Överklockning av Phenom 9600 Black Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
I dagsläget så spelar dem extra hundralapparna för q6600 i jämförelse med 9500 väldigt liten roll eftersom q6600 trots allt är så pass mycket bättre än 9500.

Vi får se hur det blir i framtiden men jag tycker då inte att 9500 är prisvärd idag.

Tycker inte 9500 är prisvärd heller, inte det jag påstod... det jag menade var
att BE skulle vara mer prisvärd om den också gick ned till det priset:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Tycker inte 9500 är prisvärd heller, inte det jag påstod... det jag menade var
att BE skulle vara mer prisvärd om den också gick ned till det priset:)

Då förstår jag :). Håller även med dig i att BE skulle bli prisvärd ifall den gick ner till det priset. Men ifall den gjorde det skulle förmodligen intel dra ner priset på q6600 till ungefär samma summa.

Dem nya penryn kommer som sagt första kvartalet 08 vilket kommer göra så att q6600 går ner i pris eftersom q9300 kommer då (tror jag iaf).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att Phenom är prisvärd, men tyvärr är Asus version av Phenomkompatibelt BIOS forfarande för dåligt så jag får vänta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
den funkar på en k9n platta... men dock så får du inte hypertrading 3 på den.. utan gammla hypertradig 2 ...

HyperTransport

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Intel och Ati ska det vara just nu tycker jag. Kan såklart bli ändring på det om AMD får till allt som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Intel och Ati ska det vara just nu tycker jag. Kan såklart bli ändring på det om AMD får till allt som det ska.

Det kommer nya revisioner till våren, tillsammans med Phenom 9900, så tills dess kommer vi se en del uppdateringar gällandes de vitala delarna som skadar Phenom, dvs. möjligen viss FSB-hantering och L3 'ghostning' som man hört en del om. Tidiga tester av 9900 visar ändå att den står sig bra mot Q6700, men då är 9900 ganska dyr den också.

Permalänk

Man ska inte underskatta värdet av att sitta på den billigaste instegsquaden eller triss som snart släpps. För många blir antalet kärnor enklare att tänka prestanda kring än Mhz. Tror det säljer.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Intel och Ati ska det vara just nu tycker jag. Kan såklart bli ändring på det om AMD får till allt som det ska.

Det där med ATi får du nog motivera... Nvidia är en anning bättre på alla fronter förutom lågprissegmentet mellan 500-1500kr

Permalänk
Avstängd

Jag läste om detta moderkortet Asus M3A32-MVP DLX/WIFI, AMD 790FX som komplett fått in, där står det att kortet har support för Phenom FX. När släpps den processorn?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det där med ATi får du nog motivera... Nvidia är en anning bättre på alla fronter förutom lågprissegmentet mellan 500-1500kr

Ja, motivera!
Vad det här forumet saknar är ännu en tråd som urartar i ett meningslöst ATI versus Nvidia bankande...
Fast föresten när jag tänker efter, saknar inte forumet sådana trådar, det är nog bättre att strunta i hela saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Överklockade de kärnorna individuellt nu, eller hela processorn, om det var hela processorn så var ju resultaten de fick förmodligen begränsade av den långsammaste kärnan!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Iom att processormultipeln av Phenom 9500 är låst till 11 så blir moderkortet förmodligen den begränsande faktorn. Enligt uppgifter jag sett är ca 240 MHz en gräns för de bästa moderkorten i dagsläget; 11 * 240 = 2640 MHz. Phenom 9500 borde enkelt uppnå den hastigheten. Dessutom kan man använda riktigt billiga DDR2-minnen. När moderkorten och BIOS mognar så bir processorn den begränsande faktorn, men oas sjunker CPU-priserna då och man köper en snabbare Phenom med högre multipel.

Om vi bortser från de som enbart byter ut processorn i sin nuvarande dator, så är det bättre att jämföra totalpriset för Moderkort+CPU+RAM. Om man inte nöjer sig med integrerad grafik så bör man även inkludera grafiklösningen för att inte riskera att hamna i en jämförelse mellan äpplen med päron.

AMD:s snart kommande fattigmanscrossfire ritar om kartan för budgetdatorer. RS740-moderkort + grafikkort för några hundralappar + AMD64 eller Phenom med adekvat överklockning är mycket svårslaget för sitt pris.

När jag var "hardcore gamer" så var grafikkortet ofta den begransände faktorn i spel. Dagens platta monitorer kör man helst med rekommenderad upplösning och därför blir grafikkortet fortfarande en vanlig flaskhals. Platta monitorer ritar om bilden 60 gånger per sekund så om minimum fps inte understiger 60 spelar det ingen roll hur snabb CPU:n är.

Om man däremot är en äkta hardcore överklockare så väljer man en Black Edition eller FX CPU från AMD, eller en "Extreme" CPU från Intel. Jag har hört att Intel låser upp processormultipeln i "Extreme"-modeller. Finns det förresten någon som äger en sådan och kan bekräfta detta? Ingengörsexemplar räknas inte eftersom de inte finns till salu.

Mitrix: Du har helt rätt. Jag tror dessutom att överklockning av nordbryggan och HyperTransportlänken kommer att ge betydande prestandaökningar. Riktig överklockning av Phenom är fortfarande ett oskrivet blad.

Det börjar redan klia i fingrarna...Hare/PeSi

Permalänk

hej
om man nu sitter på en server så är ju phenom helt klart intressant!:O
Men jag tänkte på om det inte går att överklocka endast "en" processorkärna och underklocka de andra "tre" om man har en black Edition. typ såhär:
kärna0: 1ghz
kärna1: 1ghz
kärna2: 1ghz
kärna3: 3ghz

För de flesta krävande program som jag känner till / använder, använder inte mer än 1 kärna. Så detta borde också ha en positiv inverkan på effekten?:)
mvh Andreas

Permalänk

Intels extreme modeller har upplåst multipel ja....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det där med ATi får du nog motivera... Nvidia är en anning bättre på alla fronter förutom lågprissegmentet mellan 500-1500kr

Kan ju vända på det, ATi är bäst på allt, förutom Highend kort. Och där är det bara prestandamässigt nVidia är bättre, prestanda är ju inte allt. AMD/ATI är dessutom överlägset på moderkort och integrerad grafik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öbo512
hej
om man nu sitter på en server så är ju phenom helt klart intressant!:O
Men jag tänkte på om det inte går att överklocka endast "en" processorkärna och underklocka de andra "tre" om man har en black Edition. typ såhär:
kärna0: 1ghz
kärna1: 1ghz
kärna2: 1ghz
kärna3: 3ghz

För de flesta krävande program som jag känner till / använder, använder inte mer än 1 kärna. Så detta borde också ha en positiv inverkan på effekten?:)
mvh Andreas

Det ska gå, men jag vet inte hur. Kan vara så att det bara går med AMD Overdrive. Och eventuellt tillåts man kanske bara ändra det om man har 790X eller 790FX, inte säkert man får det på 770 med andra ord. Men jag spekulerar ju bara.

Permalänk
Medlem

kommer snart testas då jag köpt mina saker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Men varför inte bara sälja den med upplåst multiplikator? Jag menar, klockar man antar jag att man vet vad man gör, och gör man det inte, så... gör man det inte. Vad kan hända lixom, om en svensson får tag på en med upplåst multiplikator och får för sig att öka prestandan? Inte mkt mer än utan den...

Bra iaf att resultatet blev som det blev!

Varför AMD inte säljer bara Black Editions med upplåst multiplier beror ju på att dessa har "handplockade" kärnor. Alltså kärnor som dom antagligen benchat och som lovar bättre klockning. Allt handlar om att tjäna pengar, och AMD löser de trots allt smart, och säljer sen dom lite sämre kärnorna till vanliga "svenssons" som ändå inte ska klocka. Lika dant löser dom det ifall en kärna skulle visa sig vara defekt, då avaktiveras den och processorn säljs som en 3 kärnig:) Detta kan inte Intel göra med sina 4 kärniga som är "ihoplöddade dualcores", så ska jag vara ärlig så tror jag AMD kommer nå till fler målgrupper i slutändan. Intel har blivit alldeles för prestanda galna, om dom nu inte har nått ess i ärmen såklart:P

Men med lite prissänkning från AMDs sida så är de ju helt klart en prisvärd processor, om man nu inte har tänkt att klocka som en toking:D Det är ju trots allt en BRA processor även om Intel har bättre vilket folk inte verkar förstå. Den ända avgörande faktorn tycker jag själv är vilket moderkort man sitter på. Har man Intels sockel så kör man på Intel, har man AMDs så kör man på AMD helt enkelt. Nu måste dom bara få Phenom prollarna under 2000:- sträcket.

Och btw, jag är ingen AMD Fanboy för den som nu trodde de, jag säger bara vad som är bäst för våra plånböcker, för om Intel får för stort övertag, då jädrar ska ni få se på ännu dyrare prollar än va dom redan har, så STÖD AMD!:P Haha...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Alla säger att Intel tar lätt AMD men vad nästan inga vet är att Intels Quad core är inte "riktiga Quad cores egentligen. Asså visst dom har fyra kärnor men dom har liksom bara satt ihop 2 st 2 kärniga så när ni gör någonting som tar in i h-e mycket på processorn (det är då det märks) så delar datorn ut dubbelt så mycket som den borde. Detta är inte på en AMD Phenom!!!

PS. Du har så rätt helmesjoe......

Visa signatur

Phenom 9500 | Asus Crosshair | Asus 8800GT | Zalman 9700 | 320 GB HD | 2x Writemaster DVD Brännare | 500 W nätagg | Apevia X-Jupiter JR

Permalänk
Medlem

I grunden är Intels Quad också Quad, bara inte "Native" Quad. Konsumenten blir nog inte ledsen för att ens processor inte är fyra totalt oberoende kärnor, förutom möjligen serveranvändare. Själv tycker jag AMD:s iniativ är kanon, men de kunde nästan ha kört på Intels "fusk" som en start och byggt nytt efteråt - men de har ju inga konkreta X2:or att limma ihop heller, dessa är med marginal passé för målgruppen som Quad riktar sig mot, där två gamla 4000+ processorer inte är riktigt så fantastiskt alla gånger. Detta som ett exempel, de har ju 65nm-maskiner sedan ett tag men ingen innehåller tillräckligt potent teknik men presterar väldigt bra för pengarna.

Se över din text en extra gång innan du post:ar, datorftw. Du missade helt att placera citattecken där de faktiskt ska vara för att faktiskt skapa ett citat och inte bara ett tecken mitt ute i ingenstans.