Julklapp till en Oblivion spelare

Permalänk
Medlem

Julklapp till en Oblivion spelare

Hej Sweclockare,

En kollega till mig kom och frågade vad man skall köpa för datorspel åt en Oblivion spelare.

Då jag aldrig spelat Oblivion så har jag inte riktigt koll på det, vet dock att det är ett rollspel som inte utspelas online. Jag är väl medveten om att alla har olika smak men undrade om det finns några titlar ni skulle rekommendera mig?

Har ingen uppfattning om hans prestanda på datorn, dock skulle jag inte satsa allt för mycket på att den är av topprestanda.

Varma Julhälsningar,

Otec

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

The witcher

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Läste faktiskt lite om just det spelet då det verkade vara rätt intressant och liknade Oblivion till en viss del i alla fall! Skall kika lite på det.

Ifall ni andra har fler förslag får ni gärna skriva dom.

Tack Xhriz!

EDIT: Missade någon bokstav.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Gothic 3 och Two Worlds, liksom Oblivion har dom stora öppna världar, liknande miljöer och är icke linjära.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Dock så är dem genomkassa ^^, that's my 2 cents.

The Witcher har fått väldigt blandad kritik, men det mesta jag sett är dåligt.

Gothic 3 provade jag själv, men det såg verkligen förjävligt ut, spelet kändes som det var gjort utav blurr.

Two Worlds, det var väl sådär, det verkade ganska tufft, men jag tyckte kontrollerna var väldigt jobbiga, det kändes som en väldigt dålig portning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
Dock så är dem genomkassa ^^, that's my 2 cents.

The Witcher har fått väldigt blandad kritik, men det mesta jag sett är dåligt.

Gothic 3 provade jag själv, men det såg verkligen förjävligt ut, spelet kändes som det var gjort utav blurr.

Two Worlds, det var väl sådär, det verkade ganska tufft, men jag tyckte kontrollerna var väldigt jobbiga, det kändes som en väldigt dålig portning.

Hehe and there we have the sunshine report

Synd bara att Fallout 3 dröjer till q3 2008 annars hade det varit en perfekt julklapp skulle jag tro, nästa jul

Permalänk

Morrowind om han inte spelat det, så jäkla bra

Permalänk
Medlem

Two worlds är ett liknande spel, ganska kul, men det går för snabbt att klara ut det. The witcher är ett mycket mindre fritt spel men endå ett väldigt kul rpg. Gothic 3 är väldigt kul, och väldigt fritt spel, men det är sämmre än föregångarna, men som sagt om han gillade att oblivion var väldigt fritt så kommer han att gilla Gothic 3 väldigt mycket. Det är dock ett extremt svårt spel, men räcker då väldigt länge oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Skulle själv rekommendera Two Worlds. Spelar det lite då o då, o det är alltid lika kul varje gång. Fröjd för ögat o kräver inte så mycket av sin dator jämfört med Oblivion.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

En samling med alla Baldur's Gate spelen, kräver verkligen inte mycket och är fantastiska spel. Utan tvekan bland mina favoritspel.

Permalänk
Medlem

Problemet är att om han redan har Oblivion har han förmodligen också en massa mods och har spelet det en rätt lång tid.
Då kommer allt annat blekna i jämförelse, även nyare spel som Gothic 3, The Witcher eller Two Worlds. De är mycket bra rollspel för sig själv (om man kan se förbi buggarna), men om man har Oblivion (till pc, så man kan använda mods) är de fullkomligt meningslösa och genomkassa!

Det bästa tipset jag kan ge är att köpa Knights of The Nine eller/och Shivering Isles till honom. (tilläggspaket/expansion till Oblivion)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

The Witcher skulle jag rekommendera utan tvekan! Two Worlds är verkligen skräp och Gothic 3 är helt enkelt .. fel .. ^^.

God Jul!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det är mycket tips på rollspel spel som utspelar sig i typiska rollspelsmiljöer, precis som Oblivion. Varför inte Bioshock?

Permalänk
Medlem

uppdateringen shivering isles kanske? ingen höjdare men endå oblivion!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Problemet är att om han redan har Oblivion har han förmodligen också en massa mods och har spelet det en rätt lång tid.
Då kommer allt annat blekna i jämförelse, även nyare spel som Gothic 3, The Witcher eller Two Worlds. De är mycket bra rollspel för sig själv (om man kan se förbi buggarna), men om man har Oblivion (till pc, så man kan använda mods) är de fullkomligt meningslösa och genomkassa!

Det bästa tipset jag kan ge är att köpa Knights of The Nine eller/och Shivering Isles till honom. (tilläggspaket/expansion till Oblivion)

Jag tror inte gothic 3 blir sämre bara för att man har mods till Oblivion, gothic blir ju inte påverkat... Däremot kanske man nöjer sig med oblivion istället

Sen kan man ju alltid diskutera hur skoj Gothic 3 är.

Jag skulle nog istället föreslå Gothic 2 om han inte är allt för kräsen med grafik.

Även Might & Magic -serien är mysig (inte heroes of might and magic jag menar här)

Eller Wizardry 8. Fast de är ganska speciella spel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Two Worlds är långt från skräp, det är riktigt bra, skulle varit perfekt om det inte hade varit så liten värld.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

The Witcher helt klart, speciellt nu när dom släppte den nya patchen här om dagen så man slipper dom extremt långa laddtiderna.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Nu är det väll försent så klart men skulle rekommendera Dark Messiah Might and Magic. Ett linjärt FPS med lite rollspelskänsla. Jag som också är ett Oblivionfan uppskattade det spelet mycket iallafall. Snygga strider och sköna slagsmål i det spelet måste jag påpeka.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Problemet är att om han redan har Oblivion har han förmodligen också en massa mods och har spelet det en rätt lång tid.
Då kommer allt annat blekna i jämförelse, även nyare spel som Gothic 3, The Witcher eller Two Worlds. De är mycket bra rollspel för sig själv (om man kan se förbi buggarna), men om man har Oblivion (till pc, så man kan använda mods) är de fullkomligt meningslösa och genomkassa!

Det bästa tipset jag kan ge är att köpa Knights of The Nine eller/och Shivering Isles till honom. (tilläggspaket/expansion till Oblivion)

Det är din åsikt, min är att Oblivion är helt kasst om man jämnför med The Witcher. Two Worlds har jag inte spelat, och G3 har jag inte klarat eftersom det var så buggigt.

Anta inte att han skulle tycka som du bara för att han spelar Oblivion, vem vet han kanske blir vis av The Witcher o slänger Oblivion i papperskorgen där det hör hemma?

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Skulle ju knappast kalla Oblivion för ett rollspel, men men...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Skulle ju knappast kalla Oblivion för ett rollspel, men men...

Nja, det känns ju faktiskt mer som ett fps lir med rollspelsinslag.

Håller med mjältbrand att Dark messiah: might and magic torde vara ett perfekt tips. Det är också som ett fps-spel med rollspelsinslag, fast med svärd och sånt iställer för pistoler och maskingevär och liknande.

Stridssytemet i Dark Messiah är helt underbart enligt mig. Bra fysikmotor och realism i detta.
Dark messiah kan man köpa billigt på tex webhallen. Tror det kostar 149 kr eller möjligen tom 99 kr där.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT

Stridssytemet i Dark Messiah är helt underbart enligt mig. Bra fysikmotor och realism i detta.
Dark messiah kan man köpa billigt på tex webhallen. Tror det kostar 149 kr eller möjligen tom 99 kr där.

Håller med. Tror att just Dark Messiah är det häftigaste spelet jag lirat när det gäller stridssystemet. Sparka en tunna på en motståndare så han ramlar i elden för att sedan putta han mot en väggmonterad spikmatta är bara ett exempel på att ta kol på sina fiender.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Köp inte gothic 3 utan att han fått köra ett demo eller liknande.

Jag tyckte det var rätt okej. Mest gillade jag grafiken och rollspelandet men laddtiderna är långa och spelaren låser sig en svärdrörelse så fienden bara stiger åt sidan och hugger ner en! Det kanske dock löser sig senare när man fått upp skillen lite (kan man väl hoppas på iaf).

Att man dör ofta har jag inte emot egentligen, fast det kan bli tråkigt i längden men det som tog knäcken på mig var dessa förbannade laddtider

Det bästa är nog om han inte har expansion packsen att köpa dom då.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Jag prövade Gothic 3 lite. Vet inte om det var min dator som var för dålig eller om jag inte hade de senaste patchen eller nått, men det låste sig och kraschade omvartannat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Köp inte gothic 3 utan att han fått köra ett demo eller liknande.

Jag tyckte det var rätt okej. Mest gillade jag grafiken och rollspelandet men laddtiderna är långa och spelaren låser sig en svärdrörelse så fienden bara stiger åt sidan och hugger ner en! Det kanske dock löser sig senare när man fått upp skillen lite (kan man väl hoppas på iaf).

Att man dör ofta har jag inte emot egentligen, fast det kan bli tråkigt i längden men det som tog knäcken på mig var dessa förbannade laddtider

Det bästa är nog om han inte har expansion packsen att köpa dom då.

Vilka laddningstider? det är det som är bra med spelet det har inga laddnings tider, om man inte räknar med laddar från en save. Gothic 3 kräver dock väldigt mycket av datorn.

Jo och som en annan sa, man dör mycket i spelet det är väldigt svårt, men då håller spelet längre oxå, gillar inte spel man klarar igenom direkt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.