Överhettat, och nu död..

Permalänk
Medlem

Överhettat, och nu död..

Tjo hopp!
Är ganska säker på att det inte finns något att göra, men det är ju alltid värt att kolla om det finns något man kan återställa/byta ut.. annars har ju folk lite olycklig läsning framför sig i alla fall

Summan av kademumman är i alla fall att en kabel av okänd anledning hamnat i graffekortsfläkten. Detta är (var?) ett XFX 6600GT 128Mb, moddat med en zalman kylare Cu-900... (solfjädern i koppar). Datorn startade upp och allt var som vanligt den stod säkert på i en 2timmar i windows tills jag bestämde mig för att kasta igång BF2. Spelade i 4-5min och sedan blev det en reboot, jahapp tänkte jag som för övrigt har sprollers ny moderkortsplanka, minnen och prolle. Starta upp igen och testar starta spelet, går bra igen i 3-4min. Efter det slår datorn AV, inte reboot, utan av. Går inte att starta, ingen varningssignal eller nått. *Blev lite rädd här*
Öppnar lådan och känner på komponenterna och bänner fingrarna rejält på graffekortets kylfläns som i normala fall inte är över 40C, men nu någonstans runt 100C. Ser kabeln och tänker shit! Plockar bort kabeln från fläkten och försöker starta, men nada (man ser att prollefläkten snurrar ett varv, den får stöm någon millisekund). Skurvara ur kortet och bränner fingrarna på nytt. *det var jävulst varmt!* Kyler kortet på den inglasade balkongen till kortet är någonstans runt 5-15C (-13C på balkongen så det gick ändå ganska fort). Testar sätta in kortet i datorn men nada..

Testar sedan på nytt kortet i en annan burk som beter sig på exact samma sätt, får inte änns någon varningssignal, normalt får man ju några pip när det är grafikfel, men även i den gamla burken är det stendött. Finns det något man kan testa göra med ett sådant här kort? Eller är det fiskesänke som gäller?

Har i alla fall planer på att köpa mig ett 8800GT imorgon till nyburken men det hade ju inte skadat att få igång det gamla för att ha i "gammel" burken. Men det är väl rätt så kört antar jag. Kylaren zalman prylen, ska ju i alla fall gå att sätta på det nya kortet...

Visa signatur

Hustomte