Radeon HD 3870 och 3850 prestandatestade i Linux

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 3870 och 3850 prestandatestade i Linux

Sedan Radeon HD 3870 och Radeon HD 3850 lanserades för en månad sedan har mängder med prestandatester publicerats - under Windows. Nu har en hårdvarusajt publicerat prestandatester i Linux.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varsegod SweC!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Varsegod SweC!

Ah det är du som är herr Nyberg. Tack för dina nyhetstips, de uppskattas!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med alerta medlemmar

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Synd att dem inte jämförde med lite nvidiakort också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chyssler
Synd att dem inte jämförde med lite nvidiakort också...

Behöver inte ha nVidia när vi har ATi <3

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk

Riktigt bra nyhet, men en sak är totalt värdelöst.

Som skrevet. Det är värdelöst att prestandatesta ATi vs ATi i Linux när _alla_ vill veta skillnaden mellan Nv vs ATi i Linux. Folk som idag sitter med Nvidia som de flesta gör under Linux är så klart inte intresserade om hur HD3870 presterar mot HD2900XT. Man vill ju se till exempel HD3870 vs 8800GT eller HD2900XT vs 8800GTS 640. Vi kan och vet de flesta skillnaden i Windows.

Detta är jäkligt synd då man väldigt sällan får se prestandatester mellan grafikkort under Linux. Detta är väldigt dåligt av de som prestandatestade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Behöver inte ha nVidia när vi har ATi <3

Nästintill alla Linux användare bojkottat ATi under Linux <3.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästintill alla Linux användare bojkottat ATi under Linux <3.

Det ska bli kul att se detta ändras.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om fler spel släpptes även till Linux så man får någon användning av sitt grafikkort. Spelen är ju en stor anledning till att så många använder windows. Bättre och mer uppdaterade drivers till Linux skulle inte vara fel heller. 32 bitars drivers till Creative X-FI lär väl aldrig komma

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Står i början av recensionen att 8800GT kommer att testas och jämföras snart

Så fort ATi drivrutinerna mognat lite mera, antagligen lagom till Hardy Heron så byter jag nog till ett ATi kort

Permalänk
Medlem

Vilka spel kan man lira i linux då?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Riktigt bra nyhet, men en sak är totalt värdelöst.

Som skrevet. Det är värdelöst att prestandatesta ATi vs ATi i Linux när _alla_ vill veta skillnaden mellan Nv vs ATi i Linux. Folk som idag sitter med Nvidia som de flesta gör under Linux är så klart inte intresserade om hur HD3870 presterar mot HD2900XT. Man vill ju se till exempel HD3870 vs 8800GT eller HD2900XT vs 8800GTS 640. Vi kan och vet de flesta skillnaden i Windows.

Detta är jäkligt synd då man väldigt sällan får se prestandatester mellan grafikkort under Linux. Detta är väldigt dåligt av de som prestandatestade.

Nästintill alla Linux användare bojkottat ATi under Linux <3.

Kanske för att ATI haft värdelösa drivrutiner, dessa är dock minst lika bra som nvidia i dagsläget.

Jag har kört nvidia och ati på både linux och windows. Problemet för ATI har mest varit att deras drivrutiner buggat och sänkt prestandan rejält. Dessa fungerar felfritt, något många saknat. Jag kommer nog köpa mig ett HD3870 TOP själv.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Vilka spel kan man lira i linux då?

Alla spel från id software i stort sett (Quake 1-4, Doom III etc), Unreal Tournament-serien samt en del fler, dock flest shoot 'em up.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Alla spel från id software i stort sett (Quake 1-4, Doom III etc), Unreal Tournament-serien samt en del fler, dock flest shoot 'em up.

Jo, en mer "fullständig" lista kan man ju få på winehq.org

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Riktigt bra nyhet, men en sak är totalt värdelöst.

Som skrevet. Det är värdelöst att prestandatesta ATi vs ATi i Linux när _alla_ vill veta skillnaden mellan Nv vs ATi i Linux. Folk som idag sitter med Nvidia som de flesta gör under Linux är så klart inte intresserade om hur HD3870 presterar mot HD2900XT. Man vill ju se till exempel HD3870 vs 8800GT eller HD2900XT vs 8800GTS 640. Vi kan och vet de flesta skillnaden i Windows.

Detta är jäkligt synd då man väldigt sällan får se prestandatester mellan grafikkort under Linux. Detta är väldigt dåligt av de som prestandatestade.

Nästintill alla Linux användare bojkottat ATi under Linux <3.

Näst intill skriver du men samtidigt är det antagligen störst andel som för tillfället kör med intel-kort.

Jag kan tänka mig att en stor linux-specifik hårdvarusite kikar extra på ATIs kort för att ATI nyligen släppt specifikationer samt hjälpt till med att skriva öppna drivrutiner till sina senaste kort.

Nvidia har de senaste åren varit stjärnan vad gäller prestanda under linux men har aldrig anammat öppen källkod eller specifikationer. ATI var stjärnan runt r100-r200 tiden när Tungsten Graphics (som även är med och utvecklar Intels öppna drivrutiner) fick tillgång till specifikationerna och skrev öppna drivrutiner för dessa modellerna och på linux-marknaden var det många som anammade ATI för just detta drag.
Nu har Intel skaffat sig hyffsade kort för grafik med öppna drivrutiner och om du tar tillfället i akt och snokar runt vad de flesta utvecklare och användare (exklusive de som spelar spel, vilket är en relativt liten del av linux-användarna av förklarliga anledningar) kör så är det numera Intel som dominerar.

ATIs drag att släppa både specifikationer och hjälpa till med drivrutiner är ett enormt stort steg framåt som förhoppningsvis kan visa andra hårdvaruutvecklare att det inte är en nackdel att öppna upp sig.
Att en Linux-specifik hårdvarusite väljer att ge dessa märken extra plats ser jag bara som en fördel.

/Henning

Permalänk
Medlem

När jag valde laptop köpte jag efter om den var linux kompatibel, tänkte testa linux och valde då nvidia, ati funkar ju inte drivdutinerna och x3100 var tydligen svartlistat i compiz/fusion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Det ska bli kul att se detta ändras.

Japp, håller med dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Vilka spel kan man lira i linux då?

Ett 50-60 tal spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kanske för att ATI haft värdelösa drivrutiner, dessa är dock minst lika bra som nvidia i dagsläget.

Jag har kört nvidia och ati på både linux och windows. Problemet för ATI har mest varit att deras drivrutiner buggat och sänkt prestandan rejält. Dessa fungerar felfritt, något många saknat. Jag kommer nog köpa mig ett HD3870 TOP själv.

Skulle du jämförta prestandan mellan HD3870 och 8800GT under samma spel och test förhållanden så är jag helt övertygad om att 8800GT presterar bättre med större marginal än vad det är i Windows. Jag är inte 100% säker på detta men i alla fall 99%. Det var ett tag sedan jag satt i Linux faktiskt.

Men att stödet blir bättre är helt klart sant och under arbetande direkt under Linux så tror jag att de fungerar nästan lika bra om inte lika bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Näst intill skriver du men samtidigt är det antagligen störst andel som för tillfället kör med intel-kort.

Jag kan tänka mig att en stor linux-specifik hårdvarusite kikar extra på ATIs kort för att ATI nyligen släppt specifikationer samt hjälpt till med att skriva öppna drivrutiner till sina senaste kort.

Nvidia har de senaste åren varit stjärnan vad gäller prestanda under linux men har aldrig anammat öppen källkod eller specifikationer. ATI var stjärnan runt r100-r200 tiden när Tungsten Graphics (som även är med och utvecklar Intels öppna drivrutiner) fick tillgång till specifikationerna och skrev öppna drivrutiner för dessa modellerna och på linux-marknaden var det många som anammade ATI för just detta drag.
Nu har Intel skaffat sig hyffsade kort för grafik med öppna drivrutiner och om du tar tillfället i akt och snokar runt vad de flesta utvecklare och användare (exklusive de som spelar spel, vilket är en relativt liten del av linux-användarna av förklarliga anledningar) kör så är det numera Intel som dominerar.

ATIs drag att släppa både specifikationer och hjälpa till med drivrutiner är ett enormt stort steg framåt som förhoppningsvis kan visa andra hårdvaruutvecklare att det inte är en nackdel att öppna upp sig.
Att en Linux-specifik hårdvarusite väljer att ge dessa märken extra plats ser jag bara som en fördel.

/Henning

Det kanske är så men jag utgick från ATi/Nvidia även om jag var otydlig.

Att AMD valde att släppa loss källkoden tror jag bara var riktigt bra. Dock tror jag inte detta hade hänt utan AMD's inblandning. Men jag kan förstå varför man valde att dela med sig av källkoden då ATi inte var intresserade av att lägga speciellt mycket energi på Linux, det vet de flesta.

Nvidia behöver inte släppa någon källkod egentligen då de utvecklar tillräckligt bra drivrutiner samt har mycket bra stöd till det mesta idag. Men så klart vill man att de också väljer att släppa källkoden liksom ATi. Det vore superb det också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Vilka spel kan man lira i linux då?

Eve online

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Riktigt bra nyhet, men en sak är totalt värdelöst.

Som skrevet.

Uhm?

Permalänk
Medlem

Boris! u made my day haha.. Den var bra..

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ett 50-60 tal spel.

Snarare över 2400 spel!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Snarare över 2400 spel!

Okej, jag var otydligt. 50-60 stora spel. Jag såg en lista för något år sedan om vilka stora spel man kan spela i Linux och det var någonting mellan 50 och 60 st spel eller hm, det kanske var Windows spel. Kommer inte ihåg längre. :S

Här har vi några i alla fall:
http://www.linuxguiden.se/wiki/index.php?title=Spel_till_Linu...

Det roliga är att de spel som fungerar bra till Linux presterar bättre i Linux än windows, säger det ingenting?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

hehe.. jo homebrew games

väntar bara på dagen då man kan spela ut3 med opengl 3.0 med bra presstanda under linux
det skulle va nått!

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
hehe.. jo homebrew games

väntar bara på dagen då man kan spela ut3 med opengl 3.0 med bra presstanda under linux
det skulle va nått!

Jag tror inte man skulle vilka spela UT3 då. OpenGL är betydligt mer att leverera än vad UT3 kan nyttja. Det ska vara ett rentodlat OpenGl 3.0 spel. Mumma!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nvidia behöver inte släppa någon källkod egentligen då de utvecklar tillräckligt bra drivrutiner samt har mycket bra stöd till det mesta idag.

Ursäkta, men vad har du rökt? Jag sitter på ett 7600GS och kör Linux, och jag kan utan vidare krusiduller påstå att nVidias drivrutinsstöd för linux suger ordentligt håriga elefantballar. Förutom att de inte kunde prestera fungerande drivrutiner ens när kortet var nytt, så anses 7600GS vara ett legacy-kort numera, så de fixar inte buggar i drivrutinerna för det längre. Dvs. de har upphört med sina försök att prestera de drivrutiner som rimligen borde ha hört till kortet. Snacka om att jag är nöjd kund.

Som nvidia-kund har jag fått nöjet att kompilera och testa ett 10-tal drivrutiner på ett ungefär lika stort antal kärnor. Räknar man kombinationerna av kärnor och drivrutiner så måste jag ha testat 30-40 stycken. Kortet är helt stabilt - även för benching - tyvärr bara i XP. Om jag däremot kör in nvidias drivrutiner i Linux, så fryser burken vid allehanda tillfällen. Det kan ta allt mellan 5 minuter till 48 timmar. Jag har själv hängt åtskilliga timmar på nvidias forum för att försöka få nån form av ledtråd till vad man kan göra för att komma runt det - och jag trodde ett tag att det ordnat sig, men icke. Enda lösningen i mitt fall är att köra helt oaccelererat. Inte ens 2D-acceleration. Hur kul tror ni det är på en skala?

Enda skälet att jag valde nVidia var att ATIs Linuxstöd skulle vara ännu sämre. Fan tro't.

Hur som helst... Genom att ATI numera släppt sina specifikationer fria, finns det inte en suck i Ryssland att mitt nästa grafikkort blir ett nvidia-kort. Om ATI skulle visa sig vara totalsopor de med, blir det Matrox eller S3 nästa gång... Eller Intel...

Att 'nvidia utvecklar tillräckligt bra drivrutiner' är dock bara sagor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Men så klart vill man att de också väljer att släppa källkoden liksom ATi. Det vore superb det också.

Där håller jag däremot med.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

väntar bara på dagen då man kan spela ut3 med opengl 3.0 med bra presstanda under linux
det skulle va nått!

kan man inte det redan? : o eller är ut3 ett undantag ur ut-serien som inte fungerar under linux? eller presterar det värdelöst bara?

och ang antalet spel så tror jag det är som dojan säger. 50-60 "riktiga" spel. som man kan köpa i butik. och inte typ supertux
men om man skulle räkna med alla småspel också som någon sa var 2400 så skulle ju windows ha en siffra på 50000 eller nåt sånt så linux kan ju bli större om man säger så.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd

Testet känns ganska överflödigt och ointressant med tanke på det klena utbudet av spel till Linux-PC..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ursäkta, men vad har du rökt? Jag sitter på ett 7600GS och kör Linux, och jag kan utan vidare krusiduller påstå att nVidias drivrutinsstöd för linux suger ordentligt håriga elefantballar. Förutom att de inte kunde prestera fungerande drivrutiner ens när kortet var nytt, så anses 7600GS vara ett legacy-kort numera, så de fixar inte buggar i drivrutinerna för det längre. Dvs. de har upphört med sina försök att prestera de drivrutiner som rimligen borde ha hört till kortet. Snacka om att jag är nöjd kund.

Som nvidia-kund har jag fått nöjet att kompilera och testa ett 10-tal drivrutiner på ett ungefär lika stort antal kärnor. Räknar man kombinationerna av kärnor och drivrutiner så måste jag ha testat 30-40 stycken. Kortet är helt stabilt - även för benching - tyvärr bara i XP. Om jag däremot kör in nvidias drivrutiner i Linux, så fryser burken vid allehanda tillfällen. Det kan ta allt mellan 5 minuter till 48 timmar. Jag har själv hängt åtskilliga timmar på nvidias forum för att försöka få nån form av ledtråd till vad man kan göra för att komma runt det - och jag trodde ett tag att det ordnat sig, men icke. Enda lösningen i mitt fall är att köra helt oaccelererat. Inte ens 2D-acceleration. Hur kul tror ni det är på en skala?

Enda skälet att jag valde nVidia var att ATIs Linuxstöd skulle vara ännu sämre. Fan tro't.

Hur som helst... Genom att ATI numera släppt sina specifikationer fria, finns det inte en suck i Ryssland att mitt nästa grafikkort blir ett nvidia-kort. Om ATI skulle visa sig vara totalsopor de med, blir det Matrox eller S3 nästa gång... Eller Intel...

Att 'nvidia utvecklar tillräckligt bra drivrutiner' är dock bara sagor.

Då är ju frågan om detta är ett känt problem eller om problemet existerar endast för dig? Det är inte säkert det är Nv's drivrutiner i så fall som det är fel på. Det kanske är disten du kör eller något du har missat?

Jag vet inte men jag har kört några olika distar tidigare och har aldrig haft problem med något Nv kort i Linux. Har kört några ATi kort och de har fungerat bra de med faktiskt bortsett när man ska titta på film från dator till tv eller spela spel.

Men det är möjligt det är som du skriver och är det ett känt problem så förstår jag att det till 100% måste ordnas......från Nvidia. Vi har ganska många Linux användare runtom i världen och jag kan inte tänka mig att du är den ända som sitter med 7600GT right?

Jag sitter dels i support för våra kunder och när de har problem med vår programvara i deras system så får jag ibland sköta både deras system och programvaran. De flesta av kunderna sitter med Nv kort (av de som har antingen Nv eller ATi) och jag brukar när jag kommer ihåg det fråga hur det fungerar för dom, oavsett märke på grafikkortet, och de har nästan aldrig problem menar dom på. Vi har säkerligen en 800 Linux kunder och hur många jag har frågat har jag ingen aning om men dom är ganska många.

Detta med släppt källkod betyder ingenting förns någon har kommit med något vilket kommer att ta tid. Det tar tid för dig och mig och förstå hur deras drivrutiner är kodade och hur källkoden ser ut och fungerar. Man ser här i forumet att folk väntar på mirakel men tänk själv. När ATi inte har/hade något specieltl stort intresse för att utveckla drivrutiner så kan det bli knepigt när privat personer ska göra det. Framförallt när de skall sitta gratis och göra det. Jag är helt övertygad om att vi kommer inte få se någon bra drivrutin förns om kanske 2-3 år till Linux. Möjligt jag har superfel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
kan man inte det redan? : o eller är ut3 ett undantag ur ut-serien som inte fungerar under linux? eller presterar det värdelöst bara?

och ang antalet spel så tror jag det är som dojan säger. 50-60 "riktiga" spel. som man kan köpa i butik. och inte typ supertux
men om man skulle räkna med alla småspel också som någon sa var 2400 så skulle ju windows ha en siffra på 50000 eller nåt sånt så linux kan ju bli större om man säger så.

OpenGL 3.0 är inte släppt än vad jag vet. Möjligt jag har missat något men tror ej det. Det var därför jag skrev som man gjorde.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Detta med släppt källkod betyder ingenting förns någon har kommit med något vilket kommer att ta tid. Det tar tid för dig och mig och förstå hur deras drivrutiner är kodade och hur källkoden ser ut och fungerar. Man ser här i forumet att folk väntar på mirakel men tänk själv. När ATi inte har/hade något specieltl stort intresse för att utveckla drivrutiner så kan det bli knepigt när privat personer ska göra det. Framförallt när de skall sitta gratis och göra det. Jag är helt övertygad om att vi kommer inte få se någon bra drivrutin förns om kanske 2-3 år till Linux. Möjligt jag har superfel.

Vad jag har hört så har AMD/ATi släppt specifikationerna (inte allt ännu dock) för hur deras kort fungerar och lite exempel kod. ATi kommer att fortsätta att jobba på sin stängda drivrutin och har sagt att man har tillsatt mera folk i arbete på den drivrutinen och att man kommer att släppa nya drivrutiner till windows och linux ungefär samtidigt.

AMD/ATi kommer också att hjälpa till med open source drivrutinen och de tillskjuter även pengar till det projektet.
Novell har fått huvudansvaret för open source drivrutinen och har anställda som jobbar på heltid med den.
Vad jag har hört går jobbet med open source drivrutinen i rasande fart och den har på bara några månader nått version 1 så jag tror vi kommer att få en stabil open source drivrutin snart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej, jag var otydligt. 50-60 stora spel. Jag såg en lista för något år sedan om vilka stora spel man kan spela i Linux och det var någonting mellan 50 och 60 st spel eller hm, det kanske var Windows spel. Kommer inte ihåg längre. :S

Här har vi några i alla fall:
http://www.linuxguiden.se/wiki/index.php?title=Spel_till_Linu...

Det roliga är att de spel som fungerar bra till Linux presterar bättre i Linux än windows, säger det ingenting?

"stora spel", snarare populära spel som du hört talas om. Finns många spel som går att spelas på Linux. Jag och många andra har nog kört 3DMark för att se hur det fungerar, det går.. men kanske inte så bra som det borde. Iaf, jag är superglad över linux då jag mest spelar wow har mer än dubbelt så hög fps och då använder jag 1600x1200 ist för 1024x768 under windows. Alla spel fungerar kanske inte bättre, beror på drivers och graffe.

CS är ett spel som fungerar riktigt dåligt till exempel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.