Vilken dist är bäst när det gäller trådlöst?

Permalänk

Vilken dist är bäst när det gäller trådlöst?

Fick inte igång det under Linux Mint!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

det beror ju helt på vilket kortet är, så om inte en väl uppdaterad och stor dist redan stödjer det kan du ev använda "Windows" drivrutiner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Linux Mint är då Ubuntu och här är guiden...

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WiFiHowTo

lspci

så vet man vad det är för trådlös krets. I Ubuntuforums med en sökning så hittar man
sedan lösningen för 99% av alla kort... med mer eller mindre "pillrande".

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag har ett:

Intel® PRO/Wireless 2100

Funkade inte att surfa trådlöst med det i Ubunu, Linux Mint senaste av bägge, får se om det blir windows då!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Intel och *nix brukar gå ihop, så det är säkert inte hårdvaran som felar.

Googling på produktnamnet och Linux gav som första träff
http://ipw2100.sourceforge.net/, IBM har alltså själva varit med och tagit fram drivrutiner för Linux för detta kortet. "Har man Intel brukar det inte gå fel i Linuxsammanhang" är något jag hört och inte sett motbevisas (än).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

försökte du ens?
vad gav iwconfig ?
och ja kortet kan heta eth* precis som trådbundna kort

Permalänk

Jag kan inget om linux, trodde det fanns nån linux dist som Intel PRO/Wireless 2100 driver for Linux fanns med klart på en gång utan att måsta meckla!

Gör det inte det blir det nog stor chans att det blir XP istället!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Testa dra in Fedora 8, borde funka fint rakt från start. (förvisso även men Ubuntu )

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Fast enda sättet är att lära sig väl ändå sätta igång o meckla, brukar inte vara altför jobbigt, kan ta en timme eller två, beroende på vad som krånglar.

Men om det redan finns färdiga drivrutiner från företaget bakom brukar det bara att vara att ladda hem o köra igång, mer eller mindre

Permalänk

Orkar inte, ingen som vet om det finns nån distro som funkar direkt?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Fast jag kan inte påstå att det är så mycket enklare i windows om drivutinen finns färdig.

I windows måste man ju trots allt först ladda hem drivrutinen, försöka installera den och sedan stoppa in kortet, för att få eländas o installera om drivrutinen några gånger innan det fungerar som det ska

Kör man linux så räcker det i stort med att ladda hem drivrutinen, i värsta fall kompilera den, och sedan ladda den, sen är det bara att köra på

Permalänk
Medlem

kan det vara så att du sitter på en laptop och och har glömt att sätta på kortet?
(sitter oftast en knapp som man kan sänga av/på det trådlösa med)

Har även hört att kan vara så att vissa kort kan avaktiverats i windows och måste då också aktiveras i windows

Permalänk

Jo det är en laptop! Jo det är aktiverat.

Så det finns ingen dist det funkar direkt ute nu då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jo det är en laptop! Jo det är aktiverat.

Så det finns ingen dist det funkar direkt ute nu då?

Nä, det finns inge Windows det funkar direkt i heller..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jo det är en laptop! Jo det är aktiverat.

Så det finns ingen dist det funkar direkt ute nu då?

men vad har du gjort då? även om kortet stöds (vilket det gör, Intel har tom drivers på sin sida) så måste det ju ställas in också.

http://downloadmirror.intel.com/10139/ENG/ipw2100_Install_and...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

kunde surfa trådlöst genom bluetooth i ubuntu men inte i fedora har inte läst nån stans att en d link router 600serien har bluetooth trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

ipw2100 bör finnas på din dist redan, jag har nämligen för mig att det finns med i debian iaf. Det som du antagligen saknar är ipw2100 firmware, det tankar du på samma sida som ipw2100. När du tankat det och packat upp det så får du flytta de uppackade filerna till /lib/firmware sedan kan du prova loada modulerna med "modprobe ipw2100".

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Hitta den kortet eller inte, ganska avgörande fråga. Jag tror att den hitta, men tror inte du uppmärksamma dig över det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag kan inget om linux, trodde det fanns nån linux dist som Intel PRO/Wireless 2100 driver for Linux fanns med klart på en gång utan att måsta meckla!

Gör det inte det blir det nog stor chans att det blir XP istället!

hota med att gå tillbaks till xp så får du nog hjälp

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Om du väljer distro bara pga vad som stödjer ditt wlan-kort utan att ta hänsyn till vad som mer skiljer så kanske linux inte är för dig. Som exempel, installerar du gentoo rätt så stöds ditt wlankort..
http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_ipw2100
därmed inte sagt att du ska välja gentoo.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Har suttit i dagar för å få igång mitt trådlösa Broadcom kort har gett upp och slängt Linux åt HEV ett operativ som är så jävla långt ifrån färdigutvecklat det kan komma, Har testat Nwisdrapper, fwcutter och en helvetes massa forum men har nu gett upp Har aldrig fått ljudet å funka heller. Kan inte fatta att alla Linux nördar vill propsa på hur bra det är.
Funkar kanske bra som server och för nördar men för vanliga användare tycker jag det är skit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maneten
Kan inte fatta att alla Linux nördar vill propsa på hur bra det är.
Funkar kanske bra som server och för nördar men för vanliga användare tycker jag det är skit.

jag är en vanlig användare.

visst kan viss hårdvara ha dåligt stöd också, men det säger ju inget om system i sig. hur bra ett system är avgörs hur bra det funkar där det säger sig göra det.

Windows har förresten aldrig funkat bra för mig, som en lite notis bara.

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maneten
Har suttit i dagar för å få igång mitt trådlösa Broadcom kort har gett upp och slängt Linux åt HEV ett operativ som är så jävla långt ifrån färdigutvecklat det kan komma, Har testat Nwisdrapper, fwcutter och en helvetes massa forum men har nu gett upp Har aldrig fått ljudet å funka heller. Kan inte fatta att alla Linux nördar vill propsa på hur bra det är.
Funkar kanske bra som server och för nördar men för vanliga användare tycker jag det är skit.

Det är inte nödvädnigtvis linux fel att det inte funkar.. Tänk dig att du köper ett obskyrt nätverkskort. Företaget som tillverkat detta har inte skrivit någon drivrutin och tänker inte göra det heller. Ligger det då på de som utvecklar linux bord att skriva en drivrutin? Nej det gör det inte, men ofta finns det snälla och begåvade människor som tar sig tid och fixar drivrutiner ändå. Att klaga på "linux" för att det inte finns drivrutiner till all världens hårdvara är lite som att klaga på hjälporganisationer för att de inte delar ut mat till jordens alla människor.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag kan inget om linux, trodde det fanns nån linux dist som Intel PRO/Wireless 2100 driver for Linux fanns med klart på en gång utan att måsta meckla!

Gör det inte det blir det nog stor chans att det blir XP istället!

Det finns stöd för ipw2100 i kerneln sedan version 2.6.14. Ladda in modulen bara.

Det är antagligen betydligt enklare än vad det skulle bli på windows. Skillnaden är att du vet hur du gör på den plattformen. Din inställning tyder på att du är intresserad av ett gratis windows, vilket linux inte är. Nytt system - nya rutiner. Om du inte kan förlika dig med det utan att börja gaffla om att du skall byta till xp är det nog lika bra att spola linux med det samma.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här