Kan Firefox och Internet Explorer dela på samma resurser?

Permalänk

Kan Firefox och Internet Explorer dela på samma resurser?

Hej!
Efter att jag hade installerat Windows Vista på datorn så tänkte jag testa den nya versionen av Internet Explorer, så jag bestämde mig för att köra med bara den som webbläsare ett tag. Nu har jag även installerat Firefox 2.x och när jag besöker en webbsida som kräver att Flash player är installerat för att ett visst innehåll ska visas så visas inte denna del av webbsidan. Men jag har installerat Flash player en gång redan när jag använde Internet Explorer. Varför måste jag installera den på nytt? Vet inte Firefox om var Flash player är installerat så att den inte känner igen den när man installerar Firefox?

Nu har jag följt Firefox anvisningar och installerat Flash player. Så här ser det ut nu i Program och funktioner på Windows Vista:

För bättre bild se här.

Som ni kan se så heter de inte riktigt samma sak. Adobe Flash Player ActiveX har jag installerat i samband med Internet Explorer. Den som det står "plugin" på är den som jag installerade nu med Firefox. Vad är skillnaden?

Varför kan inte Firefox och Internet Explorer samsas om samma programtillägg? Varför kan de inte dela på samma resurser? Det blir bara klottrigt och tar onödigt utrymme. Finns det något jag skulle kunna göra för att få dem att dela på samma plugin eller är det omöjligt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Nej.
Fråga Adobe? Troligen för att IE och FF är för olika. Flash för FF fungerar också för Opera om man har det installerat.

Permalänk

"ActiveX is a system unique to Internet Explorer, all other browsers use NPAPI plugins.

NPAPI and ActiveX serve similar purposes but are completely different and completely incompatible. IE used to support plugins but dropped it in v5.5 I think.

There was a 3rd party plugin that added partial ActiveX support to Firefox, but the most recent version was only for Firefox 1.5. Firefox cannot get official ActiveX support because ActiveX is Windows-only and Firefox is cross-platform."

Man behöver nog inte säga mer än så, det förklarar allt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Att det är två poster i listan på lägg till och ta bort program kan jag tänka mig är det som stör dig. Utrymmet Flash tar med båda versionerna kan jag inte tänka mig ligger på särskilt mycket över 5 meg då båda filerna man laddar ner för active x och mozilla är på 1.5 meg styck.

Om det stör dig att det är två olika poster, för två olika program (för det är faktiskt två olika, vi kan vända på det, skulle du vilja ha skit för mozilla installerat om du kör internet explorer, eller tvärtom?) så kan du använda dig av något program som gör att man kan plocka bort poster från den listan.

Annars är mitt tips att helt enkelt låta det vara så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Att det är två poster i listan på lägg till och ta bort program kan jag tänka mig är det som stör dig. Utrymmet Flash tar med båda versionerna kan jag inte tänka mig ligger på särskilt mycket över 5 meg då båda filerna man laddar ner för active x och mozilla är på 1.5 meg styck.

Om det stör dig att det är två olika poster, för två olika program (för det är faktiskt två olika, vi kan vända på det, skulle du vilja ha skit för mozilla installerat om du kör internet explorer, eller tvärtom?) så kan du använda dig av något program som gör att man kan plocka bort poster från den listan.

Annars är mitt tips att helt enkelt låta det vara så.

Det är delvis så som du säger att det är två poster i "Lägg till/ta bort program" (Program och funktioner) som stör mig. Men det är också det faktum att två behövs och tar upp diskutrymme i onödan. Nu vet jag inte om det läggs till några nya registernycklar i registret när man installerar det här, men det skulle också kunna vara en sak som klottrar ner systemet, medför konflikter i registret eventuellt och tar ännu mer diskutrymme då. Men sedan hur mycket diskutrymme vi snackar om här är ovidkommande om det är onödigt. Sedan spelar det ingen roll om det är 16 B eller 15 MB, det är fortfarande onödigt så det har inget med saken att göra hur mycket utrymme det är.

Lägg där till att man kanske har 20 andra liknande små, egentligen inte så viktiga hjälpprogram. Om alla är 1,5 meg var så blir det 30 MB. Jag ser hellre till att lagra 6 mp3 låtar (5MB var) på det utrymmet eller 250 Word dokument (120KB var).

Jag tyckte om Internet Explorer 7.0, om jag bortser från vissa aspekter. Det som stör mig mest är favoritmenyn ("favoritcenter") för bokmärken. Jag har normalt inte den här menyn synlig, utan jag öppnar den när behovet finns (när jag ska klicka på ett bokmärke eller lägga till den aktuella webbsidan i bokmärket). I Firefox trycker jag Ctrl+B så öppnas den och sitter fäst på vänster sida. Då kan jag antingen klicka på ett bokmärke som jag vill öppna eller dra ner ikonen från adressfältet till menyn för att lägga till ett nytt bokmärke. När jag inte behöver menyn längre trycker jag Ctrl+B igen och den försvinner.

I IE7 trycker man Alt+C för att visa menyn för bokmärken, men den försvinner sedan och fungerar mest som en pop-up eller kontextmeny. Det funkar så länge man bara vill öppna ett bokmärke, då är det en smart idé. Men vill man lägga till bokmärken på det sätt som jag är van vid, dvs. dra ikonen från adressfältet ner till menyn så funkar det inte eftersom menyn hinner stängas då. Det finns möjlighet att fästa menyn så att den står kvar på vänster sida genom att klicka på knappen längst upp när menyn är framme.

Men det är inte samma sak, för när jag har lagt till bokmärket på det sätt som jag vill så vill jag nu stänga menyn, jag vill inte ha den synlig på sidan. Stänger jag ner den då så blir jag tvungen att fästa den en gång till nästa gång jag öppnar den. Microsoft har försökt att anpassa IE7 efter den typ av användare här som jag själv, men de har misslyckats på den här punkten enligt mig. Det finns två alternativ här. 1: att man gör om funktionen så att om man redan har truckit på knappen för att fästa menyn på vänstra sidan att den förblir fäst tills man själv lossar eller låser upp den, oavsett om man har stängt ner menyn emellanåt. 2: att jag lär mig att lägga till bokmärken på ett annat sätt: genom att trycka på Alt+Z eller stjärna och plus ikonen.

Sedan att man har valt såna dumma kortkommandon som Alt+C, Alt+Z gör inte saken bättre. Alla kommandon verkar börja på Alt vilket inte alls är vanligt i webbläsare, inte heller så vanligt i andra program heller för den delen. Ett berömm vill jag dock ge för att man har valt Ctrl+T för skapandet av nya tabbar/flikar. Det är kanske möjligt att ändra det här, jag har inte undersökt det, men varför traggla med det här när Firefox har allt precis så som jag vill ha det redan förinställt?

Nu vet jag åtminstone vilket tillägg hör till vilken webbläsare. Det är mest troligt att jag kommer att sluta använda IE, igen! Och då kommer jag ta bort det tillägg som hör till den. För vissa webbsidor är det dock oundvikligt att använda annat än IE.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111