grafikinställningar i crysis

Permalänk
Medlem

grafikinställningar i crysis

Hej jag tänkte fråga lte om crysis grafikinställningar. Jag har dx10 kompatibel grafikkort Om jag kör med vista och på medium är det DX10 då? eller måste jag köra very high för att dx10 skall aktiveras, detta under vista alltså. Så om jag kör low under vista är det ochså Dx10 då? Om det inte är så då blir det ju ingen skillnad alls mellan att köra på medium eller high i vista eller xp förutom att man får sämre prestanda under vista.

Permalänk
Medlem

Crysis kommer i princip i två versioner, DX9 och DX10. I DX9 kan man som "högst" välja High i själva spelet medans i DX10 går det att välja Very High.
Men det är i teorin skillnad på grafiken i DX9 och DX10.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

ok, ska se om jag fattat rätt nu. Så du menar att om jag kör crysis i vista med medium i grafik jämfört med xp med samma grafikinställningar så är det ingen skillnad i grafik, Båda körs i DX9, det är bara då jag kör veryhigh, i vista, som DX10 blir aktiverat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barq
ok, ska se om jag fattat rätt nu. Så du menar att om jag kör crysis i vista med medium i grafik jämfört med xp med samma grafikinställningar så är det ingen skillnad i grafik, Båda körs i DX9, det är bara då jag kör veryhigh, i vista, som DX10 blir aktiverat?

Nästan rätt,
Tex,

XP DX9 low, medium, high
Vista DX10 low, medium, high, ultra high

Du ser ingen skillnad mellan XP DX9 och Vista DX10 från low till high.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Nästan rätt,
Tex,

XP DX9 low, medium, high
Vista DX10 low, medium, high, ultra high

Du ser ingen skillnad mellan XP DX9 och Vista DX10 från low till high.

Ok tack för klargörandet.

Jag testa att köra crysis i dx9 läge under windows vista. Varför blev prestandan mkt bättre helt plötsligt? Jag kör samma grafik inställningar som jag gjorde innan, såkallade dx10. Antingen så stängdes vissa grafiska detaljer av då jag kör den i dx9 läge, och förklarar varför det blev bättre prestanda, eller så är det nån bugg. Hur som helst fattar jag inte varför det är så. En annan sak är att crysis inte använder mina dual cores fullt ut , i task maneger går det upp i max 60 %. Jag kör E6750. Jag har läst att quaden har den problemet men alldrig läst att core duon ochså ska ha det.

Permalänk
Medlem

Om du tar och använder sökfunktionen kommer du finna orsaken till det på under 30 sekunder. Man kan säga att i det här fallet, i praktiken, så är DX10 sämre optimerat (enkelt förklarat) och det flyter helt enkelt inte på lika bra som DX9, men för den normala ögan ser man knappt någon skillnad mellan DX9 och DX10 i Crysis. Och för övrigt har ingen påstått att Crysis använder båda Cores till 100% på en tvåkärnig processor.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Om du tar och använder sökfunktionen kommer du finna orsaken till det på under 30 sekunder. Man kan säga att i det här fallet, i praktiken, så är DX10 sämre optimerat (enkelt förklarat) och det flyter helt enkelt inte på lika bra som DX9, men för den normala ögan ser man knappt någon skillnad mellan DX9 och DX10 i Crysis. Och för övrigt har ingen påstått att Crysis använder båda Cores till 100% på en tvåkärnig processor.

Jo jag vet att det finns sökfunktion, men det är så hímla svårt att hitta saker. Det är som en djungel. Du säger att det är sämre optimerat, dx10 alltså, men innan sa du att det var dx9 man körde på ju. Att det bara blev dx 10 då man körde på very high. Alltså borde det inte vara någon skillnad, skillnaden borde uppstå först då man går över till dx10 vilket man gör i very high och inte vid medium eller high inställningen, för det är där det hackar, men som du sa var det inte dx 10 alls utan blev det först då man gick till very high.

Aja jag förstår inte, på diversa forum så hörs quad användarna mest och inte core duo, kanske därför jag alldrig stött på någon med core duo problem, har tom googlat på det.

Ursäkta om jag låter tjatig, när man skriver på text kan det ibland se väldigt otäckt ut jämtemot om man vore säga det med ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barq
Jo jag vet att det finns sökfunktion, men det är så hímla svårt att hitta saker. Det är som en djungel. Du säger att det är sämre optimerat, dx10 alltså, men innan sa du att det var dx9 man körde på ju. Att det bara blev dx 10 då man körde på very high. Alltså borde det inte vara någon skillnad, skillnaden borde uppstå först då man går över till dx10 vilket man gör i very high och inte vid medium eller high inställningen, för det är där det hackar, men som du sa var det inte dx 10 alls utan blev det först då man gick till very high.

Aja jag förstår inte, på diversa forum så hörs quad användarna mest och inte core duo, kanske därför jag alldrig stött på någon med core duo problem, har tom googlat på det.

Läs det Sanazin skrev igen.

*Crysis 2 versioner
-DX9
-DX10

Grafikinställning
*DX9 low till high
*DX10 low till ultra high

dvs, endast i DX10 läge finns det tillgång till grafikinställningen ultra high.

EDIT: Kör du low grafikinställningar i DX10 läge så kör du low grafikinställningar i DX10 läge. Visst låter det vettigt? Förstår du fortfarande inte testa spelet i fönsterläge, läs vad som står på det översta högra hörnet. Byt nu grafikinställningar, det kommer fortfarande stå vad som stod innan uppe på det högra hörnet av spelfönstret.

Permalänk
Medlem

jo ´men man kan spela på medium, low high då man kör dx10 fast grafiken blir dx9,

Man kan köra low, medium, high med dx 9 och då blir grafiken dx9 och grafiken blir samma som om man vore köra samma inställningar man körde i dx10 läge. FAST prestandan blir mkt bättre här.

Det är just detta jag inte fattar. Man kör ju båda i samma grafiska läge läge, dvs dx9.

Aja jag ska inte tjata, men prestandan är bättre då man kör i dx9 läge jämfört med samma inställningar som med dx10. Och enligt er så är även grafiken samma. Grafiken blir bara bättre i very high

Alltså är det bättre att köra i dx9 läge då prestandan är bättre och grafiken är det ingen skillnad på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barq
jo ´men man kan spela på medium, low high då man kör dx10 fast grafiken blir dx9,

Man kan köra low, medium, high med dx 9 och då blir grafiken dx9 och grafiken blir samma som om man vore köra samma inställningar man körde i dx10 läge. FAST prestandan blir mkt bättre här.

Det är just detta jag inte fattar. Man kör ju båda i samma grafiska läge läge, dvs dx9.

Aja jag ska inte tjata, men prestandan är bättre då man kör i dx9 läge jämfört med samma inställningar som med dx10. Och enligt er så är även grafiken samma. Grafiken blir bara bättre i very high

Alltså är det bättre att köra i dx9 läge då prestandan är bättre och grafiken är det ingen skillnad på.

Ja, du har fattat det rätt tror jag. Fast du formulerar det konstigt.
EDIT; nej, du har visst inte fattat.

Du kör inte spelet i samma grafiska läge utan kör du DX10 så kör du DX10. Det är inte övergången till grafikinställningen Ultra high som gör att du spelar spelet i DirectX10, grafiken blir bättre i ultra high pga av att det är en högre grafikinställning inte pga att det är DX10. Det är bara det att den inställningen fattas i spelets DX9 läge och det inte för att DX9 är tekniskt begränsat utan bara för att utvecklarna har valt att inte ha med det där.

Permalänk
Medlem

Ok tack för det.

Permalänk
Medlem

En liten följdfråga tänkte jag smita in med här, kan man lira Crysis i dx9 i Vista? Tänkte ifall man kanske kunde få high spelbart då, hackar lite titt som tätt i dx10 och vill inte krångla med dualboot med xp. tacksam för svar

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
En liten följdfråga tänkte jag smita in med här, kan man lira Crysis i dx9 i Vista? Tänkte ifall man kanske kunde få high spelbart då, hackar lite titt som tätt i dx10 och vill inte krångla med dualboot med xp. tacksam för svar

Självklart: Start -> "Spel Menyn i högra sidan av startmenyn" -> Högerklicka på Crysis -> Play DX9.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2