Aktivera nytt kort på banken, måste man vara myndig?

Permalänk
Medlem

Aktivera nytt kort på banken, måste man vara myndig?

Var ner på banken (Handelsbanken) i förra veckan och beställde vad dom kallar ett Frikort (ett maestro-kort egentligen, utan årsavgift men man betalar 10kr varje gång man hämtar ut pengar i en annan banks automat).

i alla fall, fick hem kortet idag och det måste ju aktiveras. hade morsan med mig när jag beställde kortet (eftersom att jag bara är 17 år).

i brevet så kan man aktivera det på två olika sätt. antingen så gör man det på nätet, vilket jag inte kan då jag inte har någon internetbank eller så gör man det på telefon vilket jag inte heller kan eftersom jag inte fick nån telesvarskod när jag beställde kortet.

så jag lär ju ner på banken och aktivera det manuellt, då är ju frågan ifall jag kan göra det själv och bara legitimera mig? eller lär jag ha någon av mina förmyndare (aka morsan) med mig?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Ring och fråga.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

det skulle dom ju behöva ha öppet för

tänkte om nån hade gjort det nyligen

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Får man inte kostnadsfritt VISA-kort när man är i din ålder?
Skulle jag hellre satsa på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Du kan få ett gratis (RIKTIGT fast utan kredit) Mastercard hos länsförsäkringar bank , dom har 16 års gräns på det.

Permalänk
Medlem

Fan 10 spänn när man hämtar ut pengar i annan banks automat är ju rena rama rånet! Att banker inte skäms när dom lurar på folk sådana idiotlösningar.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Du kan få ett gratis (RIKTIGT fast utan kredit) Mastercard hos länsförsäkringar bank , dom har 16 års gräns på det.

nu är de ju bara så att jag har handelsbanken..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Fan 10 spänn när man hämtar ut pengar i annan banks automat är ju rena rama rånet! Att banker inte skäms när dom lurar på folk sådana idiotlösningar.

hehe jo men anledningen till att jag har plockat ut pengar är ju för att gå och handla då jag inte kunnat betala med kortet förut så de stör mig väl inte så mycke. man kan ju plocka ut pengar när man handlar på kortet så, och då kostar de ju inget.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Man kan inte ha för många banker

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det ska bara vara att kila ner till banken med ett ID så ska saken vara ur världen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Det ska bara vara att kila ner till banken med ett ID så ska saken vara ur världen

najs då blir det väl att dra ner dit på måndag hann inte med de idag var lov att hjälpa till att städa ur våran källare. flytta till en lägenhet där man inte kan lagra lika mycke skit is the shit

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Får man inte kostnadsfritt VISA-kort när man är i din ålder?
Skulle jag hellre satsa på

Jo fram tills man är 22 eller så, jag har mitt Nordea Visa Electronkort och det fungerar utmärkt. Helt gratis, men det kostar 300:- att skaffa det tror jag. sen kostar det 12:- i månaden. Eller kanske det var 8:- efter att man har fyllt 22, eller vad det nu var.

Permalänk

Hmm mitt visa aktiverade jag via en bankomat om jag inte minns fel, för innan jag kunde betala med det så skulle jag "logga in" på en vanlig bankomat med det. Fast det var ju ett par år sen jag skaffa mitt kort....=/

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Hmm mitt visa aktiverade jag via en bankomat om jag inte minns fel, för innan jag kunde betala med det så skulle jag "logga in" på en vanlig bankomat med det. Fast det var ju ett par år sen jag skaffa mitt kort....=/

Med Handelsbanken är det ialla fall så att man kan aktivera kortet genom bankomaten om man tidigare haft ett kort som gått ut och fått ett nyare kort. Vet inte vad som gäller för andra banker dock

Permalänk
Medlem

När jag var på Swedbank och skulle fixa Visa så sa det att jag tvungen att ha en fast inkomst eller plugga på universitetet (jag går på gymnasiet) även om jag inte skulle ha kredit. Gick vidare till Nordea som hade betydligt mindre kö och där jag fick prata med en bankman i lugn och ro, han fixade ett Visa till mig utan problem ^^

Permalänk
Medlem

Var det ett Maestrokort sa du?

Jag har haft mitt i två år och har aldrig behövt betala någon avgift när jag tar ut pengar ur bankomater som tillhör andra banker än min bank.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
Var det ett Maestrokort sa du?

Jag har haft mitt i två år och har aldrig behövt betala någon avgift när jag tar ut pengar ur bankomater som tillhör andra banker än min bank.

Det är olika för olika banker.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
Var det ett Maestrokort sa du?

Jag har haft mitt i två år och har aldrig behövt betala någon avgift när jag tar ut pengar ur bankomater som tillhör andra banker än min bank.

det är ju olika på vad man har för kort.

jag beställde ett Frikort, vilket betyder att det kostar att plocka ut pengar i bankomaten (men det är gratis att plocka ut tex 300kr över summan när man betalar med de i en affär). sen tack vare det så kostar det inget att skaffa och det finns ingen årsavgift.

finns även ett annat kort där det är gratis att plocka ut pengar, men det har en årsavgift på 300kr (eller nått sånt).

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+