AMD: Vi har 45 nm i januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
4x Hypertransport 3?! Fy fan vilket bandbreddsmonster.

HAr ingen aning om spec för Hypertransport 3, men det verkar som om AMD satsar stenhårt på den enda egentlige utvägen de har i nuläget. Kan de göra CPU'n till ett monster med fantastisk bandbredd, kommer den kunna fyla en helt egen nish. Smart drag. Kan de till det få beräkningsprestandan bättre än Intels, eller åtminstonde likvärdig kan de ha en ny A64 i sina händer. Det negativa är att det tydligen krävs en ny sockel med HTT3, men det kan man antagligen förlåta, det handlar om server komponenter, åtminstonde i första läget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
om deras okta-core processor är två ihopklistrade quads.

Det är den. Ut flyger argument som "äkta" quad / octal. Det är faktiskt prestanda som gäller.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Komment till Frostyfogs tidigare inlägg:

Jag tycker det är helt ok att efterredigera om man gör det därför som du anger.

Det är nog inte fastslaget i sten vad en pilotlinje för 45 nm exakt är. Det antyder dock en pågående process där specifika resurser reserveras för ett specifikt ändamål.

Det krävs nog ganska många "testbrickor" innan man tycker att det är dags att börja sampla för en komplett processor. Av hans formulering kan man dra slutsatsen att det är "riktiga processorer" som kommer till valideringsanläggningarna i januari. AMD utför testning och sammansättning i Thailand, Malaysia, Singapore och Kina, medan tillverkning i det här fallet sker i Fab 36 i Tyskland. AMD:s utvecklingsenheter finns i Kalifornien, Shanghai och Indien.

Snart nog får vi veta hur bra dessa januariexemplar är. En skvätt "Moores lag" lär ingen undkomma. Så även i idealfallet krävs en mödosam valideringsprocess innan någon lansering är aktuell.

Den som lever får se...

Edit:
En bra länk till information om HyperTransport är
http://www.hypertransport.org/consortium/cons_faqs.cfm?m=2#4

HT3 specificerades i april 2006 för upp till 2,6 GHz och ger då 5,2 GigaTransfers per sekund och bit. Databredden kan vara 8, 16 eller 32 bitar.

HT4:s specifikation känner jag inte till.

Hare/PeSi