Shuttle lanserar Kpc med Linux

Permalänk
Melding Plague

Shuttle lanserar Kpc med Linux

Tillverkaren Shuttle var relativt tidiga ute med att erbjuda sina kunder datorer med Linux istället för Windows för att få ned kostnaden. De har nyligen tillkännagivit en ny budgetdator i SFF-format som använder sig av Linux och är väldigt prisvärd.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

äntligen, sätt in en dualcore i en sådan där och gör den helt passiv så blir det en given succe!

Hur får man tag på deras moderkort? Svårt att hitta bra mini-itx moderkort.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Snygg. liten och lätt, strömsnål. Dags och rensa ut lite gammalt P3 skräp snart tror jag

Permalänk
Medlem

En sån där skulle jag ha och ställa in i garderoben som server.

Permalänk
Medlem

I love it!
En dator med smilegubbe på, kan det bli bättre
Perfekt att ha stående i garderoben och sköta småsakerna man inte orkar köra på de biffigare maskinerna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"vilket omräknat i svenska kronor blir cirka 1 300 kronor exklusive moms." Varför skriva priset exklusive moms? Är väl ganska många fler här på SweC som handlar inklusive moms?
Priset är iaf 1625:- inklusive moms om jag har räknat rätt

Permalänk
Medlem

skulle lätt kunna ha den som surf maskin skulle finnas en matchande (stavning) skärm till den oxå ,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
"vilket omräknat i svenska kronor blir cirka 1 300 kronor exklusive moms." Varför skriva priset exklusive moms? Är väl ganska många fler här på SweC som handlar inklusive moms?
Priset är iaf 1625:- inklusive moms om jag har räknat rätt

Ja jag undrar också vad som händer på SweC redaktionen nu när man börjat att omvandla dollar till kronor rakt av utan att ens tänka på alla skatter, avgifter och moms som tillkommer innan grejerna säljs här i Sverige. Ett pris på runt 1700-2000kr tror jag är mer rimligt.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Trevlig, kanske kan va något om man vill ha en liten server som gör lite småsaker. Speceiellt dyr var den då inte.

Permalänk
Geeks
SweClockers

HTPC någon?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Undra hur många timmar designavdelningen lagt ner på de där olika "designförslagen"? *evillaugh*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Ja jag undrar också vad som händer på SweC redaktionen nu när man börjat att omvandla dollar till kronor rakt av utan att ens tänka på alla skatter, avgifter och moms som tillkommer innan grejerna säljs här i Sverige. Ett pris på runt 1700-2000kr tror jag är mer rimligt.

Ja men eftersom den, enligt artikeln inte kommer säljas i europa så lär vi få åka och köpa den i usa, eller beställa, gör man det rätt så tillkommer itne några avgifter mm. så då blir det ju det priset.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
HTPC någon?

I min htpc vill jag gärna ha en optisk enhet, dvdläsare - minst. Har svårt att se hur man kan sälja den utan optisk enhet alls. Os installation blir ju betydligt besvärligare (ja det går ju att göra utan, men det är jobbigare).

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Ja jag undrar också vad som händer på SweC redaktionen nu när man börjat att omvandla dollar till kronor rakt av utan att ens tänka på alla skatter, avgifter och moms som tillkommer innan grejerna säljs här i Sverige. Ett pris på runt 1700-2000kr tror jag är mer rimligt.

Av den enkla anledningen att du tar ett pris från höften och dem säger som det är. Jag ser hellre att dem skriver ner fakta än att dem drar till med någon som dem tycker är rimligt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
I min htpc vill jag gärna ha en optisk enhet, dvdläsare - minst. Har svårt att se hur man kan sälja den utan optisk enhet alls. Os installation blir ju betydligt besvärligare (ja det går ju att göra utan, men det är jobbigare).

Extern USB kanske?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Antagligen det här moderkortet de använder: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=INTD201G...

700:- är ett riktigt kap om man inte är intresserad av prestanda...

Edit: Oj blev visst lite ivrig med länken, så det blev fel först, och tydligen var det inte alls det här moderkortet de använder, men i vilket fall som helst så är det ett intressant moderkort...

Permalänk
Inaktiv

"If you want a pre-built Shuttle KPC Box, then it will cost you $199, however you can get yourself a barebones box for just $99."

Lär dock dröja evigheter tills vi får se återförsäljare leverera dessa, som vanligt, i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Antagligen det här moderkortet de använder: https://www.datorbutiken.com/se/Default.aspx?vat=true&

700:- är ett riktigt kap om man inte är intresserad av prestanda...

Du menar säkert detta moderkort: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=INTD201G...

Och nej det är inte ett sådant som sitter i den, då denna har en styrkrets från SiS. Aja bara hoppas att AMD ge sig in i leken och vi får se 690G som mitx snart.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Snygg dator.

Fan vad bra att Shuttle börjat sälja datorer med Linux förinstallerat!
Hoppas fler hakar på!

Perfekt som kontorsdator, surfdator, musikdator, etc...
Vill köpa en sån till syrran, hennes dator segar galet med Windows XP, virus och spyware.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Snygg dator.

Fan vad bra att Shuttle börjat sälja datorer med Linux förinstallerat!
Hoppas fler hakar på!

Perfekt som kontorsdator, surfdator, musikdator, etc...
Vill köpa en sån till syrran, hennes dator segar galet med Windows XP, virus och spyware.

Varför köpa ny när du enkelt kan installera GNU/Linux ;P

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Hedersmedlem

Därför att det finns en stor marknad av kunder som själva aldrig skulle installera ett operativ system, varken Windows, Linux eller något annat.

Ifall allt redan är förkonfigurerat exkluderar detta problem med drivrutiner, något som för många är ett stort frågetecken oavsett operativ system.

Det finns en värld utanför av människor som är duktiga på mycket, men kanske inte särskilt intresserade av datorer.

Permalänk
Medlem

Tyckte båda var rätt snygga, men vad sysslade dom egentligen med när dom satte en smily på den blåa(!)?

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Medlem
Citat:

Moderkortet baserar sig på Intels 945G-styrkrets och förbrukar totalt cirka 100 watt energi under belastning.

Bara jag som tycker det låter mycket?
Men för en gångs skull så tycker jag det är minst lika intressant vad den drar i idle.

Permalänk

Man kan ju hoppas att dom inte lever om lika mycket som shuttles tidigare crap. Hyfsat bra för diy men jag tror dom missar den stora marknaden med dessa. Bara datanördar kan hantera livet utan dvd. Men söta var dom. Viss girlfriend presentfaktor.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Kpc? är det ett format eller en benämning på deras egna produkt? vad har jag missat?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ©Ball
Kpc? är det ett format eller en benämning på deras egna produkt? vad har jag missat?

KPC är namnet på produkt serien.
Formatet är SFF (small-form factor).
Shuttle KPC, Dell Inspiron, IBM ThinkPad... så liksom.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

i med ett till nätverkskort och så har vi en jättefin router/webserver. med en smilegubbe på desseutom

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv

Sämst att inte en optisk enhet följer med på de här. Det finns ju utrymme, och Shuttle hade räckt ut till en större publik. Eller gör datorn hälften så hög i stället.

Permalänk
Medlem

"Än så länge är det oklart om Kpc skall skeppas med en optisk läsare eller inte."

Permalänk
Medlem

f*n vad billigt! Lite synd om den dock inte har dvd-läsare (brännare?).

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]