Windows Home Server-chassin på gång

Permalänk
Medlem

Håller på och plockar komponenter till en egen home-server, men tror mer på en *nix lösning som OS.
Att köra windows på en server känns bara inte tryggt... (antagligen bara för att VI havererade skolans server...)

Har du en quadcore så är väl Vista det enda alternativet, XP har ju bara stöd för max 2 kärnor.

Håller helt med om att det är lite smysko att samma spel (Crysis) ska kräva mer på Vista än i XP, men skulle tippa på att det har att göra med DX10.

I slutändan spelar det ju ingen roll vad man säger om windows eller linux. Mac-användarna står iaf och urinerar på oss från sidlinjen och skrattar.

Permalänk
Medlem

Mac eller inte, men har alltid användning av ett filkluster hemma. Om det ligger på XP, Vista, Linus eller Unix är väll skit samma. Smaken är olika och folk är inte bäst på alla OS. Man ska nog utgå från sin egen vana och de man bäst på helt enkelt. Har själv satt up en lite Server hemma med plats för 3 diskar inne i burken.

När det gäller antal kärnor fixar XP 4 kärnor idag, min XP installation ser 4st.

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Iden med ett OS är att den ska hjälpa användaren köra sina applikationer på ett enkelt sätt. Inte som DOS då som ej var något OS utan disc operating system.

Ett OS kan ju se ut som Unix, ha en kernel och en terminal med deverse commandon för att utföra uppgifter eller starta program. Det kan ju också ha den poppulära grafiska påbyggnaden så som X för grafisk interface med ett valfritt WM.

Men ett OS primära funktion är att hjälpa användaren ENKELT skapa och köra sina program genom att erbjuda en kernel som set till att program kan nytja hårdvaran på ett enkelt vis och sedan ska oprativsystemet göra livet så enkelt som möjlig för användaren. Så helst ska du inte SE oset utan det ska bara finnas där. Ska vara så transparent som möjligt.

Stora felet med windows är att hela det här konceptet har glömts bort. Windows är 10% OS 30% applikationer och 60% Demo. Nu var det väl ett litet skämt men windows är defenetivt inte diskret eller transparent utan det gör sig konstant påminnt att det fins där genom att störa användaren med deverse onödig information, eller suga mustern ur hårdvaran, bara flyta msuen i vista med en a64 4000+ drog ju 10% CPU i ultimate. Knappast hjälper det användaren som behöver kraften till sin applikation. Fins massa saker som gör i min mening windows till ett bra exempel på ett Dåligt OS för användaren.

Ett bra OS är ett discret OS som inte stör användaren, drar lite resucher och är stabilt och gör det användaren behöver utan att göra massa väsen av sig.

jag har facktiskt ett bra avsnitt från the computer chronicles som handlar just om OS och vad ett OS är och ska göra. Mycket sevärt. Fins gratis på nätet om man googlar påt vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
[B... eller suga mustern ur hårdvaran, bara flyta msuen i vista med en a64 4000+ drog ju 10% CPU i ultimate. [/B]

Det hjälper om man installerar grafikkortsdrivrutinerna

Visst håller jag med dig i princip men så enkelt är det inte i praktiken. Det är helt enkelt en smakfråga hurvida OSet ska vara transparant. Genom att möjliggöra multitasking m.m. uppkommer massa nya situationer som man måste ta hänsyn till, detta kräver många gånger användarens input.

Hellre att icke-transparent OS än ett OS som drar slutsatser som jag inte håller med om (det beror visserligen grovt på vad för slags beslut det är osv. men bara som ex.). Det är den eviga balansen av kontroll och användarvänlighet, som i sin tur kan lösas på bra många olika sätt.

Jag delar inte din allmänna kritik mot windows, även om det, liksom alla andra desktop-OS, är långt ifrån att inte ha några brister och har en mängd av designbeslut som i alla fall jag har svårt att förstå hur de tänkt.

Permalänk
Medlem

Hahaha ja du om du tror att jag inte kan installera drivrutinerna i windows vista ultimate 64bit så mja då känner jag mig något kränkt

Du kan ju kolla i min sign så kör jag ju inte dom vanligaste maskinerna precis.

Maskinen i fråga hade just då en A64 4000+ 2.6Ghz AM2 cpu med ett 8600GT och 2Gb PC5300 667Mhz DDR2 från kingston och ett 360W Zalman nätag å en 160Gb sprillans ny sata disk och drivrutinerna var senaste versionen vid test tillfälet. Och Airo var påslaget och det tuggar ca 8-10% CPU bara å flytat musen villket jag tycker är ett stort skämt.

Körd med cyberlink h264 codecen på maskinen i fråga för å avcoda HD filmer och det tugade överlag 20% mer med CPU med airo på än utan och sedna testade jag XP 32bit och då sjönk nog CPU usen 10% till.

körde både mjukvaru och hårdvaru avcodning men vista drog mer CPU vid alla tillfällen än XP gjorde och i mit fall var 10-30 mer oacceptabelt.

Seda tycker jag folk missar en pungt. Varför sak ett nytt OS dra mer kraft på samma uppgift som ett äldre inte gjorde?

Visst du köper en ny maskin och ett nytt OS för å dra nytta av saker du inte kunde göra på den gammla maskinen med det gammla OS:Et men varför ska då dom tidigare upgifterna kräva mer kraft med ett nyare OS?

jag tycker det mäst naturliga vore bättre optimering så att tidigare uppgifter gick lika bra eller bättre på ett nytt OS.

Ta linux som exempel så kan du fortfarande köra det på en 386 om du vill. Snabbt nej men det fugnerar precis som tidigare.

Seda är det ju självklar att airo drar mer kraft då det är mer avancerat men behövs verlkligen airo? Är det inte söliga GUI:n som folk avskyr när det laggar å tar tid istället för snabb respons? Går ju å göra snygga tilltalande guis som knappt tar nån kraft alls och är lätta att använda.

MS borde konsentrera sig mer på att optimera och fixa dom sm ådetaljerna folk hakar upp sig på. Jag tycker att för varge windows version så blir produktiviteten sämmre och det är mycket mer man får confa och ändra för å få dett pracktiskt användbart. Jag kör 90% linux men använder windows också i vissa fall men jag tycker personligen inte det är användarvänligt. Och jagh ar kört båda OS:en lika länge ungifär timmar sett.

Permalänk
Medlem

vad är poängen med windows server?, ubuntu server eller dyl måste ju fungera mycket bättre eller är det nått jag missat?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
För att windows home server släpptes för ett bra tag sedan och windows server 2008 kommer att bli färdigt nu vilken vecka som helst. Hur ska man kunna bygga ett operativsystem på ett operativsystem som inte ens är färdigt.

Okej läste att server 2008 är bättre än vista så när sp1 släpps så ska en del av server 2008 in i vista antar att det ska ske med homeserver med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hahaha ja du om du tror att jag inte kan installera drivrutinerna i windows vista ultimate 64bit så mja då känner jag mig något kränkt

Förlåt
Men jag tycker kritiken ska riktas rätt. Jag antar att det var dina grafikkortsdrivrutiner som står för det där (inte att du inte kunde installera dem, utan att nVidia inte var kompetenta nog att göra vettiga drivrutiner). Jag installerade precis Vista 64bit och kör med ett GF 6200LE - tror jag, det är passivt och var det billigaste PCI-E grafikkortet på marknaden för drygt ett år sedan. Jag kan inte få upp processorbelastningen en endaste procent (vad jag kan se) om jag så viftar allt vad jag har med musen - Aero är påslaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Körd med cyberlink h264 codecen på maskinen i fråga för å avcoda HD filmer och det tugade överlag 20% mer med CPU med airo på än utan och sedna testade jag XP 32bit och då sjönk nog CPU usen 10% till.

körde både mjukvaru och hårdvaru avcodning men vista drog mer CPU vid alla tillfällen än XP gjorde och i mit fall var 10-30 mer oacceptabelt.

Både nVidias och ATis Vistadrivrutiner var ett skämt. Kör man dessutom sen 64 bit Vista så är jag förvånad över att man fick en bild överhuvud taget. Helt sanslöst kasst var det och jag vet inte hur bra det är idag. Tror det är de du ska kritisera och inte windows i många fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Seda tycker jag folk missar en pungt. Varför sak ett nytt OS dra mer kraft på samma uppgift som ett äldre inte gjorde?

Visst du köper en ny maskin och ett nytt OS för å dra nytta av saker du inte kunde göra på den gammla maskinen med det gammla OS:Et men varför ska då dom tidigare upgifterna kräva mer kraft med ett nyare OS?

jag tycker det mäst naturliga vore bättre optimering så att tidigare uppgifter gick lika bra eller bättre på ett nytt OS.

Även om du gör samma uppgift så gör ett modernt OSet mer än ett äldre. Varför?
OSen blir säkrare och stabilare samt funktionsrikare. Allt sådant kräver mer prestanda, OSet måste se till så att inte programmen bryter mot uppsatta regler och övervaka samt hantera hårdvaran åt mjukvaran.

Argumenten var desamma när man bytte från windows 98 till XP (det var först med XP som svenssons började använda NT), i en perfekt värld vore det kanske t.o.m. bättre att bygga vidare på win9x än att satsa på NT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ta linux som exempel så kan du fortfarande köra det på en 386 om du vill. Snabbt nej men det fugnerar precis som tidigare.

Går att köra XP på stört långsamma datorer också, kanske inte jusst 386a men har själv kört det på ~200 MHz i alla fall. Vista vet jag inte, men det är designat för moderna datorer - det behöver inte på något sätt vara dåligt att ett OS kräver viss prestanda för att ens starta. Men jag är inte insatt i hur Vista hanterar det. Däremot skulle jag inte installera Vista på en dator med under 2 gb ram - helst 4 gb eller mer. Man får välja OS efter uppgift.

Visst går att köra linux på en 386a, men då gör man bäst i att använda en specialanpassad lightweight distribution. Tror det var för 7 år sedan som jag försökte installera linux på en 486a (en av de senaste och snabbaste 486orna), jag valde ett modernt (på den tiden) desktop-OS, Red Hat om jag minns rätt. Det tog 12 timmar att starta systemet, testade att dra igång X också. Jag gav upp när den tuggat i 24 timmar.

Så jag tycker inte ditt argument håller, vill inte ens tänka tanken på att försöka starta en idag modern desktop-linux-distribution på en dator från den tiden.

Att det finns smidiga, små, linuxdistributioner som flyter fint på en 386a är verkligen kanon och skitgrymt. Men det är inget desktop-OS och eftersom windows främst (det vi diskuterat i alla fall) är ett desktop-OS alt. tyngre server-OS så är det orättvist att jämföra dem rakt av.

Utvecklingen är att desktop-OSen drar mer prestanda, *nix är verkligen inte undantaget. Att Vista kräver mer än XP är inte förvånande. Jag försvarar inte windows i allt, vill bara rikta kritiken rätt. Jag har ännu inte bestämt mig hurvida jag tycker om Vista eller ej. Först idag installerade jag Vista på min desktop-dator i syfte att första gången testa det på riktigt och inte bara på lek.

Det sagt, jusst för en sådan server som Windows Home Server är så skulle jag hellre köra jusst en enklare linux-distribution på enkel och strömsnål hårdvara. Installerar och bygger om datorerna här hemma nu och när jag är färdig kommer windows vara i minoritret relativt till *nix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Okej läste att server 2008 är bättre än vista så när sp1 släpps så ska en del av server 2008 in i vista antar att det ska ske med homeserver med!

knappast, utav samma anledning som xp inte blir bättre i och med att windows server 2008 släpps.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara skummat igenom tråden. Men folk verkar klanka ner på det här bara för att det är windows och att det är lätt.

WHS har vissa intressanta funktioner (t.ex. backupen som inte sparar kopior på filerna) och enkelheten.

I framtiden är jag säker på att det blir det där med en central server i huset, varierande grad om den ska fungera som terminalserver eller om man kör riktiga feta klienter (normala datorer). Men behovet finns där. Nu när Svensson börjar ha 3-4 datorer i familjen så finns det här behovet.
Förr när det bara var "nördarna" som hade massa datorer så hade de kunskap att fixa sånt här i windows eller *nix men det är faktiskt en hel del meckande. Att ta in kunskapen om hur man ska sätta upp en *nix-server etc tar viss tid. Jag förstår att de medelmåttiga datoranvändarna som har heltidsjobb och en barnfamilj måste prioritera bort det. Då fyller WHS en lucka där.
Kort sagt, det här är INTE en produkt som främst är gjord för nördarna.

*nördar, här: avancerade datoranvändare med stor kunskap.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Förlåt
Men jag tycker kritiken ska riktas rätt. Jag antar att det var dina grafikkortsdrivrutiner som står för det där (inte att du inte kunde installera dem, utan att nVidia inte var kompetenta nog att göra vettiga drivrutiner). Jag installerade precis Vista 64bit och kör med ett GF 6200LE - tror jag, det är passivt och var det billigaste PCI-E grafikkortet på marknaden för drygt ett år sedan. Jag kan inte få upp processorbelastningen en endaste procent (vad jag kan se) om jag så viftar allt vad jag har med musen - Aero är påslaget.

Både nVidias och ATis Vistadrivrutiner var ett skämt. Kör man dessutom sen 64 bit Vista så är jag förvånad över att man fick en bild överhuvud taget. Helt sanslöst kasst var det och jag vet inte hur bra det är idag. Tror det är de du ska kritisera och inte windows i många fall.

Även om du gör samma uppgift så gör ett modernt OSet mer än ett äldre. Varför?
OSen blir säkrare och stabilare samt funktionsrikare. Allt sådant kräver mer prestanda, OSet måste se till så att inte programmen bryter mot uppsatta regler och övervaka samt hantera hårdvaran åt mjukvaran.

Argumenten var desamma när man bytte från windows 98 till XP (det var först med XP som svenssons började använda NT), i en perfekt värld vore det kanske t.o.m. bättre att bygga vidare på win9x än att satsa på NT.

Går att köra XP på stört långsamma datorer också, kanske inte jusst 386a men har själv kört det på ~200 MHz i alla fall. Vista vet jag inte, men det är designat för moderna datorer - det behöver inte på något sätt vara dåligt att ett OS kräver viss prestanda för att ens starta. Men jag är inte insatt i hur Vista hanterar det. Däremot skulle jag inte installera Vista på en dator med under 2 gb ram - helst 4 gb eller mer. Man får välja OS efter uppgift.

Visst går att köra linux på en 386a, men då gör man bäst i att använda en specialanpassad lightweight distribution. Tror det var för 7 år sedan som jag försökte installera linux på en 486a (en av de senaste och snabbaste 486orna), jag valde ett modernt (på den tiden) desktop-OS, Red Hat om jag minns rätt. Det tog 12 timmar att starta systemet, testade att dra igång X också. Jag gav upp när den tuggat i 24 timmar.

Så jag tycker inte ditt argument håller, vill inte ens tänka tanken på att försöka starta en idag modern desktop-linux-distribution på en dator från den tiden.

Att det finns smidiga, små, linuxdistributioner som flyter fint på en 386a är verkligen kanon och skitgrymt. Men det är inget desktop-OS och eftersom windows främst (det vi diskuterat i alla fall) är ett desktop-OS alt. tyngre server-OS så är det orättvist att jämföra dem rakt av.

Utvecklingen är att desktop-OSen drar mer prestanda, *nix är verkligen inte undantaget. Att Vista kräver mer än XP är inte förvånande. Jag försvarar inte windows i allt, vill bara rikta kritiken rätt. Jag har ännu inte bestämt mig hurvida jag tycker om Vista eller ej. Först idag installerade jag Vista på min desktop-dator i syfte att första gången testa det på riktigt och inte bara på lek.

Det sagt, jusst för en sådan server som Windows Home Server är så skulle jag hellre köra jusst en enklare linux-distribution på enkel och strömsnål hårdvara. Installerar och bygger om datorerna här hemma nu och när jag är färdig kommer windows vara i minoritret relativt till *nix.

Nej självklart är det så men det jag mer var inne på är ju när man går ner på kernel och systemnivå så är windows rent allmänt svårt å strippa ner. För en server tex behöver du inte allt lulu om vi ska kalla det så men likförbanat kan du inte strippa det specielt mycket.

Windows skulle säkert kunna köras på betydligt klenare hårdvara om det gick å strippa ner in på bara benen å köra nån terminal mot det bara.

Jag har själv kört linux på pentium 200Mhz med 32Mb ram som router och mindre filserver utan att den drar mer än några procent CPU förutom vid tung HD last men å andra sidan välldigt primitiv vad det gäller PCI buss och ide kontroller.

Jag körde desutom 2.6 kernel på det så då har jag svårt å se att en större kernel med mer futures skulle påverkar prestandan så extremt negativt.

jag hade hellre sett att MS släppt en windows version som var extremt snålt på resucherna vad det gäller gui mm.

jag själv kör fortfarande openbox 3 något trygre än openbox 1 och 2 var men det drar bara några Mb i ram på min quad opteron maskin å låter mig ha rästen till det jag vill göra. Visst fins inte mö te flashiga start menyer men de fins ju tillägsapps för allt sånt om ma vill och för å göra det "mer användarvänligt" enligt windows termen men fortfarande tar det inte mö resurser. Tycker personligen windows som server OS inte är någon höjdare. Körde windows 2K innan jag gick över te linux på mina maskiner för flera år sedan och samma uppgifter kräver bara bråkdelen av resurserna vad det gäller ram och CPU.

Men visst vista är ett desktop OS men nu var detta ju en server med en server version av windows och tycker ms borde arbeta lite mer på att få det mer resurssnålt. Självklart är det ju bra med valfrihet men som sag windows borde ha fler val vad det gäller vad du vill ha å inte ha på maskinen för å kunna skräddarsy den bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men det är inget desktop-OS och eftersom windows främst (det vi diskuterat i alla fall) är ett desktop-OS alt. tyngre server-OS så är det orättvist att jämföra dem rakt av.

Även Microsoft tycks ha insett att "tyngre" är sämre, eftersom Server 2008 Core faktiskt ska fungera utan GUI. Det blir faktiskt lite skrattretande att se uttalanden som dessa:

Citat:

One of the ground breaking features introduced in windows 2008 is Server core - it's a Windows OS without GUI.

Oj, det var ju verkligen "ground breaking"... ja kanske inte, men tydligen i Redmond. Tyvärr är detta inte så bra som det kan tyckas, eftersom ett GUI fritt 2008 Core har begränsningar:

Citat:

Doesn't support all server roles and as of this writting...
Doesn't support .NET Framework
Do not support upgrade from previous version of Server OS
Can not change from server Core to standard version of Windows Server 2008 without rebuild
Requires familiarity with command line and scripting

Den sista punkten är faktiskt aningen humoristisk. Var det inte just Microsoft som kaxigt gjorde sig roliga över *nix systemens CLI? De glömde i och för sig att påpeka att deras egna program, som Exchange, t ex inte kan styras fullt ut i GUI miljö. Hur som så fick de en "hel värld" av Windows administratörer att nollställa sina CLI färdigheter. "Ground breaking" kanske i realiteten blir ett "breaking down" av handfallna administratörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Nej självklart är det så men det jag mer var inne på är ju när man går ner på kernel och systemnivå så är windows rent allmänt svårt å strippa ner. För en server tex behöver du inte allt lulu om vi ska kalla det så men likförbanat kan du inte strippa det specielt mycket.

Windows skulle säkert kunna köras på betydligt klenare hårdvara om det gick å strippa ner in på bara benen å köra nån terminal mot det bara.

Jag har själv kört linux på pentium 200Mhz med 32Mb ram som router och mindre filserver utan att den drar mer än några procent CPU förutom vid tung HD last men å andra sidan välldigt primitiv vad det gäller PCI buss och ide kontroller.

Jo precis, mycket därför som jag själv föredrar *nix i en sån här server.

Däremot tycker jag Aqualize har en poäng. WHS verkar vara en riktigt vettig produkt om man ser till den stora massan. Jag har inte testat det själv men recensionerna verkar tycka om den - även om den är begränsad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Även Microsoft tycks ha insett att "tyngre" är sämre ...

Tror inte någon har den inställningen bara sådär rakt av. Däremot att ha möjligheten att konfigurera det efter behov är trevligt.

Sen att du drar in massa PR påståenden i det hela gör det helt ointressant att diskutera. Ska man diskutera sådana påståenden kan man skratta åt vilket företag som helst.

Ungefär lika roligt som att du kritiserar windows 2008 när det försöker bli mer flexibelt samtidigt som det är flexibiliteten som du kritiserar

Jag tycker det är intressant att MS tar det steget och även om jag inte lär hoppa på tåget nu så tycker jag det ser bra ut för framtiden.

Permalänk
Medlem

Japp visst facktiskt inte att server 2008 skulle gå att köra gui löst men jag tycker det var på tiden facktiskt. Ska bli ntresant å se systemkrafen för det. För en lätt server eller en server rent allmänt så behövs inte några guis. Går oftast att köra deverse guis på clienten istället om man nu vill det för å underlätta administrationen.

Sedan att dom inte lyckets få full komptabilitet är ju litte tjabbligt. och ground breaking vet e fan gui löst var väl så det hela började hehe. Första datorerna hade ju inte ens en skärm så terminaler knappt existerade. Terminaler har och är fortfarande det resurssnålaste och mäst kraftfulla man kan ha. Visst kan bli lite oöverskådligt i bland speciell för den ovane men det är som sagt kraftfullt och resurssnålt i rätt händer.

Permalänk
Hedersmedlem

echo det måste vara tillåtet med lite humor, eller hur? Microsoft mår tillräckligt ekonomiskt bra för att tåla ett humoristiskt inlägg av mig. Du tar det nog på för blodigt allvar. Hur du än vänder dig så är Microsofts "omvändning" när det gäller GUI fria miljöer en intressant nyhet, eftersom detta under lång tid har varit ett av Microsofts argument emot *nix system.

Egentligen kritiserar jag inte Windows 2008 - för tidigt eftersom jag inte har erfarenhet av något nyare än Windows 2003 R2 x64 - än om jag tillåter mig lite spinn på ämnet. Jag tror dock inte detta hänt om inte Linux faktiskt vunnit så pass mycket momentum på servermarknaden, vilket skulle kunna ses som ett win-win förhållande.

GUI är naturligtvis långt ifrån den enda faktor som spelar in när vi talar om den abstrakta "tyngden" i ett system. Skulle då ingen ha den inställningen rakt av? Jag vet faktiskt inte vad "rakt av" syftar på, menar du rangordningen bland prioriteringar? Om så är fallet så hör det definitivt till en av de främsta prioriteringarna för större företag. Western & Southern Financial Group går över till att använda Sybase + Linux (övergången sker ifrån Solaris, men som konkurrenter i valideringen var både Linux och Windows). Den mest intressanta siffran i detta är följande: 80% mindre batch cycle times på den nya databasen, samt 60% reduktion av antalet servrar (hade inget med hårdvaran att göra). Att sänka antalet servrar med 60 % översätts snabbt i stora ekonomiska vinster.

Jag vet att detta var ett litet sidospår, men tycker att det är tillräckligt intressant för vem som.

Permalänk
Medlem

Jadå, jag medger att man utan problem kan se det roliga i det
Jag såg inte det roliga i ditt inlägg först dock (vilket inte säger mycket så kasst som den här dagen började ).

Med rakt av menade jag att få väljer lätta system utan att se de tyngre systemens fördelar - dvs. t.ex. att skrota GUIet och bara se det positiva i ett lättare system.

Härligt exempel

Permalänk
Medlem

Jag tycker WHS verkar skitbra, speciellt backup funktionen där WHS har dubletter på viktiga filer på flera diskar. Mycket smidigare än en RAID5 eller 1a. Sen att det går att lösa med ett litet script i *nix är en annan sak men det är en sjysst feature. För mig spelar det ingen roll om en server har ett GUI, det är ju onekligen behagligt att klicka sig fram till en settings meny istället för att leta på en lämplig textfil att försöka ändra på. Om datorn har resurser över (vilket den i 99% av moderna fall har) så tycker jag att ett GUI är en sjyst "investering".

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en server hemma, men kör med XP på den. En Celeron 2,4, 1,5GB ram och den arbetar sällan mer än ~20% och då kör jag Apache, VNC, FTP, uTorrent och L33tsig samtidigt. Dygnet runt.
Musiken ligger på den men i övrigt så arbetar den mer utåt än inom hemmet. Tejen sitte rpå en dator och jag på min arbetsstation, men känner inte direkt behov av något annat än det jag har nu.
Är det enbart back-upen man är ute efter finns det program som sköter det också.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan en tid tillbaka WHS, och det fungerar förträffligt bra.

Tre klientburkar backas upp dagligen, alla mediafilerna finns på ett ställe, de viktigaste katalogerna speglas.
SlimDevices server körs under WHS och förser Squeezeboxen med musik. Samtliga mediafiler kommer man åt från alla möjliga mediaapparater...exempelvis Playstation 3.

Bara det att samtliga klienter får ett eget share i WHS är väldigt användbart, och filhanteringen går snabbt.

Servern står påslagen 24/7 ansluten till en UPS och med 1,2TB disk...och kan nu glömmas bort i sitt hörn...

Ett perfekt köp för 1200:-, tycker jag.

mvh Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Avstängd

Funderar på att knata ned till min lokala datorbutik och köpa en licens av WHS men jag funderar på en sak innan:

Min FS är tänkt att använda WHS och eftersom jag kör en mjuk raid5a där nu så vill jag inte bryta upp den och sätta ihop den igen i WHS, vilket skulle innebära timvis av arbete. Kan WHS, precis som Vista, ta över denna mjuka femman eller är det bara att ta isär den som gäller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
knappast, utav samma anledning som xp inte blir bättre i och med att windows server 2008 släpps.

Okej hade fel! windows home server bygger windows server 2003!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin