PowerColor visar upp passivt kylt Radeon HD 3870

Permalänk
Medlem

sitter på ett 8800gt som loadar runt 80grader, idle 65, hör inte kortet alls, chasikylning är en 16decibel in, och en likadan ut..
bör nämnas att jag har en q6600 i burken också, så 111grader? inte riktigt kanske

Permalänk

min ati x1950pro har acc S1 som kylning och ingen chassifläkt i närheten och då idlar den 38 och loadar 50 efter 2 timmars spelande i sträck.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant om någon ville testa hur olika former av grafikkortskylning fungerar tillsammans med resten av datorn istället för att bara hänga upp sig på kortets temperatur.
Gärna med ett par standardchassin och htpc. Det är ju helt meningslöst att testa ett fläktlöst i ett biffigt fläktfyllt chassi när de är tänkta att användas i tysta (varma) system.

Visst är det skönt att ha fläktlöst, men mitt temperaturstyrda nätagg och processorn lär ju inte må särskilt bra.. och de lär inte vara tysta! Föredrar standardkylningen som iallafall flyttar värmen ut ur chassit.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att tråden gått så långt än, vi drar bara olika slutsatser. Att säga att ett grafikkort blir varmt och att säga att det är ett varmt grafikkort är 2 olika saker i sammanhanget om du fattar?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

3870 är svalare i idle än ett 8800GT.

I flera tester är 3870 något varmare eller lika varm som 8800GT i load.
I flera tester är 3870 något svalare eller like varm som 8800GT i load.

Samma sak med energiförbrukning.

Sådan är verkligheten, lever man i en röd värld där man identifierar sig med ett företag och dess produkter så kan man säkert inbilla sig att 3870 är svalare, drar mindre ström och snabbare (med nya drivrutiner!!) än ett 8800GT.

Har man ett chassi av någonlunda bra kvalitet och bra ventilering som gör att det inte ser ut som ett ormbo med kablar så går 8800GT aldrig upp över 30% på fläkten, vilket gör den i praktiken ljudlös, även under load. 80 grader är ingenting, korten klarar av över 100 grader.

De här artikelkommentarerna visar återigen att vissa här identiferar sig till sådan allvarlig grad med en produkt att de inte klarar av att se någon form av kritik, eller något som kan tolkas negativt, mot den produkten/företaget eftersom det blir som ett angrepp på dem personligen. Skärp er för fan, se hårdvaran i datorn som verktyg och medel för att uppnå det ni vill åstadkomma, inte som något man ska heja på som ett fotbollslag eller hata.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, sweclockers uppvisar ännu mer inkompetens, då hd3870 rä ett mycket svalt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crant0r
3870 är svalare i idle än ett 8800GT.

I flera tester är 3870 något varmare eller lika varm som 8800GT i load.
I flera tester är 3870 något svalare eller like varm som 8800GT i load.

Samma sak med energiförbrukning.

Sådan är verkligheten, lever man i en röd värld där man identifierar sig med ett företag och dess produkter så kan man säkert inbilla sig att 3870 är svalare, drar mindre ström och snabbare (med nya drivrutiner!!) än ett 8800GT.

Har man ett chassi av någonlunda bra kvalitet och bra ventilering som gör att det inte ser ut som ett ormbo med kablar så går 8800GT aldrig upp över 30% på fläkten, vilket gör den i praktiken ljudlös, även under load. 80 grader är ingenting, korten klarar av över 100 grader.

De här artikelkommentarerna visar återigen att vissa här identiferar sig till sådan allvarlig grad med en produkt att de inte klarar av att se någon form av kritik, eller något som kan tolkas negativt, mot den produkten/företaget eftersom det blir som ett angrepp på dem personligen. Skärp er för fan, se hårdvaran i datorn som verktyg och medel för att uppnå det ni vill åstadkomma, inte som något man ska heja på som ett fotbollslag eller hata.

Och där gjorde du det till ett flamware. Tack för att du förstörde en hyffsat bra tråd än så länge.

Ontopic: Jag hade gärna sett hur mkt ett passivt grafikkort värmer upp ens chassi. en kompis till mig bytte nyligen till ett nF680i moderkort från ett P975 och tempen i hans chassi gick upp 12C med exakt samma grejer. Och det är ju bara ett moderkort. Vad gör inte då ett 100 graders grafikkort?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Man kan alltid modda dit en tyst typ Nexus/Noctua med buntband eller annat för att få en tyst fläktkylning

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
sitter på ett 8800gt som loadar runt 80grader, idle 65, hör inte kortet alls, chasikylning är en 16decibel in, och en likadan ut..
bör nämnas att jag har en q6600 i burken också, så 111grader? inte riktigt kanske

Blir så avis på dig som har 8800GT jag sålde mitt 8800GTS 320mb bara för o köpa 8800GT MEN NVIDIA ÄR SEGA OCH LANSERAR ALDRIG KORTEN JAG BLIR FÖRBANNAD!!!!!!!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo