Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Re: svarar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phonogen
Någon som vet ifall man kan splitta på det digitala ljudet ut via hdmi kontackten? eller måste man ha en reciver med HDMI ?

Det går med en hdmi-splitter, men dom är dyra som f-n.

http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1217

En annan lösning som föreslogs mig i en annan tråd var att man köper ett ljudkort, som det här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=194391

Sen skickar man HDMI-signalen och optiska signalen i varsin sladd, lite krångligare, men ganska mycket billigare. Ångrar lite nu att jag inte köpt en förstärkare med HDMI.

Permalänk
Medlem

Re: Re: svarar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramz
Det går med en hdmi-splitter, men dom är dyra som f-n.

http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1217

En annan lösning som föreslogs mig i en annan tråd var att man köper ett ljudkort, som det här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=194391

Sen skickar man HDMI-signalen och optiska signalen i varsin sladd, lite krångligare, men ganska mycket billigare. Ångrar lite nu att jag inte köpt en förstärkare med HDMI.

tackar för länkarna.

En reciver med HDMI skulle inte vara fel. min reciver är typ 3år gammal och då var det jue inte direkt aktuellt.. hehe känns lite för tidigt att redan byta pga en "ny" kontackt standard

Hur som detta var oftopic sry!

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilken den 3e kabeln är som man kopplar in i ett Intel 4965AGN-kort. Jag kopplade in den blåa och det funkar ju, men vet inte om det är rätt eftersom det finns 2 kablar till att välja mellan..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Wow man kan ju få en med
T7250
2gb
160gb hdd
8400GS
Trådlöst N-kort
Led-skärm

För 9900.. om man använder 15% rabatten hos CSN det vill säga

Permalänk
Medlem

Det här händer inte... haft datorn i mindre än 4h, stänger snabbt igen dator för att flytta den. Öppnar den och upptäcker att bilden är indragen så det finns stora svarta fält till höger och undertill. Går in i bildskärmsinställningar, datorn låser sig och jag får stänga av den via powerknappen. Nu är skärmen helt fucked...

Allt jag ser är en jäkla massa lodräta streck över hela skärmen där det som visas lyser igenom. Har en Wled skärm om någon känner igen problemet.

Ska bli intressant att se hur snabbt det här kan bli åtgärdat...

Permalänk

Hur är datorn nu, är de whine och den trillar isär och allt var de va när de n kom, eller är de safe att köpa en nu?

Permalänk
Medlem

Om det hjälper så har jag inte haft något CPU gnäll eller liknande, snackat med en amerikan i XPS telefonchatten nu dom senaste 40 minuterna, tror vi är påväg bort från att det skulle kunna vara mjukvarurelaterat....

Permalänk
Medlem

Woho, hoppat från "förproduktion" till "leverans förbereds" på 12h! Med lite hopp så kan man ju ha skönheten innan jul.

Undrar om det kan ha påverkats av min känga till dom igår rörande felgivande marknadsföring med datorerna som julklappar och paket?

Permalänk
Medlem

Skrev det tidigare men det ex av xps m1330 jag fick förra veckan fungerar enligt förväntningar. Så jag vet inte om jag haft tur eller om massa andra har riktigt med otur

Hur som en mycket trevlig dator då den är som som det är tänkt. Kan förstå att man blir lite besviken/Förbannad om den är dåligt monterad och massa oljud ifrån den och andra fel.

Hoppas ni som har strul får till att lösa era problem. Men jag tänkte att så här sent efter den kom ut borde dom fått till alla sina problem. Och det har iaf stämt för mig hitills. *peppar peppar*

Permalänk

själv har jag inte fått svar fån kundtjänsten angående betalstrulet trots att hon sa att hon skulle ringa smma dag (4 dagar sedan) och har skickat ett nytt mail...

hoppas verkligen att strulet slutar när jag väl fått datorn, en månad försent. peppar peppar.

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
själv har jag inte fått svar fån kundtjänsten angående betalstrulet trots att hon sa att hon skulle ringa smma dag (4 dagar sedan) och har skickat ett nytt mail...

hoppas verkligen att strulet slutar när jag väl fått datorn, en månad försent. peppar peppar.

Ofan, han jag högg på över telefon igår sa att han skulle ringa igen idag med statusuppdatering och 9.00 sharp hade jag honom mycket riktigt på luren igen. Hon måste ha glömt dig eller nått. Jag skulle ringa dom, ser ju ut på min order som dom fortfarande skeppar iaf.

Till er som fått den, hur länge var era i steg 4, "förbereder för leverans"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Ofan, han jag högg på över telefon igår sa att han skulle ringa igen idag med statusuppdatering och 9.00 sharp hade jag honom mycket riktigt på luren igen. Hon måste ha glömt dig eller nått. Jag skulle ringa dom, ser ju ut på min order som dom fortfarande skeppar iaf.

Till er som fått den, hur länge var era i steg 4, "förbereder för leverans"?

ärligt så minns jag inte exackt tror det var typ 1-2 dagar. Det enda jag gick på var beräknad leverans och det stämda exackt. dom skrev preliminärt 12 dec och det var då jag fick den.

Permalänk
Medlem

föressten phonogen, funkade direct media efter du stekte burken totalt?

Permalänk
Medlem

När jag ska kolla beställningsstatus på schenker länken så får jag bara upp:
Error

- An error occurred!
- The service was not able to complete its task.
- (Error: 205 Could not perform action)

- Your session may have expired due to inactivity,
- please restart the service in new browser window.
- You may also have to set your browser to allow session cookies.

Kan man kolla status på annat vis än som hänvisas på dells order sida?

Fas:5. Skickat <-- den bör väl vara i Sverige då? stått så sen Lördags

Tror ni man får den i veckan? Vill ha den denna veckan ju!!

Permalänk
Medlem

UltraSharp skärm?

På packsedeln kan man läsa det här om min skärm:

13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife¿ (thinner, brighter & lighter)

Med vad hände med UltraSharp egenskapen? Är inte det standard på alla XPS M1330 och vad står det på era packsedlar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Woho, hoppat från "förproduktion" till "leverans förbereds" på 12h! Med lite hopp så kan man ju ha skönheten innan jul.

Undrar om det kan ha påverkats av min känga till dom igår rörande felgivande marknadsföring med datorerna som julklappar och paket?

Det tog en vecka för mig från att få min från Fas 5 till det att jag hade den hemma.. Tror inte du lär få den innan jul.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k1ngen
När jag ska kolla beställningsstatus på schenker länken så får jag bara upp:
Error

- An error occurred!
- The service was not able to complete its task.
- (Error: 205 Could not perform action)

- Your session may have expired due to inactivity,
- please restart the service in new browser window.
- You may also have to set your browser to allow session cookies.

Kan man kolla status på annat vis än som hänvisas på dells order sida?

Fas:5. Skickat <-- den bör väl vara i Sverige då? stått så sen Lördags

Tror ni man får den i veckan? Vill ha den denna veckan ju!!

Precis så har det stått för mig sen fredags, samma error, samma fas

Permalänk
Medlem

Hmm... då får vi hoppas att dom kommer i veckan. Logiskt så borde ju datorn vara i Sverige?

Våga Köra hit den innan JUL!

Permalänk

man tycker det, men lite jobbigt att man inte kan gå inte på schenker och kolla leverans uppdateringar.. dom har sagt att jag ska få den innan/på 28:e men det verkar tok för länge vid det här stadiet

Permalänk
Medlem

heh, läste en artikel om ett logistikföretag som kunde flytta en normalstor bilfabrik från ena sidan atlanten till andra, inkl. ned- och uppmontering, på tre (3!) dagar.

Helvette schenker, det är fyra kilo, rå hit schiten! ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
heh, läste en artikel om ett logistikföretag som kunde flytta en normalstor bilfabrik från ena sidan atlanten till andra, inkl. ned- och uppmontering, på tre (3!) dagar.

Helvette schenker, det är fyra kilo, rå hit schiten! ^^

hehe.. ja, och det är lite kvickt!

Permalänk
Medlem

Rörande alla leveranser från Schenker så kan nog detta intressera folk. Sökte rörande deras standardleveranser och grundregeln är att allt kommer fram på tisdagar till Stockholm om skickat från Limerick (där Dells monteringsfabrik ligger). Mer detaljerat:

- Skickas saker mån-tors v1 så kommer det till Stockholm tis v2.
- Skickas saker fre v1 så kommer de till Stockholm tis v3

Går ju fasiken lika slött som snigelpost :P. Dessvärre betyder det väl att jag i bästa fall får min dator till mellandagarna med. Sen är det möjligt att Dell pga de stora volymerna har specialavtal för utgående leveranser (man kan ju hoppas), men för "vanliga" försändelser är detta vad som gäller.

Permalänk

EDIT: 14:52

yey nu har den kommit! märkte att det är en glipa på vänstra gångjärn (tror det har nämts tidigare) men tror att det beror på att man ska kunna plocka isär den för reparationer (s. 127 instruktions boken)... jag är nöjd annars hittills

Permalänk
Medlem

Har nu fått en ny m1330, även denna med whine. En kort fråga, om dell inte kan fixa datorn måste de då ta tillbaks den även efter 14 dagar har gått? Det är ju inte som att datorn inte startar, den går bara inte att sitta vid...

Permalänk
Medlem

Angående cpu-whine så har jag skrivit om en lösning av problemet här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=199459

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Det du beskrev fungerar inte för mig. Tack ändå. Har både max och min på 100% och det gnäller fortfarande. Antar att min fråga tyvärr kvarstår...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Napoleon
Har nu fått en ny m1330, även denna med whine. En kort fråga, om dell inte kan fixa datorn måste de då ta tillbaks den även efter 14 dagar har gått? Det är ju inte som att datorn inte startar, den går bara inte att sitta vid...

Lite osäker på detta men man kan säkert kontackta konsumentverket ang en sådan fråga. ( http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl... )Men i min mening bör det vara en garanti sak och att det är en självklar sak att dom ska fixa. Synnerhet då det verkar vara helt random detta fel. Vissa har ju haft tur? och har inte det felet.

Men om du vill ångra köpet helt är det ju smartast att klargöra det inom 2 veckor gått för då har man jue hur som 100% ångersrätt.

Permalänk
Medlem

Var det någon som lyckades få Schenkers spårning att fungera?

Edit: Och phonogen, funkade Direct Media-läget även efter stekning?

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten och de sa att det inte var värt att byta ut något utan att jag skulle få den utbytt eller så fick jag skicka tillbaks den. Ringde kundtjänst som skulle fixa det och de sa att jag bara kunde lämna tillbaks den så det gör jag. Jag behöver inte heller stå för frakten tillbaka då det är fel och de inte kan göra något. Nu är den stora frågan om jag ska prova att beställa en till? Jag behöver verkligen en bärbar och beställer jag senast idag så blir det billigare än vad den här datorn hade kostat mig... Dell och priser...

Permalänk
Medlem

Fick min dator idag

När jag dra ut strömkablen så blir skärmen mörkare.. hur ställer man in så man har samma ljus med och utan strömkablen? för jag förmodar att det bara är en inställning. Min dator verkar annars inte ha någa speciella missljud. Fläkten låter lite grand lite då och då men inget som besvära mig nämnvärt. kommer med mer frågor senare.