Sapphire släpper Radeon HD 3850 för AGP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

det kortet har legat skit länge så nu, får se vad det kostar när det väll komer

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Är väll inte fel att den som har ett AGP kort som pajar kan köpa ett liknande?
Bra för dom som lagar burkar med.
Tror inte att familjerna i Sverige skrotat sina "hem pc".

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

sen är det väll smidigare för it cafer som sitter med agp, betydligt billigare än o köppa nyt system för dom

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Kul att det här kom till AGP. Men förhoppningsvis det sista. Efter det här måste agp dö ut.

Permalänk

Det kan nog bli en sådan till min äldre burk.
Väntar till jag sett lite tester, priser och så.
Jag märkte iallafall skillnad då jag bytte från 800XT till 1950Pro...

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

känner många lite mer åt svensson hållet som har kvar agp, finns ju datorer som är ganska bra trots agp korten, tex socket 939 mobos med agp.

min bror har ett gammalt mobo med en 939 cpu och han behöver verkligen ett nytt agp kort då han sitter på ett 6600gt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det är vi konsumenter (marknaden) som bestämmer om vi vill ha kvar agp grafikkort eller ej, så länge det finns tillräckligt efterfrågan så det blir lönsamt att tillverka så kommer någon tillverkare troligen att göra det också.

För de som redan har gått över till pci-express så gör detta inget. Jag själv skulle dock aldrig betala mer än 500kr för ett nytt agpgrafikkort, då processorn oftast är den största flaskhalsen.
-Vill jag spela får jag ju en halv Wii för kostnaden av detta nämnda kort.
Annars tror jag AGP grafikkort snart kommer försvinna medans pci grafikkorten finns kvar, då kan de med äldre grafikkort köpa en sådan. Likaså kan vissa professionella användare enkelt och billigt köra med fler än 2 skärmar på en ny dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

pci graffen ärju dyrare

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Ja många är svindyra p.g.a. liten marknad, men det finns allt billiga kvar. Fördelen med att köpa ett nytt grafikkort mot ett äldre beg är att man förhoppningsvis slipper problem med drivrutiner till nya os som vista.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
hade s478 för några dar sen, dam viken skilnad det vart i spel, något segare i windows men det viste jag redan innan jag bytte, amd is slow

Vad har du för problem i med operativ systemets prestanda? Det måste finnas någon orsak till slöheten, eftersom t o m en Pentium EE 3,8GHz hävdar sig i ytterst få benchmarks (Intel processorer brukar t ex vara bra i Lame kodning). Beskriv gärna problemen för du har definitivt utrymme för förbättringar? Den enda möjligheten jag skulle kunna se är:
- sämre konfigurerat operativ system
- krångel med några drivrutiner
- hårddiskarna kör i PIO mode
- eller något dylikt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Är väll inte fel att den som har ett AGP kort som pajar kan köpa ett liknande?
Bra för dom som lagar burkar med.
Tror inte att familjerna i Sverige skrotat sina "hem pc".

Har för mig att medelsnittsdatorn används i 2 år sedan skrotas den, tyvärr väldigt ofta onödigt och dåligt för miljön. Tänker lite på min styvfaders/mammas dator, en Fujitsu Siemens Scaleo på 1 GHz. Den datorn var jättehightech när den kom, nu känns den bara väldigt slö i XP. Dessutom håller fläktar och hdd på att skära ihop. Inte mycket att hålla på uppgradera och serva då en surfdator idag går på ca 2000-3000 kronor. Men samtidigt kan det börja krypa i fingrarna på mig, vill fixa till den åt dem men det lär inte hända.

Permalänk
Avstängd

Samma visa varje gång, känns det inte pinsamt för alla dom som dödförklarar AGP-gränssnittet vareviga gång det släpps ett nytt AGP grafikkort?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Vesa Local Bus, de var fräna grejer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vad har du för problem i med operativ systemets prestanda? Det måste finnas någon orsak till slöheten, eftersom t o m en Pentium EE 3,8GHz hävdar sig i ytterst få benchmarks (Intel processorer brukar t ex vara bra i Lame kodning). Beskriv gärna problemen för du har definitivt utrymme för förbättringar? Den enda möjligheten jag skulle kunna se är:
- sämre konfigurerat operativ system
- krångel med några drivrutiner
- hårddiskarna kör i PIO mode
- eller något dylikt

har inga problem, inget krångel, bara att amdn är slöare i windows, är inget fel amd är slöare i windows, inget mer med det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Nej du kalle, något måste vara fel då. Jag har haft både och själv. Min 4400+ var betydligt snabbare.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

lustig att min 4400, min brors 4400, en polares 4200 en annan polares 4800 o en halv polares 5200 är slöare. säger inte det nåt tro?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
lustig att min 4400, min brors 4400, en polares 4200 en annan polares 4800 o en halv polares 5200 är slöare. säger inte det nåt tro?

Kanske har något att göra med fenomet "skit bakom spakarna" , har märkt själv att det ofta kvittar vad det är för processor när datorn inte sköts i övrigt.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

ifs, men då datorn är snabare i övrigt så tror jag inte nåt är fel

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Samma visa varje gång, känns det inte pinsamt för alla dom som dödförklarar AGP-gränssnittet vareviga gång det släpps ett nytt AGP grafikkort?

Instämmer, gissar att de glömmer/inte vet att vi i Sverige ligger långt framme när det gäller ny hårdvara/teknik.
Agp är fortfarande stort ute i världen, varför skulle det inte släppas ny och bra hårdvara till dessa system ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allvetarN2
40%? är det en uppskattning som du själv gjorde?

Personligen tycker jag bara detta är ett steg i fel riktning. Ska vi börja sälja cdläsare utan dvd, eller disketstationer, bandstationer, modem, etc? Nej förfram nyteknik istället för utfasade dåliga system.

'

Mycket dålig jämförelse. Bara för at du har en agp-port istället för en pciX så betyder det ju inte att du inte kan göra vssa saker med din dator. Det är det ju med DVD kontra enbart cdromläsare.

Det finns nog ngra som detta kortet faktiskt gynnar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jag tycker det är roligt när dom släpper nya agp grafikkort! det är ju väldigt bra då en vanlig svensson kanske sitter på sin socket 939 "värsting" dator när den kom. kanske en 4800+ x2 t.ex och 2 gb pc3200 minnen och geforce 6600. nog fan är det vettigt att uppgradera en sådan burk?!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Länge leve AGP, som så många tidigare sagt.. det finns folk som dessa kort passar alldeles utmärkt för, dvs alla som sitter med en 939 X2 AGP eller dylikt..

Den dör inte ännu och så som det nu ser ut så har ATI prestanda toppen på AGP, vet inte om nvidia har något senare än 7950GT, vilket oxå är ett väldigt bra agp kort..

peace

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Optron 165, 4x512Mb DDR och ett 6800GT.
Skulle jag uppgradera med AGP graffe hamnar jag under 2k. Ska jag köpa Core 2 Duo, Moderkort, 2048MB DDR2 och PCI-Express hamnar jag över 6k (om jag köper prestanda, det känns ovärt att köpa budget när man väl byter upp sig). Jag tycker det är löjligt att tvinga folk pumpa ut massa pengar, slösa på energi/resurser och samtidigt slänga fullt god fungerande hårdvara för att få (viss) prestandaökning när det finns lösningar som denna.

Vissa kanske inte fattar att det finns en ekonomisk bit bakom när det handlar om uppgradering av datorn. Visst har jag jobb, men det är inte någon direktörslön och när jag var yngre var det långt ifrån "pappa betalar". Ekonomin väger tyngre än hur "prestandaintresserad" jag är och nu vill jag hellre lägga mina slantar på TV mm till lägenheten än en ny dator.

Nej, jag använder hellre mitt tre(3!) år gamla system (har uppgraderat CPUn) ett tag till. När jag byter vill jag ha fullt fungerande DX10 (fler spel), (bättre) fungerande Vista med fler användarmöjligheter (stänga av onödiga funktioner - hellre funktionellt än flashigt) och allra helst någon DX 10 konvertering till XP.

Varför ska man ha en "top notch" dator? Jo, för att spela! (Eller video/3D.) Och med de spelen jag spelar nu hänger mitt system med, men de hade varit trevligt med bättre flyt och fler FPS. Alltså kan ett HD 3850 AGP vara ett bra alternativ för mig. Brorsan får mitt 6800 GT --> morsan och farsan får hans 9800 Pro. Kanske är idé att byta till 2x1024 DDR med, för lägre fördröjning och högre klockvänlighet. (Minna 512-stickor går givetvis till familjen).

Ni som fortfarande tycker att jag är efterbliven och att t.ex:
* Om man nu är prestandaintresserad så sitter man väl inte på AGP-grejer?
* Död åt AGP
* förfram nyteknik istället för utfasade dåliga system.
får gärna utveckla och förklara detta för mig.
En bra debattör förkastar inte oliktänkande, de vinner över dem eller åtminstone får dem att förstå andra pesrpektiv. För er kan jag förstå hur ni resonerar, men vad är bästa lösningen för mig och andra i liknade situation?

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Jag tippar att för dom flesta så är det minst lika mycket en fråga om att
dom inte tekniskt klarar en större uppgradering eller att föra över alla email, dokument osv till en ny dator. Dom har kanske inte XP+office skivor utan bara
en recovery CD till hempcn osv.
Därför får datorn gå tills den går sönder eller krashar av virus/spyware.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Jag sitter med en Optron 165, 4x512Mb DDR och ett 6800GT.
Skulle jag uppgradera med AGP graffe hamnar jag under 2k. Ska jag köpa Core 2 Duo, Moderkort, 2048MB DDR2 och PCI-Express hamnar jag över 6k (om jag köper prestanda, det känns ovärt att köpa budget när man väl byter upp sig). Jag tycker det är löjligt att tvinga folk pumpa ut massa pengar, slösa på energi/resurser och samtidigt slänga fullt god fungerande hårdvara för att få (viss) prestandaökning när det finns lösningar som denna.

Vissa kanske inte fattar att det finns en ekonomisk bit bakom när det handlar om uppgradering av datorn. Visst har jag jobb, men det är inte någon direktörslön och när jag var yngre var det långt ifrån "pappa betalar". Ekonomin väger tyngre än hur "prestandaintresserad" jag är och nu vill jag hellre lägga mina slantar på TV mm till lägenheten än en ny dator.

Nej, jag använder hellre mitt tre(3!) år gamla system (har uppgraderat CPUn) ett tag till. När jag byter vill jag ha fullt fungerande DX10 (fler spel), (bättre) fungerande Vista med fler användarmöjligheter (stänga av onödiga funktioner - hellre funktionellt än flashigt) och allra helst någon DX 10 konvertering till XP.

Varför ska man ha en "top notch" dator? Jo, för att spela! (Eller video/3D.) Och med de spelen jag spelar nu hänger mitt system med, men de hade varit trevligt med bättre flyt och fler FPS. Alltså kan ett HD 3850 AGP vara ett bra alternativ för mig. Brorsan får mitt 6800 GT --> morsan och farsan får hans 9800 Pro. Kanske är idé att byta till 2x1024 DDR med, för lägre fördröjning och högre klockvänlighet. (Minna 512-stickor går givetvis till familjen).

Ni som fortfarande tycker att jag är efterbliven och att t.ex:
* Om man nu är prestandaintresserad så sitter man väl inte på AGP-grejer?
* Död åt AGP
* förfram nyteknik istället för utfasade dåliga system.
får gärna utveckla och förklara detta för mig.
En bra debattör förkastar inte oliktänkande, de vinner över dem eller åtminstone får dem att förstå andra pesrpektiv. För er kan jag förstå hur ni resonerar, men vad är bästa lösningen för mig och andra i liknade situation?

Ett mycket intelligent och tankvärt inlägg.

Visst är din Opteron fortfarande en bra prolle, speciellt om du klockat den.
Jag hade oxå valt AGP kort, istället för nytt system om jag varit i din sits.

Verkar som om en del i denna tråden är smågossar som enbart värderar ett system efter dess förmåga att hantera de senaste spelen och ropar på pappa när det är dax för födelsedag/julklapp.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Nån som vet när detta börjar säljas? Känns som mitt x850xt är flaskhalsen i mitt system......
Byter jag till detta står sig nog burken nått år till
Eller är det någon som har tips på nått kort som passar resten i min burk?

EDIT: Nu börjar det dyka upp lite här å där för drygat 1800kr
men kylningen ser seriösare ut på powercolors variant.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

HD 3850 512MB GDDR3, AGP8X

http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10412

Sapphire Radeon HD 3850 512MB GDDR3, AGP8X, 2xDVI/HDCP, Lite-Retail
http://www.sapphiretech.com/us/produ...gpid=211&grp=2
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346359
Lagerstatus: Inte i lager. 33 st. 2008-02-26 (Bekräftad)

PowerColor Radeon HD 3850 "PCS" 512MB, GDDR3, AGP8X, 2xDVI/HDMI/HDCP
http://www.powercolor.com/Global/pro...ProductID=1730
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344434

Lagerstatus: Inte i lager. 24 st. 2008-03-01 (Preliminärt)
De har skjutt upp ca 3 gånger i vår , datum.

Jag funder också på att köppa nytt agp grafikort .
Det bilr biligare att köppa ett nytt agp grafikort
Än att bytta ut moderkort ram cpu

Alltså komer det flera grafikort tillverka
som kommer att släppa liknada grafikort inom HD 3850 agp i år ?

Är det sista av agp grafikort som vi komer att se ?

Ja undra om nån som tro man komer göra bättre och bättre agp grafikorten ?
Och forsätt lägga in pengar för ta fram nya agp grafikort ?

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk

jag bytte mobo istälet, gick på 1700 för mobo o 3850 pci-e
kostar inte så mkt o göra ett kort till agp, läger igentligen bara till rialto chipet som gör om signalerna så det funkar på agp

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Bumpar tråden eftersom jag står i köptankar. Läste dock på Dustin att det verkar vara problem med att få kortet att fungera bra troligen pg av dåliga drivrutiner. Ligger det någon sanning i det?