Intel P45 stödjer CrossfireX

Permalänk
Melding Plague

Intel P45 stödjer CrossfireX

Enligt en läckt presentationsslide kommer Intels styrkrets P45 att stödja CrossfireX, alltså Crossfire med mer än två grafikprocessorer. Intel kallar P45 och AMD:s dual-GPU-grafikkort R680 (Radeon HD 3870 X2) för "en vinnande kombination".

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade inte två st. 16x varit bättre? Två st. 8x är väl lite outdated?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Det är PCI-E 2.0 så det är väl fortfarande bättre än 2x16 PCI-E 1.0, eller har jag missförstått det helt?

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan 8x och 16x är maximalt ett par procent skillnad.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir billigt!
Bra nyhetsflöde för övrigt!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Intel jublar åt AMD/ATI's grefikkort? nyss ville de krossa dem ? . Nu vart det rörigt

Permalänk
Medlem

haha tkr också de låter lite lustigt:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Intel jublar åt AMD/ATI's grefikkort? nyss ville de krossa dem ? . Nu vart det rörigt

Varför skulle intel vela krossa ati? Ser ingen logik i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Varför skulle intel vela krossa ati? Ser ingen logik i det.

Kanske för att AMD äger ATi och om AMD försvinner så får intel nästan monopol (typ 90% av marknaden) och skulle då kunnna ändra priserna lite och inte få någon större press på sig.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Vore roligare om det var Intels och AMDs logotyper i stället....

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Kanske för att AMD äger ATi och om AMD försvinner så får intel nästan monopol (typ 90% av marknaden) och skulle då kunnna ändra priserna lite och inte få någon större press på sig.

Dom skulle få det så hett om öronen så deras huvuden skulle kännas som om de satt i ett skruvstäd. Konkurransverket du vet . Men iaf, de hjälper AMD för att själva inte råka illa ut samtidigt som de kan kräma ut pengar ur marknaden med att senarelägga datumet på sina bästa prollar så AMD hinner ikapp och Intel inte behöver sänka sina priser.

Smatr faktiskt, snällt, elakt och ganska intressant handling av dem, jag menar, Intel har alltid lutat sig åt att Nvidia är bättre. På den senare tiden iaf.

Permalänk
Medlem

vadå intels kommande kretsar stödjer amd dual grafik kort. När dual grafik kort kommer ut kan man väl ha dem i dagens moderkortet. Eller har jag fel. De ska väl få plats i en vanlig PCI-E 16X plats.

Permalänk
Avstängd

Intel får ju lite böter om de väljer att konkurera ut AMD monopol är inte tillåtet inom eu t.ex

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Kanske för att AMD äger ATi och om AMD försvinner så får intel nästan monopol (typ 90% av marknaden) och skulle då kunnna ändra priserna lite och inte få någon större press på sig.

AMD kommer inte försvinna så lätt är det. Monopol mår inget företag bra av, inte änns de som får det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barq
vadå intels kommande kretsar stödjer amd dual grafik kort. När dual grafik kort kommer ut kan man väl ha dem i dagens moderkortet. Eller har jag fel. De ska väl få plats i en vanlig PCI-E 16X plats.

Bara för att kortet får plats så betyder det inte att det finns stöd för det.

Vanligt Crossfire går, men detta är CrossfireX dvs 2st grafikkort med 2 grafikkortsproccesorer på varje = 4st GPU:er.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Bara för att kortet får plats så betyder det inte att det finns stöd för det.

Vanligt Crossfire går, men detta är CrossfireX dvs 2st grafikkort med 2 grafikkortsproccesorer på varje = 4st GPU:er.

Ok, kan man ha en sådan grafikkort på dagens moderkort då. Alltså en ati radeon HD 3870 X2 kort på dagens moderkort?

Permalänk
Medlem

jag undrar ochså om man kan ha crossfire 2.0 kort på dagens kort

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dom skulle få det så hett om öronen så deras huvuden skulle kännas som om de satt i ett skruvstäd. Konkurransverket du vet . Men iaf, de hjälper AMD för att själva inte råka illa ut samtidigt som de kan kräma ut pengar ur marknaden med att senarelägga datumet på sina bästa prollar så AMD hinner ikapp och Intel inte behöver sänka sina priser.

Smatr faktiskt, snällt, elakt och ganska intressant handling av dem, jag menar, Intel har alltid lutat sig åt att Nvidia är bättre. På den senare tiden iaf.

Konkurensverket är ju bara i sverige. Visserligen finns det liknande organisationer även i andra länder, men det är ju inte som att de kan göra något om intel vill höja sina processorpriser till det dubbla bara för att AMD gått KK. Det enda konkurensverket gör är att försöka se till så att Intel inte använder några fula knep för att konkurera ut andra aktörer.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Haha, jag tror att AMD försöker på en riktigt slug strategi. Om AMD kan hålla Nvidia i schack så kan AMD surfa på Intels försäljningsvåg när alla måste byta ut moderkorten till kommande Nehalem och då kanske de flesta passar på att köpa nytt grafikkort. Då tjänar AMD pengar fastän processorerna säljer mindre bra. Samtidigt kan AMD det omvända när folk köper Nvidia-grafikkort och AMD processorer om AMDs grafikkort är mindre populära.

Mardröms scenariumet är som AMD har det nu, både processorförsäljningen och grafikkortsförsäljningen går dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Hade inte två st. 16x varit bättre? Två st. 8x är väl lite outdated?

16x PCI-Express 1.1 = 8x PCI-Express 2.0, 2.0 har dubbla bandbredden så 8x*2 = 16x. Jag är inte helt 100 tyvärr, så ta det med en nypa salt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Bara för att kortet får plats så betyder det inte att det finns stöd för det.

Vanligt Crossfire går, men detta är CrossfireX dvs 2st grafikkort med 2 grafikkortsproccesorer på varje = 4st GPU:er.

Nej, rv680 har en egen intern crossfire-brygga och går inte genom PCI-Express-busen. Alltså finns det inget moderkort med PCI-Express som inte har stöd för kommande rv680 med dubbla grafikprocessorer.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

Det gäller väl att AMD/AAati får ut grafikkort som kan hävda sig med.

Förutom anledningarna som tagits upp här så finns det ytterliggare en anledning till varför Intel har kvar crossfire, om vi bortser från X2-kort så kan man annars inte köra dubbla GPU:er hos intel. Intel har sen tidigare licens på att göra kretsar med crossfirestöd. Nvidia släpper inte ifrån sig SLI-tekniken till Intel, så utan crossfire skulle inte Intel ha något alls.
[Kommande Intel skulltrail använder en nvidia M100 krets som fixar SLI, den säljs av nvidia så det finns inte SLI i intels chipset]

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Konkurensverket är ju bara i sverige. Visserligen finns det liknande organisationer även i andra länder, men det är ju inte som att de kan göra något om intel vill höja sina processorpriser till det dubbla bara för att AMD gått KK. Det enda konkurensverket gör är att försöka se till så att Intel inte använder några fula knep för att konkurera ut andra aktörer.

I USA har dom anti-trust lagar, dvs anti-monopol lagar. Historiskt sett så har USA tvingat företag till uppbrytning och utförsäljning i mindre enheter.

Läs mer om Sherman anti-trust act, JD Rockefeller och Standard Oil om du är nyfiken på mer (Rockefeller var ungefär 5 gånger rikare än vad Bill Gates är!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SSB
I USA har dom anti-trust lagar, dvs anti-monopol lagar. Historiskt sett så har USA tvingat företag till uppbrytning och utförsäljning i mindre enheter.

Läs mer om Sherman anti-trust act, JD Rockefeller och Standard Oil om du är nyfiken på mer (Rockefeller var ungefär 5 gånger rikare än vad Bill Gates är!)

Det var exakt det jag syftade på, kunkurransverket finns i massor av former i massor av länder, finns det någon internationell också tro? men iaf, ingen kommer att acceptera att Intel kör monopolspel. EU är ju på staten som fan med alkoholmonopolet och spelmonopolet.

Permalänk

Jag tycker dock att monopol kan vara bra, kolla bara på vin å sprit och spel, superbt tkr jag. Säker inkomst för staten, och de kan enklare kontrollera mängden av ditt och datt. Synd bara att Borgarf***orna ska sälja ut allt till rikt folk som bli ännu rikare, och kastar bort säkra inkomstkällor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag tycker dock att monopol kan vara bra, kolla bara på vin å sprit och spel, superbt tkr jag. Säker inkomst för staten, och de kan enklare kontrollera mängden av ditt och datt. Synd bara att Borgarf***orna ska sälja ut allt till rikt folk som bli ännu rikare, och kastar bort säkra inkomstkällor.

En stor skillnad mellan Vin & Sprit och Intel eftersom Vin & Sprit är statligt och staten är folkvald, alltså har 'kunderna' bestämt hur Vin & Sprit ska hantera priset m.m. Medans Intel har makten själv.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

Då blir man först med att stava rätt på det här ordet i tråden: Konkurrens

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Kanske för att AMD äger ATi och om AMD försvinner så får intel nästan monopol (typ 90% av marknaden) och skulle då kunnna ändra priserna lite och inte få någon större press på sig.

Det är vida kännt att Intel haft bäst moderkort för AMD:s grafikkretsar i vissa serier, har för mig P35/P38- eller vad de små liven heter hadde bra Crossfire-stöd under sin tid.

Intel tjänar ingenting på att få ut AMD:s grafikdel då Intel gör bättre chipset än Nvidia.