
http://en.wikipedia.org/wiki/Cray-1 <-- Intressanta bilder, man ser mer vettigt (alltså annat än skalet).

http://en.wikiquote.org/wiki/Seymour_Cray (obs wikiquote)

Vad jag hörde av professorn i datorarkitektur så har Seymour varit lite sådär egensinnig av sig eller vad man ska säga. Han hade inte omfamnat cacheteknik eller virtuellt minne men hade tillslut fått ge vika

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Core 2 Duo ligger på cirka 2-2,5 Gigaflops mig veterligen, så det är rejält mycket bättre än denna bjässe.

Men vem vill ha en C2D när den har säkerhetsbrister..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Men vem vill ha en C2D när den har säkerhetsbrister..

Säkerhetsbrister?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Bilder från klassresan till Linköpings Museum

sweet

Baksidan XD

Permalänk
Medlem

Den köptes av SAAB 1984 alltså, är det för 24 år sen, då är frågan om en persondator 2030 kan slå en NEC earthsimulator???

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Avstängd

Vilken burk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Den köptes av SAAB 1984 alltså, är det för 24 år sen, då är frågan om en persondator 2030 kan slå en NEC earthsimulator???

återstår o se!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Undrar om den skulle klara crysis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Undrar om den skulle klara crysis?

Tror inte de.
Inte c2d ligger ju på några gigaflops.
Sen är ju beräkningskraften hos gpus avsevärt större.
de ligger i dagsläget på runt 0,5 terraflops.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

får väl ta sig dit o kolla på underet då

Visa signatur

Go for it.