Partitionstorlek på systemdisk för Vista

Permalänk

Partitionstorlek på systemdisk för Vista

Hej,

Har beslutat att slänga in Vista i min kära burk och tänker då passa på att samtidigt formatera om hårddisken. Idag har jag en hårddisk på 127 GB på 1 partition. Har även en extern på 500 GB. Hur som haver tänker jag skapa en partition som systemdisk. Min hårddisk är så pass liten så jag gissar att ni håller med om att 2 partitioner räcker? Hur stor ska isåfall denna systemdisk vara? Räcker 20 GB kanske?

Tack på förhand!

/Pete

Permalänk
Medlem

Re: Partitionstorlek på systemdisk för Vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_Griffin
Hej,

Har beslutat att slänga in Vista i min kära burk och tänker då passa på att samtidigt formatera om hårddisken. Idag har jag en hårddisk på 127 GB på 1 partition. Har även en extern på 500 GB. Hur som haver tänker jag skapa en partition som systemdisk. Min hårddisk är så pass liten så jag gissar att ni håller med om att 2 partitioner räcker? Hur stor ska isåfall denna systemdisk vara? Räcker 20 GB kanske?

Tack på förhand!

/Pete

Ja, 20gb räcker. Men varför partionera?

Permalänk
Medlem

Jag började med 30 Gb, Vista tog ca 18-20 redan vid installationen innan jag hann ens ta in program.

Visserligen stängde jag av systemåterställning osv, men det hjälper inte.

Tycker att du skall köra minst 60 Gb. (Beror självklart på ifall du hade tänkt att installera alla program även på själva systemdiskens partion.

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan 40 och 50GiB skulle jag ha på en Vistapartition

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

18-20 GB, holy cow! Att det tar så mkt plats! Har du lagt in ultimate, det funderar nämligen jag på att välja...?

Jag har fått för mig att en systemdisk gör systemet stabilare och snabbare, går ju snabbare att defragmantera. Eller har jag fått detta om bakfoten? Och om det nu är så att jag har rätt, är det bäst att skapa en partition enbart för Vista och ha alla andra program/media på den andra partitionen alt , skapa en partition för Vista och alla program och ha den andra partitionen för medialagring (jag spelar knappt några datorspel alls ska tilläggas). Oj det sista blev kanske lite rörigt, det jag menar är vilket av följande alt som är bäst:

P1Vista P2 övriga prog och media

eller

P1 Vista och övriga prog P2 media

Permalänk
Medlem

Det finns ingen poäng i att lägga program och sådant på en separat partion (installerade sådana) de lägger ändå in filer i windowsmappen och i diverse andra mappar.

Jag förstår inte vad för syfte det skulle uppnå.

Lagring på en partion, installationer på den andra skulle jag föreslå.

Alternativ två skulle jag valt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Det finns ingen poäng i att lägga program och sådant på en separat partion (installerade sådana) de lägger ändå in filer i windowsmappen och i diverse andra mappar.

Jag förstår inte vad för syfte det skulle uppnå.

Lagring på en partion, installationer på den andra skulle jag föreslå.

Alternativ två skulle jag valt.

Jo, det låter mkt rimligt. Jag skapar en stor partition för Vista och programmen då så de får lekrum, jag har ju min externa för lagring hur som helst... Tack för alla svar!

Hej igen,

Ska nu formatera den andra partitionen i Vista. Vista vill veta "storlek på allokeringsenhet". 4096 byte är förvalt. Går att välja mellan standardstorlek samt olika specifika storlekar från 512 byte tom 64 kb. Jag har ingen aning om vad detta handlar om, någon som vet?

Tack åter igen på förhand!

/Pete

Permalänk

Storlek på allokeringsenhet?

Hej,

Jag ska formatera en partition i Vista. Nu till problemet; Vista vill veta "storlek på allokeringsenhet". 4096 byte är förvalt. Går att välja mellan "standardstorlek" samt olika specifika storlekar från 512 byte t.o.m. 64 kb. Jag har ingen aning om vad detta handlar om, någon som vet?

Tack på förhand!

/Pete

Permalänk
Medlem

Optimal storlek på allokeringsenheten (kluster) beror på diskstorlek och filstorlek. Alla filer upptar ett heltal kluster. D.v.s. avrundas till närmaste högre värde. Det gör att du i medeltal förlorar ett halvt kluster per fil (eller del av fragmenterad fil). Ju större kluster destu mera utrymme går förlorat. Antalet kluster, som kan finnas på disken begränsas av addreslängden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Bestämmer ur stora varje cluster blir. "sparbar enhet".

Tänk dig att du skall spara 100 liter vatten. Du kan välja att spara detta i 500st 200ml glas....eller 1000st 100ml glas.

Om du väljer stora cluster kommer det bli lite bättre prestanda (färre för disken att leta genom)...men du kommer förlora lite utrymme när de fylls på. (Varje fil måste börja på ett nytt kluster).
Om du väljer små kluster är det fler för disken att leta genom...men mindre "slack" (förlorat utrymme).

Numera är skillnaderna vid klusterstorlek marginell.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Optimal storlek på allokeringsenheten (kluster) beror på diskstorlek och filstorlek. Alla filer upptar ett heltal kluster. D.v.s. avrundas till närmaste högre värde. Det gör att du i medeltal förlorar ett halvt kluster per fil (eller del av fragmenterad fil). Ju större kluster destu mera utrymme går förlorat. Antalet kluster, som kan finnas på disken begränsas av addreslängden.

OK, det gäller att alltså att välja så lågt klustervärde som adresslängden tillåter. Hur kan man veta adresslängden då och således välja rätt värde? Den aktuella partitonen är 51,3 GB. Gör klusterstorleken en stor skillnad alltså; är sugen på att göra det lätt för mig själv och välja "standardstorlek", men det är kanske en dum idé? Jag formaterade den andra partitionen på hdd i samband med att jag installerade Vista, jag valde aldrig något värde då. Behöver alla partitioner på samma hdd ha samma värde?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Bestämmer ur stora varje cluster blir. "sparbar enhet".

Tänk dig att du skall spara 100 liter vatten. Du kan välja att spara detta i 500st 200ml glas....eller 1000st 100ml glas.

Om du väljer stora cluster kommer det bli lite bättre prestanda (färre för disken att leta genom)...men du kommer förlora lite utrymme när de fylls på. (Varje fil måste börja på ett nytt kluster).
Om du väljer små kluster är det fler för disken att leta genom...men mindre "slack" (förlorat utrymme).

Numera är skillnaderna vid klusterstorlek marginell.

Tack för svar. Jag ställde samma fråga i en tidigare tråd, startade denna i iver och onödan. Jag tänker fortsätta i den andra, ursprungliga tråden. Men jag uppskattar hur som helst ditt svar! Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan ha hur du vill på olika diskar.
Olika filsystem klarar olika många kluster. Du behöver inte oroa dig för att du skulle göra fel. NTFS klarar en enorm mängd.
Mest en fråga om prestanda vs. förlorat utrymme (slack).

Skillnaden för normalanvändare är marginell.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

Permalänk

Lånar tråden lite:

Jag tänkte testa vista på min andra disk, men där är första partitionen (C) bara på 10 gb. Tänkte istället installera på andra partitionen (D) som är på 50 gb. Funkar detta? Jag har då samtidigt kvar min XP-install på min "systemdisk" som har 4 partitioner.

Jag vill alltså ha XP kvar på C (disk 1) men också installera Vista på D på disk2
????

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Du kan ha hur du vill på olika diskar.
Olika filsystem klarar olika många kluster. Du behöver inte oroa dig för att du skulle göra fel. NTFS klarar en enorm mängd.
Mest en fråga om prestanda vs. förlorat utrymme (slack).

Skillnaden för normalanvändare är marginell.

Tack ännu en gång för din hjälp JD! Schyst namn har du oxå!

Permalänk

Jag har en partition på 45,5 GB och har knappt 10 GB kvar. Har installerat nödvändiga program för mig (tex Office-paket, Visual Studio, Adobe-suiter mfl).

Har inga spel alls installerade på systemdisken men för min egen del tycker jag att ca 80 GB vore bättre för en systemdisk, allt för att vara på den säkra sidan.

Nästa disk jag köper som ska vara min systemdisk kommer att vara 80-160 GB.

Permalänk

Jo 80-160 GB låter inte så tokigt. Jag har för tillfället 100GB som systemdisk men jag funderar på att utöka den. Jag har använt runt 30 GB och har inte lagt in så många program utöver virusprogram och lite andra smågrejer. Jag tänker avvakta och se hur stor disken blir innan jag formaterar den andra partitionen.

Permalänk

min vista disk är fylld med 29.7gb änså länge. då har jag inge spel instalerade än o Formaterad dator för en väcka sen. Para lite progg o sånt instaleratt.. Så minst 60gigg ska du ha om du bara vill ha nått spel instaleratt annars kör med hela din 120gigg. Gör jag nu i bärbara datorn.

Min dator brukar ligga på runt 80gigg med spel o allt jag vill ha instaleratt. Så det är väll hur mycke spel du vill ha i den som avgör. Spelen är ganska stora idag.

Permalänk
Medlem

Poägen med att partitonera är rätt uppenbar om man vet hur en disk fungerar.

En disk börjarlägst utifrån och arbetar sig in. Raka motsatta till en cd skriva tex. Som en del vet brukar ju cd skivor vara snabbare lägst uta lltså i slutet på dom. det beror på att pereferi hastigheten ökar och det är ju fler kluster pär varv ju lägre ut man kommer. Eftersom en disk arbetar raka motsatta vägen så är disken snabbare i början än mot slutet och däför den blir seg i slutet när den börjarbli full.

Så partitonera en partiton för OS i början på disken och en eller flera för program och lagring efteråt är ur prestanda synpugt et smart val. OS partiton först sedan ett för applikationer och sisst lagring om det behövs.

Sedan att windows apps lägger in saker i windows partitonen är ju en sak men det är ju oftast bara en liten del av programet och det får man leva med.

Sedan partitonerar man inte men installerar windwos på en tom disk så visst hammnar OS:Et först men allteftersom disken blir deframenterad så sprids ju deverse filer ut över disken. Man begränsar ju spridnigen genom att partitonera disken.

Så i min mening ganska korkat å INTE partitonera disken specielt i dag med så stora diskar.

För vista bör man ha 40G i alla fall ultimate tar ca 18Gb installerat.

Permalänk

Gillar man att hålla på med datorn o Har en del instaleratt samt spelar en 6-7spel .m.m Så ha 80gigg till Vista. Min rekomendation Då kommer det även finnas en 15-20gigg kvar för annat i partitionenn.

Permalänk
Medlem

Ja asså - använd endast systempartitionen till systeminstallationer, då borde 25-30GB räcka.

Resten såsom spel, mp3, video etc lägger du i separata partitioner, gärna på en annan disk.

Permalänk

Ingen som har nåt svar på min korta fråga några poster upp?

"Jag vill alltså ha XP kvar på C (disk 1) men också installera Vista på D på disk2
????"

Vad tror ni? (eller vet)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Jookeer:
1. Jag väljer alltså min andra disk som "first boot device"
2. Jag mosar i DVDn och installerar som vanligt, och väljer då partitionen på disk2 (jag kan nog merga 2 tomma partitioner på den så att det blir en stor tom först)
3. Jag har installerat vista. Vid uppstart kommer jag att få en bootmeny som låter mig antingen starta vista på disk 2 eller XP på disk 1??

Stämmer detta? Jag vill bara kunna testa vista lite men samtidigt ha kvar XP.

Tacksam för Er hjälp

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tackar för det snabba svaret!

Låter som en plan det där. Dock verkar du inte gilla Vista något vidare....

Du menar att när jag inte vill ha kvar vista, så tar jag bort bootmenyn med det där programmet, och formaterar sedan disken i windows, eller?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Jepp.

Är väl inge större fel på Vista men jag tycker det är för mycket misch-masch, uberbloatat.

Vista behandlar användaren som om han aldrig vet vad han håller på med, varnar för det ena efter det andra. Är kanske bra för moster Agda och n000bisar men inte för oss andra.

Men, prova kan man ju alltid, för att bilda sig en egen uppfattning...