CPU-z Bild (problem med q6600 samt minnena?)

Permalänk
Medlem

CPU-z Bild (problem med q6600 samt minnena?)

Tog en titt inne på cpu-z och såg detta. Min processor hoppar ofta mellan ~1603 till ~2400 (som det ska vara)
Ska den verkilgen hoppa sådär?

Och mina ram-minnen ska ligga på 800Mhz men dom är på 401 Mhz eller är det jag som missuppfattat det hela? Åtminstånde kolla om det är något onormalt. Har som sakt pillat lite i BIOS. Om det är fel, så återställer jag till default eller?

Här har ni en bild:

Sorry såg att de va 2 samma brevid varanndra.

Ny där.

Märkte att den höjs när det blir lite load. Ska jag fixa så att multiplier är ständigt på x9?
Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Båda 'problemen' beror på okunskap.

DDR är förkortning för Double Data Rate. Hastigheten är 400MHz, med tekniken DDR motsvarar det 800MHz om DDR inte använts.

Processorn klockas ner och spänningen till den sänks. Lägre värmeutveckling ger svalare processor och svalare chassitemperatur, vilket får både moderkortet och grafikkort att gå lite svalare. Temperaturreglerade fläktar sänker varvtalet och därmed ljudnivån. Intel har lagt tid på att utveckla tekniken och moderkorten har tekniken påslagen som standard.

En sådan strömsparande, temperatursänkande och ljudsänkande teknik måste vara bekämpas. Bäst att du låser multipeln på 9 :]

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hade varit galant om man kunde sänka ännu mer, fast multipel är väl låst mellan 6-9. Vem behöver 2.4 c2d-ghz för att surfa och läsa e-posten?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd

altså när ska folk orka söka ,detta problem kommer upp varje dag för er som inte har kundskap sök på forumet så hittar ni minst en miljon sånna här trådar OM vi säger så här detta ÄR NORMALT inget man ska bli livrädd då det uppstår

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd