Command & Conquer [Rätt att invadera Iran?]

Permalänk
Medlem

Command & Conquer [Rätt att invadera Iran?]

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=730715
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=722078
http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10528245
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2435&a=617605

Kort summering av DN

Citat:

Lång konfliktfylld relation

• Bakom dagens motsättningar mellan USA och Iran ligger en långvarig och konfliktfylld relation.

• 1953 bidrog den amerikanska underrättelsetjänsten CIA till att Irans populäre premiärminister Mohammad Mosaddeq avsattes och till att den enväldige schahen kom till makten.

• Schahen störtades vid den radikala och fundamentalistiska shiamuslimska revolutionen 1979.

• Då ockuperade iranska studenter USA:s ambassad i Teheran och höll personalen som fångar i ett år. Ett försök att frita gisslan med amerikansk militär misslyckades.

• Iran anklagade USA för att stödja den irakiske diktatorn Saddam Husseins anfallskrig mot Iran som pågick mellan 1980 och 1988.

• Efter terrordåden mot USA i september 2001 har motsättningarna mellan USA och Iran skärpts. President George W Bush anklagade 2002 Iran för att ingå i en ondskans axel tillsammans med Saddam Husseins Irak och Nordkorea.

• Iran stöder palestinska Hamas och libanesiska Hizbollah, är fientligt mot Israel och misstänks vilja producera kärnvapen.

Vet att artiklarna inte är de bästa, men med tanke på att man nästan dagligen ser något som har med detta att göra så är det ändå ingen fara...

Hll nivån högt, meingar som "Gör asfalt av hela skiten" Kommer anmälas då den inte tillför något till diskussionen förutom onödig provokation.

Är det rättärdigat för USA att invadera (rättare sagt försöka invadera) Iran?

Edit: för er som hinner/kan, går en dokumentär angående detta på ettan ikväll vid 22.00 och en repris den 13/1.

Permalänk
Medlem

Njä, om Iran anfallit USA eller hotade att använda kärnvapen på sina grannländer kanske ett anfall skulle vara rättfärdigat.
Dock tycker jag att det är bättre om FN eller Nato gör det isåfall och inte USA självt.

Idag ser jag ingen vettig orsak att anfalla Iran. Visst, de skulle säkert kunna invadera landet, men sen då ?
Då blir det antagligen bara precis som i Irak, kaos och själmordbombare och dylikt.

Att däremot med andra medel försöka främja demokratin och minska religionens inflytande kan väl vara vettigt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tror problemet inte ligger vid Iran och kärnvapen/ej kärnvapen, utan något annat.

Nordkorea har kärnvapen, och anses vara lika "ond" *host* men där är det inga planer att anfalla eller invadera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tror problemet inte ligger vid Iran och kärnvapen/ej kärnvapen, utan något annat.

Nordkorea har kärnvapen, och anses vara lika "ond" *host* men där är det inga planer att anfalla eller invadera.

Också bero på att Nordkorea har 1,2 miljoner soldater och helvetets massa krigsmaterial... Ifall folk tror att Irak var ett misstag så hade nog ett anfall mot Nordkorea varit en katastroff..... Seoul hade tex varit utplånat på 5 minuter som en ren hämdaktion från ledarskapet i norr.

Permalänk
Medlem

Du tror att det är oljan som är den viktiga skillnaden, eller ?

Visst, för all del.
Iran är ett strategiskt mycket viktigare land än Nordkorea också.
Nordkorea är ett litet pluttland i världens ände utan några naturtillgångar att prata om och utan något strategiskt värde.
Desstuom ligger ju Iran mellan Irak och Afghanistan som de invaderat tidigare..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Pumpar USA upp oljan för fulla muggar nu i Irak? Om inte så vore det väl hundra ggr lättare än att anfalla Iran.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nä, jag tror kanske inte heller att oljan skulle vara något huvudsyfte.
Visst vill USA försäkra sig om stabil oljetillförsel, men jag tror inte att de skulle anfalla Iran med detta som huvudsyfte.

USA har väl dock, om jag förstått det rätt, sett till att få förmånliga avtal angående oljan i Irak ?

Om USA anfaller Iran så kommer det främsta skälet nog att vara att Iran hotar sina grannar eller USA, kanske med kärnvapen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Glömsk

Presidentvalet lär påverka. Bland republikanerna är det bara Paul som inte vill lägga sig i andra länder och ta hem alla militärer från andra länder. Huckabee, Guiliani, Romney, Thompson, McCain är krigspittar. På demokratsidan är det lite klurigare, många (Edwards, Clinton) röstade för Irakkriget men säger nu att de är mot. Obama kallar Iran för ett hot, och är heller inte mot krig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Också bero på att Nordkorea har 1,2 miljoner soldater och helvetets massa krigsmaterial... Ifall folk tror att Irak var ett misstag så hade nog ett anfall mot Nordkorea varit en katastroff..... Seoul hade tex varit utplånat på 5 minuter som en ren hämdaktion från ledarskapet i norr.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g...
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g...

Och så tar du och jämför fliken "Military". Men det du menar är att Irans militära kapacitet är så pass liten att de inte utgör hot mot övriga länder vid ett eventuellt anfall?

Dokumentären på ettan var för övrigt rätt bra, även om den var vinklad (av förståeliga skäl). Dock såp tycker jag inte om hur de översatte vissa saker fel så att det på svenska lät betydligt värre än det som faktiskt sas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g...
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/g...

Och så tar du och jämför fliken "Military". Men det du menar är att Irans militära kapacitet är så pass liten att de inte utgör hot mot övriga länder vid ett eventuellt anfall?

Dokumentären på ettan var för övrigt rätt bra, även om den var vinklad (av förståeliga skäl). Dock såp tycker jag inte om hur de översatte vissa saker fel så att det på svenska lät betydligt värre än det som faktiskt sas...

Nog för att Iran har mycket soldater. Skulle dock tro att Nord korea har en anning mer moderna vapen, för att inte tala världen största ubåt flotta, samt kärnvapen.

Erhmm.. vilken dokumentär är det du talar om?

Permalänk
Medlem

Det kan ju också handla om att man vill se till att iran inte stör iraks demokratiprocess.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nog för att Iran har mycket soldater. Skulle dock tro att Nord korea har en anning mer moderna vapen, för att inte tala världen största ubåt flotta, samt kärnvapen.

Erhmm.. vilken dokumentär är det du talar om?

Syftar på en dokumentär som gick igår på svt 1 vid 22.00 och som går i repris den 13:e.

Var har du få¨tt faktan om att Nordkorea har världens största ubåtsflotta?

Visst, hur Irans vapensystem är i jämförelse med Nordkoreas vet jag helt ärligt inte, men man kan åstadkomma en hel del skador ävenm med gamla system, så ett sådant hot undkommer man ju aldrig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det kan ju också handla om att man vill se till att iran inte stör iraks demokratiprocess.

I den där dokumentären så framkom det att Iran innan invasionen av Irak erbjöd USA hjälp med att dels störta Saddam och dels vara där i efterspelet för att se till att kaoset ej skulle ta överhand i vardgaslivet i Irak, men att det var USA som avböjde denna hjälp (vilket de för övrigt fick och tog emot i invasionen av Afghanistan).

Vidare framkom det att 75% (ta det med nypa salt) av terrorattackerna i Irak hade urpsung i länder som hade en proamerikanskt styre.

Så det du säger stämmer, Iran har del i en rad terrorattacker i Irak idag, men det har även många andra länder..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nog för att Iran har mycket soldater. Skulle dock tro att Nord korea har en anning mer moderna vapen, för att inte tala världen största ubåt flotta, samt kärnvapen.

Vad baserar du detta på? Hur skulle Nord Korea har råd med det? De har ju dessutom mindre budget för militären än vad Iran har.

Permalänk
Medlem

Inte Nord Korea som är det stora hotet för USA utan deras beskyddare i norr som USA absolut inte vill reta upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Inte Nord Korea som är det stora hotet för USA utan deras beskyddare i norr som USA absolut inte vill reta upp.

idd, en miljard kineser vill man inte reta upp, och en hel del kärnvapen på det, styret i NK skulle nog förgöra både Tokyo och Seoul med sina kärnvapen om dom blev invaderade;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut inte att USA tänker ge in sig på Iran om inte dom blir tvingade. Deras ekonomi pallar nog inte trycket. Dessutom tror jag inte att det amerikanska folket hade varit så jävla nöjda heller med tanke på att en stor del av befolkningen är emot kriget i Irak.

Och det är just det som Iran vet om. Därför dom hetsar med sin kärnvapenteknik nu, eftersom dom vet att USA inte kan göra ett skit om saken. Nån gång kommer det hela spåra ur dock... och många människor kommer dö.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Syftar på en dokumentär som gick igår på svt 1 vid 22.00 och som går i repris den 13:e.

Var har du få¨tt faktan om att Nordkorea har världens största ubåtsflotta?

Visst, hur Irans vapensystem är i jämförelse med Nordkoreas vet jag helt ärligt inte, men man kan åstadkomma en hel del skador ävenm med gamla system, så ett sådant hot undkommer man ju aldrig.

http://usinfo.state.gov/eap/Archive/2006/Mar/09-951303.html

Citat:

What North Korea's military lacks in quality, it makes up for in quantity: with more than 1,600 aircraft, 700 ships and the world's largest submarine fleet, Pyongyang is capable of launching operations against the Republic of Korea and other nations in the region with little or no warning, Bell said.

Var dessutom en Discovery dokumentär för något år sedan. North Korea - Desperate or Deceptive eller om det nu var Nuclear Nightmare - Understanding North Korea som tog upp det.

Btw: är det USA mot Iran - nedräkningen dokumentären du menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
http://usinfo.state.gov/eap/Archive/2006/Mar/09-951303.html

Var dessutom en Discovery dokumentär för något år sedan. North Korea - Desperate or Deceptive eller om det nu var Nuclear Nightmare - Understanding North Korea som tog upp det.

Btw: är det USA mot Iran - nedräkningen dokumentären du menar?

Yes, det var den dokumentären jag såg ja.

Men du, enligt din egen citering så står det att Nordkorea kör på kvantitet istället för kvalité, har jag fel om jag tolkar det som att deras vapen inte är moderna? Kärnvapen borträknat då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tror absolut inte att USA tänker ge in sig på Iran om inte dom blir tvingade. Deras ekonomi pallar nog inte trycket. Dessutom tror jag inte att det amerikanska folket hade varit så jävla nöjda heller med tanke på att en stor del av befolkningen är emot kriget i Irak.

Och det är just det som Iran vet om. Därför dom hetsar med sin kärnvapenteknik nu, eftersom dom vet att USA inte kan göra ett skit om saken. Nån gång kommer det hela spåra ur dock... och många människor kommer dö.

Enligt DN-länken ovan (första inlägget) ska USAs underrättelsetjänst sagt att Iran stoppade sitt kärnvapenprogram redan 2003.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Yes, det var den dokumentären jag såg ja.

Men du, enligt din egen citering så står det att Nordkorea kör på kvantitet istället för kvalité, har jag fel om jag tolkar det som att deras vapen inte är moderna? Kärnvapen borträknat då.

Tror deras vapensystem följer den ryska och kinesiska militären rakt av .. skulle tro att de bara är en generation äldre på sina ställen.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska titta på söndag. 13:55 på SVT 1, förresten.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tror deras vapensystem följer den ryska och kinesiska militären rakt av .. skulle tro att de bara är en generation äldre på sina ställen.

Nästan året gammalt, men låter rätt modernt i mina öron.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_307654.svd

Citat:

...källor som Open Intelligence Source ger vid handen att Kina och Ryssland från mitten av 1990-talet och framåt sålt avancerad vapenteknik till Iran. Det iranska Revolutions-gardets militärövning i Persiska viken har sedan i fredags

Citat:

Vi vet inte säkert om Iran förfogar över dolda system...

Så problemet ligger i att man inte riktigt vet vad Ryssland och Kina sålt till Iran.

Permalänk
Medlem

Som Iranier tycker jag att en Ahmadinejad med Kärnvapen är bara FEL .. Men å andra sidan tycker jag att det är ännu värre att en person som Bush leder en attack mot Iran, men, något måste ändå göras åt detta.
För vad som än händer så är det väldigt allvarligt om nu Iran får tag på Kärnvapen, jag har inget emot civilt kärnkraft som dem påstår sig bygga men vi vet att det är knappast där historien slutar.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Finns det någon lösning på den den så kallade Mellanöstern konflikten?

Diplomati har ju fallerat otaliga gånger.
Invasion/krig löser knappast nått, se bara på Irak och Afghanistan.

Ett sista alternativ är "Gör asfalt av hela skiten" alternativet (snälla anmäl mig inte ) - Total isolera "problem länderna" från resten av den demokratiska värden och hoppas att folket själva kan lösa sin problem internt.
Dela in världen i två läger, dom demokratiska och "moderna" länderna (fri rösträtt, fungerande rättssytem, tryckfrihet o.s.v., ungefär samma demokratiska kriterier som för att bli ett EU land) mot resten av världen som saknar allt det vi kallar demokrati. Låt "oss" fortsätta ha den friheten mellan länder vi har idag och frys ute "dom andra", låt dom sköta sitt, låt "dom" svälta ihjäl, bomba, kriga och döda varandra bäst fan dom vill. MEN gör klart att så fort dom riktar aggression mot ett "demokratiskt" land har dom försatt sin rätt att existera. Sen är det bara att hoppas att folket i dom odemokratiska länderna lyckas resa sig och störta sina regimer.
Kort, väst världen drar sig tillbaks från mellanöstern och lämnar deras problem åt folket.
Ush, inget trevligt scenario och väldigt osolidariskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Som Iranier tycker jag att en Ahmadinejad med Kärnvapen är bara FEL .. Men å andra sidan tycker jag att det är ännu värre att en person som Bush leder en attack mot Iran, men, något måste ändå göras åt detta.
För vad som än händer så är det väldigt allvarligt om nu Iran får tag på Kärnvapen, jag har inget emot civilt kärnkraft som dem påstår sig bygga men vi vet att det är knappast där historien slutar.

Är precis som du lite kluven i det här. Fanatiker ska inte ha kärnvapen.

Men det som gör att jag ändå anser att en invcasion av iran vore fel är just för att usas egen underrättelsetjänst sagt att Iran inte försökt utveckla kärnvapen sen några år tillbaka. Hade det varit iranska källor som uppgivit detta hade jag tagit det med en rejäl nypa salt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Finns det någon lösning på den den så kallade Mellanöstern konflikten?

Diplomati har ju fallerat otaliga gånger.
Invasion/krig löser knappast nått, se bara på Irak och Afghanistan.

Ett sista alternativ är "Gör asfalt av hela skiten" alternativet (snälla anmäl mig inte ) - Total isolera "problem länderna" från resten av den demokratiska värden och hoppas att folket själva kan lösa sin problem internt.
Dela in världen i två läger, dom demokratiska och "moderna" länderna (fri rösträtt, fungerande rättssytem, tryckfrihet o.s.v., ungefär samma demokratiska kriterier som för att bli ett EU land) mot resten av världen som saknar allt det vi kallar demokrati. Låt "oss" fortsätta ha den friheten mellan länder vi har idag och frys ute "dom andra", låt dom sköta sitt, låt "dom" svälta ihjäl, bomba, kriga och döda varandra bäst fan dom vill. MEN gör klart att så fort dom riktar aggression mot ett "demokratiskt" land har dom försatt sin rätt att existera. Sen är det bara att hoppas att folket i dom odemokratiska länderna lyckas resa sig och störta sina regimer.
Kort, väst världen drar sig tillbaks från mellanöstern och lämnar deras problem åt folket.
Ush, inget trevligt scenario och väldigt osolidariskt.

Intressant tanke.
Problemet är att det är en rad olika konflikter som buntas ihop till mellanösternkonflikten och där varje deltagande land i denna konflikt har andra, demokratiska (i lite olika grader), länder bakom sig som alla tjänar på ett sådant konflikt. Vapenindustirerna tjänar stort och köparna är länder, oftast mindre demokratiska sådana, som även oftast är i konflikter.

Angående asfalteringen: Kommer inte anmäla dig, lugn Men för att göra asfalt behövs olja och vart kommer den oljan från?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Finns det någon lösning på den den så kallade Mellanöstern konflikten?

Diplomati har ju fallerat otaliga gånger.
Invasion/krig löser knappast nått, se bara på Irak och Afghanistan.

Nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Någon demokratisk utveckling kan inte uteslutas då det tar tiotal år innan en demokrati kan synas. Det händer givetvis inte på några fåtal år. Se bara på tyskland efter kriget, hur lång tid tog det innan det blev en demokrati?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Iran har ju mer eller mindre beviserligen inget kärnvapenprogram för tillfället, ej heller några som helst ambitioner på anfallskrig. Samtliga underättelsetjänster i USA är väldigt eniga om detta. Det enda Iran har att hota med är deras inflytande över oljepriset och dollarkursen. Väljer Iran att lägga över sin Oljehandel i Euro kan det sänka dollarns värde.
Sen eventuellt ett eventuellt stöd för terrorister, men frågan är om hot om några terrordåd berättigar ett krig med hundratusentals döda eller kanske ännu mer.

Angående militär makt tror jag Iran är biffigare än Nordkorea. Jag har svårt att tänka mig att Nordkorea har moderna vapen i någon direkt kvantitet. Iran däremot har ju robotar med multipla stridsspetsar, de har Schkval-torpeder och ubåtar i samma kaliber som Gotlandsklassen som ju visat vad den går för mot amerikanska skepp.

Iran har kapacitet att slå ut stora delar av amerikanska flottan helt oupptäckt. Kombinationen jävligt sneaky ubåtar som USA inte kan se och Shkvaltorpeder sänker det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Iran har ju mer eller mindre beviserligen inget kärnvapenprogram för tillfället, ej heller några som helst ambitioner på anfallskrig. Samtliga underättelsetjänster i USA är väldigt eniga om detta. Det enda Iran har att hota med är deras inflytande över oljepriset och dollarkursen. Väljer Iran att lägga över sin Oljehandel i Euro kan det sänka dollarns värde.
Sen eventuellt ett eventuellt stöd för terrorister, men frågan är om hot om några terrordåd berättigar ett krig med hundratusentals döda eller kanske ännu mer.

Angående militär makt tror jag Iran är biffigare än Nordkorea. Jag har svårt att tänka mig att Nordkorea har moderna vapen i någon direkt kvantitet. Iran däremot har ju robotar med multipla stridsspetsar, de har Schkval-torpeder och ubåtar i samma kaliber som Gotlandsklassen som ju visat vad den går för mot amerikanska skepp.

Iran har kapacitet att slå ut stora delar av amerikanska flottan helt oupptäckt. Kombinationen jävligt sneaky ubåtar som USA inte kan se och Shkvaltorpeder sänker det mesta.

Bra skrivet.

Det som gör Persiska viken så strategiskt är att det bara finns ett fåtal ställen där större skepp (hangarfartyg, lastfartyg, oljetankers etc) kan ta sig genom. Blockerar man dessa, med tex vrak eller minor, så kommer all trafik i persiska viken stanna av. Det är det som gör att oljepriset varierar så mycket.

Permalänk

NEJ fel var det att invardera irak av george bush. han har ju dödat och skadat fler än dom som dog i twin tower inte ens säkert dom var irakier.
han gjorde det säkert för o komma åt olja och sådant billigt eller att kolnisera irak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
NEJ fel var det att invardera irak av george bush. han har ju dödat och skadat fler än dom som dog i twin tower inte ens säkert dom var irakier.
han gjorde det säkert för o komma åt olja och sådant billigt eller att kolnisera irak.

Gör han något av dem just nu? Kommer åt olja billigt eller koloniserar Irak? Hur lång tid tog det t.ex. för Tyskland att bli en fungerande demokrati? Borde inte ett land som varit diktatur och i princip aldrig en demokrati att få minst lika lång tid att utvecklas innan man börjar att betygsätta demokratiprocessen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Angående militär makt tror jag Iran är biffigare än Nordkorea. Jag har svårt att tänka mig att Nordkorea har moderna vapen i någon direkt kvantitet. Iran däremot har ju robotar med multipla stridsspetsar, de har Schkval-torpeder och ubåtar i samma kaliber som Gotlandsklassen som ju visat vad den går för mot amerikanska skepp.

Iran har kapacitet att slå ut stora delar av amerikanska flottan helt oupptäckt. Kombinationen jävligt sneaky ubåtar som USA inte kan se och Shkvaltorpeder sänker det mesta.

Shkval är mest en gimick. Den går i princip nämligen inte att styra efter den blivit avfyrad, dessutom låter den utav bara satan så den blir ju upptäckt direkt.

Dessutom tror jag inte att irans tre ryssubåtar är en så himla stor match för USAs flotta att ta hand om.