Permalänk

Am2+

Tjena!

Jag ska bygga ny dator i februari och jag undrar om ni kan hjälpa mig välja moderkort..

Jag har redan köpt CPU: AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2GHz

Vill gärna ha ett AM2+ moderkort, för jag ska köpa Phenom när dom lanserar fler.
Är Asus M3A bra? Eller villken ska jag välja?
Ge gärna förslag
P.s inte för dyrt eftersom jag ska bygga andra datorer med, så ett billigt och BRA moderkort vill jag ha!

Tack för svar.
MVH Ollie

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk

Och vad anses vara billigt?:) MSI K9A2 Platinum är ju ett populärt am2+ kort och går att fås för 1400:- ( http://prisjakt.se/produkt.php?p=244872 ). Har fullt stöd för crossfire-x och amds överklockingsprogram "overdrive" Jag funderar starkt på att ta de, eller asus motsvarighet Asus M3A32-MVP Deluxe som luktar lite mer "kvalité" Det går på 1800:- ( http://prisjakt.se/produkt.php?p=244549 ) Då har du en mycket bra grund att bygga på=D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Tackar, funderar på att köpa Asus M3A32-MVP Deluxe, lite tid kvar innan jag ska bygga den så vi får väl se om det kommer fler
Tack för svar ilf.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Tackar, funderar på att köpa Asus M3A32-MVP Deluxe, lite tid kvar innan jag ska bygga den så vi får väl se om det kommer fler
Tack för svar ilf.

Nej nej nej T_T Det där är inte AM2+ köp inte det där. MSI K9A2 Platinum är det billigaste AM2+ kortet som finns som är framtidssäkert.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Klart det är ett AM2+. 790FX är AM2+, fast MSI-kortet är nog mer prisvärt. Dom har i princip samma egenskaper och prestanda så jag röstar nog på MSI:t:) Men om du ska vänta så kör på nya sydbryggan SB700 ist;) Släpps snart... Nyare = bättre (oftast)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Oj hade fel. Förväxlade det med ett annat kort många tror är AM2+

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Klart det är ett AM2+. 790FX är AM2+, fast MSI-kortet är nog mer prisvärt. Dom har i princip samma egenskaper och prestanda så jag röstar nog på MSI:t:) Men om du ska vänta så kör på nya sydbryggan SB700 ist;) Släpps snart... Nyare = bättre (oftast)

Tjena!
Har kollat på MSI-kortet och som det ser ut nu så har Asus-kortet mer kvalité.

Och jag litar mest på Asus dom är bra enligt dom flesta, känner inte till MSI så bra!

Än så länge vill jag ha Asus M3A32-MVP Deluxe, jag vill inte ha det allra billgiaste kortet som ha vill ha nåt bra som håller lite länge med "kvalité"

Kommentera gärna

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk

Ja de gör du nog helt rätt i. Asus erbjuder också fler inställningar och om det med tiden kommer bättre och klockvänliga processorer från AMD så är ju Asus förstavalet:) Jag var precis nere och skulle hämta min Phenom Black Edition men nej, de gick inte längre att hämta med kollid:/ Så jag får vänta tills imorn när jag får avin:P Visserligen är mitt moderkort på lagning och jag får de väl inom några dagar, men man måste ju känna på sin nya QUAD CORE innan den sätts i:D Haha!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

liten nackdel med M3A32-MVP Deluxe är minneskylningen som kommer med. Först måste du får loss orginal kylana från dina DDR2 stickor om du har lite dyrare RAM-minnen sedan får du bara kylning på två av dom. Inte så lyckat om man vill överklocka och har 4 minnen på moderkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
liten nackdel med M3A32-MVP Deluxe är minneskylningen som kommer med. Först måste du får loss orginal kylana från dina DDR2 stickor om du har lite dyrare RAM-minnen sedan får du bara kylning på två av dom. Inte så lyckat om man vill överklocka och har 4 minnen på moderkortet.

Är inte det Asus M3A32-MVP DLX/WIFI som har kylning till minnena, tror inte M3A32-MVP Deluxe har kylning till minnena.. Eller?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Sitter med exakt detta kort just nu. Och är itne speciellt nöjd med minneskylningen ska jag säga...den spänns endast uppevid minnena o de resulterar i att dom lutar inåt på den del som spänns så nederdelen av minnena itne får så bra kontakt. Sedan har jag enorma problem med prestandan på mitt kort. Kan va något som ja har som gör att de blir segt. Nån annan som har detta kort o kan komma me svar ? Har haft ett ASUS M2N-E moderkort och det var snabbare och bättre i spel. Kan inte röra mig i WoW tillexempel nu me nya mobot utan att det laggar konstant...och har crossfire med två X1950 Pro kort....e inte speciellt nöjd med köpet alls.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOfInK3n
Sitter med exakt detta kort just nu. Och är itne speciellt nöjd med minneskylningen ska jag säga...den spänns endast uppevid minnena o de resulterar i att dom lutar inåt på den del som spänns så nederdelen av minnena itne får så bra kontakt. Sedan har jag enorma problem med prestandan på mitt kort. Kan va något som ja har som gör att de blir segt. Nån annan som har detta kort o kan komma me svar ? Har haft ett ASUS M2N-E moderkort och det var snabbare och bättre i spel. Kan inte röra mig i WoW tillexempel nu me nya mobot utan att det laggar konstant...och har crossfire med två X1950 Pro kort....e inte speciellt nöjd med köpet alls.

Har tittat på det kortet, har själv beställt varianten utan WiFi och minneskylning.. (har heatpipes direktmonterat på mina OCZ-minnen istället) ...det kan inte vara så att minnena värmer upp resten av systemet och att minnena isf klarar värmen bättre än de andra komponenterna? Fast det måste ju ASUS ha testat kan man ju tycka....

Bara en vild teori jag fick..

/T

Visa signatur

GEAR 1 (2008): ASUS MB (M3A32-MVP Deluxe), AMD Athlon64 X2 6400+ 3.2 GHz BE, OCZ DDR2 PC8500 2048MB KIT (2x1024 Heat Pipe)), SeaGate 250 Gb SATA2, ASUS Extreme GeForce 8800GTX 768MB, Win XP Pro SP1.
GEAR 2 (2002): ASUS MB, AMD XP-M @ 2.24 GHz, 512 Mb RAM, 200 Gb HDD, ASUS GeForce 4 Ti 4200 128, Win XP Pro SP1 & Win 98 SE.
LAN GEAR: D-Link DIR-615 Wireless N Router med 4-Portar (WiFi Disabled), D-Link DNS-313 Network Storage med 500 GB SeaGate SATA.

Permalänk
Medlem

Det som förmodligen var mitt stora problem det var bioset på mitt kort. Efter en uppdatering till nyaste bioset så flyter allting på som bara den. Så en rekommendation till alla er som köper detta kort med eller utan WIFI ladda ner bios version 0801 och flasha till denna. Har läst på asus officiela forum att många har uppdaterat just biosen.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOfInK3n
Sitter med exakt detta kort just nu. Och är itne speciellt nöjd med minneskylningen ska jag säga...den spänns endast uppevid minnena o de resulterar i att dom lutar inåt på den del som spänns så nederdelen av minnena itne får så bra kontakt. Sedan har jag enorma problem med prestandan på mitt kort. Kan va något som ja har som gör att de blir segt. Nån annan som har detta kort o kan komma me svar ? Har haft ett ASUS M2N-E moderkort och det var snabbare och bättre i spel. Kan inte röra mig i WoW tillexempel nu me nya mobot utan att det laggar konstant...och har crossfire med två X1950 Pro kort....e inte speciellt nöjd med köpet alls.

Okej, men de låter ju helt klart som något annat som är problemet. Moderkortet ska ju inte kunna sinka hela datorn sådär. Du måste ha något felinställt i bios eller kanske fel drivrutiner. Bytar du moderkort så ska du helst formatera om hela datorn också, testa de om du inte redan gjort de.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Är inte det Asus M3A32-MVP DLX/WIFI som har kylning till minnena, tror inte M3A32-MVP Deluxe har kylning till minnena.. Eller?

Har ett Asus M3A32-MVP DLX/WIFI och det är kylning på två minnen. Finns även en fläkt som man monterar på kylflänsen där syd och nordbryggan sitter, endast på Deluxe versionen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har ett Asus M3A32-MVP DLX/WIFI och det är kylning på två minnen. Finns även en fläkt som man monterar på kylflänsen där syd och nordbryggan sitter, endast på Deluxe versionen

Vad tycker du om fästanordningen för minnena ?

Enligt mig så har dom konstruerat dom väldigt konstigt.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

Villket rekomenderar ni då M3A32-MVP DLX/WIFI eller M3A32-MVP Deluxe ?
Ekonomiskt sätt spelar det ingen roll villken jag köper har råd till båda inte så stor prisskillnad, men villken tycker ni?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Det beror på behöver du trådlöst kort på det så ta WIFI modellen annars kan du lika gärna ta den utan wifi o tjäna lite pengar itne så mycket men lite är det. Jämförde korten hos komplett och det enda som skiljer dom är det trådlösa kortet.

Men kom ihåg att fixa dom nya biosen för säkerhets skull.

MVH bOfInK3n

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOfInK3n
Det beror på behöver du trådlöst kort på det så ta WIFI modellen annars kan du lika gärna ta den utan wifi o tjäna lite pengar itne så mycket men lite är det. Jämförde korten hos komplett och det enda som skiljer dom är det trådlösa kortet.

Men kom ihåg att fixa dom nya biosen för säkerhets skull.

MVH bOfInK3n

M3A32-MVP DLX/WIFI har ju Mempipe, det har inte den utan Wifi
Eller ska jag skita i det?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Okej de tänkte jag inte på...förtillfället så har jag mina mempipe av för att dom sitter så skumt på minnena för kylning så jag vet inte.

Och jag vet inte om dom hjälper igentligen iomed att hela heatpipe systemet blir ju uppvärmt ja menar vart ska värmen bli av ? känns som de bara blir varmare...men kanske mans ka ha den där extra fläkten på. Det är ditt val.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

Tar nog M3A32-MVP DLX/WIFI då med mempipe

Föresten för att uppdatera biosen hur gör man?

Laddar man ner bios från asus.com sen fixar det med programmet som kommer med "ASUS Update" ?!

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Tar nog M3A32-MVP DLX/WIFI då med mempipe

Föresten för att uppdatera biosen hur gör man?

Laddar man ner bios från asus.com sen fixar det med programmet som kommer med "ASUS Update" ?!

Aa, dom har ett flash program som för mig har funkat mycket fint. Se bara till att ha alla program avstängda och att inte ha datorn klockad eller nått när du gör de, så den är 110% stabil! Annars kan jag säga att man blir ledsen när datorn hänger sig under flashningen:P Det är iofs bara att skicka in den till återförsäljaren, men de tar ju en vecka eller två...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Är det detta programet :)? --> http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...

Yes, det använde jag. Fast jag gjorde så att jag laddade hem nyaste bios och flashade från fil (där det står "Update BIOS from the internet" väljer du "Update BIOS from file" har jag för mig de står). Det känns både stabilare och tryggare:P Datorn kommer frysa till några gånger (typ 1-3 sekunder) när du håller på att flasha så du inte sitter och svettas ihjäl när det händer:P När slänger du i en Phenom och benchar lite då?;)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Yes, det använde jag. Fast jag gjorde så att jag laddade hem nyaste bios och flashade från fil (där det står "Update BIOS from the internet" väljer du "Update BIOS from file" har jag för mig de står). Det känns både stabilare och tryggare:P Datorn kommer frysa till några gånger (typ 1-3 sekunder) när du håller på att flasha så du inte sitter och svettas ihjäl när det händer:P När slänger du i en Phenom och benchar lite då?;)

OK, tack..

Köper nog Phenom lite senare eftersom AMD sa dom kommer bli försenade...igen..

Dom som finns ute nu duger inte

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
OK, tack..

Köper nog Phenom lite senare eftersom AMD sa dom kommer bli försenade...igen..

Dom som finns ute nu duger inte

Haha, ja de bros ju på hur kräsen man är:P Jag skulle igentligen också väntat, men nu när dom blev försenade (igen, som du sa:P) så palla jag fan inte mer, då min 4200+ helt enkelt är för kass, även klockad=P Får tbx mitt moderkort nästa vecka så då får jag se hur stor boost quad core ger:) Jag tog också black edition vilket lovar "lite" mer klock utrymme:D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Så det finns inget negativt jag borde veta om M3A32-MVP DLX/WIF?
Om det finns så säg allt ni vet! Som jag frågade innan, M3A32-MVP DLX/WIF eller M3A32-MVP Deluxe?
För annars köper jag M3A32-MVP DLX/WIF om inte allt för många klagar på den!

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Så det finns inget negativt jag borde veta om M3A32-MVP DLX/WIF?
Om det finns så säg allt ni vet! Som jag frågade innan, M3A32-MVP DLX/WIF eller M3A32-MVP Deluxe?
För annars köper jag M3A32-MVP DLX/WIF om inte allt för många klagar på den!

Minnes kylningen som följer med moderkortet är tydligen en byggnadssats. Så du kan alltså välja om du vill ha den eller inte. Isåfall ser jag inget negativt. De är nog dem bästa AM2+ brädan ute nu ändåså:)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOfInK3n
Vad tycker du om fästanordningen för minnena ?

Enligt mig så har dom konstruerat dom väldigt konstigt.

Har inga minnen till kortet än. Just nu fattas grafikkort, Phenom processor och just minnen. Håller intensivt på att spara pengar, men efter denna månad och nästa så ska jag ha en fungerande maskin hopsatt

Dr. PC Ollie

Läs recensionen längst ned på denna sida http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342942

Jag vet inte vilket av Deluxekorten han menar, men han har lite problem. Jag är lite orolig att det inte ska funka som det ska, men jag hoppas att det bara var han som har problem (inte för att jag vill att han ska ha problem :D, men att det var ett enstaka fel). Killen över är i alla fall helnöjd

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Får man med den där antennen när man köper M3A32-MVP DLX/WIFI :P?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED