Hector Ruiz har inga planer på att lämna AMD än

Permalänk
Medlem

Sedan Hector kom till styrelsen så har AMD gått back.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ett stort skäl till att Intel fortfarande gick bra trots att AMD var bättre ett tag berodde ju mycket på att de hade tecknat mycket bra och kunkuransförhindrande avtal. Bland annat med Dell. Sen så ser du ju inte heller ofta några reklamer med AMD på tv, utan där ligger intel långt för också. Intel ligger även de som inte kan något på tungan och gör nog att det är det som de köper fast att AMDdatorer finns och att de inte vet om att det är bättre eller sämre.

Intel sitter inpräntat i huvudet på de flesta.

Har inga statistiska belägg men jag tror nog att fler vet vad Intel är kontra AMD.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det är knappast Hectors fel att AMD går dåligt. AMD går dåligt på grund av otur. Hector som vilken VD som helst har troligen inte kompetensen att fatta de beslut om vad nästa processor ska innehålla för teknik. Allt handlar om vilka slutsatser hans underhuggare kommer fram till och som de sedan kommer att presentera för Hector. Om analysen är fel så kan allt från beslutet till produkten bli fel. De som tror att Phenom och R600 är dåliga produkter har helt fel.

En CPU och en GPU ska klara alla möjliga olika processer och det är helt omöjligt, kostnadsvis sett, att vara bäst på samtliga områden som processorerna är specificierade för. Här kommer analysen in. De försöker hålla ner kostnaderna genom att försöka satsa på rätt typ av process som de tror att flest antal kunder kommer använda sig av. Med andra ord det är en gissningslek, kanske rent av ett lotteri. R600 är ett monster med 512bitars bus och visar vart skåpet ska stå i shader-tunga spel, men de flesta av speltillverkarna använde sig inte av avancerade shaders i deras senaste spel. ATI satsade på fel häst.

Tittar vi på Phenom så är Phenom mycket bättre än Core 2 duo - på pappret. Än så länge har vi inte sett vad Phenom går för eftersom det är alldeles för tidigt, slaget har bara börjat.

Vi borde tacka AMD för att de vågar dra det tunga lasset av att presentera ny teknik. Jag anser att Intel och Nvidia är usla på att komma på nya concept. Tyvärr så är många av AMDs concept inge vidare framgångsrika och hamnar rakt i soptunnan.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det är knappast Hectors fel att AMD går dåligt. AMD går dåligt på grund av otur. Hector som vilken VD som helst har troligen inte kompetensen att fatta de beslut om vad nästa processor ska innehålla för teknik. Allt handlar om vilka slutsatser hans underhuggare kommer fram till och som de sedan kommer att presentera för Hector. Om analysen är fel så kan allt från beslutet till produkten bli fel. De som tror att Phenom och R600 är dåliga produkter har helt fel.

En CPU och en GPU ska klara alla möjliga olika processer och det är helt omöjligt, kostnadsvis sett, att vara bäst på samtliga områden som processorerna är specificierade för. Här kommer analysen in. De försöker hålla ner kostnaderna genom att försöka satsa på rätt typ av process som de tror att flest antal kunder kommer använda sig av. Med andra ord det är en gissningslek, kanske rent av ett lotteri. R600 är ett monster med 512bitars bus och visar vart skåpet ska stå i shader-tunga spel, men de flesta av speltillverkarna använde sig inte av avancerade shaders i deras senaste spel. ATI satsade på fel häst.

Tittar vi på Phenom så är Phenom mycket bättre än Core 2 duo - på pappret. Än så länge har vi inte sett vad Phenom går för eftersom det är alldeles för tidigt, slaget har bara börjat.

Vi borde tacka AMD för att de vågar dra det tunga lasset av att presentera ny teknik. Jag anser att Intel och Nvidia är usla på att komma på nya concept. Tyvärr så är många av AMDs concept inge vidare framgångsrika och hamnar rakt i soptunnan.

Inte för att det är riktigt samma sak men som jag ser det tvärt om. För något som jag störde mig på var AMDs beslut att börja använda DDR2 över ett år efter Intel. Dvs de åkte snålskjuts på att Intel började producera produkter med DDR2 som i början hade väldigt höga priser (som nu med DDR3) och väntade tills den största priskurvan sjunk pga ökad kvantitet. För om du ska köpa ett system där nästan allt är lika dyrt men du får dubbelt så mycket minne för samma pris på det ena systemet, vilket väljer man... Och som du själv säger kanske AMD satsade på fel häst men då de gjort det till synes lite för mycket på kort tid kanske man ska se över vilka som sitter och "chansar", och nej jag menar inte enbart Ruiz...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Intel är större än AMD, men är inte ATI större än Nvidia?

Nej, Nvidia sär större. Dock är AMD storleks mässigt mycket större. De har väl över 20.000 anställda medans Nvidia har ca 3-4 tusen anställda. Dock är Nvidia mer värt än vad AMD inkl ATi är tillsammans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang

Dom investerade massvis med pengar i Phenom och märkte ganska fort att den inte är en alvralig konkurrent till C2D. Tror ochså att det är anledningen varför Phenoms lansering skjutits upp gång på gång. Samma hände ju med ATI som ägs av AMD. Synd men sant.

Tror också så ungefär. Man brukar förstå vad förseningar beror på. Visst kan det vara andra faktorer som spelar in men att Phenom inte presterade lika bra misstänkte nog de flesta som har vart intresserade. Det talas om en bugg, jag vet inte om Phenom kommer att göra underverk trots om buggen är åtgärdad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det är knappast Hectors fel att AMD går dåligt. AMD går dåligt på grund av otur.

Att det endast skulle ha med otur det tror jag inte men jag tror att det är som du skriver. Man kommer upp och presenterar förslag för bl.a. Hector och övriga. Men när föregående generation processorer från AMD presterar i många fall lika bra som en phenom så är något fel. Vissa säger buggen och andra vet inte riktigt.

Jag tror nog snarare det var Intel som kom med något riktigt bra när de lanserade C2D. AMD hade tronen med A64 men Intel släppte en riktigt riktigt bra arkitektur som totalt åt upp allt vad AMD hade att komma med och har att komma med. Detta är ju inte AMDs fel såklart utan det är Intel som ska ha creeds snarare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Inte för att det är riktigt samma sak men som jag ser det tvärt om. För något som jag störde mig på var AMDs beslut att börja använda DDR2 över ett år efter Intel. Dvs de åkte snålskjuts på att Intel började producera produkter med DDR2 som i början hade väldigt höga priser (som nu med DDR3) och väntade tills den största priskurvan sjunk pga ökad kvantitet. För om du ska köpa ett system där nästan allt är lika dyrt men du får dubbelt så mycket minne för samma pris på det ena systemet, vilket väljer man... Och som du själv säger kanske AMD satsade på fel häst men då de gjort det till synes lite för mycket på kort tid kanske man ska se över vilka som sitter och "chansar", och nej jag menar inte enbart Ruiz...

Håller med dig också.

Detta med DDR och DDR2 var nog ett frågetecken för väldigt många.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Inte för att det är riktigt samma sak men som jag ser det tvärt om. För något som jag störde mig på var AMDs beslut att börja använda DDR2 över ett år efter Intel. Dvs de åkte snålskjuts på att Intel började producera produkter med DDR2 som i början hade väldigt höga priser (som nu med DDR3) och väntade tills den största priskurvan sjunk pga ökad kvantitet. För om du ska köpa ett system där nästan allt är lika dyrt men du får dubbelt så mycket minne för samma pris på det ena systemet, vilket väljer man... Och som du själv säger kanske AMD satsade på fel häst men då de gjort det till synes lite för mycket på kort tid kanske man ska se över vilka som sitter och "chansar", och nej jag menar inte enbart Ruiz...

När det gäller minnen så har ju Intel gång på gång gjort felbedömningar tillsammans med att deras konstruktioner nästan kräver morgondagens minnesteknik för att prestera bra.

Sen har ju AMD kommit med dom stora smarta grejorna. Inbyggd minneskontroller, 64bitarstekniken som används är AMDs så idag är det ju Intel som licencierar AMDs teknik till skillnad från x86 tiden då det var tvärtom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vad är det för skämtinlägg i tråden?

Ta och checka upp omsättningen för Intel respektive AMD, titta gärna på vinsten hos respektive bolag med. Det krävs fruktansvärt mycket för att någon skall kunna börja konkurrera med ett företag som har så dominerade ställning som Intel.

Jämför med operativsystem och Microsoft, skulle någon få för sig och göra ett nytt operativsystem så finns inte en chans att det skulle klara sig på samma ekonomiska model som M$.

Skulle AMD konka (vilket de inte gör) så tror jag antitrustlagar sätter in, produkten är för komplicerad och det krävs för mycket investeringar för att starta konkurrerande verksamhet så det finns inte en chans och ta upp tävlingen. AMD har gjort något fantastiskt genom att de faktiskt börjat hota en sådan stor drake och de kan hålla jämna steg eller kanske till och med slå Intel på fingrarna.

När nötter sitter och fäller "expertinlägg" om bla bla hur AMD misslyckas m.m. så visar man inget annat än sin egen okunnighet i vad som krävs samt företagande.

Hade det inte varit för AMD så hade förmodligen dagens PC varit hälften så snabb som idag och dragit dubbelt så mycket ström samt kostat gräs.

tack, för att någon säger något konkret och inte bara spekulationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo fast jag menade inte riktigt vilket av de som har godast pizza. Jag menade mest på att en Pizzeria i ett samhälle kan oftast ta högre priser än vad 500 pizzerior kan ta i stockholm, även om många pizzor i stockholm kanske kostar 230kr. Folket i samhället är beroende av pizzerian eftersom det inte finns fler och därför kan pizzerian ta högre pris eftersom det kostar pengar att åka buss eller köra någon annanstans och köpa en pizza i ett annat samhälle. Förstår du?

Kan inte säga att jag håller med om stockholm-exemplet men men

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Problemet är lite grann att det sved inte något fruktansvärd för Intel när AMD tog över tronen både för oss och för OEM. Kanske arbetade Intel upp sina problem bättre? Men detta svider ganska ordentligt för AMD.

Det är väl inte så konstigt?
Intel var ju kompis med alla OEM tillverkare och hade i princip hela servermarknaden (främst den delen som AMD konkurrerade med i alla fall). Tror du att marknaden vänder på ett år bara för att AMD plötsligt får bertydligt bättre processorer?
Även då AMD hade det som bäst och tog marknadsandelar som aldrig förr så hade intel fortfarande högre vinstmarginal på sina processorer. AMD och intel spelar inte i samma liga.

Som du själv säger, AMD regerade för några år sen - med samma VD som nu. Hade den här frågan ställts för 3 år sedan så hade ingen tänkt tanken att byta ut VDn.

Och det jag vill ha sagt med det är att vi lika gärna kan lägga ner diskussionen om Ruiz vara eller icke vara då vi (de flesta av oss i alla fall) bästa fall kan försöka hitta på anledningar baserade på känslor och stödja argumenten på dem.

Bättre med gamla hederliga intel vs. amd krig
Och det gäller att inte stirra sig blind på arkitektur, prestanda m.m. Den stora massan köper inte processorer av den anledningen (se bara hur extremt seg MHz myten är). Prisvärdhet är betydligt viktigare och det kan ändras med veckointervall och prisvärdheten är heller inte överdrivet viktig.

Processorn är såpass billig idag att kostnaden i många system kan ses som försumbar, särskilt för den som inte är insatt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
...
Och det gäller att inte stirra sig blind på arkitektur, prestanda m.m. Den stora massan köper inte processorer av den anledningen (se bara hur extremt seg MHz myten är). Prisvärdhet är betydligt viktigare och det kan ändras med veckointervall och prisvärdheten är heller inte överdrivet viktig.

Processorn är såpass billig idag att kostnaden i många system kan ses som försumbar, särskilt för den som inte är insatt.

Skulle prisvärdheten vara mycket viktigare än prestandan? :S Menar du att den stora massan hellre köper en slö dator som knappt klarar av att göra det man tänkt använda den till bara för att den var mer "prisvärd"? Prestandan lär väl ändå komma i första hand då man först och främst väljer vad för prestanda man vill ha, d.v.s. vad datorn ska klara av, och SEDAN väljer den dator av de alternativ som finns då som är mest prisvärd?

EDIT:
Det du menar med prestanda kanske är att välja det som är bäst och snabbast, i sådant fall håller jag med dig. Du får gärna förtydliga vad du menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
När det gäller minnen så har ju Intel gång på gång gjort felbedömningar tillsammans med att deras konstruktioner nästan kräver morgondagens minnesteknik för att prestera bra.

Sen har ju AMD kommit med dom stora smarta grejorna. Inbyggd minneskontroller, 64bitarstekniken som används är AMDs så idag är det ju Intel som licencierar AMDs teknik till skillnad från x86 tiden då det var tvärtom.

Jo deras rambus satsning var ju, sådär
Men de var först med det Jag ville alltså få fram att det långtifrån är ensidigt när jag gäller koncept och satsningar och Intel, medtanke på deras marknadsposition lär ha en oändligt mycket större forskningsbudget.
Men som sagt så har AMD presterat väldigt bra när det gäller utveckling. Men angående att AMD licenserar ut 64 bitars till Intel så får du gärna styrka detta då Intel utvecklade 64 bitars cpuer långt innan AMD mig veterligen. Visserligen enbart planerat till servar till en början men...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo deras rambus satsning var ju, sådär
Men de var först med det Jag ville alltså få fram att det långtifrån är ensidigt när jag gäller koncept och satsningar och Intel, medtanke på deras marknadsposition lär ha en oändligt mycket större forskningsbudget.
Men som sagt så har AMD presterat väldigt bra när det gäller utveckling. Men angående att AMD licenserar ut 64 bitars till Intel så får du gärna styrka detta då Intel utvecklade 64 bitars cpuer långt innan AMD mig veterligen. Visserligen enbart planerat till servar till en början men...

Visst utvecklade Intel 64bitars innan AMD men det var inte deras 64bitars som blev ledande.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

The x86-64 instruction set natively supports Intel's x86 and was designed by Advanced Micro Devices (AMD), who have since renamed it AMD64. This architecture has been cloned by Intel under the name Intel 64.

Historically, AMD has developed and produced processors patterned after Intel's original designs, but with x86-64, roles were reversed: Intel found itself in the position of adopting the architecture which AMD had created as an extension to Intel's own x86 processor line.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Skulle prisvärdheten vara mycket viktigare än prestandan?

Det är inte många som är i behov av den prestanda som dagens "värstingar" klarar

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är inte många som är i behov av den prestanda som dagens "värstingar" klarar

Okej, då förstår jag dig bättre och håller i det fallet fullständigt med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Visst utvecklade Intel 64bitars innan AMD men det var inte deras 64bitars som blev ledande.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

The x86-64 instruction set natively supports Intel's x86 and was designed by Advanced Micro Devices (AMD), who have since renamed it AMD64. This architecture has been cloned by Intel under the name Intel 64.

Historically, AMD has developed and produced processors patterned after Intel's original designs, but with x86-64, roles were reversed: Intel found itself in the position of adopting the architecture which AMD had created as an extension to Intel's own x86 processor line.

Sant, men jag får ingen klarhet (hade inte läst den sidan innan) om det verkligen är AMDs teknik som de licenserar ut till Intel. Det finns ju vissa skillnader mellan teknikerna så Intel klonade ju det rakt av utan verkar ha utvecklat EM64T själva, dock baserat på AMD64. Eller gjorde de bara småmodifieringar för att tekniken skulle passa Intel prollar? I vilket fall så var ju Intel iaf tvungna att gå i AMDs fotspår (precis som efter netburst som imo är ännu viktigare) och det är ju respekt...

Permalänk
Medlem

Väldigt jämnt på omröstningen i alla fall... tycker personligen att han borde lämna och ge chans åt en ny.. Kanske han/hon lyckas bättre

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
loool era jävla noobs ni kan ingeting !

LOL, vdnarna gör att ett företag blir framgångsrikt!
Där på toppen som alla beslut tas!

Du får lära dig skriva som folk. Annars åker du ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
När det gäller minnen så har ju Intel gång på gång gjort felbedömningar tillsammans med att deras konstruktioner nästan kräver morgondagens minnesteknik för att prestera bra.

Sen har ju AMD kommit med dom stora smarta grejorna. Inbyggd minneskontroller, 64bitarstekniken som används är AMDs så idag är det ju Intel som licencierar AMDs teknik till skillnad från x86 tiden då det var tvärtom.

Nu ska vi inte tillskriva AMD allt för mycket. Inbyggd minneskontroller var de långt ifrån först med... Intel tex hade det enda fram till Pentium tåget kom igång, även Alpha hade väl det om inte minnet sviker mig.