Sparkle lanserar passivt Geforce 8800 GT med 1 GB minne

Permalänk
Melding Plague

Sparkle lanserar passivt Geforce 8800 GT med 1 GB minne

Sparkles nya Geforce 8800 GT är inte det första 8800 GT med passiv kylning, och det är heller inte det första 8800 GT med 1024 megabyte minne. Det är dock det första grafikkortet som är både passivt kylt och har dubbelt så mycket minne som referensmodellen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satan i gatan Snart har man mer grafik än system minne

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Hur mycket tjänar man egentligen med 1024 mb, om man jämför med 512, får man någon märkbar prestanda ökning överhuvudtaget? Kanske är bra för högre upplösningar?

Som sagt spel som Crysis och COD 4 verkar ju vara hungriga.

Någon med kollen?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt brukar 8800GT halka efter GTX på högre upplösningar. Så 8800GT 1024 MB kan nog vara en bra sak. Om priset är rätt så.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

256bit buss är det väll ändå. Mer är inte alltid bättre! Men oftast är det, det.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att 8800GT sackar efter 8800GTX vid högre upplösningar har nog mer att göra med att G80 har en 320bitars minnesbuss och G92 endast har 256bitars, än att 8800GTX råkar ha lite mer minne. Personligen så tror jag att 1024mb minne på ett 8800GT är lite overkill såvida man inte vattenkyler och råklockar fanskapet tills bristpunkt.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

600-700MB slukar dessa spelen enkelt redan vid 1920x1200. Jag vill se minst 1GB på entuasiastkorten Gärna mer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja så länge spelet inte peakar över 512Mb minne så spelar väl minnesmängden ingen roll över huvud taget. Då är ju ett 8800GT 512Mb lika bra. När ett spel drar mer texturminne än 512Mb så är ju ett 8800GT ändå för klent med sin minnesbuss i alla fall. 512Mb minne är lagom för ett 8800GT. 1Gb är overkill och verkligen inte värt sitt pris. Jag köper hellre ett 8800GTS 512Mb för 3000kr än ett 8800GT med 1Gb för 3000kr. Jag skulle tippa på att ett 8800GTS med 512Mb minen alltid presterar bättre ändå, om vi nu pratar om spel.

Finns det något test där ett 8800GT 1Gb presterar bättre än ett 8800GTS 512Mb där minnesmängden spelar in? Jag vet inte men skulle kunna tippa på att så inte är fallet.

Lika onödigt som att sätta 512Mb minne på ett GeForce 6200, nästan i alla fall. Lol nästan komiskt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Men vad är vitsen med ett passivt kylt grafikkort om man måste ha ett välventilerat chassie, Chassiet är ju ventilerat av fläktar och det är ju fläkten/fläktarna man vill ha bort med ett passivt kylt grafikkort.

Även om chassiet är välventilerat så kommer temperaturen på grafikkortet ändå vida överstiga ett aktivt kylt grafikkort då det inte går att få samma riktade strömning av luften kring kylflänsen som med ett aktivt kylt grafikkort.

Permalänk

Jag har fixat ett gt idag. 512 minne e damn mycket tycker jag. Spelen flyter och jag e otroligt nöjd 1 bg minne med pasiv kylning? blire inte lite varmt?

Aja ;D jag e nöjd med mitt GT! ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
1 bg minne med pasiv kylning? blire inte lite varmt?

Det är inte mängden som utgör värme. Möjligtvis om det skulle vara fler minneskretsar, men det är det inte.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

1GB, ska man köra cad program på det då eller?
Ge mig ett 512mb kort med högre clock istället.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

större minne torde väl ge sämre timings på minneskretsarna??

Bandbredden blir väl även flaskhals?

Sparkles passiva blir som sagt över 110 grader, vem fan vill kunna koka vatten i datorn?

Bra med 1024 minne iaf:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får se om bussen gör 1GB en besvikelse men man kan hoppas att det ger bättre prestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
1GB, ska man köra cad program på det då eller?
Ge mig ett 512mb kort med högre clock istället.

Finns ju ett stort utbud med väl fabriksöverklockade 8800GT, så det är väl bara att rycka ett sånt istället då!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Blir intressant att se testerna på detta. Det är givetvis bara till för att köras i Sli. Med ett par rejäla fläktar mot skulle det bli en riktigt grymm spelburk. Drar Cod4 mycket minne? Måste jag kolla, texturerna är ju fjuttigt lågupplösta i spelet så det låter konstigt. Jäkla konsol konverteringar. Bioshock har feces upplösta texturer med. Dom ska fan skapa högupplösta texturer till pc, bovar. Crysis gör iofs tvärt om.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

ATis nya HD X2 modell kommer vara bättre än denna + billigare så vet inte om jag köper denna men KANSKE...

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det är inte mängden som utgör värme. Möjligtvis om det skulle vara fler minneskretsar, men det är det inte.

Känns nog som att det finns en viss temperaturpåverkan iaf.
En P4 är inte lika kall som en P1 bara för att det är en processor.
Ett kompaktare minne borde (tycker jag iaf) bli varmare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Säger bara så att ATI HD3870x2 har 1 terraflopp ;P serious firepower! *Kissar på 8800gt*

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Säger bara så att ATI HD3870x2 har 1 terraflopp ;P serious firepower! *Kissar på 8800gt*

Men det betyder ju nödvändigtvis inte att kortet är jättebra i spel.
Jag tvivlar på att det kortet är så mycket snabbare än ett 8800GTS 512Mb

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men det betyder ju nödvändigtvis inte att kortet är jättebra i spel.
Jag tvivlar på att det kortet är så mycket snabbare än ett 8800GTS 512Mb

Ett 8800GTS 512mb är inte mycket bättre än ett 8800GT och ett 8800GT är inte mycket bättre än ett HD3870 - inse att AMD's kort kommer vara bättre.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Säger bara så att ATI HD3870x2 har 1 terraflopp ;P serious firepower! *Kissar på 8800gt*

Själv funderade jag oxå på att köpa det kortet, funderade på att köpa 2.

Sen så hittade jag en sajt som fick mig att fundera, x2-korten använder ju AFR för att rendera flera bilder samtidigt.

I benchmarks kommer korten att krossa, fast hur blir det i spel då? För att det ska flyyta perfekt som benchmark-testet ger sken av så måste korten förutspå vad du ska göra perfekt för att inte rendera felaktiga frames, men eftersom att detta är omöjligt kommer det att i praktiken lagga på grund av AFR.

Så även om nu 2 3870x2 skulle ha mer rå prestanda än ett D9E så borde det flyta bättre med D9E:t

Permalänk
Medlem

Förvirringen är total för min del just nu. Jag sitter med ett "gammalt" GTS 640 och funderar på den nya GTS:en eller GT. Vad ska man egentligen satsa på? På papperet ser ju prestandan ut att vara i princip identisk bortsett grån 1Gb-modellen.

Jag spelar mest på den burken som ska ha ett nytt graffe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krokben
Förvirringen är total för min del just nu. Jag sitter med ett "gammalt" GTS 640 och funderar på den nya GTS:en eller GT. Vad ska man egentligen satsa på? På papperet ser ju prestandan ut att vara i princip identisk bortsett grån 1Gb-modellen.

Jag spelar mest på den burken som ska ha ett nytt graffe.

Du borde inte göra någonting annat än att vänta:P

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Precis, man ska väl hoppa över åtminstone en generation om man har köpt ett toppkort. Ett "gammalt" GTS 640 är ju inte direkt mycket sämre, alla spel som finns idag går ju att köra utan att behöva dra ner på allt för många sliders...

Själv bytte jag nyss upp mig från ett 9600Xt, ungefär 11 generationer gammalt enligt tomshardware, och då är det ju en rätt påtaglig skillnad i upplevelse...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Dyrt!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256464

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256464

Finns det något test med 88gt 1gb?!

Jag beställde denna nu ändå, den fanns i lager till skillnad från 512an

Läste också recensioner som jag gillade, låg ljudnivå och hög prestanda.

Med 1.9GHz minne och 1GB DDR3 RAM ska den putta ner GTSen från pedestalen!!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Jag beställde denna nu ändå, den fanns i lager till skillnad från 512an

Läste också recensioner som jag gillade, låg ljudnivå och hög prestanda.

Med 1.9GHz minne och 1GB DDR3 RAM ska den putta ner GTSen från pedestalen!!

Jasså! du får posta lite resultat när du fått kortet

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Enligt recensionen var den extremt clock vänlig, därför dom kallas 1.9GHz+ vilket är intressant eftersom det är 2x 512MB men priset är bara ca 50% dyrare än vanlig GT

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

http://www.firingsquad.com/hardware/palit_geforce_8800_gt_sup...

"1GB More Future Proof?: In all the games we tested today, the 1GB frame buffer offered by the Palit GeForce 8800 GT Super+1GB offered little or no performance improvement over the stock GeForce 8800 GT 512MB. Even in our 2560x1600 tests, the additional memory offered no advantage in some games."

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"