Zotac visar upp 8800 GT med Displayport

Permalänk
Melding Plague

Zotac visar upp 8800 GT med Displayport

Grafikkortstillverkaren Zotac har visat upp ett Geforce 8800 GT som har en Displayport-kontakt. Displayport är en skärmkontakt som konkurrerar mot bland annat HDMI, och kommer eventuellt att ersätta DVI-kontakten nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ut som en usb-kabel, är det en usb-kabel ?

Permalänk

Skönt att standarden updateras nån gång då och då! :), bra att kontakten blev mindre med, för som mellan DVI och VGA så blev dom ju dom större

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
Ser ut som en usb-kabel, är det en usb-kabel ?

Nej. Det är displayport.

Permalänk

Grymt skönt det vore att slippa skruvarna, de är inte roliga på Lan...

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik356b
Ser ut som en usb-kabel, är det en usb-kabel ?

Nej, stor skillnad!

70fps 24bpp 2560x1600 = 6.9 Gbit/s

displayport är även billigare för tillverkarna

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Goet:) Fast, märker man någon skillnad emot en vga eller dvi?

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Goet:) Fast, märker man någon skillnad emot en vga eller dvi?

Jag tror man skulle märka skillnad emot vga, men mot DVI tror jag det bara är den fysiska kontaktens utformning som är till fördel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Har aldrig hört talas om displayport

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

hoppas displayPort blir standard på skärmar oså

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ett bra kort för en HTPC?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

um en fråga, finns det converters från displayport till dvi? om man tänkt skaffa en skärm att ha i 5år+ med DVI, och då vill uppgradera grafikkortet utan att byta ut skärmen sedan, för det vore ett aber.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
um en fråga, finns det converters från displayport till dvi? om man tänkt skaffa en skärm att ha i 5år+ med DVI, och då vill uppgradera grafikkortet utan att byta ut skärmen sedan, för det vore ett aber.

Lite halv-dum fråga eftersom det står i nyheten att det följer med en DP -> DVI adapter med grafikkortet, så ja dom finns

Och sen tror jag inte att DVI kommer dö ut bara sådär utan det blir nog som på detta kortet, en DVI och en DP.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas verkligen att displayport inte kommer på stor skala på grund av de på tok för klena kontakterna. DVI (och VGA) är oslagbart vad det gäller mekanisk hållfasthet och okänslighet för glapp jämfört med HDMI (och antagligen också displayport). HDMI-sladdar trillar lätt ur av sig själv om man flyttar på apparaterna de sitter fast i.. eller så spontantrillar de ur från kontakten på TVn pga kabelns tyngd. Skiten är felkonstruerad helt enkelt.. bara för att kosta mindre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hoppas verkligen att displayport inte kommer på stor skala på grund av de på tok för klena kontakterna. DVI (och VGA) är oslagbart vad det gäller mekanisk hållfasthet och okänslighet för glapp jämfört med HDMI (och antagligen också displayport). HDMI-sladdar trillar lätt ur av sig själv om man flyttar på apparaterna de sitter fast i.. eller så spontantrillar de ur från kontakten på TVn pga kabelns tyngd. Skiten är felkonstruerad helt enkelt.. bara för att kosta mindre.

Fast vi kan ju hoppas på det där "klick" ljudet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

lysande...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Krävs det någon form av konvertering i signalen från DP till DVI och tvärtom? Det krävs ju inte mellan DVI och HDMI, signalen är samma, mekaniken olika, vilket gör att en DVI till HDMI-adapter inte innebär någon kvalitetsskillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Krävs det någon form av konvertering i signalen från DP till DVI och tvärtom? Det krävs ju inte mellan DVI och HDMI, signalen är samma, mekaniken olika, vilket gör att en DVI till HDMI-adapter inte innebär någon kvalitetsskillnad.

DP är inte kompatibelt med DVI så som HDMI är. Jag antar att man på kortet i nyheten kan sända DVI-signaler via DP-porten och på så sätt använda en adapter för DVI på den (precis som dagens DVI-anslutningar kan med VGA).

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hoppas verkligen att displayport inte kommer på stor skala på grund av de på tok för klena kontakterna. DVI (och VGA) är oslagbart vad det gäller mekanisk hållfasthet och okänslighet för glapp jämfört med HDMI (och antagligen också displayport). HDMI-sladdar trillar lätt ur av sig själv om man flyttar på apparaterna de sitter fast i.. eller så spontantrillar de ur från kontakten på TVn pga kabelns tyngd. Skiten är felkonstruerad helt enkelt.. bara för att kosta mindre.

Såg bilder på Displayport-kontakten förut, och där hade den som små låshakar. Likt de som sitter på Siemens mobilladdare och på iPod's usb-kontakt.
Dock kan såklart kontakten förslitas på andra sätt också, det håller jag med dig om.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Såg bilder på Displayport-kontakten förut, och där hade den som små låshakar. Likt de som sitter på Siemens mobilladdare och på iPod's usb-kontakt.
Dock kan såklart kontakten förslitas på andra sätt också, det håller jag med dig om.

DP överför även ljud som HDMI right?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jajjemen, precis vad som behövs, en till kontaktstandard.... Jösses....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jepp, skickar även ljud upp till åtta kanaler.

Visa signatur

| Antec P180 (3 x Noctua NF-S12) | Asus P5N32E-SLI | Core2Duo E8400 Thermalright Ultra-120 + Noctua NF-S12 | 8GB DDR2 | ATI 4750 | Zalman 600w | Massa GB disk | Samsung 2443 | MS Sidewinder-mus |

Permalänk
Medlem

Om man kör till en datormonitor som denna standard e till för så ser jag inte vitsen med stödet för ljudöverföring, hembiobranchen har väl inga planer på att gå ifrån HDMI såvitt jag vet så där är ju inte DP direkt användbart heller.
Största anledningen till att de ville gå över till displayport var väl att de var kraftig lägre licenspengar på DP jämfört mot DVI eller HDMI...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ralph
Jepp, skickar även ljud upp till åtta kanaler.

Fan vad nice!

Då är frågan;

Om jag från mitt grafikort kör DP anslutning och en DP kabel men har en adaptor i andra änden som är en HDMI(till Tvn), blir det ljud då eller endast bild?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hoppas verkligen att displayport inte kommer på stor skala på grund av de på tok för klena kontakterna. DVI (och VGA) är oslagbart vad det gäller mekanisk hållfasthet och okänslighet för glapp jämfört med HDMI (och antagligen också displayport). HDMI-sladdar trillar lätt ur av sig själv om man flyttar på apparaterna de sitter fast i.. eller så spontantrillar de ur från kontakten på TVn pga kabelns tyngd. Skiten är felkonstruerad helt enkelt.. bara för att kosta mindre.

Kan inte annat än hålla med. Tycker DVI är superbra. Kontakten sitter bra som den är och behöver oftast inte ens skruvas fast. Och vet man att det är risk att den åker ur är det bara att skruva så sitter den som berget.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Har denna kontakt HDCP stöd? Om inte skulle det vara katastoff!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Kan ju vara ett bra kort för en HTPC?

Mja, för en HTPC är det väl ändå HDMI som gäller då de flesta moderna tv-apparater har detta i dagsläget.

DisplayPort är väl menat främst för datorbranschen (dator -> bildskärm) vad jag förstått.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

jag ger iaf DP godkänt som standard. kontakten i sig har dock brister, jag hade fördragit att en form av mag-lock hade blivit vanligare. (som Macarnas strömkontakter tex)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Mja, för en HTPC är det väl ändå HDMI som gäller då de flesta moderna tv-apparater har detta i dagsläget.

DisplayPort är väl menat främst för datorbranschen (dator -> bildskärm) vad jag förstått.

japp.

och japp igen, DP är heller icke direktkompatibelt med HDMi heller tyvärr. (finns dock möjlighet att integrera kompatibel signal på samma vis som VGA i DVI-I ungefär för att ta en formatliknelse)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Mja, för en HTPC är det väl ändå HDMI som gäller då de flesta moderna tv-apparater har detta i dagsläget.

DisplayPort är väl menat främst för datorbranschen (dator -> bildskärm) vad jag förstått.

Jag syftade mest på alla anslutningsmöjligheter som den ger VGA, DVI (HDMI) samt DP. Iof med adaptrar men vad gör det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Kommer säkert en adapter till DVI snart ^^

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo