Qnap visar upp avancerad NAS

Permalänk
Melding Plague

Qnap visar upp avancerad NAS

Tillverkaren Qnap som har blivit kända för sina NAS-enheter visar upp en helt ny NAS-server på Consumer Electronics Show. Modellen heter TS-409 och stödjer fyra stycken SerialATA-hårddiskar och har väldigt många funktioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funktionerna känns mer riktade till hemanvändare än företagare, men det kanske är vanligt med Itunes och torrentklienter på jobbet?

Verkar vara en trevlig produkt i alla fall, skulle vara kul att se prestandan.

Permalänk
Medlem

ripoff från 5TB miniserver som finns här bland byggloggarna.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Den var snygg i alla fall, någon som vet vad den kommer att kosta?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Den var snygg i alla fall, någon som vet vad den kommer att kosta?

Liknande NAS utan raid6 brukar gå på mellan 6-10 tusen. Och raid6 är hyffsat dyrt. jag skulle inte bli förvånad om den hamna på över 15k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Raid-lägena som stöds är 0, 1, 5, 6, 5 (spare)

Finns det någon fördel med raid 5 + spare mot raid 6 ?

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.mpcclub.com/modules.php?name=News&file=article&sid...

"Retail price is expected between €499 and €599 for the bare bone system".

Permalänk
Medlem

soft.. en inbyggd bittorrentklient de va bra goosigt å ha kan man ha den igång istället för datorn hela natten.. fast,, pengar.. alltid är det pengar...:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
ripoff från 5TB miniserver som finns här bland byggloggarna.

Eller kanske www.drobo.com

Permalänk
Medlem

Den här vore nice att ha på skrivbordet och så streamar man material till hd-tvn ultimat! fast 5 terra... tar ju ett tag att fylla det

MVH Wakkie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Finns det någon fördel med raid 5 + spare mot raid 6 ?

RAID6 tål förlust av två diskar samtidigt, RAID5 bara en. Oavsett antalet hotspares.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
RAID6 tål förlust av två diskar samtidigt, RAID5 bara en. Oavsett antalet hotspares.

Ja precis...
Och eftersom raid 5 + hot spare kostar lika mycket i diskväg var min undran om man tjänade något alls på det än raid 6.

Prestanda möjligen, vet inte hur tunga operationerna är jämfört med varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja precis...
Och eftersom raid 5 + hot spare kostar lika mycket i diskväg var min undran om man tjänade något alls på det än raid 6.

Ok, tyckte att formuleringen kring stödet var lite märklig i artikeln (varför skulle en spare vara begränsad till RAID5?) så jag ville förtydliga ifall någon inte visste skillnaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Prestanda möjligen, vet inte hur tunga operationerna är jämfört med varandra.

Mellan 15% och 30% sämre för RAID6 beroende på kontroller är siffror som flyter omkring på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Eller kanske www.drobo.com

Nu blev jag sugen på en drobo, finns det några andra lösningar som kombinerar drobos "lägg till nya diskar av olika kapacitet"-funktionalitet med något lätt *nix system så man kan köra tjänster/program på enheten också?

jag nojjar alltid förmycket angående diskstorlekar och arrayer, jag har inte plats att bygga om någon array bara för att jag har bytt till större diskar osv. å andra sidan, som det är nu kör jag bara ett gäng diskar i mitt chassi med någon enstaka fläkt här och där, utan någon backup alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Eller kanske www.drobo.com

Men Drobo saknar ju NAS-funktioner? Då kan man ju inte jämföra den med QNAP än annat till designen, men så brukar ju alla små NAS-enheter se ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850