Ny information om Geforce 8800 GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hon köpte SLI moderkortet för att de vart billigt och bra tillsammans med ett 7600GT. De vart ett tag sedan helt enkelt. När hon sen skulle uppgradera datorn med ett nytt grafikkort så tillät ekonomin inte ett nytt prestanda kort utan då föll de naturligt att köpa ett 7600GT till och köra SLI. Hon kunde visserligen upp graderat till två 8600 kort men de blev för mycke pengar och sedan så har ett 7600GT i princip samma prestanda som ett 8600GT.
I bland annat Warhammer 40K - Dawn of War och Supreme Commander fick hon nästan dubbel FPS än tidigare med ett 7600GT. De kan man knappast kalla för dåligt.
Men visst finns de spel som SLI skalar dåligt i men de har hon inte lidit av direkt.
Jag förstår inte varför en del skall klanka ner på SLI och Crossfire så mycke? Jag ser de dock inte som någon form av skryt faktor utan ett alternativt sätt att få bra prestanda! Då skulle dessutom HD370 x2 och 9800GX vara värdelösa kort bara för att de är Crossfire och SLI på två kort. Så vitt jag vet så funkar Dual GPU grafikkort riktigt bra. Se på 7950GX2 som rockade ganska fett när de kom.

Hur som helst så säger jag de igen. Hon skall köpa två kort och vill totalt lägga ut 3000 kr och få så bra prestanda som möjligt för dessa 3000 kr. Och då kommer två 8800GS vara riktigt bra prestanda för pengarna och de lär vara bättre än ett 8800GTS 512MB i dom flesta spel, undantag dom spel som skalar dåligt.

Edit: Ett litet test där man kör 7600GT singel och i SLI. Redan med dessa gamal spel och drivrutiner så skalar 7600GT väldigt bra tycker jag.
http://www.guru3d.com/article/Videocards/326/20/

Jag är ledsen men det låter som din flickvän har någon "sli-fetish". Med tanke på att hon "köpte SLI moderkortet för att de vart billigt och bra tillsammans med ett 7600GT" betyder nog det att det som bäst kan vara ett 650i kort vilket som max ger 2x 8x pci-e linor.

Det betyder att moderkortet inte kommer kunna ge full prestanda ur två 8800GS i sli, jämtemot ett GTS512. 7600 korten kräver inte lika mycket då de helt enkelt är MYCKET sämre än G80/92 serierna. Så om hon söker prisvärdhet så är inte sli med GS det hon öker skulle jag säga.

Men men, det finns de som köper amd bara för att det är amd även om de är sämre och på samma sätt kanske hon gillar Sli. Vad vet jag

On topic. Jag har för mig någonstanns att Bandbredden kostade mycket pengar och tog plats på pcb:n. Ett grafikkort blir därför lättast budget om man skär ner på bandbredden. Det var tydligen så de gjorde med hd38x0 för att få det billigt jämtemot hd2900xt förutom 55nm

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
asså vf släppa mer lol kort? och inte bara satsa på 9 serien.

Känns ju helt fucked up. de har 8800 serier med G80
Och så släpper de en serie 8800 med G92 och nu kommer de G92-150

Vafan ska de komma 8800 G92-200 och 250 snart med eller?

De känns ju lite väl lönt att släppa lol kort, GT va rena power och de tyckte jagva bra. GTS okejj de va bra men nu GS. Ska de släppa något annat också? kanske GTX eller ultra med G92

detta gives me no sense

Håller med om att det var korkat att kalla korten likadant som den gamla serien. Det skulle räckt med att kalla korten för 8850GT/GTS istället, men när de väl börjat är det lika bra att de fortsätter med 8800GS också (det namnet finns ju åtminstone inte sedan innan).

Det känns ju ganska naturligt att de släpper ett kort som skall konkurrera med HD3850. Det har ju saknats någon naturlig konkurrent i det segmentet.

Åter igen lipar folk över att mellanklasskort släpps. Men det har ju sagts länge att det inte kommer komma något nytt high-end kort förrän tidigast Januari-Februari, så varför lipa om att det släpps mellanklasskort under tiden?
Det lär ju inte släppas något high-end kort snabbare för det och även om inte du är intresserad av ett nytt mellanklasskort, så finns det många som är det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

de finns ingen channs att man kan låsa upp kortet så de får 16pixlar? i stället för 12.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Jag är ledsen men det låter som din flickvän har någon "sli-fetish". Med tanke på att hon "köpte SLI moderkortet för att de vart billigt och bra tillsammans med ett 7600GT" betyder nog det att det som bäst kan vara ett 650i kort vilket som max ger 2x 8x pci-e linor.

Det betyder att moderkortet inte kommer kunna ge full prestanda ur två 8800GS i sli, jämtemot ett GTS512. 7600 korten kräver inte lika mycket då de helt enkelt är MYCKET sämre än G80/92 serierna. Så om hon söker prisvärdhet så är inte sli med GS det hon öker skulle jag säga.

Men men, det finns de som köper amd bara för att det är amd även om de är sämre och på samma sätt kanske hon gillar Sli. Vad vet jag

On topic. Jag har för mig någonstanns att Bandbredden kostade mycket pengar och tog plats på pcb:n. Ett grafikkort blir därför lättast budget om man skär ner på bandbredden. Det var tydligen så de gjorde med hd38x0 för att få det billigt jämtemot hd2900xt förutom 55nm

Jag vart själv med när hon köpte delarna och jag gör dig besviken här. Hon köpte nämligen en AMD X2 5200+, moderkort med nForce 570 SLI pga av priset. Hon vart inte ute efter prestandan som en Core 2 Duo gav vid detta tillfälle. 7600GT hade hon sedan tidigare. Men som sagt så räkte snart inte hennes grafikprestanda till (hade redan varnat om detta) och med tanke på ekonomi och tillfälligheteten att hon redan hade ett moderkort med SLI så föll ett 7600GT till som ett givet val, precis som jag skrev tidigare.

Nu är hon sugen på att byta upp sig med två nya grafikkort, de kommer inte hjälpa att ni säger köp de eller de. Hon vill ha bra prestanda till bra pris. Sedan vill hon utnyttja SLI om hon kan de så varför hålla på att klaga. De är inte så specielt många som har kört eller kör med SLI som har blivit besvikna, dom flesta har varit nöjda med de och min tjej har varit väldigt nöjd med de.
Hade hon nu köpt två HD3850 eller HD3870 så hade nog ingen klagat så lägg ner med tjafset nu. Två 8800GS 384MB/768MB kommer vara bättre än ett 8800GTS 512MB i dom flesta spel, dock inte i spel som inte stödjer SLI.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jag vart själv med när hon köpte delarna och jag gör dig besviken här. Hon köpte nämligen en AMD X2 5200+, moderkort med nForce 570 SLI pga av priset. Hon vart inte ute efter prestandan som en Core 2 Duo gav vid detta tillfälle. 7600GT hade hon sedan tidigare. Men som sagt så räkte snart inte hennes grafikprestanda till (hade redan varnat om detta) och med tanke på ekonomi och tillfälligheteten att hon redan hade ett moderkort med SLI så föll ett 7600GT till som ett givet val, precis som jag skrev tidigare.

Nu är hon sugen på att byta upp sig med två nya grafikkort, de kommer inte hjälpa att ni säger köp de eller de. Hon vill ha bra prestanda till bra pris. Sedan vill hon utnyttja SLI om hon kan de så varför hålla på att klaga. De är inte så specielt många som har kört eller kör med SLI som har blivit besvikna, dom flesta har varit nöjda med de och min tjej har varit väldigt nöjd med de.
Hade hon nu köpt två HD3850 eller HD3870 så hade nog ingen klagat så lägg ner med tjafset nu. Två 8800GS 384MB/768MB kommer vara bättre än ett 8800GTS 512MB i dom flesta spel, dock inte i spel som inte stödjer SLI.

Hur vet du det?

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Rätta mig om jag har fel här men 8800GS skall ha 384MB och 768MB, inte 320MB!

Nej du har rätt, 384 skall det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Hur vet du det?

Ren logik om man jämför hur alla kort i 8800 serien presterat. Gå tillbaka till 7000 serien. Två 7900GS vart bättre än ett 7950GT och i en del fall även bättre än 7900GTX.
Jag skulle tro att ett 8800GS 384MB presterar lite bättre än ett 8800GTS 320MB med tanke på kortets specifikationer. Och två 8800GTS 320MB i SLI kan utprestera 8800GTX i många fall men inte i höga upplösningar så av ren logik torde detta gälla 8800GS också!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jag vart själv med när hon köpte delarna och jag gör dig besviken här. Hon köpte nämligen en AMD X2 5200+, moderkort med nForce 570 SLI pga av priset. Hon vart inte ute efter prestandan som en Core 2 Duo gav vid detta tillfälle. 7600GT hade hon sedan tidigare. Men som sagt så räkte snart inte hennes grafikprestanda till (hade redan varnat om detta) och med tanke på ekonomi och tillfälligheteten att hon redan hade ett moderkort med SLI så föll ett 7600GT till som ett givet val, precis som jag skrev tidigare.

Nu är hon sugen på att byta upp sig med två nya grafikkort, de kommer inte hjälpa att ni säger köp de eller de. Hon vill ha bra prestanda till bra pris. Sedan vill hon utnyttja SLI om hon kan de så varför hålla på att klaga. De är inte så specielt många som har kört eller kör med SLI som har blivit besvikna, dom flesta har varit nöjda med de och min tjej har varit väldigt nöjd med de.
Hade hon nu köpt två HD3850 eller HD3870 så hade nog ingen klagat så lägg ner med tjafset nu. Två 8800GS 384MB/768MB kommer vara bättre än ett 8800GTS 512MB i dom flesta spel, dock inte i spel som inte stödjer SLI.

Som sagt så har moderkortet bara två 8x linor, vilket kan vara flaskhalsande. Alla som kör sli(okej, inte alla) anvädner antingen 680i eller 590 för att få full bandbredd, allstå 2x 16x. Annars blird et flaskhals, och ett enkelt gts512 kan få sin chans mot sli eftersom den använder hela 16x bandbredden.

Förmodligen blir det singleslot kylare. Förmodligen varmt och chassitempen ökar. Drar förmodligen nästan dubbelt så mycket ström.

Dessutom låter det för var sak du skriver som om att din flickvän är kär i sli, och inte tänker hålla sig borta från det, även om det inte ens gav någonting.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Som sagt så har moderkortet bara två 8x linor, vilket kan vara flaskhalsande. Alla som kör sli(okej, inte alla) anvädner antingen 680i eller 590 för att få full bandbredd, allstå 2x 16x. Annars blird et flaskhals, och ett enkelt gts512 kan få sin chans mot sli eftersom den använder hela 16x bandbredden.

Förmodligen blir det singleslot kylare. Förmodligen varmt och chassitempen ökar. Drar förmodligen nästan dubbelt så mycket ström.

Dessutom låter det för var sak du skriver som om att din flickvän är kär i sli, och inte tänker hålla sig borta från det, även om det inte ens gav någonting.

Nej, inte kär. Snarare en princip sak. Värmeproblem vet jag inte då jag inte vet hur kylaren till 8800GS ser ut, dock så är de inga problem med Dual Slot i hennes låda. Sitter Dual Slot redan på båda korten och de får plats med ett Singel Slot kort emellan.
Ström är heller inte ett problem, varken via nätagg eller ur el räkningen.

Ja, jag vet också att 8x kan flaska men hur är de med många Crossfire lösningar då? Väldigt många moderkort har 8x på ena porten och 4x på andra när de körs två kort. Prestanda förlusten är inte så stor som man tror med 8x. Jo, om man nu skulle smaska in kort med väldigt hög bandbredd såsom 8800GTX eller HD2900 serien.

Jag blir lite skyddande också för de känns som att en viss form av avundsjuka i några inlägg mot just SLI.

Eftersom de hela tiden ifrågasats angående SLI på 8800GS så måste jag själv ställa en fråga.
Om man vill bygga en hyffsad bra SLI maskin med dom kort som finns ute idag och inte kan betala mer än ca: 3000 kr för två kort sammanlagt, vad finns de då att välja?
Så vitt jag kan hitta och se så är de enda som kommer inom budgeten två 8800GTS och de är inte specielt lönsamt att satsa på idag. Två 8800GT blir för dyrt och GTS 512 kan man då glömma.
Jag blir lite besviken av era svar när många av er kan rekomendera andra att köra SLI men min tjej får inte köra SLI bara för att kortet inte är ett GT eller GTS.

Jag vart lite glad av nyheten om 8800GS då hon kan köpa två kort som matchar hennes krav på både prestanda och pris, men då gnäller ni över de. Är de hon eller ni som skall ha datorn som hon sitter med?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Raghor, kom ihåg att det är alltid lätt att ha en åsikt och handla med pappas pengar

Permalänk
Avstängd

det tar 8800GTS 320

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Raghor, kom ihåg att det är alltid lätt att ha en åsikt och handla med pappas pengar

Hahahaha, tyvär så handlar varken jag eller min tjej på pappas eller mammas pengar. Vi bådahandlar av våra egna pengar.
Jag är visserligen arbetslös nu sedan några månader tillbaka och skall ta igen lite studier via Komvux i Januari och framåt. De är inte så lätt på arbetsmarknaden när man är 24 år och inte har ett komplett gymnasie betyg!
Tjejen går på högskola och utbildar sig till ekonom. Så för våran del blir de att kunna kompromissa en del saker vad beträffar inköp och sånt sedan i höstas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
det tar 8800GTS 320

Precis vad jag själv tror.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

De här är kul. Jag har kört sli ett bra tag nu och för min del gav köpet av ett 7600 till en grov skillnad från ett kort. Precis som Raghor skriver så är jag ute efter så bra grafikkort som möjligt och helst köra sli. Dels så får jag bra prestanda och dels så kan jag sitta med dessa två kort i längre tid innan jag behöver köpa nytt. Varför skall de klankas ner på vad man köper? Jag hade kunna köpa två nya ati kort istället men de pasar inte i min dator. Och för den som inte har förstått detta så är jag Raghors flickvän.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300, P5Q Deluxe, Corsair H50, 8GB Corsair PC2-6400, GTS 250 512MB, 1,2TB HDD.

Permalänk

Orsaken är att du lägger ner mer pengar på mindre prestanda och mer ström. Det är ok. Men man gör det för att man gillar Sli. Det finns inga fördelar punkt slut. När folk påstår saker som inte är sant så är det vanligt att bli emotsagd. Gillar man inte det får man visa fakta eller acceptera detta.

Jag tycker som tekniknörd att Sli ser rätt coolt ut, men mitt sinne för logik säger stop. Det har aldrig existerat ett kort som presterar bättre i Sli till lägre pris. nya 8800 kommer inte att ändra på detta. Sådana är prissättningsreglerna.

Varför skulle två kort kosta mindre att producera än ett? matrialkostnader och dubbel kylning kostar givetvis extra pengar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Orsaken är att du lägger ner mer pengar på mindre prestanda och mer ström. Det är ok. Men man gör det för att man gillar Sli. Det finns inga fördelar punkt slut. När folk påstår saker som inte är sant så är det vanligt att bli emotsagd. Gillar man inte det får man visa fakta eller acceptera detta.

Jag tycker som tekniknörd att Sli ser rätt coolt ut, men mitt sinne för logik säger stop. Det har aldrig existerat ett kort som presterar bättre i Sli till lägre pris. nya 8800 kommer inte att ändra på detta. Sådana är prissättningsreglerna.

Varför skulle två kort kosta mindre att producera än ett? matrialkostnader och dubbel kylning kostar givetvis extra pengar.

Med de resonemanget så finns de egentligen ingen anledning att ens tillverka grafikkort med dubbla GPU:er som NVIDIA redan har gjort, 7950GX2. Eller varför inte ATI HD3870 X2 som kommer snart eller 9800GX2 som NVIDIA satsar på. Dessa är SLI/Crossfire på samma kort i princip. Skulle dessa kort vara värdelösa eller?
De är kul att läsa tester på SLI och ännu mera om Trippel SLI där recensenterna tycker de är riktigt grymt med SLI, äve om de är fett dyrt. Och hur är de med sin egen upplevelse och erfarenhet då? Får inte de väga in något? Man måste inte köpa de bästa grafikkorten för att de skall vara värt att köra SLI.

Jag har själv planerat SLI länge nu men inte kommit till skott. Dels pga pengar och dels lite lat.

Jag måste tyvär säga att jag är djupt besviken över hur många här på swec tänker. Några av er kommer jag lägga namn och åsikt på minnet då ni själva i några inlägg angående frågor om SLI tyckt att är bra prestanda den personen har köpt, och är dessutom om sämre kort såsom 8600 korten.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Med de resonemanget så finns de egentligen ingen anledning att ens tillverka grafikkort med dubbla GPU:er som NVIDIA redan har gjort, 7950GX2. Eller varför inte ATI HD3870 X2 som kommer snart eller 9800GX2 som NVIDIA satsar på. Dessa är SLI/Crossfire på samma kort i princip. Skulle dessa kort vara värdelösa eller?
De är kul att läsa tester på SLI och ännu mera om Trippel SLI där recensenterna tycker de är riktigt grymt med SLI, äve om de är fett dyrt. Och hur är de med sin egen upplevelse och erfarenhet då? Får inte de väga in något? Man måste inte köpa de bästa grafikkorten för att de skall vara värt att köra SLI.

Jag har själv planerat SLI länge nu men inte kommit till skott. Dels pga pengar och dels lite lat.

Jag måste tyvär säga att jag är djupt besviken över hur många här på swec tänker. Några av er kommer jag lägga namn och åsikt på minnet då ni själva i några inlägg angående frågor om SLI tyckt att är bra prestanda den personen har köpt, och är dessutom om sämre kort såsom 8600 korten.

Offtpic!
vad kör din tjej med för upplösning på skärmen? måste väl bli fint flyt att köra sli på högre upplösning!?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Skulle ledigt gett ca 700kr för ett till begagnat 7600 GT till grabbens burk men han har AGP så glöm det.
Man fattar liksom varför Jeffruch kör med det...
Har liksom den sämsta burken i hela familjen jag...Fick prioritera Barnen först.
Har en 6800Le moddad till GT på en A64 3200+
Sju åringen 7600GT på en Barton 3200+
Fyra åringen ett ATI 1950GTX på P4 s775-64 bitars 3Ghz
Vet inte hur man skall rang ordna dom .men jag får kanske 700-900 3Dmark 06...den andra 1200-1700 och lillens 3000-4500 ca...

Edit: kom på att man har ju typ 10 grafik kort liggande i lådor som alla var jätte bra när dom kom och 1000-2200 kostade dom nya.Snacka om att förstöra pengar...

För att inte tänka på Sinclair Zx80-81,Spectrum 48kb,Atari130XL,Amiga 500,Atari 520ST,ATari 1042STFM,286,386,486 "Amd Cyrix och Intel" och P75,P100,P120,P150MMX,K6-166,K6-2 200,K6-2 3D 300-450mhz.
P2 333-866 ,P3 400-1333 Tulatin och alla P3 Celeron Från 300A till 1200mhz.Sedan Blev det ju Amd 1400 osov vidare upp till dagens burkar... men blev lite slantar...

Kom ihåg att jag var på Maxi-data expo i Solna och köpte en del grejor till låga mäss priser till en P100 burk...

En en gångers CD för1500 kr.
En 420mb Samsung Appollo Hd För 1498 kr.
Två Stycken EDO 16mb minnen för 1499 kr.

Fan va jag surrar....Hm Bara nyår en gång om året så håll till godo eller så....Gott slut...

Nä texten nere stämmer inte, kan inte ändra det av någon anledning ???

Förra gången försvann alla inloggnings uppgifterna från 1997-1999??(eller startade forumet tidigare kommer inte i håg?)

Då forumet var blått med vit text...har för mig att det var en annan färg ännu tidigare??(Gul med Blå text?)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Med de resonemanget så finns de egentligen ingen anledning att ens tillverka grafikkort med dubbla GPU:er som NVIDIA redan har gjort, 7950GX2. Eller varför inte ATI HD3870 X2 som kommer snart eller 9800GX2 som NVIDIA satsar på. Dessa är SLI/Crossfire på samma kort i princip. Skulle dessa kort vara värdelösa eller?
De är kul att läsa tester på SLI och ännu mera om Trippel SLI där recensenterna tycker de är riktigt grymt med SLI, äve om de är fett dyrt. Och hur är de med sin egen upplevelse och erfarenhet då? Får inte de väga in något? Man måste inte köpa de bästa grafikkorten för att de skall vara värt att köra SLI.

Om jag inte missminner mig så floppade väl 7950GX2 ganska rejält?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Offtpic!
vad kör din tjej med för upplösning på skärmen? måste väl bli fint flyt att köra sli på högre upplösning!?

1280x1024 som sämst, 1600x1200 i vanliga fall. Kan köra 1920x1440 men de blir för mycke för korten När hon gick över till SLI hade hon riktigt fint flyt i 1600x1200. Nu är bland annat World in Conflict ganska svårtuggat på två 7600GT kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Om jag inte missminner mig så floppade väl 7950GX2 ganska rejält?

Inte så mycke som man tror. Dom första drivarna till 7950GX2 gjorde kortet endast tillgänligt för vissa användare. Någon månad senare kunde egentligen vem som helst köpa de utan att få problem och de vart rätt många som köpte de. I helhet och inte bara i Sverige alltså.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag är benägen att hålla med Raghor.... SLi är ganska trevligt att ha, ger en OK boost och är även lite ... ja " macho " . Nu använder ju jag iofs ett nForce 680i chip med 2 st GeForce 8800 GTS 320... vilket i 3D-mark 06 ger runt 14-15.000 p vilket för mig är en rätt OK summa.
Enda nackdelen med GTS 320 är bristen på grafikminne i vissa spel och i viss upplösning ( oftast i 1920 x1200) men 1280x1024 samt 1600x1200 går kanon.

SLi är långtifrån värdelöst , men man bör se det som ett komplement och inget annat. Jag valde mitt moderkort pga att det var billigt ( beställde via Ebay, från USA ) och för att den har många funktioner jag ansåg mig behöva..... så SLi kan vara helt rätt i vissa givna situationer.

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Orsaken är att du lägger ner mer pengar på mindre prestanda och mer ström. Det är ok. Men man gör det för att man gillar Sli. Det finns inga fördelar punkt slut. När folk påstår saker som inte är sant så är det vanligt att bli emotsagd. Gillar man inte det får man visa fakta eller acceptera detta.

Jag tycker som tekniknörd att Sli ser rätt coolt ut, men mitt sinne för logik säger stop. Det har aldrig existerat ett kort som presterar bättre i Sli till lägre pris. nya 8800 kommer inte att ändra på detta. Sådana är prissättningsreglerna.

Varför skulle två kort kosta mindre att producera än ett? matrialkostnader och dubbel kylning kostar givetvis extra pengar.

Har personligen aldrig använt SLI eller Crossfire, men det du skriver låter helt rätt för mig. SLI/Crossfire är väl coolt de första veckorna, tills man inser att ett dyrare kort kanske varit ett bättre köp. Eller vad sägs om mer användbart grafikminne, mindre strömkonsumption/ljudnivå samt att man slipper multikorts-trassel.
I slutändan är det ändå alltid köparens val och jag förstår inte varför folk som försöker ge goda råd istället får mothugg med kritik.
I övrigt så kändes det rätt väntat då nVidia, som Wrongtarget skrev, saknar motstycke till AMD/ATI's HD3850.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor

Hahahaha, tyvär så handlar varken jag eller min tjej på pappas eller mammas pengar. Vi bådahandlar av våra egna pengar.

Du missuppfattade nog hans mening. Han menade snarare att det var enkelt för ANDRA att komma med råd, då det inte är deras pengar som skall spenderas.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Leta upp några 7600GT SLI tester. Dom korten är grymma vad beträffar SLI prestanda. Inte många kort som går så pass bra i SLI.
Hon spelar mestadels RTS, både gamla och nya och i princip alla dom har dragit nytta av SLI. Dock spelar hon mest Supreme Commander.
Hon kommer få en ganska ordentlig prestanda ökning med två 8800GS kort men förmodligen inte till samma effektivitet som 7600GT skalar.

Dumheter, du borde säga åt henne att lägga av med dessa galenskaper!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Dumheter, du borde säga åt henne att lägga av med dessa galenskaper!

Nopp, hon läser mycke själv och hon använder de också. Hon har bildat sin egen uppfattning och erfarenhet över detta.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Well, vi får se när korten lanseras. Sätter en femma på att hon gör en dålig affär iaf, om man nu kan kalla det så.

2 medelkort i SLI är inte bättre än 1 high-end. Punkt slut.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hon har bildat fel uppfattning.

Permalänk

Men hur hon än köper så tror jag hon kommer att bli mycket nöjd med prestandan. Det är nästan omöjligt att göra dåliga köp inom grafikkort just nu. Det är ju en stor fördel att 8800GS har nästan 400 mbminne då 256mb är aldeles för lite till Sli.

Anledningen att dubbelkärniga kort släpps är ju bland annat att det sparar in på kostnader jämfört med två kort i Sli. Bägge korten bygger ju dessutom på de bästa prestanda korten. Då finns det inget annat sätt än sli att få mer prestanda. Men det blir intressant att se kylningen. GTX Ultra har väl iofs samma kylningskrav så det kan nog bli bra.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

kom "nya" upgifter om detta 8800GS; 96 stream processors mot 112 som angavs tidigare...så, en skopa salt på allt från vr-zone news.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

Jag har alltid kört med ati korten. Jag har oerhört svårt att skilja på alla nya nvida korten som kommer... Håller med. Skippa 8 serien o börja på ngt nytt istället.

Permalänk
Medlem

Har ägt 6800GS och 7900GS, båda korten låg i bra prisklass och gick att överklocka saftigt, till mer prestanda än GT varianterna av 6800/7900.

För mig har GS varit lyckade kort, så jag finner detta 8800GS intressant

( Dock var väl 7600GS ingen höjdare )

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?