Displayport stödjer USB?

Permalänk
Melding Plague

Displayport stödjer USB?

Gränssnittsstandarden Displayport förväntas dyka upp detta år och det har redan lanserats monitorer och grafikkort som stödjer standarden som skall ersätta VGA och DVI och i viss mån HDMI. Nu säger en talesman för VESA-organet att Displayport möjligen kommer stödja USB i framtiden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tja blir man av med sladdar så är det positivt, även om jag helst inte vill se mig själv använda displayport

Permalänk

Det är ju inte helt dumt. Jag har kortläsare och usb-portar i min monitor som jag då måste ansluta med både DVI och USB.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
även om jag helst inte vill se mig själv använda displayport

Varför inte? Om DP blir standard och är bättre än HDMI på alla möjliga sätt (antar att DP klarar leverera 100hz signal som HDMI gör men inte DVI) samt levererar USB stöd så varför inte?

Däremot är ju HDMI större idag och givetvis föredrar man då det. Men jag är inte säker på hur du menar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

HDMI är dyrare för tillverkarna då de som står bakom hdmi tar ut feta avgifter för denna standard... vilket gör våra produkter dyrare... vilket är anledningen till att displayport påbörjades vad jag förstått...

så DP får the win änna

Permalänk
Medlem
Citat:

Den används bland annat för att visa upp en "strömsparläge"-logga när man startar upp datorn eller stänger av datorn och behåller monitorn på. Dagens DVI- och HDMI-gränssnitt har även denna funktion.

Den funktionen har jag aldrig sett användas. Vad för nytta har den?
När skärmen inte har någon signal alls så brukar den ju visa det och sen gå i strömläge exter x antal sekunder.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför tillverkare lägger USB hubb på skärmar.

USB har ingenting med bild, grafik, skärm att göra.

Högtalare, webkamera, usb hubb i skärmar? Vad kommer näst, mikrofon, kapsylöppnare, korkskruv?

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

Antagligen för att skärmen är närmare grejer folk pluggar in än datorn.
Man slipper ofta en extra hubb.

Kopplade in och satte upp ett halvdussin datorer för en kund häromdagen, och där hade de ganska dyra skärmar som också råkade ha en USB-hub, vilket gjorde att anslutningen av mus/tangentbord/ritbord var trivial i stället för näst intill omöjlig på vissa arbetsplatser (utan förlängningskablar, hub, etc.)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Förstår inte varför tillverkare lägger USB hubb på skärmar.

USB har ingenting med bild, grafik, skärm att göra.

Högtalare, webkamera, usb hubb i skärmar? Vad kommer näst, mikrofon, kapsylöppnare, korkskruv?

Jag kom på att jag älskade att de hade lagt en USB hub på min monitor då jag bytte mitt datorskrivbord. själva datorn ligger nu långt ner och vid fötterna och alla usb portar finns bak på chassit och problematiska att komma åt med mitt nya datorbord(då jag måste dra ut datorborder för att få åtkomst till bak på chassit). Att jag hade usb hub på monitor var GULD!! slipper dra ut border/chassit etc för att koppla in saker i den som kanske bara behöver vara inkopplade en kort tid.

Fick bara dra en extra kabel till monitorn, men om de nu lägger till usb stöd i displayport så är det bara plus på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Men förstår inte riktigt, Displayport skall det ersätta dvi eller?
Vad är så mkt bättre med Displayport jämfört med DVI?
Hur kopplar man in det i datorn? Jag har ju inge Displayport..
eller, gäller det här inte datorskärmar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men förstår inte riktigt, Displayport skall det ersätta dvi eller?
Vad är så mkt bättre med Displayport jämfört med DVI?
Hur kopplar man in det i datorn? Jag har ju inge Displayport..
eller, gäller det här inte datorskärmar?

Tanken är att den skall ersätta DVI och HDMI och börjar göra det lite smått redan idag.

1. Billigare
2. Smidigare
3. Levererar 100hz digital signal jämfört med 60hz digital signal för DVI
4. Billigare än HDMI
5. Klarar av att leverera ljud i samma kabel liksom HDMI

Om Displayport blir stort vilket det med stor sannolikhet kommer att bli så kommer ju fler och fler komponenter utrustas med DP-port. Fördelen är liksom HDMI alla förutom att DP är billigare. Nu var det till och med skrivet om USB stöd som HDMI inte har.

Det gäller datorskärmar, TV, DVD, Konsoler.

Tänk hur skönt det kan vara att från datorn direkt till din Tv leverera digital signal tillsammans med ljud och även Full hd kvalité 1080p/i samt 100hz om nu Tv'n stödjer det.

Finns många fördelar helt enkelt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tanken är att den skall ersätta DVI och HDMI och börjar göra det lite smått redan idag.

1. Billigare
2. Smidigare
3. Levererar 100hz digital signal jämfört med 60hz digital signal för DVI
4. Billigare än HDMI
5. Klarar av att leverera ljud i samma kabel liksom HDMI

Om Displayport blir stort vilket det med stor sannolikhet kommer att bli så kommer ju fler och fler komponenter utrustas med DP-port. Fördelen är liksom HDMI alla förutom att DP är billigare.

Det gäller datorskärmar, TV, DVD, Konsoler.

Tänk hur skönt det kan vara att från datorn direkt till din Tv leverera digital signal tillsammans med ljud och även Full hd kvalité 1080p/i samt 100hz om nu Tv'n stödjer det.

Finns många fördelar helt enkelt.

Det är nice!
Men vart kommer Displayporten sitta?
Kommer dem sätta den i grafikkortet, eller i moderkortet o se till att datan levereras till grafikkortet ändå via nånting?
Eller kommer det bli så att man kan koppla in till grafikkortet och moderkortet? I grafikkortet för bilden, o i moderkortet för ljudet?
Det mest ideella vore ju att kontakten finns i moderkortet o man kan se till att datan skickas till grafikkortet och ljudkortet.
Men om skärmen stödjer max 60hz (vilket dem flesta TFTskärmar gör?) så kommer man väl inte märka någon skillnad?

edit.
http://sv.wikipedia.org/wiki/UDI

Är nästan som Displayport fast tydligen utan ljud, men hoppas Displayport lyckas bättre än UDI. UDI har ju flera stora företag bakom sig. nVidia bl.a, usch. Ati ftw (Lite fanboy jag vet, men om man nästan bara haft ATI är det inte så konstigt..)

Permalänk
Medlem

Lämnade inte intel UDI och hoppade på DP tåget?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Lämnade inte intel UDI och hoppade på DP tåget?

Vet inte, det jag vet står på wikipedia, fast inte alltid det stämmer.

Permalänk
Medlem

värdelöst nyttjandeområde.. =/

används det däremot för skärmar med inbyggd touchpanel och/eller kamera så skriver jag på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
värdelöst nyttjandeområde.. =/

används det däremot för skärmar med inbyggd touchpanel och/eller kamera så skriver jag på.

Auxiliary channel can be used for touch-panel data, USB links, camera, microphone, etc.

---------

Tanken är att den skall ersätta DVI och HDMI och börjar göra det lite smått redan idag.

1. Billigare
Pga licenskostnader så blir det billigare.

2. Smidigare
Kablen är lika smidig som hdmi.

3. Levererar 100hz digital signal jämfört med 60hz digital signal för DVI.
DVI kan visst leverera högre än 100hz dock får inte clockrate gå över 185mhz du kan köra 160hz om du vill i lägre upplösningar.

4. Billigare än HDMI
Upprepning

5. Klarar av att leverera ljud i samma kabel liksom HDMI
dvs lika.

HDMI singlelink sedan 1.3: 10.2 Gbit /sec
Displayport 1.1: 10.8 Gbit / sec

Den främsta skillnaden är väl att det är lättare att före över data, denna är inte lika felkänslig som HDMI/DVI. Men det är ju bara göra egna kablar med cat-6 kabel som har mindre felbenägenhet än alla high-end kablar

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

ah, missade visst det..

men punkt 5. hur räknas det i standarden med tanke på detta? det finns ju USB-högtalare liksom.. för jag har inte hört nått om ljud i innan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

låter som att det är för bra för att bli verklighet. dom släpper DP men så kommer det att dröja väldigt innan alla saker utnyttjar dess fulla potens.

drömmen är; att om ett år när man köper ny dator så är DP så etablerat att skärm, grafikkort, högtalare och hörlurar använder det. Som grädde på moset kan ju även en snabbare och mer lämpad teknik ersätta dagens hårddiskar. Dom skulle vara 3000% snabbare om dom hängt med alla andra saker i utvecklingen.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Vet inte, det jag vet står på wikipedia, fast inte alltid det stämmer.

Från Engelska Wikipedia's "DisplayPort" sida:
http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Citat:

There are several companies stated to support DisplayPort: Luxtera, AMD, Intel, Dell, Genesis Microchip, Hewlett-Packard, Lenovo, Hosiden Corporation, Molex, NVIDIA, Philips, Samsung, Parade Technologies, Analogix, Quantum Data, and Tyco Electronics.

Citat:

Another competitor is Unified Display Interface, a low cost compatible alternative to HDMI and DVI. However, the main supporter of UDI, Intel, has stopped the development of the technology and now supports DisplayPort.

Personligen skulle jag tycka det vore underbart om DP blir standard och då gärna med inbyggd stöd för USB. Gränssnittet är såpass mycket smidigare, billigare och mer utförlig än existerande gränssnitt. Hoppas på att produkter med DP kommer ut snart.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Varför inte? Om DP blir standard och är bättre än HDMI på alla möjliga sätt (antar att DP klarar leverera 100hz signal som HDMI gör men inte DVI) samt levererar USB stöd så varför inte?

Däremot är ju HDMI större idag och givetvis föredrar man då det. Men jag är inte säker på hur du menar.

hdmi? nej för tusan, jag tror fortfarande inte det blir bättre bild för det går digitalt till monitorn, vga går utmärkt, det är monitorerna som ska bli bättre

Permalänk
Medlem

HDMI är ju redan väldigt stort i hemelektronikbranschen, tror inte DP kommer att bli större än dem där även om de är lite billigare. Känns redan försent för det också. Men de verkar redan medvetna om detta och riktar sig mer mot datorbranschen och dylikt för att senare möjligtvis försöka sig slå sig in bland hemelektroniken eller ta över andra områden med gamla och osmidiga standarder.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Det är riktigt bra med en aux-kanal. Tyvärr känns det lite tråkigt att dem enbart tänker inplementera bandbredd för USB 2.0 standarden, som då bekant är lite för gammal och slö redan idag...

Någon som vet om det i dagsläget går att mediakonvertera hdmi-dp på något enkelt och billigt sätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
hdmi? nej för tusan, jag tror fortfarande inte det blir bättre bild för det går digitalt till monitorn, vga går utmärkt, det är monitorerna som ska bli bättre

Vad förväntar du dej ? - Monitorer är inget som stiger i prestanda, däremot i pris, om trenden förtsätter