Permalänk
Medlem

Fiskekvoter

Hörde nyss på radion att biologerna vill ha totalstopp på fiske men EU belsutade att minska kvoten med 8%. Sen snackade de med en fiskare som var upprör och sa att det bara betyder att han måste slänga tillbaka 8% mer fisk! Han tyckte de skulle fixa så han fick behålla den fisk han fångade. Jag blev helt konfunderad, varför fiskar de upp fisken och slänger i den igen? Vad är det jag har missat eller är de bara helt blåsta som fiskar fisk fast de vet att de har tillräckligt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Dom drar ju typ upp allt i något stort nät så sorterar dom bort allt skit sen ska det vägas, då tar dom bara tillåtet sen går det som blir över tillbaka.

Tycker det är synd att fisken håller på att försvinna, gillar att fiska själv men det man inte äter kastar man tillbaka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Dom drar ju typ upp allt i något stort nät så sorterar dom bort allt skit sen ska det vägas, då tar dom bara tillåtet sen går det som blir över tillbaka.

Tycker det är synd att fisken håller på att försvinna, gillar att fiska själv men det man inte äter kastar man tillbaka

Jo, men gäller inte en kvot över ett år? De lär ju inte fiska in en kvot på en omgång. Annars går det väl att mäta hur mycket man har i trålen genom att mäta hur mycket det drar i den?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

dom drar stora nät, sen rensar dom fiskarna som dom inte vill ha som mals ner till fiskmat för odlingar.

fiskare måste vara den dummaste sortes mäniskor, vägrar att tro att det blir mindre fisk fast dom får mindre och mindre fångst. verkar inte tänka längre änn 10min. dom gnäller på att det blir lite vinst dom dom måste fiska mindre man va fan har dom tänkt leva på när det inte finns nå fisk då?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
dom drar stora nät, sen rensar dom fiskarna som dom inte vill ha som mals ner till fiskmat för odlingar.

fiskare måste vara den dummaste sortes mäniskor, vägrar att tro att det blir mindre fisk fast dom får mindre och mindre fångst. verkar inte tänka längre änn 10min. dom gnäller på att det blir lite vinst dom dom måste fiska mindre man va fan har dom tänkt leva på när det inte finns nå fisk då?

Jo, men den fisken räknas ändå in i kvoten. Allt de tar med in lär vara del av kvoten så när de får för mycket kastar de tillbaka den i havet direkt. Fast den har ju redan hunnit dö så det är bara slöseri och byråkrati.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jo, men den fisken räknas ändå in i kvoten. Allt de tar med in lär vara del av kvoten så när de får för mycket kastar de tillbaka den i havet direkt. Fast den har ju redan hunnit dö så det är bara slöseri och byråkrati.

Nej? Fisken hinner knappast dö om man kastar ner den tillräckligt fort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof

fiskare måste vara den dummaste sortes mäniskor, vägrar att tro att det blir mindre fisk fast dom får mindre och mindre fångst. verkar inte tänka längre änn 10min. dom gnäller på att det blir lite vinst dom dom måste fiska mindre man va fan har dom tänkt leva på när det inte finns nå fisk då?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej? Fisken hinner knappast dö om man kastar ner den tillräckligt fort.

Vi snackar inte metspö här, vi snackar trål. Dessutom lär de bara kasta i extra fångst vilket de vet först när de har vägt den.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej? Fisken hinner knappast dö om man kastar ner den tillräckligt fort.

Har ingen erfarenhet av fiske men har du det? En del dör säkert, även om majoriteten kanske klarar sig. Sen kanske fiskarna får skador av syrebristen, så att de inte kan klara sig lika bra i fortsättningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
dom drar stora nät, sen rensar dom fiskarna som dom inte vill ha som mals ner till fiskmat för odlingar.

fiskare måste vara den dummaste sortes mäniskor, vägrar att tro att det blir mindre fisk fast dom får mindre och mindre fångst. verkar inte tänka längre änn 10min. dom gnäller på att det blir lite vinst dom dom måste fiska mindre man va fan har dom tänkt leva på när det inte finns nå fisk då?

Har också tänkt lite på det där faktiskt, myndigheterna i alla möjliga länder borde gå in och styra mer. Inte bara skjuta problemet framför sig.
Generellt sett lär fiskare inte vara alltför begåvade, men det är ju ett praktiskt yrke där man inte behöver så mycket hjärna för att klara sig.
Hehe, nej men inget ont om folk med praktiska yrken.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jo, men gäller inte en kvot över ett år? De lär ju inte fiska in en kvot på en omgång. Annars går det väl att mäta hur mycket man har i trålen genom att mäta hur mycket det drar i den?

Antagligen vill de sprida ut sina kostnader och vinster över året. Så för dem lönar det sig inte att dra upp hela årskvoten på en vända. Då sjunker priserna på fisken och de tjänar inte mer.

Det de inte förstår är att om varje båt gick ut och drog upp en fisk så skulle fiskpriserna bli skyhöga. Eller om fiske med trål förbjöds ett par år. Visst, vi skulle få leva i stort sett utan fisk, men fiskarna skulle kunna ta sin båt och åka ut och meta och tjäna storkovan på att sälja till lyxrestauranger.

Eller varför skulle de inte kunna få bidrag de år som trålfisket var förbjudet? Sure, norge skulle ju göra slut på hela sin statskassa bara på att försörja alla fiskarna men vafan, om det säkrar fiskens överlevnad så är det väl bara att bita ihop och ta det som en man?

Permalänk
Medlem

Något drastiskt måste ju ske. Så jag är inte helt emo tett totalt fiskeförbud. Trålar borde förbjudas. De förstör bottnar och allt när de far fram och fisken som de tar upp är praktiskt taget död så det de slänger tillbaka är minst typ 70% döda. Det är mycket föändring som behöver göras.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Antagligen vill de sprida ut sina kostnader och vinster över året. Så för dem lönar det sig inte att dra upp hela årskvoten på en vända. Då sjunker priserna på fisken och de tjänar inte mer.

Det de inte förstår är att om varje båt gick ut och drog upp en fisk så skulle fiskpriserna bli skyhöga. Eller om fiske med trål förbjöds ett par år. Visst, vi skulle få leva i stort sett utan fisk, men fiskarna skulle kunna ta sin båt och åka ut och meta och tjäna storkovan på att sälja till lyxrestauranger.

Eller varför skulle de inte kunna få bidrag de år som trålfisket var förbjudet? Sure, norge skulle ju göra slut på hela sin statskassa bara på att försörja alla fiskarna men vafan, om det säkrar fiskens överlevnad så är det väl bara att bita ihop och ta det som en man?

Men är det inte bara att åka färre vändor då istället så sprider de fortfarande ut det över hela året. De får väl komma överens med de andra fiskarna så inte alla åker ut samtidigt för att få ett relativt stabilt fiskpris. Hur svårt kan det vara? Känns som de skulle behöva gå en kurs i optimeringslära.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde skärpa kraven lite sen kan ju en del fiskare byta jobb...finns annat att göra här i livet än att utrota fisk.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa gånger då kompromisser är den bästa lösningen. Man ser till allas behov och alla får ge efter lite, men de flesta blir ändå nöjda med resultatet.

Sen finns det de gånger då ena sidan helt enkelt har fel. Då är kompromisser helt värdelösa. Det här är ett sånt exempel.

Antingen väljer man att utföra de åtgärder som krävs för att rädda torsken, eller så gör man inte det. Man kan inte kompromissa med ett ekosystem. Det man nu gjort är ingen kompromiss, det är ett aktivt val att utrota en fiskart för att gynna en liten yrkesgrupp på kort sikt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Havsbönderna är inte kloka, hoppas fisken tar slut snabbt så vi blir av med dom för gott...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Problemet ligger i att de delar på fiskebeståndet. Om en fiskare drar upp mindre fisk så ger det bara de andra fiskarna mer fisk att dra upp. Därför måste det finnas en begränsning i hur mycket de får dra upp.
Hade däremot varje fiskare haft sin egen sjö, så hade de heller inte haft något problem med att inte dra upp för många.

Så jag vill inte kalla fiskare dumma bara att en kommunistisk reglering, var och en drar upp efter sitt behov, inte heller fungerar för fiske. Tänk om liknande hade gjorts vid skogen, då hade vi inte haft någon skog kvar. Vid vanligt jakt, ja fan vilka väsen och ovänskap som finns på landsbygden enbart p.g.a. just detta. Nu är som tur är älgskjutningen statligt reglerad.
*edit*
Problemet är inte bara pengar utan att det bara inte går dela något med okända personer utan reglering. Se på jakt där många jägare skjuter först bort de bästa avelsdjuren vars kött är segt och smakar fan, likaså rensar rent på rävar som de inte får något betalt för. Iaf inte efter skjutning med hagel, som de brukar göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof

fiskare måste vara den dummaste sortes mäniskor, vägrar att tro att det blir mindre fisk fast dom får mindre och mindre fångst.

Desamma kan man säga om bilförare och chefer till stora industri företag. Dom släpper ut mer och mer koldioxi trots att man märker att varige sommar blir varmare och varmare.

Det som krävs är att göra en enorm förändring när det gäller vårt sätt att se på milijön.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0ddan
Desamma kan man säga om bilförare och chefer till stora industri företag. Dom släpper ut mer och mer koldioxi trots att man märker att varige sommar blir varmare och varmare.

Var fan var du i sommar? För i det avlånga land jag bor i var det riktigt pissigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Var fan var du i sommar? För i det avlånga land jag bor i var det riktigt pissigt.

Tja det var mer som ett exempel men det har bevisats att det blir varmare här på jorden och att koldioxi utsläppen är en bidragande faktor till detta.

Nu så är det så att denna tråd handlar om fiske och inte om vårat klimat. Men jag ville bara göra en liten jämförelse. Då många av våra politiker är väldigt korkade när det kommer till klimat frågor och blundar för problemen när så många andra ser förändringarna med enga ögon.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0ddan
Tja det var mer som ett exempel men det har bevisats att det blir varmare här på jorden och att koldioxi utsläppen är en bidragande faktor till detta.

Nu så är det så att denna tråd handlar om fiske och inte om vårat klimat. Men jag ville bara göra en liten jämförelse. Då många av våra politiker är väldigt korkade när det kommer till klimat frågor och blundar för problemen när så många andra ser förändringarna med enga ögon.

Jag hatar verkligen när folk ska försöka väva in klimatet i allt. Påvisa deras överlägsenhet på något sätt.
Dessutom var det ett riktigt dåligt exempel då temperaturen inte har stigit märkbart de senaste somrarna... Inte stigit alls i praktiska mått faktiskt!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Jag hatar verkligen när folk ska försöka väva in klimatet i allt. Påvisa deras överlägsenhet på något sätt.
Dessutom var det ett riktigt dåligt exempel då temperaturen inte har stigit märkbart de senaste somrarna... Inte stigit alls i praktiska mått faktiskt!

nej. iunte i vårat land. Men andra ställen. Dock har vårat klimat ändrats en del i vårat land, Vilket kan härldeas till det ändrade världsklimatet då vi får mer nedwerbörd och andra ställen får ännu mindre än tidigare.

Tjata inte på mig om några källar oför dätta får du leta efter jälv men det är ju inget jag hittar på iaf då jag har läst det ett antal gånger i olika dagstidningar och andra ställen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag tycker hobby fiske inte borde förbjudas, men samtidigt undrar man ju vart man ska köpa fisk sedan när man ska tillaga xD

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än att hålla med Ragganof. Fiskare runt östersjön som skriker av ilska när kvoterna minskas måste verkligen vara pantade om de inte förstår att gör de slut på fisken, gör de slut på sina yrken. Ibland tycker jag nästan synd om fiskare men då är det inte PGA att det mäktiga EU och politiker är på dem utan snarare för att de genom sina aktioner bevisar att innehållet bakom panbennet sedan länge flugit ut till förmån för en "Vacant Lot" skylt.

Sorgliga är att de lär fortsätta fiska på utan tanke på framtiden och de värsta besserwisserna lär smygmygla med kvoterna. 8% betyder knappt ett skvatt när fisken som slängs tillbaka är död. Vissa mer envetna länder lär bara fortsätta plocka upp. Den dagen östersjön är förlorad(Låt os hoppas det inte sker) som matkälla och fiskarna gråter vid sina båtar kommer jag bara hånskratta åt dem.

Permalänk
Medlem

Håll upp fiskandet i ett år eller två, alternativt fiska upp hela skiten en gång för alla.

Jag äter minimalt med fisk så det skulle inte drabba mej personligen, men jag tycker det vore oerhört tragiskt ur biologisk synpunkt att bli av med fisklivet i östersjön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men är det inte bara att åka färre vändor då istället så sprider de fortfarande ut det över hela året. De får väl komma överens med de andra fiskarna så inte alla åker ut samtidigt för att få ett relativt stabilt fiskpris. Hur svårt kan det vara? Känns som de skulle behöva gå en kurs i optimeringslära.

Du har aldrig träffat en fiskare va?

De jobbar inte bara med att fiska... det ÄR FISKARE! Det är ett yrke som alltid haft hög status, även om det är ett jävla skitgöra, en äkta FISKARE skulle inte nedlåta sig till att ha en annan syssla samtidigt. Han är ju FISKARE! Varför ska DU komma och säga till en FISKARE hur han ska sköta sitt jobb? Att vara FISKARE är heligt!

Ja... tyvärr tror en del FISKARE att de är gud och att världen böjer sig för hans vilja. Antar att det har med det faktum att de tar livet av tusentals fiskar varje dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Du har aldrig träffat en fiskare va?

De jobbar inte bara med att fiska... det ÄR FISKARE! Det är ett yrke som alltid haft hög status, även om det är ett jävla skitgöra, en äkta FISKARE skulle inte nedlåta sig till att ha en annan syssla samtidigt. Han är ju FISKARE! Varför ska DU komma och säga till en FISKARE hur han ska sköta sitt jobb? Att vara FISKARE är heligt!

Ja... tyvärr tror en del FISKARE att de är gud och att världen böjer sig för hans vilja. Antar att det har med det faktum att de tar livet av tusentals fiskar varje dag.

Då tycker man ju att de borde värna om sitt yrke lite mer istället för att fiska slut på fisken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Nåja, ett litet steg på vägen är ju att istället för torsk välja annan vitfisk som förvaltas förnuftigare, eller som åtminstone har lite större populationer kvar. Sej är ju gott, t.ex.

Det finns ju ett par fiskarter som det är lite synd att de håller på att försvinna, varav torsken ju är en. En annan är ålen, som är på väg att försvinna helt, och det med rasande fart.

Det behövs ju helt klart en generell attitydförändring, och det i synnerhet inom fiskeindustrin.

Givetvis är det ju även en fråga om huruvida vi ska kunna leva i samklang med naturen, eller bara betvinga naturen...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
nej. iunte i vårat land. Men andra ställen. Dock har vårat klimat ändrats en del i vårat land, Vilket kan härldeas till det ändrade världsklimatet då vi får mer nedwerbörd och andra ställen får ännu mindre än tidigare.

Tjata inte på mig om några källar oför dätta får du leta efter jälv men det är ju inget jag hittar på iaf då jag har läst det ett antal gånger i olika dagstidningar och andra ställen.

Aftonbladet är ingen bra källa. Temperaturen har kanske max stigit 0.5 grader under din livstid. Jag kan se hur du svettas. Alla blir så pretentiösa kring klimatet.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Aftonbladet är ingen bra källa. Temperaturen har kanske max stigit 0.5 grader under din livstid. Jag kan se hur du svettas. Alla blir så pretentiösa kring klimatet.

Det är inte så att jag bryr mig . Jag skulle tyvka att det hade varit jättespännande att se jordens undergång:P Men det kommer ju som du säger inte hända under min livstid. Men att temperaturen ändrats med 0.5 grader globalt på 201 år är ändå ganska mycket om du räknar den tid som jorden funnits. Det har ju inte ändrat sig så mycket förut. All denna olja som vi nu pumpar upp har ju inte funnits sen dinosaurietiden. eller innan det tillochmed.

Men hur mycket som skulle förändrats på jorden utan denna ökade koldioxidhalt kan man ju bara gissa på. Men att klimatet ändras på olika sätt på olika delar på jorden är ju gansla tydligt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Fiskarna tänker kanske på samma sätt som vissa gör när det gäller klimatet, att det inte kommer att försvinna under deras livstid eller att andelen fiskar som försvinner är knappt märkbar.

Vi måste ändra hela vårat sätt att se på saker och ting för att få en förändring. Eller så fiskar vi ut hela havet och får äta fisk som är framställd på stamceller eller något.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna