Dustin Home - skum ångerrätt-klausul

Permalänk

Dustin Home - skum ångerrätt-klausul

På Dustin Homes sida står följande i anslutning till ångerköpinformation

Dustin home AB förbehåller sig rätten till produktkontroll av returgods, debitering av returavgift 250 kronor per returnerad produkt samt debitering av testavgift

Om jag har förstått detta rätt så menar Dustin att det finns en slags avgift för att returnera en produkt. Detta håller ju inte någonstans ur ett konsumentperspektiv...

Hur tolkar ni bestämmelsen?

Direktlänk till retursidan

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

De har inte rätt att ta ut någon avgift över huvud taget så länge produkten är "som ny". Detta går inte att avtala bort för privatkonsumenter då Distansavtalslagen inte är dispositiv.

Grymt dåligt av Dustin Home att skriva så. Förmodligen har det hängt med från företagsdelen där det däremot är helt OK att ta ut såna avgifter.

Se liknande diskussion här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=91953

Edit: ser dock att det inte står med någonstans i deras kompletta avtalsvillkor som man får acceptera när man beställer, så då gäller det ändå inte oavsett hur man vänder och vrider på det.

Permalänk

Nja, den sidan handlar ju om returförfrågan i allmänhet, inte specifikt ångrat köp utan även serviceärenden.

Skickar kunden in en vara för garantiåtgärd och det visar sig efter felsökning att det inte är ett garantiärende (kunden kan ha haft sönder varan själv t ex), så har de rätt att ta ut en avgift för sitt arbete.

Permalänk

donfalcon: Jag är helt med på noterna i ditt resonemang. Frågan var mer om det är så dom menar, så jag i så fall ska räkna med tjafs från deras sida när en produkt värd 350 kr skall återlämnas.

edit: Där ser man, två svar, och oenighet har redan uppstått

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MuppetShow
Nja, den sidan handlar ju om returförfrågan i allmänhet, inte specifikt ångrat köp utan även serviceärenden.

Skickar kunden in en vara för garantiåtgärd och det visar sig efter felsökning att det inte är ett garantiärende (kunden kan ha haft sönder varan själv t ex), så har de rätt att ta ut en avgift för sitt arbete.

Öh, det står ju klart och tydligt: "Här kan du göra en returförfrågan direkt till Dustin home för serviceärenden eller ångerköp."

Zax: nej, du behöver inte oroa dig för detta, hade Dustin Home gjort detta hade det blivit ett jävla liv hör på forumet, folk ångrar sina köp dagligen.

Permalänk

Det är väl givet att de följer lagarna och inte tar ut avgift för ett ångrat köp förutsatt att varan är i väsentligen oförändrat skick. Just den biten med avgifter handlar uppenbarligen om serviceärenden.

Ska du fetmarkera något så borde det vara ordet "serviceärenden" istället och sluta stirra dig blind på att det står ångerköp.

Permalänk
Inaktiv

det är ju självklart att det endast gäller om kunden skickar in en produkt som faktiskt inte är sönder utan som det är "fel" på eftersom kunden inte vet hur man gör med den..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MuppetShow
Det är väl givet att de följer lagarna och inte tar ut avgift för ett ångrat köp förutsatt att varan är i väsentligen oförändrat skick. Just den biten med avgifter handlar uppenbarligen om serviceärenden.

Ska du fetmarkera något så borde det vara ordet "serviceärenden" istället och sluta stirra dig blind på att det står ångerköp.

Det jag försökte få fram är att de har klumpat ihop texten nedan för både serviceärenden och ångerköp, dvs avgift oavsett vilket av det som gäller då det inte står specifikt "För serviceärenden gäller..."

Men som sagt, klart de följer lagen de själva hänvisar till på sidan, texten är bara dumt/otydligt formulerad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
det är ju självklart att det endast gäller om kunden skickar in en produkt som faktiskt inte är sönder utan som det är "fel" på eftersom kunden inte vet hur man gör med den..

Om det är något de inte menar så måste det ju vara det du skriver. En returnerad produkt och en produkt på "serviceärende" är två olika saker. Att returnera en produkt gör man inte för att den är defekt, utan för att man ångrar köpet, därav beteckningen återköp.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Om det är något de inte menar så måste det ju vara det du skriver. En returnerad produkt och en produkt på "serviceärende" är två olika saker. Att returnera en produkt gör man inte för att den är defekt, utan för att man ångrar köpet, därav beteckningen återköp.

Hmm, vad gör du om du får en defekt vara då - behåller den? Eller.. returnerar den för att få en ny på garantin?
Returnerar den gör man oavsett om man vill ha pengarna tillbaka (ångrar köpet) eller om den är defekt (service).

Permalänk

Det kanske bara är jag, men ordet returnera är i mitt huvud mer angeläget i samband med återköp än serviceärenden. När man skickar in en defekt produkt för lagning så får man, iaf oftast och om säljaren får välja, produkten lagad och skickad tillbaka igen. Detta skulle betyda att när du skickar in produkten för lagning returnerar du den, medan säljaren re-returnerar produkten. Låter inte korrekt i min mening.

Nordstedts PLUSordbok: Returnera - skicka tillbaka

Slutstas: Vid återköp returnerar du en produkt. Vid serviceärenden returnerar du en produkt om du häver köpet eller får en utbytesenhet. Om produkten däremot skickas på reparation är det inte fråga om retur.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Det kanske bara är jag, men ordet returnera är i mitt huvud mer angeläget i samband med återköp än serviceärenden. När man skickar in en defekt produkt för lagning så får man, iaf oftast och om säljaren får välja, produkten lagad och skickad tillbaka igen. Detta skulle betyda att när du skickar in produkten för lagning returnerar du den, medan säljaren re-returnerar produkten. Låter inte korrekt i min mening.

Nordstedts PLUSordbok: Returnera - skicka tillbaka

Slutstas: Vid återköp returnerar du en produkt. Vid serviceärenden returnerar du en produkt om du häver köpet eller får en utbytesenhet. Om produkten däremot skickas på reparation är det inte fråga om retur.

Jag tror att hela den här tråden beror på att du har en skev uppfattning av ordet "returnera" helt enkelt. De flesta håller nog med om att "returnera" är när man skickar tillbaka något oavsett anledning. Det är hur som helst ingen tvekan om att det är så Dustin menar. De förbehåller sig rätten att ta ut en avgift vid vissa typer av returer/returneringar. Som muppetshow skriver är det knappast troligt att de skulle ta ut någon avgift vid en godkänd ångerretur, då det strider mot distansavtalslagen.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Jag har en helt galen idé, kontakta Dustin Home och låt dem reda ut vad de faktiskt menar (och fixa så det blir tydligt och rätt på den där sidan).

På sidan de länkar till för ytterligare information, Försäljningvilkor, nämns nämligen inte "returavgift" eller "250" alls.

Kanske är det bara fel på den där sidan som tydligen är avsedd att vara mer översiktlig och enklare att förstå (kanske något som läckt över från Dustin).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alternativt rör det sig om en avgift för att återställa en använd dator.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag har en helt galen idé, kontakta Dustin Home och låt dem reda ut vad de faktiskt menar (och fixa så det blir tydligt och rätt på den där sidan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag har en helt galen idé, kontakta Dustin Home och låt dem reda ut vad de faktiskt menar (och fixa så det blir tydligt och rätt på den där sidan).

Humor

Permalänk
Medlem

De tar inte avgift när man ångrar köp på Dustin,
Jag har ångrat köp. Fick säga till posten att varan skulle gå i retur utan att hämta ut varan. Självklart EFTER att jag pratat med Dustin först! Ingen returfrakt. Gotta löv dustin!

Nu kanske det handlar om en använd produkt men det ska egentligen inte spela någon roll eftersom att man enligt lagen har rätt till att försiktigt undersöka varan. Det är svårt att göra det när varan ligger i kartongen. Om det krävs att man förstör varan när man undersöker den så är det också "tillåtet" men det kan ordas i oändlighet om det trots att det står så i lagen.

Permalänk
Dustin

Hej!

Den textraden är en kvarleva från Dustin AB. Det kommer att uppdateras omgående...
De villkor som gäller är ju de man kryssar i att man godkänner vid beställning. Returavgift tar vi inte ut men testavgift har vi faktiskt möjlighet att ta ut om en vara felanmäls och skickas in till oss för test om det visar sig att den var felfri. Avgiften skall täcka våra kostnader för frakter och hantering och den har vi möjlighet att ta ut, däremot får man inte avgiftsbelägga ångrade köp.

Tror inte vi har tagit ut någon testavgift på ett par år men det har hänt, främst när kunder försökt missbruka garantiutbyten på ett eller annat sätt.

Mvh
Mikael Carinci

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!