Bästa Strategi-spelet

Permalänk

Bästa Strategi-spelet

Vilket är de bästa strategi spelet genom tiderna?
Vilka nya är bra, och vilka gamla är bra?

tycker de varit ganska så dött på den fronten ett tag!
tycker inte om spelen som släpps nu, iaf inte dom jag provat!

skriv vad du tycker och ge några sjyssta exempel!

^^,

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem

Köpte mig precis Warhammer Mark of Chaos och av det lilla jag provat så är det helt underbart! Mycket strategi och lite byggande.

Annars gillar jag Red Alert 2 också. Det är nog strategispelet jag har spelat mest genom tiderna.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

World in conflict.
Har nyss börjat spela det och jag älskar det
Har dock inte spelat så många strategispel förut.. WIC är nog faktiskt mitt första RTS spel..

Permalänk
Medlem

Company of Heroes är det bästa strategispelet tillsammans med Age Of Empires 1+2 samt Red Alert 1.

Permalänk
Medlem

Jag är ett Total Annihilation fan och tycker att det är det bästa strategi spelet som gjorts. Det enda riktiga minuset med det spelet är att det blir svårt att ta sig fram med sina enheter när det börjar finnas nog så många vrak. Riktigt snyggt för sin tid är det också med 3d grafik och olika gravitation på olika banor (planeter) vilket medför att visa vapen når längre/kortare etc. Finns även en del andra taktiska skillnader som skiljer banor åt såsom vind och mängden metall.

Supreme Commander är Total Annihilations spirituella efterföljare. Det saknar dock några av de taktiska elemtenten som skilde olika banor åt i Total Annihilation. Jag föredrar den nya expansionen som egentligen inte är någon expension egentligen eftersom du endå får hela spelet och det enda du egentligen missar är orginal kampanjen. Forged Alliance har inte bara fler enheter utan de har även gjort så att det är viktigare än tidigare att hålla vissa punkter på banan. Det enda negativa jag märkt än så länge är de lite för bra tech2 missile lunchers.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Tycker Red Alert 2.

Permalänk
Medlem

total annihilation gillar jag med lite unit pack och banor.

sen så är red alert bra oxå, kul att köra skirmish när man tankat hem lite bättre AI filer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Nya
Europa Universalis 3
eh...

Äldre
Europa Universalis 2
Rome: Total war m fl
Starcraft
Age of Empire 1
Heroes of Might and Magic 2
Settlers 2, 3, 4
Alpha Centauri

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk

Company of Heroes hands down. Bästa strategi spelet någonsin! (I min mening självklart)

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Inaktiv

supcom fa i min mening.

Permalänk
Avstängd

generals zero hour. Och bfme II+expansionen Return of the witch king. Sen finns RA2+Yuri. CC1 är med bra eller roligt strategi spel.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Age of Empires II samt Warhammer 40k Dawn of War. Det första för att jag gillar stämningen samt tidsepoken, det senare för att det är intensivt och fokuserar mycket mer på strider än vad det gör på resursinsamling.

Permalänk
Hedersmedlem

Äldre:
Age of Empires 2
Red Alert 2
Heroes 3
American Conquest,
Nya:
C&C 3
Tyckte WIC var sådär.. gillar "basbyggarspel":P annars är det kul!

Permalänk
Medlem

Om äldre så måste jag nog säga warcraft 2 och några av c&c spelen
nyare så har jag inte hunnit prova så många men de finns nog nå roligt där ute

gillade inte alls world in conflict dock

Permalänk
Permalänk

Har alltid gillat Red alert serierna. Gillar C&C3 TW också!

Ska snart testa WIC, lär bli kul

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Empire earth 1 var sådär bra faktiskt eftersom de har en sjukt hög pop-cap annars är ju dark crusade ganska kul.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Tiberian Sun

Age of Empires 2: Age of Kings

Tyckte aldrig att varken Red Alert 2 eller Command & Conquer 3:Tiberium Wars levde upp till sina föregångare. Sen är Age of Empires 2 i en klass för sig, fantastiskt kul LAN-lir, synd att RA1 är så svårt att få i gång i LAN och så gammalt annars, oj, vilka minnen man har med det Tiberian Sun känns lite inne på Fallouts område vilket är ett plus och där har jag spenderat många timmar med att bara smyga omkring och leta efter mutanternas grejer på kartorna..

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Ufo och Civ.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Starcraft utab tvekan. Finns nog inget spel som är bättre balaserat trot så olika enheter.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Finns ju strategispel och strategispel, generaliserar man så är ju både Hearts of Iron och Ground Control strategispel, men att jämföra dom för titeln som bästa spel i samma genre känns inte rättvist.

World in Conflict är min kandidat dock, har nog inte haft så kul i något RTS online sedan... någonsin?

Permalänk

Rome Total War tycker jag är underbart, turbaserat byggande kombinerat med realistiska RTS-slag är sjukt skönt.

Annars är väl det som de flesta andra svar, C&C, Starcraft, AoE, EE 1, Civ o.s.v. Blir lite tråkigt, men det är ju riktiga strategiklassiker.

En underdog från min sida är Cossacks. Orealistiskt och ganska dåligt egentligen, men sjukt roligt, speciellt online!

Permalänk

Agh! Hur kunde jag glömma Rome: Total War? Underbart spel! Sen Cossacks, sjukt kul men riktigt förödande kommer inte över idén med att offra 120+ snubbar.. bara för att de råkar gå först.. jag gillar RA där varje tank är värd att räddas!

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Panzer General utan tvekan.

Permalänk
Hjälpsam

Gamla

Civ 1
Master of Magic
Master of Orion 2
Civ 2

Gamla RTS
Dune
Starcraft
Warcraft 2

Halvgamla
Civ 4
Europa Universalis har jag hör mycket gott om.

Warhammer 40k? var rätt kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Red alert 2 + Yuri

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Avstängd

Hela C&C serien, särskilt det första!

dåligt med nya RTS spel som är bra, men WIC var helt okej

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Earth 2140, men ju längre man kommer ju mer obalancerat blir det.. floppa stort när den kom och det var fritt fram för C&C att lyckas fast grafiken och i princip allt var sämre än 2140.

Men jag tycker att den är värd att spelas, om man har Win95/98/ME

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Schack

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Red Alert 1 var lungt det bästa strategi spelet!