9 stycken solid state-hårddiskar i RAID 0

Permalänk
Medlem

Ja jävlar, vilken hastighet. Tror dock det tar mer än 1-2 år innan SSD diskar är det som gäller för konsumenter, tyvärr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Raptorn är ju inte så snabb längre.
Dessutom vilket liv de för.
Där kan man snacka om glädjedödare.
Men SSD låter ju intressant.
Hur bra är dessa SSD som finns i Sverige mot en vanlig hårddisk?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ta på sig ansvaret och göra en sammbeställning av ett par rejäla ssd diskar utanför sverige. Är priset rimligt så är jag nog med på iaf.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmugglarN
Längtar tills vi får SSD i 250GB och nere i 2000-3000kr klassen

Double that. Men tänk på att SSD kommer i multipler om 2. Så det får bli 256GB då.

Kan tänka mig att köra raidade SSD som boot (behöver ju inte vara så stora) och en fet HD på 10-100TB där all media lagras.

Sen efter X00TB så är det nog kört för de mekaniska diskarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Raptorn är ju inte så snabb längre.
Dessutom vilket liv de för.
Där kan man snacka om glädjedödare.

Kan inte säga att mina raptors låter märkbart högre än andra diskar. Ha ok chassi så funkar det kanon med raptor. Verkar mest vara en myt att raptor ska låta så förbannat mycket.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
bara av ren nyfikenhet. hur mycket känar man på en raptor? är den värd pengarna? ^^ sitter i tankar och byta till en enbart windowsdisk ^^

Njao, nu i eftertanke så skulle jag inte köpt den men när jag gjorde det så var den allt hyffsat mycket snabbare än vanliga 7.2k hdds. Det enda positiva med hårddisken nu är att den låter så högt när den jobbar att jag inte hör fläktarna i datorn !:D hehe..

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk

öh my fackin gawd Det kommer väns märkas om den där datorn börjar swappa

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag vet en som hade raptor och trots gummiupphängning så lät den bra mycket än hans övriga Seagate hårddiskar. Jag är allergisk mot hårddisk-smatter.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ingen som kan ta på sig ansvaret och göra en sammbeställning av ett par rejäla ssd diskar utanför sverige. Är priset rimligt så är jag nog med på iaf.

Jag mejlade ssdisk.eu för någon vecka sedan, de sade att frakten skulle gå på €8 för en enhet (€9 för express). Dvs 75 SEK (84 SEK). Dvs inte så mycket att spara in gnm att gå ihop ett gäng, om man nu inte skulle få ngn sorts rabatt om man köper många på en gång?

Ang Raptor...
Om ekonomin inte tillåter en SSD-disk (som slår Raptorn med hästlängder), kan en Raptor vara en väg att gå. Det finns visserligen hårddiskar i större storlekar som har högre överföringshastighet, men det finns fortfarande ingen mekanisk SATA-disk som slår Raptorn's accesstid. Och det är accesstiden som är viktig för systemdisken. Jag tycker att du först och främst ser över vad du ska ha på datorn, och om du klarar dig med vad Raptorn kan erbjuda i storleksväg så tycker jag att du ska köpa dig en, jag har en själv och har ännu inte ångrat det köpet, det är dock möjligt att den åker ut när SSD-disken kommer, för att frigöra en SATA-port, men hittintills har den tjänat sitt syfte väl: att höja prestandan för datorn i helhet. Men allt beror nog på vad du använder datorn till, om du bara surfar, kollar på film, o ordbehandlar går det lika bra med en vanlig disk.

Men eftersom SSD är så pass mycket snabbare, vore det kanske bra att ge dig ett tredje alternativ. Vet inte om det fungerar dock. 2 stycken 4 GB Samsung SSD (finns för 770:-/st) i RAID-0. Men för det krävs ett moderkort med en IDE RAID-kontroller, vet inte hur framtidssäkert det är, de flesta nya moderkorten har väl åtminstone en IDE-port, men vet inte om den integrerade RAID-funktionerna alltid täcker IDE-porten eller om det är begränsat till SATA-portarna endast? Men det finns säkert ngn som vet... ?

Ang Raptor o ljud...
Jag måste göra ngt fel för min Raptor är vanligtvis knäpptyst. Men så är den väl kyld oxå.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmugglarN
Längtar tills vi får SSD i 250GB och nere i 2000-3000kr klassen

ahh

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort

Ang Raptor o ljud...
Jag måste göra ngt fel för min Raptor är vanligtvis knäpptyst. Men så är den väl kyld oxå.

Din kanske inte arbetar så mycket.
Men när den jobbar för fullt så var det ljudet av frenetiskt ihållande knackande. Kanske ett felexemplar. Men tyst var den inte.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Din kanske inte arbetar så mycket.
Men när den jobbar för fullt så var det ljudet av frenetiskt ihållande knackande. Kanske ett felexemplar. Men tyst var den inte.

Nu menar jag givetvis ljudnivån när den används, testade precis att kopiera en fil från/till hårddisken x 7 samtidiga instanser, visst hör man hårddisken om man lyssnar någorlunda noga men det är inte mer än ett dovt 'knattrande'. Jag har inte hårddisken direkt mot chassit vilket är vanligt när man kör den i en vanlig 3.5" plats, har gummiklossar (http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=1588) mellan chassi o hårddisk, det är kanske det som gör skillnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag mejlade ssdisk.eu för någon vecka sedan, de sade att frakten skulle gå på €8 för en enhet (€9 för express). Dvs 75 SEK (84 SEK). Dvs inte så mycket att spara in gnm att gå ihop ett gäng, om man nu inte skulle få ngn sorts rabatt om man köper många på en gång?

Jo jag menade någon mängrabbat inte fraktrabbat :P...

Skulle vi få ett schysst pris tror jag det finns minst ett tiotal här på forumet som är sugna på att prova ssd, tex mtron 100MB/s diskar 16/32gb

såg deras sida nu 528 euro för 16gb versionen rätt saftig men nog värt det för att få en knäpptyst och supersnabb burk.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det är så enkelt att fixa en sån här enhet billigt. Ta ett kretskort, släng på PCIe x4/x8-anslutning, sätt dit 8 DDR2-socklar. Sätt dit en SerialATA-300-kontroller (eller två) och låt minnena köra på exempelvis 200 MHz. Då har man en enhet som klarar minst 300 MB/sek med 0,0 åtkomsttid som är rejält mycket billigare än dessa enheter. Man får inte glömma ett batteri på kretskortet så att inte informationen försvinner om enheten slutar att få ström.

Varför o varför finns det ingen i hela världen som gör sånna här ramdiskar? De skulle tjäna hur mycket som helst! Jag vet att Gigabyte hade nått liknande med de var värdelösa, deras kontroller var ju lika långsamma som en vanlig hårddisk så DDR2 minnena behövdes knappt.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Varför o varför finns det ingen i hela världen som gör sånna här ramdiskar? De skulle tjäna hur mycket som helst! Jag vet att Gigabyte hade nått liknande med de var värdelösa, deras kontroller var ju lika långsamma som en vanlig hårddisk så DDR2 minnena behövdes knappt.

Gigabyte ska tydeligen släppa en ny verision som är bättre och snabbare och som har DDR2 om det är nödvändigt med DDR2 är ju tveksammt men om den nya är bättre och snabbare så är det väldigt intresant väldigt bra om dom kunde sätta nått batteri på så man kan koppla ur strömmen från datorn om man vill flytta den utan att behöva installera om allt.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Varför o varför finns det ingen i hela världen som gör sånna här ramdiskar? De skulle tjäna hur mycket som helst! Jag vet att Gigabyte hade nått liknande med de var värdelösa, deras kontroller var ju lika långsamma som en vanlig hårddisk så DDR2 minnena behövdes knappt.

Var inte problemet att man körde för budget inspirerat?

Men ett annat problem. Har de löst detta med "random write problem"?
Om de inte hade detta påslaget så var SSD knappt märkbar snabbare än desktop hårddiskar när det gäller att återskriva data.
För att lösa detta så införde de "random write". En annan fördel med detta var att de höll längre. Men i och med det är helt slumpvist så kan det innebära att vissa transistorer får en ökad belastning än andra.
Då SSD är avsedda för en helt annan typ av belastning än vad de först var avsedda för så ökas ju belastningen.
Med "random write" så ökade man livslängden men man vet inte om den håller 1 år eller 5 år.
En transistorcell håller cirka 100 000 omskrivningar innan fel inträffar.
Det påminner lite om de billigare elektrolytkondensatorerna som höll mellan knappt 2000 timmar under hög belastning.
SSD är bara ett barn.

Hur Mtron löst detta och vågar ge 5 års garanti är intressant att veta.

http://managedflash.com/zx1260276896821679459/technology/solu...

http://managedflash.com/newproducts/mtron/index.htm

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

klagar inte på min raid0 me 2st raptors. inget man gnäller över då de tar uner 30sec att ladda windows xp med program. avarage read på 155MB/s duger för mig
Nu har pengarna redan gått upp i rök då jag köpte min UMPC, så jag får väll vänta på att kontot ska fyllas på igen och att priserna på BRA SSD går ner lite mer hehe.

GOD JUL i alla fall.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
Gigabyte ska tydeligen släppa en ny verision som är bättre och snabbare och som har DDR2 om det är nödvändigt med DDR2 är ju tveksammt men om den nya är bättre och snabbare så är det väldigt intresant väldigt bra om dom kunde sätta nått batteri på så man kan koppla ur strömmen från datorn om man vill flytta den utan att behöva installera om allt.

Jag vet inte om det är något som är värt att vänta på. Gigabyte hade en prototyp på en "iRam version 2" med DDR2-minne redan för 1½ år sedan sommaren 2006, efter det visade de en prototyp där de bytt ut DDR2 mot DDR1, och senast visade de en prototyp där de bytt ut PCI-platsen mot en box för ett 5.25"-utrymme, men fortfarande med DDR1. Senast jag hörde var att de hade lagt projektet på is. Men Du får gärna rätta mig om de ändrat sig igjen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag vet inte om det är något som är värt att vänta på. Gigabyte hade en prototyp på en "iRam version 2" med DDR2-minne redan för 1½ år sedan sommaren 2006, efter det visade de en prototyp där de bytt ut DDR2 mot DDR1, och senast visade de en prototyp där de bytt ut PCI-platsen mot en box för ett 5.25"-utrymme, men fortfarande med DDR1. Senast jag hörde var att de hade lagt projektet på is. Men Du får gärna rätta mig om de ändrat sig igjen.

har faktiskt inte hört nått om det på väldigt länge så det du säger kan mycket väl stämma är faktiskt inte så insatt idet eftersom att det inte är någonting som jag kommer att skaffa endå.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Va nice, skönt att det börjar ta fart i den största Flaskhalsen i datorns historia nu

OT: Min raptor hörs ingenting i jämförelse med mitt i övrigt tysta system, har den som systemdisk. (gummiupphänging)

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Kan inte dom som gjorde testat även kolla hur lång tid det tar för en windows installation att laddas?

EDIT: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/chart1.jp...

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]OT: Min raptor hörs ingenting i jämförelse med mitt i övrigt tysta system, har den som systemdisk. (gummiupphänging) [/B]

Samma för mig med min 74bg raptor. Disken sitter i en antec p180 med gummiupphängning. Hörs knappt alls.

Då tycker jag väl att det är ett större sörnings moment när dvd läsaren drar igång. Låter som om datorn ska lyft när som helst.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Deo
Samma för mig med min 74bg raptor. Disken sitter i en antec p180 med gummiupphängning. Hörs knappt alls.

Då tycker jag väl att det är ett större sörnings moment när dvd läsaren drar igång. Låter som om datorn ska lyft när som helst.

T minus 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Houston - Here we go

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Kan inte dom som gjorde testat även kolla hur lång tid det tar för en windows installation att laddas?

EDIT: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/chart1.jp...

Där ser man tydligt att som system/spel-disk så tjänar man ingenting på att köra i RAID. Man får en ökad överföringshastighet men tappar accesstid på grund av overhead för kontrollerkortet.

Samma gäller Raptor i RAID och det är endast vid stora filöverföringar som raptor i RAID prestar bättre än en serperat disk, vilket får mig att fundera över alla som är stolta över att köra Raptor i RAID

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

starta vista på 10sek låter ju inte helt fel

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Där ser man tydligt att som system/spel-disk så tjänar man ingenting på att köra i RAID. Man får en ökad överföringshastighet men tappar accesstid på grund av overhead för kontrollerkortet.

Samma gäller Raptor i RAID och det är endast vid stora filöverföringar som raptor i RAID prestar bättre än en serperat disk, vilket får mig att fundera över alla som är stolta över att köra Raptor i RAID

Nja. För att för fullo utnyttja raidsystemet så gäller att anpassa stripe size till hur stora filerna är. Ju mindre filer desto lägre stripe size. Är partionen mindre så ska man även välja mindre allokeringsstorlek. Sök tiden ökar ju mer den får söka efter materialet. Om man väljer mindre storlek på stripe size så kommer en stor fil att lagras på fler antar platser och tar längre tid än om man skulle ha haft en stor stripe size. Så att anpassa sin RAID till fullo är inte bara slänga ihop två hårddiskar och tuta och köra.
Windows tex består av rätt många småfiler som läses in så där bör man köra antingen 16 eller 32 i stripe size.
Men för att få bästa prestandan ur RAIDen så bör man dela in disken så att du får en 10 GB för swap filen att jobba på. Inget att lagras här. Du sätter ned kluster storleken på 256 eller 128 och stripe size på 16 eftersom det är mest småfiler som lagras.
Hur många av er som har en raid config gör på detta sättet?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Inte så imponerad

Får 830MB/s läs och 780MB/s med Areca 1280 och 22 x 750GB (7200.10)
Minns att även med så få som 12 diskar maxar man kontrollern till 830.

Söktiden är dock en helt annan femma. Men där får man rejält med utrymme istället för ungefär samma pris.

Skulle kanske tilläggas att dessa mätningar är i Raid 6 där 2 diskar kan gå sönder utan att integriteten störs.

Permalänk
Medlem

Årets julklapp?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Throttle issue??

Saxat ur artikeln:

"There is an apparent Intel ICH9R throttling issue and sustained transfer of the drive is capped at 81 MB/s when using Intel motherboards."

Är detta sant och kommer de fixa problemet med uppdatering eller är det kört för folk med ICH9R att få upp högre hastigheter??

Om detta är ett problem som kommer kvarstå så kommer iaf inte jag köpa bräda med denna brygga.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xAyiDe
Får 830MB/s läs och 780MB/s med Areca 1280 och 22 x 750GB (7200.10)
Minns att även med så få som 12 diskar maxar man kontrollern till 830.

Söktiden är dock en helt annan femma. Men där får man rejält med utrymme istället för ungefär samma pris.

Skulle kanske tilläggas att dessa mätningar är i Raid 6 där 2 diskar kan gå sönder utan att integriteten störs.

Hjo, det är givet att man får bättre överföringshastighet med stora RAID-arrayer. SSD är ännu inget alternativ för stora lagrings-arrayer, där är HDD fortfarande kung. Men som systemdisk finns det inte ngn HDD som slår en SSD (såvida man nu inte använder ett raid-kort med ordentligt mycket RAM-minne på men så vitt jag vet är dem korten riktigt ordentligt dyra, tom dyrare än en SSD).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightportier
Saxat ur artikeln:

"There is an apparent Intel ICH9R throttling issue and sustained transfer of the drive is capped at 81 MB/s when using Intel motherboards."

Är detta sant och kommer de fixa problemet med uppdatering eller är det kört för folk med ICH9R att få upp högre hastigheter??

Om detta är ett problem som kommer kvarstå så kommer iaf inte jag köpa bräda med denna brygga.

Anandtech testade en Mtron SSD de oxå, och upplevde samma begränsning, de testade då med både ICH8 och ICH9, med samma resultat, så det låter inte som ett problem unikt till Intels nyaste chipset. Enligt Anandtech är Intel medvetna om problemet och arbetar på en lösning, men de ger ingen merinformation. Intel kanske vet bättre, de brukar väl uppgradera chipset allteftersom, nästa chipset kommer hju inte förrän Q2 2008 (Eaglelake ICH10).

Enligt http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=484 går det att få en RAID-array på ICH8 att gå snabbare än 81MB/s så begränsningen är 81MB/s _per_ disk och inte sammanlagt för hela RAID-arrayen, problemet har väl inte kommit upp tidigare eftersom det är svårt att få en så pass hög hastighet med en vanlig hårddisk.