Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Men jag måste ändå fråga dig Halogen hur du skulle tackla det hela.
Om du var pappan.
Om du dagligen får höra hur din son fått glåpord efter sig och blivit slagen och trackaserad så lång tid.
Sen till slut även gett sig på övriga i din familj, inklusive dig.
I dagen samhälle så är det ju inte helt ovanlig att ungdommar knivskär och misshandlar andra.

Jag har inte en aning. Jag har inte varit i den situationen och jag tror inte att någon kan föreställa sig hur det skulle vara och hur man skulle reagera, så den diskussionen känns lite överfödig tycker jag. Man hoppas ju att man hade kunnat besinna sig mot slutet och inte avlossat de där sista skotten om det gått så långt att man stod i trädgården med hagelbocken i händerna.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT

Det var det ju inte för fadern heller. Han skjöt, om jag förstått det rätt, först i luften utan att gänget gav sig. Så hade jag också gjort.

Men det låter ju inte alls rimligt. Tror du verkligen på att pojkarna hade fortsatt med sina hot vid det tillfället, ifall han nu hade gått ut och skjutit i luften? De var ju trots allt beväpnade med plankor osv.

"Om pojken bad för sitt liv innan han sköt är väldigt svårt att veta eftersom den som har påstått det var hans kamrat som var skadesköten just då när han hörde det. Är man skadeskjuten så sprudlar adrenalinet i kroppen och det mesta man kommer ihåg är en bild som man har byggt upp först efter dramat, som har blivit påverkad av känslor efteråt. När kroppen har lugnat ner sig för att bearbeta all information så påverkas den av omgivning, det är därför vittnesmål av denna typ är svåra att veta om de är sanna." -sunnis

Tycker du inte att det är en normal reaktion att be för sitt liv då en man riktar en hagelbössa mot en?

Permalänk

Angånde dråp vs mord så är det nästan samma sak. Skillnaden är att dråp anses mindre grovt, te x du dödar en person som är dödssjuk.
Allt som ska uppfyllas för att ett brott ska klassas som ett mord gäller också för dråp, skillnaden är alltså omständigheterna.

Å ena sidan kan gärningsmannen begått ett mord. Även om han inte hade för avsikt att döda visste han ju att ett skott i bröstet troligtvis skulle leda till döden för offret. Om han var ute efter att skrämma mopedgänget och detta ledde till att en person dog, så hade han s.k "eventuellt uppsåt" för brottet.

Å andra sidan kan faktorer som te x stress, ilska och andra sinnestillstånd komma att vara avgörande för hurvida man ska döma till mord eller dråp.

Mina källor:

http://faktabanken.nu/morddrapvall.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dråp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Men det låter ju inte alls rimligt. Tror du verkligen på att pojkarna hade fortsatt med sina hot vid det tillfället, ifall han nu hade gått ut och skjutit i luften? De var ju trots allt beväpnade med plankor osv.

Ingen aning.
Jag tror inte att det är speciellt omöjligt att en grupp halvberusade och genom grupptryck upphetsade ungdomar skulle fortsatt attackera.

De är ju så vana vid att svensk lag tillåter dem att trakassera så mycket de vill utan att någon har rätt att röra dem. De tänkte väl bara att pappan inte hade någon rätt att skjuta dem ändå och att de därmed helt kunde ignorera hans varningsskott.
Skottet kan tvärtom gjort dem med upphetsade att forstätta sin planerade utrotning av familjen.

Edit : Angående debatten dråp vs mord, så ser jag i wikipedia att det tom krävs att man har avsikt att döda för att det ens ska kunna klassas som dråp.
Det där med avsikten att döda är därmed inte något som särskiljer mord från dråp, eftersom det är ett krav i båda fallen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ingen aning.
Jag tror inte att det är speciellt omöjligt att en grupp halvberusade och genom grupptryck upphetsade ungdomar skulle fortsatt attackera.

De är ju så vana vid att svensk lag tillåter dem att trakassera så mycket de vill utan att någon har rätt att röra dem. De tänkte väl bara att pappan inte hade någon rätt att skjuta dem ändå och att de därmed helt kunde ignorera hans varningsskott.

Skottet kan tvärtom gjort dem med upphetsade att forstätta sin planerade utrotning av familjen.

Edit : Angående debatten dråp vs mord, så ser jag i wikipedia att det tom krävs att man har avsikt att döda för att det ens ska kunna klassas som dråp.
Det där med avsikten att döda är därmed inte något som särskiljer mord från dråp, eftersom det är ett krav i båda fallen.

För det första så var det inte en grupp ungdomar som gick fram till dörren, utan det var två personer och för det andra så attackerade de aldrig någon i familjen vid det tillfället då de blev skjutna.

Såvitt jag vet sköt fadern aldrig något varningsskott utan gick direkt till attack.

Det handlar om ett par 15 åringa förortsungar som bara är ute efter trubbel. Tror knappast meningen var att avrätta familjemedlemmarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
För det första så var det inte en grupp ungdomar som gick fram till dörren, utan det var två personer och för det andra så attackerade de aldrig någon i familjen vid det tillfället då de blev skjutna.

Såvitt jag vet sköt fadern aldrig något varningsskott utan gick direkt till attack.

Det handlar om ett par 15 åringa förortsungar som bara är ute efter trubbel. Tror knappast meningen var att avrätta familjemedlemmarna...

Hur ska de veta detta då de redan blivit dödshotade av denna 17åring? Vet du vad som hade hänt om han inte skjutit? Misshandel? Dödsmisshandel? Lite gruff? Nej ingen vet det.

Ett gäng som triggar varandra kan gå väldigt långt. Se bara på grabbarna i stockholm vid den dödsmisshandeln. De hade nog inte egentligegn tänkt mörda grabben. Det var också väldigt vanliga killar. Ett par av dom även ganska så bra på fotboll.

Fadern blev rädd och var väldigt arg. Någonting brast helt och hållet för honom. Det är inte första gången något sådan händer och säkerligen inte sista. Enligt honom har han lucka av händelsen när han sköt. Och han verkar ju inte heller vara någon som går och tar livet av ungdommar heller.

Han bör inte fällas för att han har brister precis som alla andra människor. Blir man pushad tillräkligt länge så kan något brista. Se det som damp. Det är inte alltid de kommer ihåg när de har slagit någon sönder o samman.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Så han bör överhuvudtaget inte fällas för varken dråp eller mord? Ska vi ta det som självförsvar kanske? Han avrättade en av pojkarna på nära håll medan denne fortfarande var skottskadan och sköt den andra pojken när han försökte springa iväg...
Sedan att han hade 1.8 promille alkohol och några sorts läkemedel i sig gör det hela inte bättre. Det är vad jag har läst iallafall.

Permalänk
Medlem

Nog bör han dömas till något straff, dock inte mord... mildre dråp är nog så längt jag är villig att sträcka mig.... Ungdomarna och deras föräldrar bör dessutom kedjas fast på offentligt torg och bespotas. Jävla svin som mobbar och hotar en förståndshandikap pojk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Fadern blev rädd och var väldigt arg. Någonting brast helt och hållet för honom. Det är inte första gången något sådan händer och säkerligen inte sista.

Det blir lätt problem när människor med psykiska problem får ha vapen hemma. Eftersom mannen bland annat har en sjukdom (tourettes syndrom) där stress lätt leder till panikartade och väldsamma reaktioner så tycker jag det är väldigt konstigt att han fick ha flera vapen hemma. Behöver man dessutom dricka alkohol regelbundet för att dämpa sin ångest så känns det än mindre lämpligt att ha vapen i sin närhet.
http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artikel.asp?artikel=1826762

Det verkar som den mobbade 19-årige sonen hade situationen under kontroll enda tills mannen gick ut.
http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/nyheter/artikel.asp?Artikel...

Den 19-åringen sonen tycktes heller inte vilja väcka mannen då han var orolig över vad mannen skulle ta sig till, men mannen vaknade ändå och upplevde situationen så hotfull att han tog till vapen och enligt läkaren fick han då en allvarligt psysisk störning under en kort period som mannen inte minns något från.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1569772.ab

Det här tycker jag också är en intressant artikel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1562798.ab

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Så han bör överhuvudtaget inte fällas för varken dråp eller mord? Ska vi ta det som självförsvar kanske? Han avrättade en av pojkarna på nära håll medan denne fortfarande var skottskadan och sköt den andra pojken när han försökte springa iväg...
Sedan att han hade 1.8 promille alkohol och några sorts läkemedel i sig gör det hela inte bättre. Det är vad jag har läst iallafall.

Jo något bör han jo få. Men om han också var full så kanske det inte är så konstigt att han inte minns allt så tydligt. Plus läkemedlet så. Har inte så jättebra kolla på hur de brukar dömma i sådana fall men jag har för mig att jag reagerat på att de alltför ofta får för kort straff i allmänhet när de skyller på fylla så han kommer nog inte sitta så våldsamt länge om han blir dömd.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Det blir lätt problem när människor med psykiska problem får ha vapen hemma. Eftersom mannen bland annat har en sjukdom (tourettes syndrom) där stress lätt leder till panikartade och väldsamma reaktioner så tycker jag det är väldigt konstigt att han fick ha flera vapen hemma. Behöver man dessutom dricka alkohol regelbundet för att dämpa sin ångest så känns det än mindre lämpligt att ha vapen i sin närhet.
http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artikel.asp?artikel=1826762

Och hur lyckades han då med konststycket att inte missbruka dom under 20-30 år som han levt i stillsamhet där ute i skogen med vapen till hands? Ser inga problem med att han hade vapen, eller tror du han använt dom illegalt under dom åren med? Det är ju ungarnas förtjänst att dom ens användes till just det som skedde. Man ska aldrig provocera någon som lider av en sjukdom som har tillgång till vapen (inte någon annan heller för den delen), men detta hade aldrig hänt om dom där ungarna inte provocerat familjen under lång tid, åkt dit ut efter att ha hotat dom, samt haft tillhyggen med sig.

Scenario 1:
Att dom bara skulle låst in sig, väntat på att inga poliser kom, leva i skräck för ett par nätter framöver för att fortsättningsvis få lida framöver av det mobbande gänget.

Scenario 2:
Kommer ut med vapnet, skjuter varningsskott och hotar ungarna som inkräktar, då hade han åkt dit för olaga hot, alternativt fått utstå mer trackasserier eller något ännu värre.

Finns det ett tredje scenario måntro? Tror inte jag personligen. Om det som står i tidningen är sant så har ju gänget utövat "fysiska" skador mot familjen med, och inte bara verbala. Om pappan får över 3 år i buren så är det skandal, eftersom alla under 18 år kommer undan med max 3-4 år på ungdomsvårdsanstalt (se rickardofallet.)

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Skulle vara rätt skönt om det vore som förr i tiden då Sverige var ett stolt land. Då folk tog lagen i sina egna händer då som då och skapade lite egen rättvisa. Då skulle inte ens den här situationen ha uppkommit.. Den mobbade familjens far och hans polargäng skulle ha spöat skiten ur snorungarna och sedan skulle de ha fått stryk en andra omgång av sina egna farsor när de kommer hem. Snorungarna skulle ha släppt ner pungen och landat, växt upp och frid och fröjd igen. Ingen människa i graven och absolut inget jävla daltande.

Känner verkligen ingen sympati för de här snorungarna.. Man kan ju faktiskt säga att det var rätt åt dem.. Individer som dessa förtjänar ingen plats i vårt samhälle. Hoppas farsan döms i förmildrade omständigheter och blir en modell för vad civilkurage innebär. Och det fan kommer det att behövas mera av inom snar framtid. Vänta bara på när den organiserade brotsligheten får ordentligt fotfäste i skandinavien och vi alla märker att Polisen helt jävla hjälplös..

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Så han bör överhuvudtaget inte fällas för varken dråp eller mord? Ska vi ta det som självförsvar kanske? Han avrättade en av pojkarna på nära håll medan denne fortfarande var skottskadan och sköt den andra pojken när han försökte springa iväg...
Sedan att han hade 1.8 promille alkohol och några sorts läkemedel i sig gör det hela inte bättre. Det är vad jag har läst iallafall.

ja det är väl mer eller mindre sant, men ta även hänsyn till hela historien. Varför sköt mannen? Vad gjorde egentligen ungdomarna för att få 50åringen till det tillstånd som gjorde att han sköt? Som det står i media verkar det röra sig om mycket allvarliga hot under en mycket lång tid, grova trakasserier, förstörelse, olaga intrång på egendom listan kan göras lång.

Frågan är hur mycket klarar en människa av innan man ser rött? Det finns en gräns för alla och den verkade ungdomarna ha gått över. Nånstans tar det stopp för alla, ska man behöva bli bestraffad för det? Det var ju ungdomarna själva som gjorde att situationen blev som den blev, det är bara inte mannen som är ansvarig över mordet utan de är själva ansvariga över att deras kamrat blev mördad.

Jag hoppas innerligt att de inblanda ungdomarna åker in någonstans ett bra tag så att de får fundera över sina liv och vad de har åstadkommit.

Även föräldrarna till ungdomarna och polisen borde få ett käftsmäll på grund av deras urkassa agerande över situationen. Varför var det ingen som ingrep tidigare kan man fråga sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Helt klart tragiskt att någon ska behöva dö för att ungarna skall fatta vad fan dom håller på med.
Att mobba en handikappad i flera år och även mordhota honom.
Dom hade ju vart inn på gårde flera gånger och gasat runt med sina mopeder och skrikit åt familjen.

Det är helt klart över gränsen att skjuta två tonåringar.
Men jag måste ändå fråga dig Halogen hur du skulle tackla det hela.
Om du var pappan.
Om du dagligen får höra hur din son fått glåpord efter sig och blivit slagen och trackaserad så lång tid.
Sen till slut även gett sig på övriga i din familj, inklusive dig.
I dagen samhälle så är det ju inte helt ovanlig att ungdommar knivskär och misshandlar andra.

Jag tycker att han bör få ett straff, dock av mildare slag. Han har ju tagit ett liv.
Jag har själv aldig blivit så förbannad själv. Men har sett folk som gått in i slagsmål och helt tappat kontrollen. Dom är helt tomma i blicken, det ända som finns i deras huvuden är "dom eller jag".
Som grädde på moset va ju denna man psykiskt sjuk. Så jag kan inte tänka mig att tankarna va dom klokaste.

Sen vad gjorde polisen?
Att dom inte tagit tag i dessa ungar tidigare. Familjen hade väl kontaktat dem ett flertal gånger. Vad gjorde föräldrarna till dessa ungar?

Jag tycker att det är ganska intressant att du ställer den frågan du ställer till Halogen. En motfråga kan ju vara, hur tror du att andra människor (tonåringar) ställer sig till att drabbas av cancer som du gjorde? Det finns inget svar på det, alla reagerar olika och oerhört individuellt. Jag är oerhört imponerad av dig och har följt din historia. Den har väl inte alla gånger varit så, hmmm, "snygg". Jag menar, för dig så har det varit ett pendlande mellan liv och död fler gånger än vad vi "andra" någonsin kommer att möta. Den pressen vet inte jag hur jag skulle hantera, jag tror inte att någon här kan det som inte har varit i en liknande situation. Precis som att inge här kan egentligen sätta sig in i hur pappan reagerade när detta skedde. Seriöst, hur många här inne tror verkligen att de kan släcka ett liv och genomgå det helt oberörda och tänka "idioten had it coming"...? Insikt är vad allting handlar om och det är så galet uppenbart att många här saknar det, om än inte fullständigt, not bloody far from it... Börja tänk några steg längre än den omedelbara reaktionen.

Permalänk
Medlem

Synd att inte Poffe fick ligga lite längre på sjukan. Han har verkligen kommit lindrigt undan om man säger så. Pärlklo hade också behövt en ordentlig rundsmörjning för sin passivitet.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag tycker att det är ganska intressant att du ställer den frågan du ställer till Halogen. En motfråga kan ju vara, hur tror du att andra människor (tonåringar) ställer sig till att drabbas av cancer som du gjorde? Det finns inget svar på det, alla reagerar olika och oerhört individuellt. Jag är oerhört imponerad av dig och har följt din historia. Den har väl inte alla gånger varit så, hmmm, "snygg". Jag menar, för dig så har det varit ett pendlande mellan liv och död fler gånger än vad vi "andra" någonsin kommer att möta. Den pressen vet inte jag hur jag skulle hantera, jag tror inte att någon här kan det som inte har varit i en liknande situation. Precis som att inge här kan egentligen sätta sig in i hur pappan reagerade när detta skedde. Seriöst, hur många här inne tror verkligen att de kan släcka ett liv och genomgå det helt oberörda och tänka "idioten had it coming"...? Insikt är vad allting handlar om och det är så galet uppenbart att många här saknar det, om än inte fullständigt, not bloody far from it... Börja tänk några steg längre än den omedelbara reaktionen.

Lite annorlunda tycker jag, då ingen annan satt min i den sitts jag hamnat i.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med det du skriver.
För som sagt tycker jag att han skall ha ett straff. Men inte så hårt som åklagaren går på.
Och det skrev jag ju i första inlägget, att det är över gränsen att ta någon annans liv.

Du får järna dumförklara mig om jag missuppfattat ditt inlägg.

Permalänk

Du frågade Halogen hur han skulle reagera om han var i pappans ställe. Jag drog en parallell till hur en människa reagerar om denne får beskedet cancer och alla reagerar olika. Precis som att alla reagerar olika i en paniksituation (av vilket slag som helst).

Det som sedan följde var egentligen inte riktat mot dig utan lite mer allmänt, jag var lite otydlig med det, sorry.

Permalänk
Avstängd

Hoppas han som överlevde inser vad han ställt till med! pappan som sköt ihjäl hade druckit och tagit tabletter förbättrar ju inte tankegångarna! det åklagaren tjafsar om att han laddat om, varje person som jagat mycket eller gjort värnplikt laddar ju om instiktivt! spelar ingen roll vad pappan blir dömd till skadan är ju redan gjord! så kan det gå när man pressar nån tillräckligt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag tycker i och för sig att man tänker väldigt rationellt om man stoppar på sig extra ammunition innan man går ut. Om sedan uppgiften att en av killarna sköts på mindre än en meters håll execution-style efter att mannen laddat om så tror jag det blir svettigt för försvaret. Åklagaren går ju på mord, men det ska bli intressant att se hur domen faller. Jag är osäker på om det håller faktiskt.

Den rättsmedicinska läkaren som har varit ansvarig verkar ju inte ha den synpunkten. Han verkar ju vara av den åsikten, likt min att han inte kunde tänka rationellt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=733790

Permalänk
Avstängd

Skulle inte förvånna mig om han fick ett kort straff! det är ju sverige! polisen brydde sig inte när ungdomarna härja!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin