Ubuntu och spel, Snälla hjälp

Permalänk

Ubuntu och spel, Snälla hjälp

Hej!,

Jag har letat ett tag nu på forumet för att hitta en tråd inom detta ämne, jag hittatde ingen tyvärr så nu måste jag fråga. (och behöver känna mig dum)

Jo, Jag har funderat lite grann på att skaffa Unbuntu för vad jag har hört ska det
funka likadant, som tex. Windows Xp utan alla onödiga grejer,

Och om jag nu skulle byta undrar jag även två saker.
Hur bra funkar spel på Ubuntu, skulle jag kunna spela WoW, och eventuella Steamspel (team fortress 2, Day of Defeat Source) Utan att behöva starta en "windows emulator" som jag hört att dom heter. Vissa säger till mig att man behöver det. och andra sägar att man inte behöver, så jag tänkte mig varför inte söka sig till det som jag hört. Vara Svergies bästa forum för Elektronik/Datorer

jaja, Tack för att du läste detta. Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Tyvär tror jag inte du klarar dig utan en emultator, och även med så kan du aldrig vara säker på att det ska funka. Ska du ha ubuntu får du räkna med en del googlande och pillande i terminal.

Ska du bara ha dator för och spela skulle jag rekommendera för dig att hellre stanna kvar i xp. Det är det bästa spel OS.

Emulator brukar göra att du förlorar prestanda. Hur många % skiljer sig kraftigt från spel till spel.

Permalänk

Okej, Tack så mycket för svaret!

stannar väll kvar då, kanske är bäst så för jag är rätt kass när det kommer till datorer.

ha en bra dag!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Riktigt coolt, även om man ärligt talat kanske inte använder de flesta effekterna.
Undrar vilken hårdvara som krävs för att köra liknande effekter i Vista

Permalänk

Re: Ubuntu och spel, Snälla hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iCe.Andersson
Hej!,

Jag har letat ett tag nu på forumet för att hitta en tråd inom detta ämne, jag hittatde ingen tyvärr så nu måste jag fråga. (och behöver känna mig dum)

Jo, Jag har funderat lite grann på att skaffa Unbuntu för vad jag har hört ska det
funka likadant, som tex. Windows Xp utan alla onödiga grejer,

Och om jag nu skulle byta undrar jag även två saker.
Hur bra funkar spel på Ubuntu, skulle jag kunna spela WoW, och eventuella Steamspel (team fortress 2, Day of Defeat Source) Utan att behöva starta en "windows emulator" som jag hört att dom heter. Vissa säger till mig att man behöver det. och andra sägar att man inte behöver, så jag tänkte mig varför inte söka sig till det som jag hört. Vara Svergies bästa forum för Elektronik/Datorer

jaja, Tack för att du läste detta. Ha det bra!

För att få windows spel att fungerar i Ubuntu så kan du ta hjälp av wine. http://www.winehq.org/

Hittade en bra wow wiki här: http://ubuntu-se.org/Wiki/wow
Och ett svensk forum om wow: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/board,149.0.html

Permalänk
Medlem

Ska du spela windows spel så håll dig till windows. Det fungerar alltid bäst. Ska man lira spel i linux så lira spel som har linux binärer.

Dessutom är inte wine en emulator, utan det är ett kompatibilitets lager. Rätt stor skillnad, en emulator härmar hårdvara och ett kompatibilitets lager härmar olika plattformar, API:er m.m.

Permalänk
Medlem

WoW funkar oftast direkt efter installation av OS och wine, så det blir sällan nått krångel om du trodde det. Du gör bara som vanligt som du gör i windows dubbel klicka på .exe filen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu och spel, Snälla hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iCe.Andersson
Jo, Jag har funderat lite grann på att skaffa Unbuntu för vad jag har hört ska det
funka likadant, som tex. Windows Xp utan alla onödiga grejer,

Kul att du vill testa linux men kan tyvärr inte säga att ubuntu är likadant som windows. Dom är snarare väldigt olika öven fast ubuntu har gjort väldigt mycket för att göra övergången lättare.

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Jag lånar denna "gamla" tråden lite.

Hur stor prestanda skillnad är det i WoW på XP och WoW på Ubuntu och hur stor prestanda skillnad är det överlag på spel i windows och spel som går under Wine?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag lånar denna "gamla" tråden lite.

Hur stor prestanda skillnad är det i WoW på XP och WoW på Ubuntu och hur stor prestanda skillnad är det överlag på spel i windows och spel som går under Wine?

Jag spelar bara Warcraft III, men jag får markant högre fps i Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag lånar denna "gamla" tråden lite.

Hur stor prestanda skillnad är det i WoW på XP och WoW på Ubuntu och hur stor prestanda skillnad är det överlag på spel i windows och spel som går under Wine?

Det är svårt att säga det skiljer sig mycket från spel till spel. Spel som stödjer OpenGL har bättre eller ungefär samma prestanda i Ubuntu med wine som i windows. WoW t.e.x har en aningen bättre prestanda för mig med OpenGL i ubuntu än med dirextX i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Ok, tack för svaren

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna gå över till Linux helt men har inte fått Dark Ages of Camelot att fungera under wine.

Så länge det inte fungerar rör jag inte linux.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Jag skulle gärna gå över till Linux helt men har inte fått Dark Ages of Camelot att fungera under wine.

Så länge det inte fungerar rör jag inte linux.

Gå in i winecfg sen stänger du av pixel shaders, efter det ska det funka perfekt. Vissa hade problem med mus pekaren, då måste man patcha wine, men jag tror dom har fixat det i nya wine.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Jag skulle gärna gå över till Linux helt men har inte fått Dark Ages of Camelot att fungera under wine.

Så länge det inte fungerar rör jag inte linux.

Du kan ju alltid köra windows (eller vad du kör nu) och linux samtidigt. Spela på windows och resten på linux är ju en vanlig combo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barzam
Du kan ju alltid köra windows (eller vad du kör nu) och linux samtidigt. Spela på windows och resten på linux är ju en vanlig combo..

Precis, stabilt OS för surfa och jobba i osv, sen windows för att spela normalt XP, men jag finner windows 2008 server är den nya perfekta spel plattformen nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Någon här som kan säga att han/hon kör windows spel seriöst på GNU/Linux ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Någon här som kan säga att han/hon kör windows spel seriöst på GNU/Linux ?

Jepp, WoW, WC3, SC, D2.. windowsspel jag lirar atm iaf..
Dom andra spelen jag har är ju linux-native spel så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Någon här som kan säga att han/hon kör windows spel seriöst på GNU/Linux ?

Några spel som jag kommer på så här på rak arm som jag har spelat i Linux är samtliga HoMM-spel, alla Baldurs Gate, Icewind Dale och NWN, Divine Divinity, Dungeon Siege 1 och 2 samt alla i Age of Wonders-serien (gillar rpg/strategi ). Får jag lite betänketid så kan jag lista många många fler. Jag försöker alltid köra ett nytt spel i Linux först. Funkar det inte så har jag en Windows-installation som jag endast använder för spel, men det ska till att vara ett riktigt bra spel om jag ska orka boota om datorn så fort jag vill spela något.

Permalänk
Medlem

Läste att tillverkarna av DAoC s att man skulle passa sig att köra via en emulator då det kunde bli fel detektering och bli bannat för speed hack etc pga av skillnader i timings mellan emulatorn och riktiga windows, så blir nog att köra 2 HD's 1 med vista och 1 med linux och byta boot order i bios istället.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

World of Warcraft kör jag i Linux, men inte nått annat spel, det har blivit en hel del WoW spelande iallafall

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Lånar tråden lite..

Någon som vet hur det är med Football Manager? Det ska kunna krångla lite att få igång det har jag läst, men har jag dessutom väldigt nedsatt prestanda att vänta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braxilicious
Lånar tråden lite..

Någon som vet hur det är med Football Manager? Det ska kunna krångla lite att få igång det har jag läst, men har jag dessutom väldigt nedsatt prestanda att vänta?

Vilket av dem är det du menar? Enligt Wines databas så har FM 2008 platinum-status, vilket betyder att det ska fungera i det närmaste perfekt. FM 2007 har guld-status, vilket betyder att det kan vara något som inte fungerar riktigt som det ska. Men båda spelen ska tydligen gå att spela med Wine utan större problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Vilket av dem är det du menar? Enligt Wines databas så har FM 2008 platinum-status, vilket betyder att det ska fungera i det närmaste perfekt. FM 2007 har guld-status, vilket betyder att det kan vara något som inte fungerar riktigt som det ska. Men båda spelen ska tydligen gå att spela med Wine utan större problem.

Sweet, det är 08 jag spelar.
Tack..

Permalänk
Medlem

Jazz Jack Rabbit 2 fungerar bra i wine :3 *SMAJL*

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Några spel som jag kommer på så här på rak arm som jag har spelat i Linux är samtliga HoMM-spel, alla Baldurs Gate, Icewind Dale och NWN, Divine Divinity, Dungeon Siege 1 och 2 samt alla i Age of Wonders-serien (gillar rpg/strategi ). Får jag lite betänketid så kan jag lista många många fler. Jag försöker alltid köra ett nytt spel i Linux först. Funkar det inte så har jag en Windows-installation som jag endast använder för spel, men det ska till att vara ett riktigt bra spel om jag ska orka boota om datorn så fort jag vill spela något.

Oj... inte illa. Kör du Archlinux dessutom? Köpte precis en ny HDD för kunna dual-boota, men fungerar alla Baldur's Gate-, Icewind Dale- och Neverwinter Nightsspelen bra kanske det bara är en onödig ansträngning. Är det mycket att mecka med? Jag provade Baldur's Gate under Ubuntu en gång, men jag tror att Desklets (det var hårddiskar och klockor och kalendrar och allt möjligt på skrivbordet... det var som Vista fast brunt) fick det att flimra och bete sig märkligt.

Berätta gärna mer, t.ex. om du använder den gedigna klienten (hur översätta "native"?) för Neverwinter Nights.

Haha, Dungeon Siege och Age of Wonders... Heroes of Might and Magic... ditt inlägg får mig nästan att tro att det är jag som skrivit i sömnen. xD Du har bra smak när det kommer till spel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thoht
Oj... inte illa. Kör du Archlinux dessutom? Köpte precis en ny HDD för kunna dual-boota, men fungerar alla Baldur's Gate-, Icewind Dale- och Neverwinter Nightsspelen bra kanske det bara är en onödig ansträngning. Är det mycket att mecka med? Jag provade Baldur's Gate under Ubuntu en gång, men jag tror att Desklets (det var hårddiskar och klockor och kalendrar och allt möjligt på skrivbordet... det var som Vista fast brunt) fick det att flimra och bete sig märkligt.

Berätta gärna mer, t.ex. om du använder den gedigna klienten (hur översätta "native"?) för Neverwinter Nights.

Haha, Dungeon Siege och Age of Wonders... Heroes of Might and Magic... ditt inlägg får mig nästan att tro att det är jag som skrivit i sömnen. xD Du har bra smak när det kommer till spel.

Heroes of Might and Magic, underbar serie!

För att råda bot på flimret: Installera compiz-fusion-icon (tror jag den heter) för att enkelt tillfälligt stänga av skrivbordseffekter som stör 3D-applikationer.

Permalänk
Medlem

Compiz-fusion ska man inte köra med :3 så simpelt är det. Bara förstör för att ge "coola" och jobbiga animationer.

Med archlinux kan det verka vara mkt pill första gången. Men sedan när vad man vet vad man ska göra så tar det kanske 1timme att installera fulla systemet med xorg och alla andra nödvändigheter

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ah okej så då var det nog Compiz Fusion som spökade.

Jo Archlinux upplever jag som mycket trevligare för en nybörjare. Ubuntu och Windows Vista är båda väldigt svåra att förstå sig på, kändes enklare att börja från scratch, och att sedan installera fler program allt eftersom behovet uppstår.

Har inte installerat WINE än, men får prova det snarast. Säkert enklare än att bråka med de obligatoriska antivirusprogrammen för Windows.