Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k1ngen
Fick min dator idag

När jag dra ut strömkablen så blir skärmen mörkare.. hur ställer man in så man har samma ljus med och utan strömkablen? för jag förmodar att det bara är en inställning. Min dator verkar annars inte ha någa speciella missljud. Fläkten låter lite grand lite då och då men inget som besvära mig nämnvärt. kommer med mer frågor senare.

Du får ändra i energisparinställningarna, eller så håller du bara in fn knappen och trycker pil upp/ner för att ändra skärmens ljusstyrka

Permalänk

åh å å!

Nu har datorn hoppat från förproduktion till "förbereds för frakt", det uppskjutna uppskattade leveransdatumet är 7 jan...
Jag har varit på dem och gjort det väldigt tydligt vad deras förseningar inneburit för mig (förlorade inkomster et.c) det kanske gjorde att det tog fart.

Mitt diskreta lilla kompensationsförslag, 4 GB minne, tog de ingen hänsyn till. Men det hade nog inte jag gjort i deras ställe heller, men det skadar ju inte att försöka.

Nu återstå att se om datorn dyker upp innan nyår, verkar lite tveksamt, att döma av läsningen ovan. Vore skönt att tömma den på all gratisjunk och installera allt i mellandagarna, när man har lite ledig tid.

Nu gäller det bara att man slipper allt hårdvarustrul som verkar ha drabbat många andra. peppar peppar som sagt

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem

Min har äntligen förändrats till "I produktion". Detta torde väl betyda att alla komponenter är på plats (eftersom det var detta som skulle ta tid i förproduktionen enligt hemsidan)?

Hur lång tid kan det ta att sätta ihop den rackarns datorn egentligen? En normal kund hade väl haft datorn innan nyår, men med min otursfaktor är jag optimistisk och tror att jag kan ha den innan mars nästa år med lite tur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum

Hur lång tid kan det ta att sätta ihop den rackarns datorn egentligen? En normal kund hade väl haft datorn innan nyår, men med min otursfaktor är jag optimistisk och tror att jag kan ha den innan mars nästa år med lite tur.

8 timmar så den bör vara på väg imorgon och sen anlända 5-6 arbetsdagar senare

Permalänk
Medlem

Ojojoj vad du underskattar min otursfaktor

Vi får väl se, jag spricker av längtan. Illa nog att jag tvingas spendera tid med familjen nu utan laptop under julen.

Permalänk

vad är igentligen skillnaden på min +700 kronor display och den vanliga? kan nån se det?

Permalänk

Tips för ökad mental hälsa:

Fy fan, man ska INTE gå in på Dells sida om man beställt dator för ett par dagar sedan.

Min dator är nu på ett båt på väg från irland.

Upptäckte att om jag hade beställt den idag hade jag fått vista ultimate och 4 GB minne för 400 sek mindre än jag betalade för min dator...
:-((((

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem

Verkar oftast bli så med Dell. Nya rabatter ersätter de gammla hela tiden.

Får någon dubbelt minne rabatten på mecenat att fungera? Hur gör man isf?

Permalänk

Jag funderar allvarligt på att returnera datorn och beställa en ny, man kan ju faktiskt det som konument, det är dock lite hlvsvårt att ligga ute med pengar för två datorer under tiden... Nåon som har erfarenheter av att returnera pbruten förpackning som är negativa? Man får ju stå för kostnader pga skador som uppstår i samband med returen tydligen.

Jag tänkte ringa dem och förklara att jag inte är nöjd pga för lite RAM och säga att antingen skickar jag tillbaka den och beställer en ny, eller så kan de trycka in ett par extra gigg minne i datorn som de skickat, det borde ju innebära en lägre kostnad för dell.

Visa signatur

Permalänk

dubbelt minne gäller väl bara för stationära datorer eller? Jag beställde min igår och den hade kostat 300 kronor mer idag så än så länge är jag glad..

fattas väl bara att apple lanserar nån minidator med solid state disk i januari för ett riktigt bra pris.. då kanske det kan kännas lite surt..

Förresten, nån som vet om det fungerar att köpa de solid state-diskarna som finns på prisjakt och sätta in i m1330? eller är de för långsamma?

Permalänk
Medlem

Det gäller båda som det ser ut. Får det dock inte att fungera som sagt.

Permalänk

REA innan jul!?!

Processor: T7500 2.2Ghz
RAM: 3072 Mb
Hårddisk :250 GB 5400rpm
Grafikkort: Nvidia 8400 GS
Skärm: 13.3 LED

För endast 12 490 kronor!!!???

(Det står på hemsidan [spara 3000 inkl moms, gäller t o m 2008.01.09])

Och med Mecenats rabatt på 5% = 11865 kronor!!!

Är det ett fel som de åtgärdar innan morgondagen? Bör man passa på!?

Permalänk

känns som netonnet reklamen

Permalänk
Medlem

1 gb extra ram (SO-DIMM DDR2) kostar 419 kr så känn inte att ni missat för mkt.

Min inställning till Dell har rätt mycket vart som till semestern, "åh det var ju så fint väder förra veckan, varför regnar det min semestervecka?" Och liksom då kan man bara tänka "äsch whatever, vi kollar inte på vädret de omgivande veckorna och njuter istället"

Och att Mac skulle klämma ur sig prisvärda SSD-diskar kan jag inte se innan tidigast seeent 2008 då toshiba fått in världens första massproduktion. Chill, njut

Permalänk

Dells monster konfig på hemsidan för 12490kr (Mecenat: 11869kr) är mycket dator för pengarna. Erbjudandet ska ligga uppe t o m 2008-01-09 enligt hemsidan... ingen än gladare än konsumenterna om detta hålerl i sig... dyker det upp en Mecenat rabatt igen på ca: 15% hamnar vi t o m på 10k för monster konfig.

Permalänk

OK, såhär blev det:
Jag ringde o snackade med Dell och frågade om de kunde uppgradera den dator som nu finns hos Schenker i Sverige.

Nej det kunde de inte, utan de erbjöd rabatt i stället. Men jag vill hellre ha en kick-arse-bra-konfigurering så jag returnerar (tack Sverige och Sverker på Plus för konsumentskyddslagsstiftningen) i stället, trots att det innebär en ny lång väntan.
Har nu beställt:

T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache) (samma som förra)
Vista Ultimate (min första beställning Vista home)
4 GB RAM (min första beställning 2 GB)
320 GB HDD (samma)

pris 15343 (första beställningen 15.720)

Alltså sparar jag knappt 400 spänn och får en bättre dator. Me is a likey

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äntligen verkar min dator vara på ingång. Den 27:e ska de komma, fick samtal från Schenker idag. Beställde den 14:e.

Permalänk
Medlem

asså jag tvekar fortfarande på 13.3" skärm...
men när jag såg nya rabatten så fick jag ryck och tänker nog beställa imorn!

kan någon övertyga mig om att 13.3" skärmen funkar xD?

Permalänk
Medlem

Funkar för vad? Varför tvekar du? Du får ju skriva dina kriterier om man ska kunna ge råd

Permalänk
Medlem

well jag har 14" 15" 17" laptops när jag sitter på 14" känns det som att det är nästan minimum krav på 14" för mig men ja älskar designen + speccsen på m1330...
det jag gör för det mesta e nog surfar, film, skola och spel

Permalänk
Medlem

Dra in och kika på en 13,3" någonstans och avgör själv. Tittar du på film, klart att skärmen är liten, men för mig är 14" rätt litet också

Surfa och skola lär väl inte vara några problem, upplösningen är ju samma som många andra widescreen-skärmar på laptops.

Permalänk
Medlem

mmm ska ändå dra in till siba och köpa nåra julklappar imorn kan kika då!

Permalänk
Medlem

Sitter vid min 1330 som jag fick idag, och här kommer en lägesrapport:

- Byggkalité: Tipptopp, har inte det minsta problem med glipor eller dyl som jag hört att vissa andra klagat på. Den känns tom. mer robust än jag hade hoppats på, speciellt för att vara en så jäkla liten dator!
- CPU-whine: Yes, jag har det med. Varierar dock i styrka och är inte överdrivet farligt just nu. Ska börja med att pröva de tips som gets på nätet och sen slå en pling till supporten. Jag kan leva med det nu, speciellt då jag har musik eller ljud på så gott som hela tiden. Jämfört med min stationära (låter som ett mindre orkan, jag kallar den Britta) så är detta nemas. Datorn är ju tokigt tyst i övrigt.
- Annat: Den är fin. Den är riktigt fin. Den är brutalt sexig. Känns gedigen, stabil och jag kan bara häpna över att man får in så brutal prestanda på 1.8 kg.

I like, för att summera. It's nice! Och skalet är sexy time!

Permalänk
Medlem

När beställde du den? Och fick du också med fodralet som alla andra verkar ha fått?

Permalänk
Medlem

Beställde den 10e dec, var i förproduktion till den 18e, gick i leverans den 19e, levererades 21.

Och yes box, fick fodralet, himla fint faktiskt!

Har för övrigt inte haft cpu-whine sen jag skrev sist, går helt klart i vågor.

Permalänk
Medlem

Fler smaskiga detaljer? Bilder rentav kanske? Känner mig som en jävla dåre som sitter och uppdaterar forumtråden och order-sidan vart om vartannat, trots att jag t o m vet när datorn kommer nu och allt.

Permalänk
Medlem

Tja,

Har nyligen köpt en m1330, men tänkte formatera om den eftersom det är så mycket skit i burken från början. Är inte så jätteinne på datorer och tänkte därför kolla med er vilket det smidigaste sättet att formatera om datorn på är? Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

Vad är det som är mycket skit på burken? Vad jag har läst är det ytterst lite junk som medföljer (jämfört med andra burkar), och som man dessutom kan avinstallera enkelt.

Vad är vitsen med att formera om datorn för att få undan några fåtal program som man dessutom kan avinstallera? Dessutom när man inte ens är kunnig nog att själva formatera datorn?

Permalänk
Medlem

Hampos, formatera inte datorn. Har du inte ens koll på hur du ska gå tillväga för att göra det så kommer du ha ordentliga problem med att få rätta på alla drivrutiner efteråt. Ta istället och sätt dig med datorn, upptäck vilka förinstallerade program som irriterar dig och ta bort dom manuellt.

Permalänk
Medlem

En fråga till de som fått sin dator.. Hur pass bra stämde det uppskattade leveransdatumet?