Ljud från dator till bil-stereo och inverter fråga

Permalänk

Ljud från dator till bil-stereo och inverter fråga

Hej.

Håller på att montera en liten dator i bilen, men eftersom jag inte är så påläst så har jag stött på lite problem... Hur skall jag koppla så jag får ljud från datorn till bilens högtalare ?

Går det ens att koppla så jag skulle få exempelvis en 3,5 mm jack från bilstereon så jag kan koppla den i datorn. Möjligheten finns ju att köpa en stereo med rca ingång och köpa en rca > 3,5 kabel (eller ?)

Men jag vill helst ha kvar min orginalstereo för det blir rätt fula mellanrum eftersom stereon är mycket större än dom vanliga som brukar sitta i de flesta bilar.

Har också en annan fråga, invertern eller växelrikataren som jag har ger inte ut en "jämn" sinusvåg eller hur man ska säga, utan en "fyrkants/ trappstegs sinusvåg" (hoppas ni fattar vad jag menar, är inte så bra på el ).

Hörde nånstans att datorer inte riktigt gillar när den inte får en jämn ström, undrar lite hur det beter sig, vill helst inte grilla upp datorn enn.

Här är invertern som jag har : http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=19567641

Tips på hur jag ska göra ?

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

en liten fm sändare kan funka.

kan tyvär inte svara på frågan om invertern

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

Menar du att din radio har dubbel-DIN format? I så fall kanske denna kan vara något, finns både billigare och dyrare modeller om man letar hos fler återförsäljare. Det finns även täckpaneler för att anpassa dubbel-DIN till vanliga DIN-enheter.

Hur känsliga nätagg är för "smutsig" sinus vet jag inte, men jag rekommenderar att använda ett DC-DC nätagg som du kopplar direkt till batteriet. Det kan vara svårt att hitta till ATX-system men om du använder miniATX eller ITX så är det inga problem, kolla på ICD.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Nej det är inte dubbel-DIN format heller utan den ser i princip ut som en vanlig stereo fast den är mycket tjockare och bredare. Kanske renault's egna fundering, vet inte riktigt.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon speciell kabel till deras stereo som till Volvos org-stereo, för cd-växlare eller vad det nu är, det är iaf till så att man kan få en ingång på stereon

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

Inverter fågan har jag delvis löst nu, men ljudet är jag ennu lite osäker på. Kanske börjar med att köra med fm-sändare eller kopplar en såndär "elektronisk kasett" borde ju få lite bättre ljud me den, men det blir ju en till väldigt ful kabel som jag måste dra genom bilen på något sätt.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag köpa ett litet slutsteg som jag skarvade in på högtalarkablarna till stereon och sen en till/till brytare som i ena läget bryter stereon och samtidigt sluter ett relä till slutsteget och som i andra läget bryter slutstegets relä och sätter på stereon. Risken finns att du bränner stereon om du har slutsteget igång samtidigt. Slutsteget skulle jag koppla direkt till datorn sen.

Är ju ett alternativ iaf..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Du menar att han ska ha en tvåpolig till-till-brytare inkopplad på högnivåkablarnas plus-poler? i ena läget bryts radion och i det andra bryts slutsteget som är kopplat till datorn? Då behövs det inget relä, om man inte tar den allra minsta brytare man hittar.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Du menar att han ska ha en tvåpolig till-till-brytare inkopplad på högnivåkablarnas plus-poler? i ena läget bryts radion och i det andra bryts slutsteget som är kopplat till datorn? Då behövs det inget relä, om man inte tar den allra minsta brytare man hittar.

Nepp, jag menar att det ena läget på strömbrytaren stänger av powern till bilstereon samtidigt som det sätter på slutsteget och det andra läget ska vara tvärtom..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Hmh, låter som det är nått jag inte kommer att kunna fixa själv hehe, vet inte ens varför jag gav mig in på detta projekt då jag inte kan ett dugg om bilar Nåja nog ska de vel gå till slut.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Ska rita lite i paint så får du se

EDIT:

EDIT2: Sry för den kassa bildkvalitén men paint funkar inte så bra ihop med imageshack, varken som .bmp eller .jpg Vill du ha bättre kvalle så kan du ju PM:a..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

du kan spara in på ett relä genom att koppla brytaren till stereon på den röda kabeln (pulskabeln).
eftersom stereon inte använder den röda kablen som strömmatning spelar det ingen roll hur mycket ström som går genom den kabeln.
och eftersom strömen fortfarande ligger på stereon (strömmatning/minnesström) behålls inställningarna i stereon till nästa gång han slår på stereon.

om det inte är ISO kablage på stereon:
det finns två kablar som är strömförande en som brukar kallas minnesström och en som går till tändningen på bilen (ACC).
det är den sistnämnda du ska använda om du kan hitta den kabeln. kolla i instruktionsboken till stereon.
är det en orginalstereo kan det bli lite knepigare att hitta.

oftast är dessa kablar röda eller gula. enligt ISO standard ska gul vara minnesström och röd tändningskabel (den du är ute efter).
jord är till 99% svart.
färgad och färgad med svart rand är "+ och -" till högtalarna
blå och orange enligt ISO standard är elantenn eller slutstegsremote (dessa har båda samma funktion)

men jag rekomenderar dig att kolla kablarna innan du kopplar något om du inte är 100 % säker innan.
detta gör du enklast med en nål och en multimeter (volt, likström).
tryck nålen genom den kabel du vill kolla, ta ena benet från multimetern mot nålen och andra mot bar metall på bilen.

om kabeln har 0 V med både tändning på och av har du hittat jordkabeln.

har den 12 V i båda lägen har du hittat minnesströmmen.

a ) har den 0 V vid tändning av och 12 V vid tändning på kan det vara ACC kablen.

b ) om den 0 V vid tändning av och 12 V vid tändning på kan det också vara elantenn eller remotekabel till slutsteg.

du ser skillnad på a och b genom att följa kablen. är den kort ca 10-20 cm är det någon av b-alternativen.
fortsätter den in under instrumentbrädan är det förmodligen a.
om kabeln har blivit förlängd är det mest troligt b.
koppla ur kablarna från stereon och prova slå på tändningen, blir det 12 V är det a, är det fortfarande 0 V är det b.

om spänningen hoppar har du hittat en högtalarkabel.

uuj... det blev ett långt inlägg

lycka till!

EDIT: stavfel

EDIT 2: på högtalarkablen vet jag inte hur multimetern kommer reagera när jag tänker efter. det är växelström i högtalarkablarna så du kanske får 0 V där också.
då får du lägga till ett steg i din "testlista", slå över på växelström på varje punkt också.

EDIT 3: för att se Exsmex bilder bättre kan du zooma in. om du har IE7 håll nere CTRL och scrolla. då syns alla linjer

EDIT 4: rättade stavfel. nu ändrar jag inte mer här! nu får det vara nog!