Permalänk
Medlem

Bygga plexi chassi?jordning?

Hej jag har funderat på att bygga ett plexi chassi åt mig. Men så pratade jag med farsan och han sa att ja sku kolla runt på nätet och titta om jag hittade nåt info om ''jordning'' ! Han tror att man måsste jorda före man bygger ett plexi chassi ( jag har tänkt utan moderkortsplåt ) Så om ni vet OM man behöver jorda så säg till och bästa sättet på HUR man jordar

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk
Medlem

Så länge moderkortet är kopplat till något som är "jordat" exempelvis nätaggregatet, så borde du inte ha några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Så länge moderkortet är kopplat till något som är "jordat" exempelvis nätaggregatet, så borde du inte ha några problem.

Altså jag behöver inte jorda?

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk
Medlem

Skyddsjord är till för din säkerhet. Den finns där för om chassit blir strömförande så gå proppen, när du har ett plexi chassi som inte kan leda stöm så behöver/kan du inte jorda CHASSIT. däremot så har du mettal i de så ska ju de givetvis jordas. Dock alla komponenter som du pluggar in el i jordas ju genom "nollan".

Hoppas du hajjar, lycka till.

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

Wenzlaff förklarade det utmärkt. Elen tar alltid den lättaste vägen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenzlaff
Skyddsjord är till för din säkerhet. Den finns där för om chassit blir strömförande så gå proppen, när du har ett plexi chassi som inte kan leda stöm så behöver/kan du inte jorda CHASSIT. däremot så har du mettal i de så ska ju de givetvis jordas. Dock alla komponenter som du pluggar in el i jordas ju genom "nollan".

Hoppas du hajjar, lycka till.

Om det går ström igenom skyddsjorden och man har jordfelsbrytare så löser den ut det är inte en säkring som går och är man utan jordfelsbrytare och det blir en liten såkallad läckström så händer det inte så mycket. Har man en dator kopplad till ett ojordat uttag så kan chassit vara strömförande utan att det händer något alls.

Men om man tar i ett element och sen tar i ett ojordat chassi så blir det en liten ström igenom kroppen men inte så mycket mera. Men ingen säkring brinner för att en säkring ska brinna behövs de att strömmen igenom den blir så stor så den överstiger tex 14A
för 10A säkring osv.

Men som tur är så leder inte en människa så bra utan har ett väldigt högtmotstånd och därför tror inte jag att strömmen blir nog stor för att kunna göra så att en säkring brinner.

Elektroniken jordas inte direkt i nollan för att den ändras ju beroende på hur man sätter stickproppen i vägguttaget. Skulle ju inte vara så lyckat att få fas i elektroniken. Men när växelströmmen likriktas i nätagget så blir det plus och minus men tro inte att elektroniken är direkt kopplat till nollan.

och till trådskaparen kan jag säga att om du har jordat uttag så kan du dra en kabel inifrån nätaggets skyddsjord till moderkortplåten. Jag har då gjort flera byggen som ja inte jordat moderkortplåten i och de har funkat fint. Men alla moderkort kanske inte är lika okänsliga.

Kanske är ute å cyklar å skriver i nattmössan men var min tanken iaf....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenzlaff
Skyddsjord är till för din säkerhet. Den finns där för om chassit blir strömförande så gå proppen, när du har ett plexi chassi som inte kan leda stöm så behöver/kan du inte jorda CHASSIT. däremot så har du mettal i de så ska ju de givetvis jordas. Dock alla komponenter som du pluggar in el i jordas ju genom "nollan".

Hoppas du hajjar, lycka till.

På HD:n finns de ju metall eller järn så ska de jordas då eller?

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk
Medlem

jag antar att HDD:n precis som alla andra kompontenter jordas genom nätaggregatet. Nätagget ska alltid vara kopplat i ett jordat uttag. Delarna man kopplar till nätagg som moderkort och så har en jord. strömmen går riskfritt ut genom nätagget ut i elnätet.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Varför nite köpa ett plexichassi med färdiga delar och skruva ihop? det har jag gjort. Det finns på komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MunkTank
Varför nite köpa ett plexichassi med färdiga delar och skruva ihop? det har jag gjort. Det finns på komplett

För att ditt chassi inte är personligt byggt !!!

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk

Ni blandar ihop jord och skyddsjord!!

Alla datorns komponenter drivs med nätagget som ger ut en posetiv eller negativ spänning, tec +5v eller -5v det är lika farligt - som +.
Vilket gör ondast trilla 5m från ett hustak till marken? eller 5 m ner i ett hål?

Inga av datorn komponenter är jordade (minus) i några skruvar eller metalhöjlen! Utan det är isf skyddsjord som ska kopplas till alla metalhöjlen osv för att slutligen kopplas ihop med nätagget i plåten. skulle strömen ta fel väg så går den genom skyddsjorden.

Strömen tar alltid den lättaste vägen!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ni blandar ihop jord och skyddsjord!!

Alla datorns komponenter drivs med nätagget som ger ut en posetiv eller negativ spänning, tec +5v eller -5v det är lika farligt - som +.
Vilket gör ondast trilla 5m från ett hustak till marken? eller 5 m ner i ett hål?

Inga av datorn komponenter är jordade (minus) i några skruvar eller metalhöjlen! Utan det är isf skyddsjord som ska kopplas till alla metalhöjlen osv för att slutligen kopplas ihop med nätagget i plåten. skulle strömen ta fel väg så går den genom skyddsjorden.

Strömen tar alltid den lättaste vägen!

Självklart men här handlade det om ett plexiglaschassi. Och komponenter.
Frågan var ju om han behövde jorda "moderkortet".

Svaret på den frågan är ju ett Nej, det behöver han inte göra, då moderkortet redan är jordat via kopplingen till nätagreggatet.

På en ATX kontakt finns det 7 st jord. Det skall inte vara -5 volt. Det skall vara jord. Eller har jag fått allt om bakfoten ?
Han kan omöjligt jorda något separat egentligen, eftersom hans hela chassi är av plast.

Visst kan man dra sladdar från varje enskild enhet till skyddsjord. (Logiskt nog nätaggregatets hölje).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Självklart men här handlade det om ett plexiglaschassi. Och komponenter.
Frågan var ju om han behövde jorda "moderkortet".

Svaret på den frågan är ju ett Nej, det behöver han inte göra, då moderkortet redan är jordat via kopplingen till nätagreggatet.

På en ATX kontakt finns det 7 st jord. Det skall inte vara -5 volt. Det skall vara jord. Eller har jag fått allt om bakfoten ?
Han kan omöjligt jorda något separat egentligen, eftersom hans hela chassi är av plast.

Visst kan man dra sladdar från varje enskild enhet till skyddsjord. (Logiskt nog nätaggregatets hölje).

Jag undrade inte bara om jag behöver jorda MODERKORTET utan alla komponenter som är i chassit !

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB