Riktiga Äventyrsspel

Permalänk
Medlem

Riktiga Äventyrsspel

Tjoo, nu har jag precis lirat ut The Longest Journey samt Dreamfall.
Jag kan nog konstatera att TLJ är något utav de absolut bästa spelen jag någonsin spelat, och det är bra många.
Jag älskar dessa point-and-click, 2D Vy, lösa saker spelen.
Jag gillade dock inte Dreamfall pga många anledningar, det passade helt enkelt inte in i den genren.
Hur som helst, jag är ute efter fler spel i stil med TLJ. Så tips vore väldigt uppskattat, andra spel jag spelat med denna stilen som jag kan rekommendera vore:
Monkey Island 3: The Curse of Monkey Island
Syberia 1&2

Så jag söker helt enkelt fler spel i denna klassen, och varför dem är så bra

Permalänk
Medlem

Well
Money island 1,2 och 4
Sam and max 1
Full Throttle
Grim fandango

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Farenheit

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag självklart lirat Grim Fandango
Jag har dock inte lirat MI 1 och 2. Men 4an gillade jag inte så mycket tyvärr.
Farenheit lirade jag 1/3 igenom kanske, men de höll inte riktigt.
Tack för de andra tipsen, jag ska se om det är något att skaffa

Kom gärna med fler tips om det finns!

Permalänk
Medlem

Dom gammla Indiana Jones spelen ägde allt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Indiana jones the lost ark <3 Lirar det förfullt på min iphone. Grymt bra!

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, Full throttle är grymt kul men gamalt som gatan.
http://www.gamespot.com/pc/adventure/fullthrottle/index.html

Sen en annan klassiker Beneath a Steel Sky
http://www.revolution.co.uk/_display.php?id=16

Det roliga med dessa spel är att man kan faktiskt dö eller misslyckas, rätta mig om jag har fel men tror i Full throttle kan
man tom välja flera vägar att klara spelet alltså alternativ i spelet som gör att det blir annorlunda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

The Dig är nog det bästa äventyrsspelet genom tiderna, åtminstone om jag får bestämma.
http://www.youtube.com/watch?v=t7LxLYSL2ec

Permalänk

Ser bara massa gamla 2D-spel här.

Psychonauts var ett riktigt kul och charmigt äventyrsspel jag spelade för några år sedan. Rekommenderar det starkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Ser bara massa gamla 2D-spel här.

Psychonauts var ett riktigt kul och charmigt äventyrsspel jag spelade för några år sedan. Rekommenderar det starkt!

Fast det var ju det han frågade efter. Det du nämner är ju först o främst plattformsspel.

Word @ Indiana jones
Broken Sword 1 bör du kolla in. Riktigt bra.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
The Dig är nog det bästa äventyrsspelet genom tiderna, åtminstone om jag får bestämma.
http://www.youtube.com/watch?v=t7LxLYSL2ec

Fy satan vad jag hade svårt o hitta den sista fjärdelspixeln på en gigantisk stenvägg preeeecis före slutet.. satt nog med bara den delen i en månad

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Broken Sword 1
Beneath A Steel Sky
The Neverhood

De tre exemplen ovan = Bäst.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Monkey Island 1-2
Gabriel Knight 1-3
Sam and Max: Hit the Road
Sam and Max: Season 1
Day of the Tentacle
Full Throttle
Indiana Jones Fate of Atlantis
Beneath a Steal Sky (freeware numera tror det finns på scummvm.org)

Permalänk

Indiana Jones på SNES äger

EDIT: Finns ett spel som heter The Longest Journey eller något, tror det är ganska bra. Har aldrig spelat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex del piero[i]

EDIT: Finns ett spel som heter The Longest Journey eller något, tror det är ganska bra. Har aldrig spelat det. [/B]

Wow äre sant?!
Läste du ens trådens första inlägg?!

Detrol:

Testa Myst spelen, dom ska tydligen vara jävligt bra.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Simon the Sorcerer I & II, mycket roliga spel.

Discworld har jag för mig var ganska roligt också, likt Simon The Sorcerer, roligare om man läst böckerna förstås.

Här är en länk där någon rankar de 12 bästa äventyrsspelen; http://www.gamereactor.se/artiklar/5005/V%E4rldens+12+b%E4sta...

edit: Sjuuukt sugen på att lira äventyrsspel nu... Först ut blir "The Dig" som jag faktiskt inte spelat. Ska bli kul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Riktiga Äventyrsspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
Jag kan nog konstatera att TLJ är något utav de absolut bästa spelen jag någonsin spelat...

Så jävla sant! Kommer ihåg att jag var borta från skolan två dagar bara för att spela TLJ, den tiden jag gick på gymnasiet. Prövade Dreamfall demot idag och jag föll direkt för det, men skall försöka skaffa x-box versionen istället.

Tyvärr görs det inte många old ´school "peka o klicka" spel idag, men om du inte har spelar Syberia så kan jag rekomendera det. Har några år på nacken men håller en hög kvalité med mysiga miljöer och bra berättelse, men om du måste köpa både Syberia 1-2 så du får slutet på historian.

Kanske svårt att få tag i dom gamla klassiska spelen men Farenhiet kan man få billigt var som helst och ett skitbra spel, det blev ju även typ 2005 års (?) bästa spel.

Permalänk
Medlem

Snart får du sätta tänderna i "A Vampyre Story" där det folk bakom monkey island som sitter och knappar.
syns ganska mycket på designen

http://www.youtube.com/watch?v=mpMBmp_nAbg

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Tja spelat det mesta i äventyrs väg men måste själv påstå att The Longest Journey samt Dreamfall är de 2 bästa aventyrs spelen som gjorts, sjuk bra story.

Redan nämnts av några här åvan så ^^.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, jag ska kika närmare på dem och se om det är något som skulle passa samt vad som fortfarande går att köpa.
Storyn i Dreamfall var jävligt bra absolut, men spelet imo var för stressat, det kändes inte riktigt klart, saknade massor med saker, så som fler pussel, väldigt tomma miljöer på vissa ställen, samt att fighting systemet var uselt, det borde inte varit med alls.

Syberia håller jag på och kör igenom för andra gången nu, helt underbart.

Permalänk
Medlem

Beyond Good and Evil ska vara bra har jag hört.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Fan va kul med gamla spel Som simon the Sorcerer, Day of the tentacle och Discworld Citat: That dosent work grrrr

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk

Still Life och Sanitarium är två bra spel som ingen har nämnt ännu.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
Tack för alla tips, jag ska kika närmare på dem och se om det är något som skulle passa samt vad som fortfarande går att köpa.
Storyn i Dreamfall var jävligt bra absolut, men spelet imo var för stressat, det kändes inte riktigt klart, saknade massor med saker, så som fler pussel, väldigt tomma miljöer på vissa ställen, samt att fighting systemet var uselt, det borde inte varit med alls.

Syberia håller jag på och kör igenom för andra gången nu, helt underbart.

En hel del är abandonware och går att helt legalt ladda ner från diverse abandonwaresiter